Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kungsindiskt, Bayonett attack(E97)
Författare Meddelande
gäspar
Medlem
#1 Skrivet: 5 Aug 2009 14:45

kallas bayonett attack och anses idag vara det kritiska mot kungsindiskt. Teorin är givetvis inte helt klar än men sammanfattningsvis kan man säga att vit har goda chanser, om man kan teorin. Vi(jag m fl) tror att teorin kommer utvecklas en del och vissa varianter är redo för papperskorgen i bayonett attack, de mest kritiska varianterna har vit svårt att påvisa fördel i och jag tror att vit i framtiden kommer titta på andra varianter bl a klassiskt(samma dragföljd som bayonett men defieneras av draget 9.Se1!?).

Vad tror ni andra(jag tänker då främst på de som lirar antingen 1.d4 eller kungsindiskt) om framtiden för bayonett attack och kungsindiskt samt vad tror ni kommer vara den kritiska varianten i framtiden? Synpunkter, analyser, frågor och svar är hjärtligt välkomna.

Dynamit
Medlem
#2 Skrivet: 5 Aug 2009 20:09

Bayonettattacken är ju det bästa mot kunsgindiskt. Den var tillräckligt bra för att kasparov skulle sluta spela kungsindiskt.

gäspar
Medlem
#3 Skrivet: 6 Aug 2009 00:42

Citerar: Dynamit, #2:
Bayonettattacken är ju det bästa mot kunsgindiskt. Den var tillräckligt bra för att kasparov skulle sluta spela kungsindiskt.

Tack för en frimodig synpunkt! Men slutade inte Kasparov med kungsindiskt för att han ville ha bättre vinstchanser? Numera så anses ju en av de mest kritiska varianterna vara endast något bättre för vit och teorin slutar runt drag 25-30.

Sicilianbastard
Medlem
#4 Skrivet: 6 Aug 2009 10:29

Själv tycker jag att h3-varianten var det värsta att möta som svartspelare eftersom vit tar udden av svarts anfall och grisar ner svart på lång sikt.

Elrey
Medlem
#5 Skrivet: 6 Aug 2009 11:59 - Redigerad av: Elrey

Citerar: gäspar, #1:
Vad tror ni andra(jag tänker då främst på de som lirar antingen 1.d4 eller kungsindiskt) om framtiden för bayonett attack och kungsindiskt samt vad tror ni kommer vara den kritiska varianten i framtiden?

Har den någon framtid? Jag har för mig att den VAR aktuell någon gång på milleniumskfitet. Har jag fel? Och apropå sådana namn, vad hände med Sicilian Kalashnikov?

gäspar
Medlem
#6 Skrivet: 6 Aug 2009 12:27

Citerar: Elrey, #5:
[quote=gäspar, #1:]Vad tror ni andra(jag tänker då främst på de som lirar antingen 1.d4 eller kungsindiskt) om framtiden för bayonett attack och kungsindiskt samt vad tror ni kommer vara den kritiska varianten i framtiden? [/quot

Har den någon framtid? Jag har för mig att den VAR aktuell någon gång på milleniumskfitet. Har jag fel? Och apropå sådana namn, vad hände med Sicilian Kalashnikov?

De mest poulära varianterna är nog fortfarande krasenkow(även kallad h3-varianten) och bayonett. Bayonett populariserades av bl a Ivan Sokolov och Kramnik på 90-talet då Sokolov kom på/återupptäckte draget 10. Te1! på 9.- Sh5. Radjabov och Kotronias är ju kämpar för svarts sida och Bologan är ju inte särskilt dålig heller(elo 2690).

Angående kalashnikov: Jag vet inte mycket om denna, fast de finns de som påstår att den är bättre än sveshnikov, det sägs att sveshnikov har sagt det.

gäspar
Medlem
#7 Skrivet: 6 Aug 2009 12:32

btw kalashnikov

JoarO
Medlem
#8 Skrivet: 6 Aug 2009 13:14

Svart skulle väl kunna testa nåt i den här stilen i den varianten(Kalashnikov)

Schackskolan
Medlem
#9 Skrivet: 7 Aug 2009 10:16

Den variaten med f5!? JoarO är mkt intressant o skarp. Ett av de finaste o mest kännda partier i denna variant är Nunn-Nataf från franska ligan ett klassiskt parti kan man säga.Sc3 Ld3 o ta med löparn på e4 o sen gå till d5 med löparen är en metod som tagit lite av udden ur denna spelföring.Men men variaten är mkt komplicerad och man ska studera partier som Nataf,Radjabov mfl spelat som svart så man får in "kännslan" för öppningen, våga tro på att offra upp vit,annars kan det gå vansinnigt snett.

Mvh Schackskolan

Du måste logga in för att kunna posta!