Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kungsör 09 Vad kommer att ske, vilda gissningar eller sanningar välkomna
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
nicholas
Medlem
#241 Skrivet: 30 Jun 2009 02:17

så e det!!!

sture_lindberg
Medlem
#242 Skrivet: 30 Jun 2009 10:36

Ok,då vet vi hur det uppstod iaf! Själv laddar jag inför veteran allmäna vecka 2..Har som målsättning att få MINST 4 poäng (av7).Helst mer så klart!Vi får se hur det går

Hrafn
Medlem
#243 Skrivet: 30 Jun 2009 10:55

Citerar: strössel, #231:
Om hon har bara någon sekund kvar vid remianbudet så är det inte alls omöjligt..

Det går fortare att göra draget än att svara på remianbudet.

sture_lindberg
Medlem
#244 Skrivet: 30 Jun 2009 11:19

Citerar: Hrafn, #243:
Det går fortare att göra draget än att svara på remianbudet.

Ifs.men med någon sekund kvar kan det vara svårt att tänka på det..har du aldrig varit i stark tidsnöd själv? Inte så lätt att hålla huvudet kallt då

Hrafn
Medlem
#245 Skrivet: 30 Jun 2009 14:31

Jo, man drar snabbt!

sture_lindberg
Medlem
#246 Skrivet: 30 Jun 2009 15:25

Får man ett remianbud bara nån sekund innan sin kläpp faller,så har man remianbudet att tänka på.Och då är det nog inte frågan att "dra" "snabbt" som gäller i första hand,utan en snabb fundering om man ska ta remin eller inte..

Hrafn
Medlem
#247 Skrivet: 1 Jul 2009 10:08

Nej, jag tror inte det. Man har inte tid att sitta och tänka på ett remianbud, när man bara har ett drag kvar så gör man det

sture_lindberg
Medlem
#248 Skrivet: 1 Jul 2009 10:11

Jag har spelat schack i över 50 år,så jag vet vad jag pratar om...Mycket lätt hänt att man alltså beaktar remianbudet innan man drar sitt drag..Helt klart.

Selfrid
Medlem
#249 Skrivet: 1 Jul 2009 10:34

Citerar: sture_lindberg, #248:
Jag har spelat schack i över 50 år,så jag vet vad jag pratar om...Mycket lätt hänt att man alltså beaktar remianbudet innan man drar sitt drag..Helt klart.

Som den gamle översten sa: -Det som stör mig mest är att karlarna ser så fördömt olika ut...
Kan man inte tänka sig att olika individer reagerar olika, och att det beror på hur situationen är, både på brädet och i turneringen/matchen?
Om man tror att man ska förlora kanske man hugger tag i remin, som en som håller på att drunkna tar tag i en utsträckt arm?
Om ställningen är jämn kanske man sätter av en sekund att tänka på erbjudandet?
Om man vill vinna till varje pris drar man bara?

Jag har även sett inslag av panik och handlingsförlamning, både hos andra och mig själv...

sture_lindberg
Medlem
#250 Skrivet: 1 Jul 2009 10:42

Citerar: Selfrid, #249:
Om ställningen är jämn kanske man sätter av en sekund att tänka på erbjudandet?
Om man bara har en sekund kvar,då har man inte tid att sitta och fundera speciellt länge va ???
SEn snackar jag om hur de FLESTA gör i en oklar ställning i tidsnöd ,med nån sekund kvar på betänketiden-..Så klart jag fattar att det finns undantag även i detta. Finns det väl nästan i alla situationer i stressmoment....Undantag alltså...

Bryntze
Medlem
#251 Skrivet: 1 Jul 2009 11:17 - Redigerad av: Bryntze

Jaja, vad tycker folk om Mästar Elit och SM-gruppen såhär långt da?

Jag har tippat dem båda och än så länge har jag haft 20 av 42 rätt (47%)

Bara haft 100% rätt på tre spelare, Emanuel berg Jan Johansson och Simon Hänninger

Selfrid
Medlem
#252 Skrivet: 1 Jul 2009 11:30

Citerar: sture_lindberg, #250:
Om man bara har en sekund kvar,då har man inte tid att sitta och fundera speciellt länge va ???

Nä...men det händer ju att folk förlorar på tid oxå

sture_lindberg
Medlem
#253 Skrivet: 1 Jul 2009 11:47

Citerar: Selfrid, #252:
Nä...men det händer ju att folk förlorar på tid oxå

Om man bara har någon sekund på sej och motståndaren då frågar remi..Så är det mycket lätt gjort att man antar detta remianbud. Ower and out(i alla fall i denna fråga)

PAULO
Medlem
#254 Skrivet: 1 Jul 2009 11:55

VÄLDIGT SPÄNNANDE ATT SPELA SCHACK HÄR PÅ SoL

farbrorjo
Medlem
#255 Skrivet: 2 Jul 2009 18:58

Citerar: Bryntze, #251:
Jaja, vad tycker folk om Mästar Elit och SM-gruppen såhär långt da?

