Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Patt=remi?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
PokAB
Medlem
#1 Skrivet: 24 Jun 2009 17:38

Hej jag är en nybörjare inom schack och har nu råkat ut för "patt".
Då jag leder enligt mig rätt kraftigt (torn, löpare, snart en dam mot hans kung och bonde) undrar jag om man verkligen måste bjuda remi..... jag går alltid för vinst men om det finns någon oskriven lag så vill jag ju inte bryta den......tacksam för lite svar.

Ludvig_
Medlem
#2 Skrivet: 24 Jun 2009 17:42

Om det är patt, så är partiet slut och det blir remi. Om du inte vill bjuda remi i pattställningen felrapporterar bara din motståndare partiet när hans tid har gått ut.

strössel
Medlem
#3 Skrivet: 24 Jun 2009 17:45

Om det är partiet mot Roymik så är det remi ja. han kan ju inte röra sin kung,men står ju inte i schack,då är det lika med PATT(remi)..

KidCurry
Medlem
#4 Skrivet: 24 Jun 2009 17:47 - Redigerad av: KidCurry

Patt är remi. Egentligen borde man kanske inte behöva bjuda remi i denna ställning men så fungerar partierna här. Det tjänar inget till att vägra bjuda remi eftersom Erik i så fall går in i efterhand och korrigerar partiet till remi. Du kan bespara honom det extrajobbet!

PokAB
Medlem
#5 Skrivet: 24 Jun 2009 18:04

Ok! Tack för svaren nu har jag bjudit honom remi.......men det tog emot

astronomipådamsidan
Medlem
#6 Skrivet: 25 Jun 2009 04:46

Vad har ni emot pattar egentligen ?

A4H4
Medlem
#7 Skrivet: 25 Jun 2009 07:11

Det heter Patt

laen004
Medlem
#8 Skrivet: 25 Jun 2009 09:12

Märkligt att många spelare har ALDRIG hört talas om patt
Vad är patt? säger dom. Och en del vägrar att ta patt, om motståndaren har tidsnöd! Men som sagt...Erik fixar det där...

Gammelsmurf
Medlem
#9 Skrivet: 25 Jun 2009 09:22

Ja det var konstigt - men det finns även en viss okunskap om E.P.-draget...lite kul när motståndarna tror att det är en bug här på sO när man slår ep :-D

göggö
Medlem
#10 Skrivet: 25 Jun 2009 13:38

Vad har ni emot pattar egentligen ?

Gammelsmurf
Medlem
#11 Skrivet: 25 Jun 2009 14:14 - Redigerad av: Gammelsmurf

Rovlund
Medlem
#12 Skrivet: 25 Jun 2009 14:45

"Patt är en ställning i schack där spelaren som är vid draget inte kan göra något giltigt drag men inte heller står i schack"

Hämtat från wikipedia.

Special_Observer
Medlem
#13 Skrivet: 25 Jun 2009 15:24

En sak jag funderat över är om det är korrekt att säga att "patt är remi", eller om det är mer korrekt att säga "patt är oavgjort, likvärdigt med remi". D.v.s. att patt inte klassas som remi utan är en egen form av oavgjort. Förstår ni vad jag menar? En definitionsfråga eftersom det ibland råder terminologiförbistring. Har hört erfarna schackspelare hävda att "patt är oavgjort men är inte remi".

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 25 Jun 2009 15:47

Nej patt är lika mycket remi som "vanlig" remi. Alltså inte likvärdigt med remi--Utan REMI.

Samuel.B
Medlem
#15 Skrivet: 25 Jun 2009 16:12

Helt rätt.

laen004
Medlem
#16 Skrivet: 25 Jun 2009 19:02

Citerar: Gammelsmurf, #9:
Ja det var konstigt - men det finns även en viss okunskap om E.P.-draget...lite kul när motståndarna tror att det är en bug här på sO när man slår ep :-D

Håller med, många säger: nu fuskar du

Elrey
Medlem
#17 Skrivet: 25 Jun 2009 19:04

http://en.wikipedia.org/wiki/Stalemate

Bittersweet
Medlem
#18 Skrivet: 25 Jun 2009 21:00

Jag tycker patt är det värsta man kan råka ut för

barr
Medlem
#19 Skrivet: 25 Jun 2009 22:57

Citerar: Bittersweet, #18:
Jag tycker patt är det värsta man kan råka ut för

Förlust tycker jag är mycket värre!

