Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / 2 kvinnor øverst på ratinglisten ! ( 3107 )
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
Gammelsmurf
Medlem
#61 Skrivet: 14 Jun 2009 08:46

Tack CAQUELAQ,

Du formulerar dig så bra - huvudet på spiken med vad jag försökte skriva...Hoppas C:s formulering förtydligar vad jag tänker...

Jag lyfter själv på hatten för "alla" som är duktiga även "grabbar", "barn", "hundar" och "kackerlackor"

atsög
Medlem
#62 Skrivet: 14 Jun 2009 10:43

Citerar: storalf, #58:
Atsög lär dig citera eller strunta i att göra det.

Ursäkta mitt misstag! Datorer och gamla gubbar är som Du kanske vet understundom en omaka kombination. Och tack för hjälpen Malvan!

ole.buus
Medlem
#63 Skrivet: 14 Jun 2009 11:24

Livet går i bølger; inden så længe - om kort tid så er der sikkert en mand, der bliver
nr. 1 på ratinglisten.

Randomize
Medlem
#64 Skrivet: 14 Jun 2009 12:56

Citerar: ole.buus, #63:
om kort tid så er der sikkert en mand, der bliver
nr. 1 på ratinglisten.

Nej , det tror jag inte.

storalf
Medlem
#65 Skrivet: 14 Jun 2009 15:05

Citerar: Randomize, #64:
Nej , det tror jag inte.

Tror inte jag heller så länge du har spellusten kvar Randomize

ole.buus
Medlem
#66 Skrivet: 16 Jun 2009 08:01

Mit lille indlæg var skrevet som en lille provokation. Naturligvis er der der flere mænd,
der ønsker at være nr. 1, men frågen er, hvor (hur ) lang tid, der vil gå, inden
førstepladsen skifter. - Tid er et relativt begreb.

Johnny
Medlem
#67 Skrivet: 16 Jun 2009 11:31

Är Rybka ett kvinnonamn?

Malvan
Medlem
#68 Skrivet: 16 Jun 2009 11:47

Rybka betyder Liten fisk på tjeckiska.

Johnny
Medlem
#69 Skrivet: 16 Jun 2009 11:50

Jo, jag vet jag syftade på att Rybka kanske är överst på ratinglistan

Randomize
Medlem
#70 Skrivet: 16 Jun 2009 12:31

Citerar: Johnny, #69:
Jo, jag vet jag syftade på att Rybka kanske är överst på ratinglistan

Eftersom jag för tillfället ligger överst på ratinglistan så kan jag ju skapa klarhet i dina misstankar..

- Nej , jag använder inte Rybka. , Varför tror Du det ?

Johnny
Medlem
#71 Skrivet: 16 Jun 2009 13:04 - Redigerad av: Johnny

Kanske, skrev jag.
Det är ju inte helt ovanligt på korrsajter att toppspelarna använder Rybka eller Fritte.

Blåsippan
Medlem
#72 Skrivet: 16 Jun 2009 13:11

Citerar: Johnny, #71:
Kanske, skrev jag.
Det är ju inte helt ovanligt på korrsajter.

Nä, kanske tror jag är ett rätt vanligt ord.

Randomize
Medlem
#73 Skrivet: 16 Jun 2009 13:21

Citerar: Blåsippan, #72:
Nä, kanske tror jag är ett rätt vanligt ord.

Jo, så är det nog.
Jag tycker ordet "kanske", kanske bör
användas ännu mer än vad det kanske gör.

sture_lindberg
Medlem
#74 Skrivet: 16 Jun 2009 13:27

Citerar: Randomize, #70:
Eftersom jag för tillfället ligger överst på ratinglistan så kan jag ju skapa klarhet i dina misstankar..

- Nej , jag använder inte Rybka. , Varför tror Du det ?

Vilken robot använder du då?

