Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / De ger upp först när de är matt i ett drag.
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Ullsten
Medlem
#1 Skrivet: 22 Maj 2009 19:55

Spelare som ger upp när de ser att motståndaren kan matta i nästa drag är oartiga! Eller vad tycker ni? Jag tycker det är brist på respekt! Antingen så låter man motståndaren matta, eller så ger man upp några drag tidigare, när skeppet börjar ta in vatten och man ser vartåt det lutar. Man ska ge upp när man tror att motståndaren är säker på vinsten. Men ett problem är förstås att många lägre rankade inte förstår att de är förlorade.

Calzio
Medlem
#2 Skrivet: 22 Maj 2009 20:00

Visst är det roligt att matta men du får fortfarande ett poäng för vinst!

Om jag skulle möta en motståndare som var oartig och jag var matt i ett skulle jag vänta tills jag hade bara sekunder kvar av klockan och sen ge upp!

Busen_Fabian
Medlem
#3 Skrivet: 22 Maj 2009 20:02

Jag håller inte med. Det är helt upp till den som är på väg att förlora att besluta när det är dags att ge upp. Särskilt i detta lekfulla forum.

vilhelm
Medlem
#4 Skrivet: 22 Maj 2009 20:52

Citerar: Ullsten, #1:
Spelare som ger upp när de ser att motståndaren kan matta i nästa drag är oartiga!

spela mot bättre spelare o samla inte rating mot femfemmor.host!

storalf
Medlem
#5 Skrivet: 22 Maj 2009 21:08

Citerar: vilhelm, #4:
samla inte rating mot femfemmor

Haha vilka syftar du på nu?=)

vikbolandsmästaren
Medlem
#6 Skrivet: 22 Maj 2009 21:20

till inlägget nr 1. det vror på hur mkt motståndaren kan räkna , dom kan helt plösligt bara se att det är matt i 1 drag och ge upp vad är det som är oartigt med det ?

bristande på respekt ? knappast.. ge upp = insé att sin motståndare är begåvad / för bra ;D

Selfrid
Medlem
#7 Skrivet: 22 Maj 2009 21:29

Personligen tycker jag sämst om spelare som sätter mig matt, eller tvingar mig att ge upp...

vikbolandsmästaren
Medlem
#8 Skrivet: 22 Maj 2009 21:35

selfrid vad tkr du att din motstånare ska göra istället för att sätta dig i matt ? ska han ge upp eller

Tex_Cymbal
Medlem
#9 Skrivet: 22 Maj 2009 21:40

Ullsten. Är det inte lustigt när du skriver; "ett problem är förstås att många lägre rankade inte förstår att de är förlorade" Du möter väl ibland motståndare som är dig övermäktiga. Tycker du att de ska avgöra när partiet är över?

Selfrid
Medlem
#10 Skrivet: 22 Maj 2009 21:53

Citerar: vikbolandsmästaren, #8:
selfrid vad tkr du att din motstånare ska göra istället för att sätta dig i matt ? ska han ge upp eller

Nej, jag ville bara säga att om jag vinner är jag vanligen glad och nöjd, även om min motståndare gav upp innan han blev matt

vikbolandsmästaren
Medlem
#11 Skrivet: 22 Maj 2009 22:04

Fozzie
Medlem
#12 Skrivet: 22 Maj 2009 22:05

Citerar: Tex_Cymbal, #9:
Ullsten. Är det inte lustigt när du skriver; "ett problem är förstås att många lägre rankade inte förstår att de är förlorade" Du möter väl ibland motståndare som är dig övermäktiga

Titta på Ullstens presentation och statistik.
Väljer sina offer nogrannt, för att slippa förlora

vilhelm
Medlem
#13 Skrivet: 22 Maj 2009 22:15

Citerar: storalf, #5:
Haha vilka syftar du på nu?=)

ingen särskild..men en tanke mot mig??go for it gosse(tjej)

Ullsten
Medlem
#14 Skrivet: 22 Maj 2009 22:28 - Redigerad av: Ullsten

Citerar: Busen_Fabian, #3:
Jag håller inte med. Det är helt upp till den som är på väg att förlora att besluta när det är dags att ge upp. Särskilt i detta lekfulla forum.

Du skulle aldrig kunna säga så i en schackklubb. Där finns vissa givna outtalade regler för vett och etikett och vad som anses höra till god ton. Det handlar om hur man uppfostrar varandra runtom i klubbarna. Spelare som bara spelat på Internet brukar inte förstå sån't här. Du ska tuktas, med andra ord.

Ullsten
Medlem
#15 Skrivet: 22 Maj 2009 22:32

Citerar: Fozzie, #12:
Titta på Ullstens presentation och statistik.
Väljer sina offer nogrannt, för att slippa förlora

Du bröt mot Forumets regler nu. Det var personangrepp. Därför biter jag ilsket tillbaks och ber dig vänligen att ta dig i röven!

