Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Variant i caro-kann
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Dynamit
Medlem
#1 Skrivet: 25 Maj 2009 02:10

Någon som kan teori i varianten (se diagrammet) i caro- kann som kan visa hur man ska/kan spela och vilka ideerena är.

MalmöLeif
Medlem
#2 Skrivet: 25 Maj 2009 02:50

Vanligast är att vit svarar med Sf3 eller Lc4

Dynamit
Medlem
#3 Skrivet: 25 Maj 2009 03:13

Men det är svarts idéer som är intressanta

quasparovv
Medlem
#4 Skrivet: 25 Maj 2009 03:13 - Redigerad av: quasparovv

Den moderna huvudvarianten och det förmodligen bästa draget är Sg5. Spelet kan fortsätta Vit har en mycket liten fördel men svart planerar att utjämna med c5 i rätt läge.

quasparovv
Medlem
#5 Skrivet: 25 Maj 2009 03:16

Viktigt att tänka på är att inte spela h6 för tidigt (Deep Blue-Kasparov, sista partiet) Då vit har taktiska finesser som förhindrar detta (Sxe6 el Se6 följt av Lg6+)

Kipt
Medlem
#6 Skrivet: 25 Maj 2009 03:34 - Redigerad av: Kipt

Om vit hoppas på en miss från svarts sida så funkar:

Här hotar vit matt med Sd6, bästa svar från svart är Sd7-f6.

Malvan
Medlem
#7 Skrivet: 25 Maj 2009 08:34

Här är en ovanligare variant: http://www.schackonline.com/forum/1_44102_0.html#m sg90333

Carnicero
Medlem
#8 Skrivet: 25 Maj 2009 17:37

Idén med 4..Sd7 är att kunna fortsätta med 5...Sgf6 utan att dra på sig en dubbelbonde. Svart bör väl sedan fortsätta med normal utveckling (c5, e6, Le7/d6 etc).

Malvan
Medlem
#9 Skrivet: 14 Jun 2009 15:42

Ofta är det bra för svart att spela c6-c5 och Sf6-d5, men vit kan förhindra Sd5 med det aggressiva c2-c4.

ordf._Skånes_Nord_SF
Medlem
#10 Skrivet: 14 Jun 2009 18:49 - Redigerad av: ordf._Skånes_Nord_SF

Det är den taktiska idén med Panov (c2-c4) ja. Det strategiska idén är att övergå från en halvöppen ställning till en öppen. Det kan innebära en psykologisk fördel, eftersom motståndaren kanske föredrar en mer sluten ställning. Eller så bluffar han och spelar Caro-Kann, fast han föredrar öppet spel, enbart för att luras. Det däremot är inte så smart, eftersom det inte är så många som spelar Panov. Flertalet väljer någon av de andra förgreningarna. Om nu motståndaren (svart alltså) förmodligen inte gillar öppet spel, ja då ser man till att öppna spelet. Bara genom att få motståndaren att inte trivas med ställningen har man nått en bit.

Vad innebär då en mer öppen ställning? Jo,
* fler möjliga drag för damen, löparna och tornen.
* Fler varianter att beräkna.
* Viktigare att snabbt utveckla sina pjäser.
* Fler hot i ställningen.
* Misstag blir mer ödesdigra.

Det är kaxigt att spela Panov. Jag spelar alltid Panov.

Selfrid
Medlem
#11 Skrivet: 14 Jun 2009 20:02 - Redigerad av: Selfrid

Å andra sidan - om man är inbiten e4-spelare och vill spela Panov ska man veta att det kan uppstå flera typställningar som också kan uppstå i d4-öppningar, t ex antagen damgambit och nimzoindiskt. Bent Larsen tyckte sig vid ett tillfälle ha lurat Sigurjonson som svart genom att som svart länka in i nimzoindiskt.

ordf._Skånes_Nord_SF
Medlem
#12 Skrivet: 14 Jun 2009 20:08 - Redigerad av: ordf._Skånes_Nord_SF

Jag har lurat folk här på sajten genom att som svart länka in d4-spelare i Panov från Damgambit. De märkte aldrig vad som hände. Eftersom jag själv spelar Panov, så trivs jag ju med att få det mot mig.

barr
Medlem
#13 Skrivet: 15 Jun 2009 01:12

Citerar: ordf._Skånes_Nord_SF, #12:
De märkte aldrig vad som hände.