Selfrid
Medlem
#75 Skrivet: 16 Jun 2009 14:25 - Redigerad av: Selfrid

Jag hör själv till de som beklagar datorernas intrång i schackvärlden, men de har nu en gång kommit för att stanna och här – liksom i officiella korrespondensmästerskap – är det ju uttryckligen tillåtet, så jag förstår varken varför frågan är intressant eller varför man ska behöva svara på den.
Varje tävlingsform har ju sina regler. I korrschack har det alltid varit tillåtet att flytta runt med pjäserna och analysera – men det är strängt förbjudet i närschack. Där får man å andra sidan se pjäserna, vilket är förbjudet i blindschack.
Jag tror inte heller att det är så enkelt som att man bara kan skaffa en schackmotor och att det sedan blir slumpen som avgör om man vinner eller förlorar mot en annan motoranvändare.
Jag nöjer mig för egen del med att konstatera att randomize för tillfället toppar rankinglistan för denna site med dess spelregler. Well done!

Randomize
Medlem
#76 Skrivet: 16 Jun 2009 15:54

Citerar: sture_lindberg, #74:
Vilken robot använder du då?

Från mars i år har jag Fritz 11
innan dess hade jag Fritz 10
innan dess ingen motor alls.

Tycker som Du, att det är roligare
och mer givande att spela utan motor,
men det ägnar jag mig åt på klubben.

SO är en fantastisk trevlig sida för
alla schackälskare. Tack för den

Här kan man träna olika öppningar eller
strategier, experimentera lite med allt
möjligt. Diskutera schack och allt möjligt
på de olika forumen. Trevligt !

Om man vill, kan man ju försöka uppnå
en hög SO-rating, eller komma överst på
den roliga stegen.

Kort sagt. Man använder SO till precis det
man själv vill.

Om man hatar schackmotorer (som Du
verkar göra enligt alla Dina inlägg), så
kanske SO inte är en så lämplig webbplats
för Dig ? utan Du kanske enbart skulle
ägna Dig åt närschack istället?

sture_lindberg
Medlem
#77 Skrivet: 16 Jun 2009 15:54 - Redigerad av: sture_lindberg

Vore intressant bara att få veta vilken robot..Lägger inte in någon annnan värdering i denna fråg
Citerar: Selfrid, #75:
Jag hör själv till de som beklagar datorernas intrång i schackvärlden, men de har nu en gång kommit för att stanna och här – liksom i officiella korrespondensmästerskap – är det ju uttryckligen tillåtet, så jag förstår varken varför frågan är intressant eller varför man ska behöva svara på den.
a. Man kanske skulle skaffa denna robot själv bara ///som svar på detta!

sture_lindberg
Medlem
#78 Skrivet: 16 Jun 2009 16:02

Citerar: Randomize, #76:
verkar göra enligt alla Dina inlägg

jag hatar inte schackrobotar..Men jag tycker kanske att dom ska möta varandra bara Men detta vet ni ju redan att jag tycker

Malvan
Medlem
#79 Skrivet: 16 Jun 2009 16:04

Citerar: sture_lindberg, #77:
Vore intressant bara att få veta vilken robot.

Från mars i år har jag Fritz 11
innan dess hade jag Fritz 10
innan dess ingen motor alls.

Frågan är redan besvarad.

vilhelm
Medlem
#80 Skrivet: 17 Jun 2009 00:38 - Redigerad av: vilhelm

så enkelt är det inte!korrschack är äldre en fritte tex...skillnaden är att dagens eller en del tar genvägar som inte klassiska korrspelare skulle göra....programmen i dagens datavärld är könslösa..tillomed en kastrerad katt skulle vinna mot tex mig med fritte 11!!graden av stormästere på denna sida som KAN slå programmen är välle rätt så liten på denna sida???

vilhelm
Medlem
#81 Skrivet: 17 Jun 2009 00:54

Jag har sett milsvida fenomen på denna sida...idel förluster sen bara vinster när man installerat fritte....???? ödmjukhet vore på sin plats