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 22 Maj 2009 22:42

Hehe

vikbolandsmästaren
Medlem
#17 Skrivet: 22 Maj 2009 22:50

hahah

Ullsten
Medlem
#18 Skrivet: 22 Maj 2009 22:56

Jag har inte gått kursen konflikthantering. Jag tittar på maffiaserier istället. Dessutom har jag tagit fasta på uttrycket: "Stå på dig! Annars gör någon annan det!"
Här på Internet är det många som skriver sådant de kanske inte skulle säga öga mot öga. Det finns ju inga knytnävar här som man riskerar att få mellan lysmaskarna. Vi borde ordna en träff irl med folk här från sajten så att vi fick en chans till såväl verbala som mer fysiska uppgörelser både på tu man hand och i bunkaslagsmål.

storalf
Medlem
#19 Skrivet: 22 Maj 2009 22:59

Citerar: Ullsten, #18:
Vi borde ordna en träff irl med folk här från sajten så att vi fick en chans till såväl verbala som mer fysiska uppgörelser både på tu man hand och i bunkaslagsmål.

Hur mår du egentligen?

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 22 Maj 2009 23:00

Ser jag fram emot..Laddar upp under tiden !

Ullsten
Medlem
#21 Skrivet: 22 Maj 2009 23:03

Citerar: storalf, #19:
Hur mår du egentligen?

Jodå, jag är ju ironiker vet du, så jag mår utmärkt. Jag har lyckats provocera några och underhålla andra på deras bekostnad, här i tråden ikväll. Så vi får se om det dyker upp någon knytnäve. Kanske bäst att slå först?

vilhelm
Medlem
#22 Skrivet: 22 Maj 2009 23:04

Citerar: Ullsten, #15:
Du bröt mot Forumets regler nu. Det var personangrepp. Därför biter jag ilsket tillbaks och ber dig vänligen att ta dig i röven!

tjuter av skratt,,är det inte dax nasty att vi tar en match??jag använder ingen motor..hell no jag hatar det!!..bara ren hardcore

Ullsten
Medlem
#23 Skrivet: 22 Maj 2009 23:07

Vi kan ta ett parti eller två. Min ranking har blivit sjukt hög och skulle må bra av att åderlåtas.

storalf
Medlem
#24 Skrivet: 22 Maj 2009 23:09

Vill ni möta mig på en siciliansk drake kanske?
eller någon annan skojsig öppning?

Pulversläckaren
Medlem
#25 Skrivet: 22 Maj 2009 23:15

- Hallå, det är maffian!
- Tjena, Ullsten heter jag.
- Ok, vad vill du, hur fick du vårt nummer?
- 118 118, jag undrar ifall jag kan få vara med i ert gäng.
- Ok, vad har du för meriter?
- Jag har muckat gräl på ett schackforum på nätet!
- Ok, you're in!

Ullsten
Medlem
#26 Skrivet: 22 Maj 2009 23:21

Idiot! Man ringer inte upp maffian! Har du inte hört talas om uttrycket: "Don't call us! We'll call you!"

Pulversläckaren
Medlem
#27 Skrivet: 22 Maj 2009 23:26

Touché!

Fast jag håller med dig, det tillhör god ton att låta motståndaren matta om man själv dragit ut på en säker förlust i en massa drag. Men ibland känns ju inte loppet riktigt kört innan man står där med matt ett drag bort. Svårt att säga hur motståndaren uppfattar läget. Lätt att göra ett eller flera tankefel.

RoyKazz
Medlem
#28 Skrivet: 22 Maj 2009 23:33

...och som vanligt handlar tråden om människor som inte förstår vad respekt innebär.

Respektera att motståndaren har en annan syn på saken än just DIN.
Ledsen Ullsten, men den enda bristade respekt jag ser är din...

...Roger (partydödaren)

Ullsten
Medlem
#29 Skrivet: 22 Maj 2009 23:33

Javisst. Poletten kanske inte ramlar ner förrän precis innan. Då går det upp ett Liljeholmens. Hå hå ja ja. Man får ha tålamod med de lågrankade.

Ullsten
Medlem
#30 Skrivet: 22 Maj 2009 23:35 - Redigerad av: Ullsten

Citerar: RoyKazz, #28:
Respektera att motståndaren har en annan syn på saken än just DIN.
Ledsen Ullsten, men den enda bristade respekt jag ser är din

Nej, när det gäller vett och etikett handlar det inte om det. De ska lära sig veta hut. Punkt slut.

Jag kommer från en klubb där man aktivt praktiserar auktoritär uppfostran av unga adepter. Jag känner inte till något annat. Jag är old school helt enkelt. Det finns en hierarki inom schacket och man slickar uppåt och sparkar nedåt. Som överallt annars?

Du kanske tillhör generation x och inte tror på auktoriteter, i synnerhet inte sådana som pekar med hela handen.

. 1 . 2 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.