En sak är säker, nu är det färdigremiserat för Pia Cramling - hon vinner nästa parti vem hon än möter...

Gooesta
Medlem
#256 Skrivet: 2 Jul 2009 22:46

M-elit måste vara sämsta någonsin, kan väll aldrig ha varit så dåligt fällt? kolla bara vilka som leder...

Bushman
Medlem
#257 Skrivet: 2 Jul 2009 23:42

En av tre som befinner sig i ledningen i skrivande stund är Stefan Bryntze - jag får gratulera till en oerhört stark prestation så här långt och hoppas att du håller hela vägen in i mål!

sjakk
Medlem
#258 Skrivet: 3 Jul 2009 20:53

Jag kom 3:a I Minior SM

elliot75
Medlem
#259 Skrivet: 5 Jul 2009 17:53 - Redigerad av: elliot75

Det var kul på Sm men inte så nöjd med min placering. Första året i kadett klassen. Kommer bli bättre i Lund Då j*vlar. hehe

JoarO
Medlem
#260 Skrivet: 5 Jul 2009 19:36

Citerar: Gooesta, #256:
M-elit måste vara sämsta någonsin, kan väll aldrig ha varit så dåligt fällt? kolla bara vilka som leder...

social kommentar ?

Blixtanders
Medlem
#261 Skrivet: 5 Jul 2009 21:14

Anders Eriksson 2346 skulle han vara dålig?

Bryntze
Medlem
#262 Skrivet: 5 Jul 2009 22:31

Citerar: Bushman, #257:
En av tre som befinner sig i ledningen i skrivande stund är Stefan Bryntze - jag får gratulera till en oerhört stark prestation så här långt och hoppas att du håller hela vägen in i mål!

Tack men jag har som sagt tippat SM-gruppen och min egna och jag har spelat som jag trodde.
Jag har bara möt de "lätta" hittils, jag har Andreas Landgren imorgon som vit, vilket jag tror jag inte förlorar... men sen har jag fem "mardröms" matcher mot alla typ 2300 lask och ELO

Jag ligger trea nu som sagt, men det e missvisande eftersom jag har de hårdaste kvar... Josef Ask till exempel ligger faktiskt bättre till än mig, han har spelat remi mot dom bra, förrutom matchen mot Efraim imorgon som blir spännande tror jag han kommer vinna nästan alla kommande partier.

Bittersweet
Medlem
#263 Skrivet: 5 Jul 2009 22:49

Jag hade Josef på samma hotell, underlig man det där!

Bryntze
Medlem
#264 Skrivet: 5 Jul 2009 22:58

Hoppas Anders Eriksson vinner
Men Peter Vas eller Anton Frisk Kockum är okej oxo...

De är de enda som inte skulle bli (helt) slaktade i SM-gruppen, Anders skulle nog prestera som Jan Johansson ungefär... Peter och Anton skulle nog inte vinna många men de är ganska unga så av den anledningen är det okej om de spelar SM nästa år

sjakk
Medlem
#265 Skrivet: 5 Jul 2009 22:59

:P

Bryntze
Medlem
#266 Skrivet: 6 Jul 2009 17:58 - Redigerad av: Bryntze

Jaha, nu har jag fått mitt sista hela poäng, vann idag men nu återstår det fem jobbiga försök på halverna.

Iövrigt så kan meddelas att rockaden kommer vara först med en ny "Pia Cramling"
Klara Asplund-Högelin (1521) väldigt talangfull och har spelat otroligt kontrollerat och positionelt nu i SM

1.f4
Medlem
#267 Skrivet: 7 Jul 2009 10:01

kah skull Spelat Klass 4 iår men sommarjobbet tog över

skulle vara gott att gå upp i ranking och ta full pott!

RogerRakare
Medlem
#268 Skrivet: 7 Jul 2009 13:17

Träffsäkert skrivet av Peter Hlawatsch ang SM:

URL

"Tyvärr kunde vi inte hitta några nya knep för att ytterligare höja standarden på våra turneringar."

JKnight
Medlem
#269 Skrivet: 7 Jul 2009 15:30

Vill du ha fakta? Snyggt parti mellan Daniel Semcesen och Nils Grandelius URL parti nr sex! Riktigt snyggt!

RogerRakare
Medlem
#270 Skrivet: 7 Jul 2009 15:37

Citerar: JKnight, #269:
Snyggt parti mellan Daniel Semcesen och Nils Grandelius

Jo, det var stiligt men även lite billigt. Inte ofta man får se sådant på den här nivån.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!