Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Nybörjare
Författare Meddelande
nutten
Medlem
#1 Skrivet: 24 Maj 2009 09:07

Hej ! har alldeles nyss börjat spela schack( schack 4:an) och blev mycket intresserad.
Kan någon hjäpa mej med lite råd vilken som är den enlaste nivån här för att komma igång.
Mvh Lina

Calzio
Medlem
#2 Skrivet: 24 Maj 2009 09:46

Spela mot såna som är ungefär lika bra och sådana som är bättre än dig.

Det tipset har jag fått och du ser ju hur bra jag är! ( skämt )

Emmet
Medlem
#3 Skrivet: 24 Maj 2009 09:52

Hej Lina
Völkommen!
Förslagsvis så utmanar du andra spelare som har lägre rating typ 1400 eller så till att börja med. Studera också schack i allmänhet så att du får ny inspiration. Det finns många bra böcker att läsa. Jag började spela själv för ca 2 år sen och läste inget i början så det hände inte så mycket, numera är jag mer seriös och det har avspeglat sig på min spelstyrka. Det viktigaste är att ha kul förstås

tine
Medlem
#4 Skrivet: 24 Maj 2009 09:53

Kolla denna sidan. Lycka till!
http://schackonline.com/skolan/avancerat/oppningar /basic.php

Malvan
Medlem
#5 Skrivet: 24 Maj 2009 10:17

Det är lurigt med spelare som har precis 1400, eftersom alla börjar på det, så de kan vara hur bra som helst. Välj en motståndare som har ungefär 1400.

Tom_chess
Medlem
#6 Skrivet: 24 Maj 2009 21:34

virree
Medlem
#7 Skrivet: 26 Maj 2009 14:28

Citerar: Malvan, #5:
Välj en motståndare som har ungefär 1400.

när dom har spelat ca 5-10 partier och fortfarande har runt 1400 kan man ju utmana dom, annars funkar det ju altid att analysera motsåndarens spelade partier.

storalf
Medlem
#8 Skrivet: 26 Maj 2009 15:12

Ska man analysera någons partier då man precis lärt sig spela? Ja lycka till säger jag bara

RoyKazz
Medlem
#9 Skrivet: 26 Maj 2009 15:32

Försöka att inte bli ledsen om du förlorar utan försök istället att ta reda på varför du förlorade (kanske vilket drag eller prata med vinnaren).

Försök att spela samma öppning flera gånger för att lära dig vad som känns bra och blir bra och förhoppningsvis varför det blir bra.

Det finns ett antal frågor som kan vara användbara att tänka på innan man gör ett drag (tyvärr kommer jag inte ihåg dem, men kanske andra på forumet kan hjäälpa till?):
1. Är din kung säker?
2. Står någon av dina pjäser i slag? Nu och efter att jag flyttat pjäsen.
3. Varför gjorde motspelaren sitt drag? Vad försöker han/hon göra med sitt drag?
4. Finns det pjäser som inte gör något arbete, hur kan de aktiveras?
5. Finns det pjäser som har för mycket att göra (med risk för överbelastning)?
m.m.

Lycka till,
...Roger

Spencer
Medlem
#10 Skrivet: 26 Maj 2009 17:28

Roy er inde på det rigtige. Alle pjãser skal være dækket ( covered )
Så kan modstanderen inte gøre nogen ting alvorligt.

Ta' inte mod en bonde i oppningen. Slet inte med svart !

Det er vigtigt, at du kender modstanderens stilling ! ( hans volume, styrke )
Hans tanker, idéer.

Spencer
Medlem
#11 Skrivet: 26 Maj 2009 17:35 - Redigerad av: Spencer

Man kan klare sig ( mellem 1400 og 1800 ) med oppningen PIRC. - Den kan bruges,
anvendes mod ALLA andre oppninger. Også med svart! Med svart skal man spela mycket præcis!

Man skal kunne komme i hu 5- 6 drag i oppningen. Og være sikker på drags-følgen.

PIRC findes på google.

Malvan
Medlem
#12 Skrivet: 26 Maj 2009 18:12

Citerar: Spencer, #10:

Ta' inte mod en bonde i oppningen.

Jag läste ett råd från en mästare en gång: Man bör inte ta bönder i öppningen, men en centrumbonde ska man ta.

Spencer
Medlem
#13 Skrivet: 26 Maj 2009 18:16

Ja, Malvan en fed centrumsbonde er svær at sige nej til. Sgu.

bigO
Medlem
#14 Skrivet: 26 Maj 2009 21:22

kungsgambit är väl bäst att acceptera??

MalmöLeif
Medlem
#15 Skrivet: 26 Maj 2009 23:54

Rätt spännande att avböja med 2. -, Lc5

storalf
Medlem
#16 Skrivet: 27 Maj 2009 01:52

Är det någon som spelar kungsgambit nu för tiden då?