???

Jag skulle märkt det efter att du gjort de drag du gjort!
spelade de blindschack, utan att tänka, eller?

Skämt åsido, jag förstår vad du menar, men det kändes lite komiskt när jag läste det.

ordf._Skånes_Nord_SF
Medlem
#14 Skrivet: 15 Jun 2009 01:20 - Redigerad av: ordf._Skånes_Nord_SF

De meddelade mig aldrig, att de lagt märke till min transponering, men det säger ju i och för sig ingenting. En poäng jag har med detta, är också den motsatta mot vad du kanske tror: kanske innebar detta ingen psykologisk fördel för mig ändå, eftersom jag förmodar att motståndarna inte kände till värdet av transponeringen. Det fick kanske ingen effekt. Tja, jag vann ju i och för sig men ändå. Jag tror lägre rankade är ganska oberörda av vilka öppningar man hoppar mellan. Det finns även fördelar för dem med deras okunskap. Ett slags lyckligt ovetande mitt i all dumhet. Som ger bra självförtroende. Schack är sjukt ibland.

barr
Medlem
#15 Skrivet: 15 Jun 2009 01:26

Citerar: ordf._Skånes_Nord_SF, #14:
Ett slags lyckligt ovetande mitt i all dumhet.

Jag räknar in mig ibland dessa schackspelare.

Citerar: ordf._Skånes_Nord_SF, #14:
Schack är sjukt ibland.

Absolut! Och samtidigt väldigt roligt.

Men, det viktigaste var ju att du vann! Att det var transponeringen som gjorde det vet vi ju inte med säkerhet, men det är ju bara att fortsätta med den så länge den ger resultat!

ordf._Skånes_Nord_SF
Medlem
#16 Skrivet: 15 Jun 2009 01:48

Det som har gett mig goda resultat är min brist på ödmjukhet och respekt för andra. Bra mot högre rankade, men dåligt mot lägre rankade.

barr
Medlem
#17 Skrivet: 15 Jun 2009 01:51

Citerar: ordf._Skånes_Nord_SF, #16:
Bra mot högre rankade, men dåligt mot lägre rankade.

Jag får ta och utmana dig!

barr
Medlem
#18 Skrivet: 15 Jun 2009 02:07

Citerar: barr, #17:
Jag får ta och utmana dig!

Ooops, han tackade ja! Nu gäller det att visa framfötterna, skåning som jag är sedan snart elva år.

Selfrid
Medlem
#19 Skrivet: 15 Jun 2009 06:31

Citerar: ordf._Skånes_Nord_SF, #16:
Det som har gett mig goda resultat är min brist på ödmjukhet och respekt för andra. Bra mot högre rankade, men dåligt mot lägre rankade.

Brist på respekt för motståndarens drag låter som ett riskabelt framgångsrecept...

Elrey
Medlem
#20 Skrivet: 15 Jun 2009 19:28

Citerar: ordf._Skånes_Nord_SF, #12:

Jag har lurat folk här på sajten genom att som svart länka in d4-spelare i Panov från Damgambit. De märkte aldrig vad som hände.

Hjälp!
Jag fattar inte!
Hur vet man att folk märker eller inte märker det att de "blivit lurade här på sajten?"

ordf._Skånes_Nord_SF
Medlem
#21 Skrivet: 16 Jun 2009 17:47

Den som inte kan skifta fokus märker inte av en transponering. Men det jag känner på mig att det handlar om är att motståndaren helt enkelt inte bryr sig så mycket om vad det är för öppning.

Du måste ha ett öppet sinne och inte bara tänka på dina egna tankar när du spelar. Du måste skicka ut känselspröt och ha ett sjätte sinne för vad som pågår i huvudet på motståndaren.

Jag känner ibland på mig att motståndaren ska göra ett feldrag. Inget är roligare än när de går i fällorna.

