Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Varför har ingen tänkt på detta?
Författare Meddelande
Hobo
Medlem
#1 Skrivet: 5 Jul 2009 01:23

En stilla undran. Enligt regler, får man ju välja en ny pjäs (drottning, löpare eller torn) när man når andra sidan med en bonde. När det är så, varför har ingen tänkt på att det borde finnas åtminstånde dubbel uppsättning av dessa pjäser i ett schackspel ?

Hur gör man om inga utslagna pjäser finns tillgängliga för att kunna "uppstå" som en ny dam, eller annan pjäs? Har jag missat något vesäntligt här, eller??

Lite töntigt att behöva ta in en utslagen bonde, och "leka" dam med denne.

cheesexplorer
Medlem
#2 Skrivet: 5 Jul 2009 02:09

Har man mer än ett schackspel löser det sig ändå. Man kan också anväda ett mynt eller något sådant.

Pulversläckaren
Medlem
#3 Skrivet: 5 Jul 2009 10:28

Uppochnedvänt torn brukar lösa saken. Ofta har man blivit av med åtminstone ett sådant då det är dags för promovering.

___o0o___
Medlem
#4 Skrivet: 5 Jul 2009 11:08

En utslagen bonde, uppochnedvänt torn eller mynt ,,, är ju bara ett nödvändigt ont. Mycket bättre (för överblicken) om man har tillgång till en riktig pjäs. Jag skulle gärna betala några extra kronor för ett schackspel med extra pjäser.

Malvan
Medlem
#5 Skrivet: 5 Jul 2009 11:25

Det bästa vore nog om man kunde köpa pjäser styckvis, för det kan ju också hända att man slarvar bort dem. I kortlekar har man ju jokrar som reservkort.

Elrey
Medlem
#6 Skrivet: 5 Jul 2009 11:29

Hej!
Jag spelade som ung i en schackklubb och det var aldrig "ont om pjäser" i sådana situationer. Hemma hade vi en kapsyl som vi satte på en utslagen pjäs som krona med hjälp av tuggummi, inte snyggt men hur kul som helst.
Jag lovade mig själv att alltid köpa två likadana sätt av pjäser för att inte ha en "kapsyl-dam" men... just det! Har olika modeller hemma som vuxen.

Pulversläckaren
Medlem
#7 Skrivet: 5 Jul 2009 11:33

Om man har en massa ströpjäser så förlorar spelet lite av sin perfektion. Ett schackbräde med uppställda pjäser i utgångsposition har en perfekthet över sig som kommer att gå om intet ifall man vet att det ligger reservdelar och skrotar i någon vrå.

64 rutor, 32 pjäser - rör inte det!

En regeländring vore annars på sin plats. Vid promovering får man endast byta till en pjäs man redan fått utslagen. Så löser man alla problem med tuggummiklet på böndernas huvuden också!

Malvan
Medlem
#8 Skrivet: 5 Jul 2009 11:35

I många år spelade vi med en påskkyckling i lagom storlek som vit bonde tills vi en dag glömde hela spelet på en camping.

Malvan
Medlem
#9 Skrivet: 5 Jul 2009 11:37

Citerar: Pulversläckaren, #7:
En regeländring vore annars på sin plats. Vid promovering får man endast byta till en pjäs man redan fått utslagen.

Innan vi kunde reglerna spelade vi så i småskolan. Hade man fått en fribonde var det således bäst att byta dam innan den gick i mål.

Hobo
Medlem
#10 Skrivet: 5 Jul 2009 14:49

Jag kan tänka såsom att schacket i sig verkligen är en perfekt konstlation, verkligen MEN - då borde det bli än mer perfekt om det verkligen fanns en extra pjäs, just för ändamålet. Men kanske det är så att det skulle ha varit med från allra första början för att kunna accepteras av alla.

Lite korkat att göra en regel, utan medel att kunna infria densamme. Känns som en miss, från upphovsmakaren.