MrVi
Medlem
#17 Skrivet: 27 Maj 2009 15:22

Köp boken Träna schack med Jesper Hall den absolut bästa boken för en nybörjare som vill bli en bra schackspelare. Finns i välsorterade bokafärer.

bigO
Medlem
#18 Skrivet: 27 Maj 2009 19:24

Citerar: storalf, #16:

min kompis Börje

johanna_Lundström
Medlem
#19 Skrivet: 28 Maj 2009 21:24

Citerar: storalf, #16:

Min klubbkamrat Nisse Remikungen Nilsson och Jerry Svensson

Kipt
Medlem
#20 Skrivet: 28 Maj 2009 21:28

Skummar genom svaren här och märker att många är om öppningen. Även om öppningen är det första stadiet i partiet så bör man inte lära sig det först av två orsaker.

För det första: öppningen handlar om memorering, vilket är väldigt väldigt tråkigt som nybörjare att gå igenom.
För det andra: om man skall förstå en öppning måste man först lära sig vad en bra position är. Var skall löparen stå? Varför flyttar man oftast springaren före löparen i en öppning? När skall jag erbjuda/acceptera ett byte av likvärda pjäser?

Om man förstår spelet så förstår man att öppningarna är till för att få en specifik position, helst en som man själv är bekväm med. Allmänt så klarar man sig långt i öppningarna med principerna: ta kontroll över centret, utveckla pjäser... och helst samtidigt!

samuel-96
Medlem
#21 Skrivet: 29 Maj 2009 12:53

Citerar: Kipt, #20:

Skummar genom svaren här och märker att många är om öppningen. Även om öppningen är det första stadiet i partiet så bör man inte lära sig det först av två orsaker.

För det första: öppningen handlar om memorering, vilket är väldigt väldigt tråkigt som nybörjare att gå igenom.
För det andra: om man skall förstå en öppning måste man först lära sig vad en bra position är. Var skall löparen stå? Varför flyttar man oftast springaren före löparen i en öppning? När skall jag erbjuda/acceptera ett byte av likvärda pjäser?

Om man förstår spelet så förstår man att öppningarna är till för att få en specifik position, helst en som man själv är bekväm med. Allmänt så klarar man sig långt i öppningarna med principerna: ta kontroll över centret, utveckla pjäser... och helst samtidigt!

Håller med!
Enligt mig så är det bästa sättet att lära sig vad en bra position är genom att träna slutspel, för att i slutspelet så finns det få pjäser kvar.

Linus-Eriksson
Medlem
#22 Skrivet: 29 Maj 2009 15:18

som nybörjare tyckte jag det var roligt att träna på kombinationer, matt i tre drag och sådant.

utan någon egentlig kunskap om något annat tar man sig lätt till 1500 (LASK) om man bara lär sig lite taktiska finesser.

öppningar, mittspel, strategi och slutspel är tråkigt att träna, genom böcker speciellt.

storalf
Medlem
#23 Skrivet: 29 Maj 2009 17:53

Citerar: johanna_Lundström, #19:
Min klubbkamrat Nisse Remikungen Nilsson och Jerry Svensson

Ok jag har full respekt för nämnda men jag menade någon toppspelare faktiskt

strössel
Medlem
#24 Skrivet: 29 Maj 2009 17:59

JAG spelar kungsgambit

kaja98
Medlem
#25 Skrivet: 29 Maj 2009 23:47

Bra svenska spelare som kan spela kungsgambit är Jonny Hector och Johan Furhoff, men jag har inte sätt att de har spelat kungsgambit i år eller förra året.

vilhelm
Medlem
#26 Skrivet: 30 Maj 2009 01:47

Citerar: kaja98, #25:
men jag har inte sätt att de har spelat kungsgambit i år eller förra året.

nä men kanske året före det

Tom_chess
Medlem
#27 Skrivet: 30 Maj 2009 08:14

nä men kanske året efter

IngoBingo
Medlem
#28 Skrivet: 30 Maj 2009 20:09

Citerar: storalf, #23:
Ok jag har full respekt för nämnda men jag menade någon toppspelare faktiskt

Att spela kungsgambit är förstås att sticka ut hakan. Det kan sluta hur som helst, men vederlagd är öppningen sannerligen inte. Bland nutida toppspelare som då och då nyttjar detta vapen kan nämnas årets USA-mästare Hikaru Nakamura (elo 2701), Michael Adams och Nigel Short. Går man lite längre tillbaks i tiden stöter man på hjältar som Boris Spassky och David Bronstein.

Malvan
Medlem
#29 Skrivet: 31 Maj 2009 11:33

Citerar: Kipt, #20:
ta kontroll över centret

Aljechin sa att man skulle besätta centrum och Nimzowitch sa att man skulle kontrollera centrum. Det är viss skillnad. En löpare på g7 kan ju vara minst lika bra som en på e5.

Du måste logga in för att kunna posta!