Ludvig_
Medlem
#82 Skrivet: 17 Jun 2009 01:00

Å andra sidan finns det positioner som motorerna bedömmer sämre än du. Kan du då lura in en motoranvändare i en sådan typställning, kan du också besegra en motor. Så helt hopplöst är det inte.

vilhelm
Medlem
#83 Skrivet: 17 Jun 2009 01:06

Citerar: Ludvig_, #82:
Kan du då lura in en motoranvändare i en sådan typställning, kan du också besegra en motor.

mmm..så var det förr,men jag har aldrig råkat ut för en spelare som sagt till mig här,att nu vann du över mitt program..har fått en massa tips hur man ska besegra ett program...men då ska man också veta det från början att man spelar mot just ett program?inte alla ggr man får veta det!O det är ett otyg av rang tycker jag

nicholas
Medlem
#84 Skrivet: 17 Jun 2009 01:30

Ville det e bara bulle skit......l

vilhelm
Medlem
#85 Skrivet: 17 Jun 2009 01:34

hahahaha...

vilhelm
Medlem
#86 Skrivet: 17 Jun 2009 01:39

jag vet ju att du är nästan lika dryg som mig nicke..vad sägs om en 6 manna turnering med topp 4??

Bittersweet
Medlem
#87 Skrivet: 17 Jun 2009 02:07

Han accepterar nog robotarna, men SO är nog mer än olämplig för dem med schackdatorer, då majoriteten (?) spelar utan och skriver på sina presentationer : Absolut ingen motor

Selfrid
Medlem
#88 Skrivet: 17 Jun 2009 06:59

Citerar: Bittersweet, #87:
SO är nog mer än olämplig för dem med schackdatorer, då majoriteten (?) spelar utan och skriver på sina presentationer : Absolut ingen motor

Så länge SO uttryckligen tillåter datorer kan man diskutera vem som spelar på fel plats.
I officiella korrsammanhang är det som bekant tillåtet med datorer och jag tvivlar starkt på att det finns någon där som försöker spela utan.
Det är mycket svårt för en människa att hävda sig mot en dator - även på världsmästarnivå.
Dock tror jag att mellan två datoranvändare så är det den starkaste schackspelaren som vinner.
Jag spelar också på www.eskak.dk - där är datorhjälp förbjuden, men å andra sidan haglar beskyllningar om fusk ganska flitigt - och hur avgör man det?
Den gamla tiden utan datorer kommer aldrig tillbaka. Det sägs att människans stora överlägsenhet gentemot djuren beror på anpassningsförmågan.

CAQUELAQ
Medlem
#89 Skrivet: 17 Jun 2009 07:41 - Redigerad av: CAQUELAQ

Jag har nämnt liknande tidigare...

SchackOnline är i grund och botten en korrschacksajt - det var så Erik skapade den, och då är det korr-regler som gäller, och då är det helt tillåtet med motor. Men i sin välvilja tillät Erik även icke-motorister att bli medlemmar i sO, på gott och ont...

Liksom indianerna blåögt välkomnade de första européerna och lät dem bosätta sig på den amerikanska kontinenten, så har icke-motoristerna undan för undan trängt undan motoristerna och skuffat undan dem i ett litet hörn... Vi invandrande nybyggare har likt en enorm gräshoppssvärm drivit undan urinvånarna till reservat och nästan helt tagit över sajten.

Men detta är fortfarande en korrschacksida, tills Erik säger annat, och vi får allt vackert dras med varandra. Med detta får vi låta oss nöja - det är bara att acceptera.

Så sluta nu upp med tjafset en gång för alla - det börjar bli väl tröttsamt - och spara energin till era partier istället. Det tjänar alla på - motorister såväl som icke-motorister.

Efter denna utläggning, tillbaka till trådens huvudämne, tack.

Gammelsmurf
Medlem
#90 Skrivet: 17 Jun 2009 08:07

Bra inlägg som vanligt, men hade verkligen inianerna motorer på den tiden?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!