Bittersweet
Medlem
#20 Skrivet: 25 Jun 2009 23:34

Inte jag Eller om man själv har en kung, dam och torn som exempel och motståndaren bara har kungen och det blir patt, då vet jag inte

astronomipådamsidan
Medlem
#21 Skrivet: 26 Jun 2009 13:32

Pattberor ju på en lägre nivå ofta på att den ledande spelare klantar sig medans det på högra niv ofta är en snygg kombination av den spelar som ligger under

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 26 Jun 2009 14:02

Citerar: astronomipådamsidan, #21:
högra niv ofta är en snygg kombination av den spelar som ligger under

Kan ju inte vara så hög nivå på denna spelaren..Om han har så lite pjäser kvar i detta läge,så att han lyckas rädda sej av patt Mera TUR skulle jag vilja påstå!

Bittersweet
Medlem
#23 Skrivet: 26 Jun 2009 14:37

Jag har faktiskt råkat ut för forcerad patt, låter helt sjukt men hans kung kunde inte röra sig, så schackade han med diverse pjäser jag var tvungen att ta, och till sist schackade han mig med en bonde, som jag var tvungen att ta med kungen, detta ledde till patt! Men detta är nog i de mest extrema fallen

Leif_S_Larsen
Medlem
#24 Skrivet: 26 Jun 2009 14:53

Ved remis, som oppstår ved overenskomst mellom spillerne, ved trekkgjentagelse, eller ved at ingen av spillerne har materiell nok til å sette motstanderen sjakk matt, er partiet avsluttet, selv om det er mulig å spille videre med lovlige trekk. Ved patt er det oppstått en situasjon på brettet der det ikke er matt, men der spilleren som er i trekket ikke har lovlige trekk å utføre. I begge situasjoner blir det uavgjort resultat, med 1/2 poeng til begge spillerne. Men patt er ikke det samme som remis!

Elrey
Medlem
#25 Skrivet: 26 Jun 2009 16:11

Citerar: Bittersweet, #23:
Jag har faktiskt råkat ut för forcerad patt

Precis! det var en spelare som har lärt sig det! Det brukar fungerar för den som är i en i det närmaste desperat situation som på något sätt sätter hjärnan i fart!

Malvan
Medlem
#26 Skrivet: 26 Jun 2009 20:02

Det bästa vore förstås om programmet alltid upptäckte pattställningar och dömde remi automatiskt, men tills vidare får man alltså bjuda remi eller felrapportera och därmed låta Erik döma. Knappen finns under diagrammet.

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 26 Jun 2009 20:04

Citerar: Leif_S_Larsen, #24:
Men patt er ikke det samme som remis!

Jo det är absolut samma sak. Jag är schackdomare och vet att att det är så.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 26 Jun 2009 20:07

.

Tagit från Wikipedia...

Remi är för handen om någon av följande situationer uppstår:

Spelaren vid drag (den som står i tur att göra sitt drag) kan inte utföra något drag. Detta kallas patt.
Ingen av spelarna har tillräckligt med pjäser för att kunna åstadkomma schackmatt, till exempel kung och löpare mot ensam kung.
Exakt samma ställning har uppkommit tre eller fler gånger och spelaren vid drag kräver remi (vilket är valfritt).
50 drag i rad har spelats utan att en pjäs slagits eller en bonde flyttats. Detta är vanligast i slutspelsställningar.
Den ene spelaren erbjuder remi (vilket kan göras när som helst) och den andre accepterar. Detta är den klart vanligaste remi-orsaken.

barr
Medlem
#29 Skrivet: 26 Jun 2009 20:51

Patt är alltid remi, men remi är inte alltid patt. Då kan man ju inte säga att de två är exakt samma sak. En lek med ord kanske, men så tolkar jag de som inte håller med Sture.

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 26 Jun 2009 20:54

Patt är alltid remi.Jag har dock aldrig hävdat att remi är lika med patt.Läs innantill bara vad jag skrivet.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!