Man kan dock få ångra sig längre fram, när det står klart vad man inte borde ha gjort tjugo drag tidigare. Då är det för sent och då är man lurad. Men jag är ofta den som luras.

Malvan
Medlem
#22 Skrivet: 17 Jun 2009 12:35

Citerar: ordf._Skånes_Nord_SF, #10:
Det är den taktiska idén med Panov (c2-c4) ja. Det strategiska idén är att övergå från en halvöppen ställning till en öppen.

Panov-Botvinnikattacken:

rekblom
Medlem
#23 Skrivet: 22 Nov 2010 12:50

Om det är någon som är sugen på att spela några Caro-Kann partier så har jag just startat en liten tematurnering:
http://www.schackonline.com/tournaments/6271/

rekblom
Medlem
#24 Skrivet: 28 Nov 2010 20:51

När nu alla partier i tematurneringen (se ovan) kommit igång ordentligt kan man konstatera att alla spelare i samtliga partier lyckats med att följa den förutbestämda öppningen. Bra jobbat allihop!

rekblom
Medlem
#25 Skrivet: 19 Jan 2011 10:26

Caro-Kann turneringen har nu spelats färdigt och mattias står som suverän segrare med vinst i alla sex partier, bra gjort och grattis. Det fanns ett starkt samband mellan spelarens rating och placeringen i turneringen (r=-0.78, p<0.05). Ju bättre spelare man är desto mer framgångsrik är man alltså när det gäller att spela CK (kanske inte helt oväntat...).

Totalt spelades 21 partier i turneringen, utav dessa blev det 9 vinster var för vit respektive svart och i tre partier blev det remi. Fyra av partierna spelades med klassisk öppning (fram till minst drag 5), och i dessa blev det svart vinst i tre och en remi. Det verkar alltså som att denna öppning är den klart bästa för svart. Tre partier spelades klassiskt med variationen 4. ... Ng8-f6. I dessa blev det två vita vinster och en remi (4...Nf6 verkar alltså inte vara ett så värst lyckat drag för svart). Ett parti spelades klassisk sånär som på den lite udda 3. Nb1-c3 b7-b5, 4. a2-a3. Här blev det vit vinst. Det kortaste partiet i turneringen följde på en osedvanligt klantig variant där svart helt sonika glömde bort att ta e4 och i stället gick direkt på 3. ... Bc8-f5, vilket följdes av 4. e4xf5 Ng8-f6.

Tre partier spelades med så kallad modern variation (4. ... Nb8-d7), här blev det var sin vinst för vit respektive svart och en remi. Den populäraste öppningen var faktiskt så kallad advance variant (3. e4-e5 Bc8-f5), här spelades fem partier med tre svarta och två vita vinster. Fyra partier (två vita och två svarta vinster) spelades slutligen med bytesvarianten (3. e4xd5 c6xd5).

Tack till alla spelare som gjorde detta till en spännande turnering!
/Robert

mattias
Medlem
#26 Skrivet: 19 Jan 2011 13:35

Tack det var en rolig turnering! Jag gillar att spela Caro-Kann som vit men faktum är att jag ska testa även som svart att spela detta. Bra initiativ Rekblom, mer sånt!

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 5 Feb 2011 22:34 - Redigerad av: sture_lindberg

Alltid roliga turneringar då man vinner. hade du inte vunnit turneringen så hade du nog inte tyckt lika dant..

MalmöLeif
Medlem
#28 Skrivet: 6 Feb 2011 20:45

Ny tematurnering

Jag har skapat Caro-Kann 1. e4 c6 2. Lc4

Välkmna att deltaga!

mattias
Medlem
#29 Skrivet: 7 Feb 2011 10:54

Citerar: MalmöLeif, #28:
Jag har skapat Caro-Kann 1. e4 c6 2. Lc4

Vinner man inte helt enkelt ett tempo genom att spela d5?

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 7 Feb 2011 12:33

Nej det gör man inte. 1e4 c6 2,Lc4 d5 .Då 3 exd5 cxd5 4 Lb5 schack.

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!