Malvan
Medlem
#11 Skrivet: 5 Jul 2009 14:58

Jag skulle tro att spelen varit likadana i många hundra år, men att reglerna är nyare, även om de nuvarande är rätt gamla nu. För att kunna ställa upp alla tänkbara ställningar som kan uppkomma nu skulle man behöva 32 vita pjäser till och 32 svarta till, eftersom åtta bönder på var sida kan förvandlas till fyra sorters pjäser.

Decax
Medlem
#12 Skrivet: 5 Jul 2009 17:15

men man kan inte få ned alla utan att slå bonde eller pjäsner:

Malvan
Medlem
#13 Skrivet: 5 Jul 2009 17:30

Alla 64 extrapjäserna behövs inte samtidigt (de får inte heller plats), men alla kan behövas.

eva-marie
Medlem
#14 Skrivet: 5 Jul 2009 17:57

Extra bönder och kungar behövs väl inte?

Malvan
Medlem
#15 Skrivet: 5 Jul 2009 18:05

Nej, men som sagt fyra andra sorter av två färger. 2x4x8 = 64.

Dynamit
Medlem
#16 Skrivet: 5 Jul 2009 19:01

I en del schackturneringar står det en extra dam vid varje bräde.

Malvan
Medlem
#17 Skrivet: 5 Jul 2009 19:09

Det är förstås viktigare i blixt.

Ludvig_
Medlem
#18 Skrivet: 5 Jul 2009 19:32

Finns inte pjäsen till hands, kan du stanna klockan för att leta upp rätt pjäs.

Hobo
Medlem
#19 Skrivet: 5 Jul 2009 21:21

Håll med om att det egentligen är en brist i planeringen av regler för schack, att inte räkna med dessa extra pjäser från början?

Bara denna diskussion bevisar väl behovet av extra pjäser. Mycket märkligt hur man tänkte från början.

En annan fråga som inte har med schack att göra är denna. Hur klippte man gräset runt slott och herrgårdar förr? För inte väntade man väl tills det stod högt för lien?

Bryntze
Medlem
#20 Skrivet: 5 Jul 2009 22:52

Man hyrde en skara kor som fick äta upp gräset

shieldfire
Medlem
#21 Skrivet: 6 Jul 2009 09:27 - Redigerad av: shieldfire

Citerar: Pulversläckaren, #7:
En regeländring vore annars på sin plats.

Mja, men en rätt kul ändring man gjort nyligen var att specificera att man måste byta till en pjäs av den färg man spelar med själv. (Om vit spelar a7-a8 måste man alltså t ex ta en vit dam, inte en svart).

shieldfire
Medlem
#22 Skrivet: 6 Jul 2009 09:31

Citerar: Ludvig_, #18:
kan du stanna klockan för att leta upp rätt pjäs

Hmm, får du stanna klockan själv i ett tävlingsparti? Vete fanken, kommer inte ihåg, men i många situationer räknas det som förlust om du stannar klockan själv utan att domaren är tillkallad.

Bryntze
Medlem
#23 Skrivet: 6 Jul 2009 10:43

man måste alltid slutföra ett påbörjat drag om det går...
även om du skulle velat stanna klockan för att ge upp så måste du först byta eller iallafall säga vad bonden skulle promoveras till

Hur som helst skulle jag vilja se den (svenska(finns säkert extrema paragrafryttare utomlands) domaren som inte köper att man stanna klockan för att hämta en pjäs om spelaren har en bonde på sista raden

shieldfire
Medlem
#24 Skrivet: 6 Jul 2009 11:39

Det finns säkert extrema paragrafryttare i Sverige också - fast jag hoppas att jag fel.

gäspar
Medlem
#25 Skrivet: 25 Jul 2009 21:00

Du får stanna klockan om pjäsen du skall promovera till inte finns till hands, givetvis kan man diskutera om det verkligen är tillåtet att stanna klockan om pjäsen du skall promovera till är precis bredvid en.

gäspar
Medlem
#26 Skrivet: 25 Jul 2009 21:01

Förresten kan man köpa pjäser av Svenska Schackbutiken.
www.mamut.net/schackbutiken

Du måste logga in för att kunna posta!