Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack och matematiklärande. Examensarbete kring möjliga kopplingar.
Författare Meddelande
Leibniz
Medlem
#1 Skrivet: 15 Maj 2009 12:58

Hejsan

Jag har skrivit en c-uppsats kring schack och matematik. Den primära frågeställningen har varit om schackspelande kan stiumlera kunskapsutveckling inom matematik.

För den som är intresserad finns länken här:

http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:216588/ FULLTEXT01

Matematiska hälsningar
/Andreas

reglerkungen
Medlem
#2 Skrivet: 15 Maj 2009 19:18

mycket intressant, kommer jag garanterat läsa!

suzuki
Medlem
#3 Skrivet: 15 Maj 2009 21:22

Min spontana tanke är att schack och matematik inte har så mycket med varandra att göra.

Randomize
Medlem
#4 Skrivet: 15 Maj 2009 21:29

Intressant, tack !

Som schackälskande matematiker och pedagog var detta extra intressant läsning.

Ett utdrag ur Din uppsats:

7.5 Gemensamma tankar
Trots att vår litteraturstudie inte styrker detta så misstänker vi att flera positiva
egenskaper stärks i samband med att spela schack. Att ha förutseende och se en bit framåt
när man reflekterar över eventuella följder och scenarion är en mycket bra egenskap att
bära med sig i livet. Att spela schack kräver att man är koncentrerad och uppmärksam.
Eleven måste överblicka hela brädet och studera relationen mellan de olika pjäserna.
Vilka faror finns? Vilka är mina möjligheter? Man måste kunna värdera informationen
och göra den mest lämpliga operationen. Eleven måste även vara försiktig och inte
förhasta sig. En av schackreglerna är just "rörd pjäs är förd pjäs", man måste ta
konsekvenserna för sitt handlande. För att lyckas måste man vara skärpt och
koncentrerad. Att tappa humöret i spelet kan ge drastiska konsekvenser. Det gäller att
kämpa in i det sista, en vändning kan komma precis när som helst. Vi kan avsluta detta
examensarbete med att vara lite filosofiska och hävda att schack är en slags träning och
förberedelse för det riktiga livet. Schackspelet är livets spel i miniatyr.

suzuki
Medlem
#5 Skrivet: 15 Maj 2009 21:34

Vad under 7.5 relaterar egentligen till matematik?

tomazkid
Medlem
#6 Skrivet: 16 Maj 2009 15:27

Har aldrig förstått vad i schack har med matte att göra.
Psykologi, koncentrationsförmåga och planeringsförmåga är väl huvudingredienserna, men matte??

Hägglund_X
Medlem
#7 Skrivet: 16 Maj 2009 15:41

Hej!

Logik är en faktor som balanserar matematik och schack förvisso , men precis som Tomas skriver finns det betydligt fler kompetenser som spelar in (bl.a psykologi) , schack är dock som ngn skrev schack...

Så min tanke i det hela, varför hålla på att jämföra och fundera var som det kan finnas liknande förmågor som sammanstrålar osv ...

Forna Sovjetunionen hade schack på schemat för elever, varför...?

Charmen med schack är att vi möts på samma arena oavsett vad man i övrigt är i det s.k hirarkin som trots allt råder i samhället oavsett vad man tycker om det hela ... E n advokat kan torska mot en arbetssökande osv ...

Trevlig helg!

//BENGT

Multi_Chess
Medlem
#8 Skrivet: 16 Maj 2009 20:11

Adolf Anderssen, en preussisk matematikprofessor som åren 1851-66 var världens bäste schackspelare.
(Inlägg #70 under rubrik Schackhistoria - SO diskussionsforum, finns att läsa lite om honom).
Det odödliga partiet finns att se på wikipedia.
Matematik och schack? Hm. Tittar man på partiet så måste ju Anderssen "räknat" med något. Räkna ut flera drag framåt. Kanske krävs det en viss matematik. Eller?

Busen_Fabian
Medlem
#9 Skrivet: 16 Maj 2009 20:53

Många matematiskt begåvade individer attraheras av schack. Jag tror inte att det förstnämnda är en förutsättning eller ens av betydelse för att bli en god spelare. Logiskt tänkande (alls ej specifikt för matematiker..), en välutvecklad spatial förmåga parad med med en genuin kärlek för spelet är vad som betyder något..

Pulversläckaren
Medlem
#10 Skrivet: 16 Maj 2009 23:01

Jag var med och gjorde en studie förut som visade en mycket stark korrelation mellan att kunna spela schack (alltså inte att vara bra på det) och att anse sig kunna peka ut de fyra väderstrecken. Alltså någon form av spatial grundförmåga.

Fiedel
Medlem
#11 Skrivet: 16 Maj 2009 23:37

Koncentration och logiskt tänkande är förmågor som tränas upp och kommer väl till pass i såväl schack som matematik. På det sättet tror jag att schackspelande kan vara till nytta för en matematiker och matematikutövande till nytta för en schackspelare.

Spencer
Medlem
#12 Skrivet: 17 Maj 2009 10:42

Mange musikere spelar schack; er det fordi de er intelligente? Eller er det spændingen og kombinationerne, der taler til dem? Eller andet?

"Variationer over et tema" ( musik )

Malvan
Medlem
#13 Skrivet: 17 Maj 2009 11:56

#7: Har för mig att strax efter oktoberrevolutionen anågs schack vara kapitalistiskt och förbjöds, men sedan ändrade man uppfattning fullständigt. Hur som helst förbjöd shahen av Iran schack på sin tid.

Du måste logga in för att kunna posta!