Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schacksm 2010.
Författare Meddelande
gäspar
Medlem
#1 Skrivet: 26 Jul 2009 12:41

Hej alla schackentusiaster.
Jag har lite frågor som jag tänkte diskutera med er här på so.
År 2010 förändras sm ganska mycket, här kan ni läsa mer om tävlingen:
http://www.lask.se/SM2010/sm2010arkiv.asp?id=2200

Ett antal frågor besvarade av arrangörer:

Varför går SM över nio dagar?
Våren 2009 beslutade Sveriges Schackförbund att ändra SM-formatet till nio dagar och samtidigt ta det ekonomiska ansvaret för SM-gruppen. Anledningen till förändringen var att det för varje år funnits färre och färre intresserade SM-arrangörer och att deltagarsiffrorna haft samma negativa trend. En förändring var nödvändig. Vi hoppas att det ska finnas intressanta spelalternativ för alla i nya SM, t.ex. har det tillkommit en weekendturnering.

Varför har betänketiden ändrats?
Fide har beslutat att turneringar där man spelar om titelnormer måste ha en standardiserad betänketid. Det alternativ som mest liknar den traditionella SM-betänketiden var 100 min/40 drag + 50 min/20 drag + 15 min + 30 sek/drag. Denna betänketid används i de högsta klasserna, men då den kräver digitalklocka används istället 2 h/40 drag + 1 h/20 drag i övriga klasser.

Vilka tågförbindelser är lämpliga?
Stockholm: Ditresa 08.21-12.31 den 3 juli och hemresa 19.28-23.44 den 11 juli.
Göteborg: Ditresa 09.42-12.37 den 3 juli och hemresa 19.46-22.32 den 11 juli.
Observera att dessa tider gäller 2009 och kan ändras till nästa år.

På SJ kan man boka billiga resor 90 dagar före avgång. Resor till Lund bokas billigast på påskdagen den 4 april 2010 och resor från Lund den 12 april.

Var spelas SM?
På Victoriastadion, som ligger i norra Lund. Det är en gigantisk byggnad som förvaltas av Lugi och används till tennis, fotboll, squash, badminton, gym, handboll, innebandy, tentor och nu även schack. Till SM har vi hyrt tre planer i bredd och intilliggande rum för analys och kommentering. Se logisidan för karta.

Vad har ni för åsikter om de förändringar som komma skall?

gäspar
Medlem
#2 Skrivet: 26 Jul 2009 17:11

För att förtydliga, traditionellt sett har sm pågått i två veckor, nästa år blir det nio dagar. Förut var det två timmar för fyrtio drag och en timma för resten av partiet, nu ändras detta i de högre klasserna(SM-gruppen, Junior-SM, Mästare-Elit, Veteran-SM)
till den komplicerade varianten 100 min/40 drag + 50 min/20 drag + 15 min + 30 sek/drag.

Darlanio
Medlem
#3 Skrivet: 26 Jul 2009 23:16

Förändringen innebär att fler borde ha möjlighet att spela Schack-SM då färre dagar också innebär en mindre problematik med semester etc. Förhandlar man däremot om semester blir det svårare då man tidigare kunde komma en vecka av två, vilket var lättare att förhandla till sig än en specifik vecka. Jag tror det är en positiv förändring totalt.

De färre platserna i SM-grupp och Mästar-Elit innebär troligen att Mästarklassen får lite högre status med åren...något som dock kommer ta tid.

Att ansvaret för SM-gruppen flyttas är något som möjliggör fler tänkbara arrangörer - SM har alltid varit ett vågspel för klubbarna då ekonomin är tight kring SM-arrangemanget.

Årets SM i Kungsör, som är det sista i tvåveckorsformatet, var mycket väl genomfört. Jag önskar Lund lycka till med arrangemanget, även om jag är övertygad om att även de kommer lyckas bra.

PAULO
Medlem
#4 Skrivet: 27 Jul 2009 00:16

Roligt att spela schack medan man bilar runt om i sverige.. jätte kul..PROVA !!

Dynamit
Medlem
#5 Skrivet: 27 Jul 2009 01:14

Citerar: Darlanio, #3:
Förändringen innebär att fler borde ha möjlighet att spela Schack-SM då färre dagar också innebär en mindre problematik med semester etc.

Borde vara lika eller tvärtom

gäspar
Medlem
#6 Skrivet: 27 Jul 2009 01:20 - Redigerad av: gäspar

Vad anser ni om tidsbegränsningar/dragserier då?

Darlanio
Medlem
#7 Skrivet: 27 Jul 2009 07:43

Ungefär som tidigare när det gäller betänketiden - ser det inte som någon större förändring.

I de flesta familjer krävs en del förhandling innan man kan ta en eller två veckors semester för att spela schack - Gissa vilket som är svårast av att få loss en eller två veckor?

Falconetti
Medlem
#8 Skrivet: 27 Jul 2009 13:33

Weekendturneringen ser intressant ut. Delas den in i klasser eller är det en öppen turnering?

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 27 Jul 2009 15:13

Öppen..

dunderklumpen
Medlem
#10 Skrivet: 29 Jul 2009 06:47

Nej, den delas också in i klasser. Alla mot alla, 5 ronder.

kunghassan
Medlem
#11 Skrivet: 29 Jul 2009 15:32

gillar ditt nick dunderklumpen

Du måste logga in för att kunna posta!