Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / 2 kvinnor øverst på ratinglisten ! ( 3107 )
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
palmann3
Medlem
#1 Skrivet: 10 Maj 2009 12:01 - Redigerad av: palmann3

Mycket, mycket bra. - Randomize og Pia_c.

Come on, boys, guys and men !

*

knightrider
Moderator
#2 Skrivet: 10 Maj 2009 19:24

Ja, bra gjort av Sif. (=Randomize). Hon är väl 71 år nu och spelar utan datorstöd. Hatten av!

Huckleberry
Medlem
#3 Skrivet: 10 Maj 2009 19:42 - Redigerad av: Huckleberry

Citerar: knightrider, #2:
Ja, bra gjort av Sif. (=Randomize). Hon är väl 71 år nu och spelar utan datorstöd. Hatten av!

Din prestation är väl inte så pjåkig heller "Pia"...

Randomize
Medlem
#4 Skrivet: 10 Maj 2009 21:00

Tack palmann3 och Knightrider

MEN jag är faktiskt "bara" 57 år ( har spelat schack i 52 år)
OCH jag använder datorstöd i form av Fritz10 när jag möter andra som
använder en schackmotor.

Jag tittar visserligen i Fritz öppningsbok, men många av de öppningar jag använder är finslipade och sitter i huvudet.

b.fischer
Medlem
#5 Skrivet: 10 Maj 2009 22:03

Hur som helst Sif. Bra gjort! Inte så ofta det täcka könet dominerar schackscenen.

storalf
Medlem
#6 Skrivet: 10 Maj 2009 22:43

Inte en chans att hon slår mig dock. Ville bara påpeka det.

Speed8
Medlem
#7 Skrivet: 10 Maj 2009 23:34

Citerar: storalf, #6:

Oj oj oj, nån som är lite avis här kanske ? Jag skulle tippa på att Sif (Randomize) om ni möttes Storalf! Eller så har Storalf skaffat in Fritz 11 som kommer slå Fritz 10 . P.S Storalf, notera att jag säger detta med glimten i ögat

Ludvig_
Medlem
#8 Skrivet: 11 Maj 2009 00:09

Citerar: storalf, #6:

Det känns som en väldigt konstig inställning, då du inte skulle ha en chans om man kollar på era rankningtal. Randomize skulle då vinna 31 partier av 32 möjliga.

storalf
Medlem
#9 Skrivet: 11 Maj 2009 00:13

Visst vore det en konstig inställning om jag likt dig stirrat mig blind på rankingtal.

Ludvig_
Medlem
#10 Skrivet: 11 Maj 2009 00:25

Att vara fullständigt övertygad om att man besegrar någon som nästan har 1000 rankningpoäng mer än en själv, är ja just det konstigt.

storalf
Medlem
#11 Skrivet: 11 Maj 2009 01:18

Jag ahr aldrig påstått att jag skulle besegra henne. Du har kanske hört talas om remi? Jag ser ingen anledning till att jag skulle misslyckas med det om jag får trixa lite med min motor. Min ranking är inte baserat på så många partier heller för den delen.

Trashd0ll
Medlem
#12 Skrivet: 11 Maj 2009 07:41

Hej , iaf är det väll inte såååå imponerande att vara tjej på toppen av listan om det nu är så att det är en motor som hjälpt till att få dit henne?=??

Mvh Malin

ole.buus
Medlem
#13 Skrivet: 11 Maj 2009 07:58

Du sagde, du ville være nr. 1 på stegen, Trashdoll. Om det er så, så kommer du også at anvende motor. Ellers bliver du inte nr. 1.

mvh.

pf3016
Medlem
#14 Skrivet: 11 Maj 2009 08:39

snart kommer nog eva-marie också, men hon använder dator..

Gammelsmurf
Medlem
#15 Skrivet: 11 Maj 2009 09:07

Citerar: pf3016, #14:
hon använder dator..

Men det är väl klart-hur skall man annar kunna komma åt sO om inte via internet

Randomize
Medlem
#16 Skrivet: 11 Maj 2009 09:09

Hej storalf

Jag tycker vi tar ett parti.

Du skriver att Du ska trixa lite med Din motor.
Jag vet inte vad det innebär, så det låter som
att det blir schackerfarenhet mot teknik.

Du får välja färg
men jag vill:

1. Enbart spela ETT parti
2. spela 3 dagar/drag
3. Spela orankat (pga den stora skillnaden)

Om Du tycker det verkar kul, så utmana mig. / Randomize

ole.buus
Medlem
#17 Skrivet: 11 Maj 2009 09:36

Gør det, storalf, du får dit livs skakoplevelse. ( the game of your life )

storalf
Medlem
#18 Skrivet: 11 Maj 2009 12:18

Jag antar utmaningen Randomize och jag kan mkt väl få svälja mina ord men en remi ska inte vara omöjligt, det är jag fortfarande övertygad om.

ole.buus
Medlem
#19 Skrivet: 11 Maj 2009 12:22

Det er ikke altid, at en motor finder det bedste drag! Man kan ofre en bonde og ofte
spiser motoren bonden - og motoren, skakprogrammet ved ikke, at den, det, kan komme
i store vanskeligheder 15, 16, 17 ply senere. ( horisonten )

Men taktisk kan en motor være som en djævel ! ( indenfor 11- 12 - 13 ply.

For de som inte ved det.

stridsvagnsnisse
Medlem
#20 Skrivet: 11 Maj 2009 12:54

Visst visst jag kanske oxå måste använda en motor för att komma högst upp och det är ju inte förbjudet men *glömmer* man inte bort hur man spelar själv då?

storalf
Medlem
#21 Skrivet: 11 Maj 2009 13:04

Jag tror man kan ha mkt nytta av det och utveckla sitt spel så länge man inte bara drar det datorn föreslår utan analyserar under partiet.

Trashd0ll
Medlem
#22 Skrivet: 12 Maj 2009 10:33

Okej så en datamotor skall bara vara rådgivare då? Man flyttar *sitt* drag och protesterar den så anser den att man gör fel då? Eller hur skall man använda en sån på bästa sätt utan att förlora sitt eget spel ??

Rocket_pawn
Medlem
#23 Skrivet: 12 Maj 2009 18:49 - Redigerad av: Rocket_pawn

Citerar: Trashd0ll, #22:

Okej så en datamotor skall bara vara rådgivare då? Man flyttar *sitt* drag och protesterar den så anser den att man gör fel då? Eller hur skall man använda en sån på bästa sätt utan att förlora sitt eget spel ??

När jag spelar med motor så kontrollerar låter jag motorn analysera ställningen på flera olika sätt (Infinitive analyse, IDeA o.s.v) och använder sedan min egna schackerfarehet för att konttrollera att motorn analyserat rätt. hittar jag något tvivelaktigt drar jag fram till den positioen och låter sedan motorn säa sitt. På detta sätt sammarbetar jag med min motor för att hitta det bästa draget i varje enskild stäln. Så med andra ord måste man använda eget huvud även om man utnyttjar motorer som analyshjälpmedel.

Vad det gäller påståendet att man skulle förlora sitt eget spel så tycker jag att det påståendet verkar absurt då man till och börja med stärker sina "egna" öppningar genom att spela korrespondens schack om man väljer att spela samma öppningar. Liknande gäller för t.ex. mitt och slutspel då man mins typställningar man stött på genom korrspelandet, vilket man kan utnyttja i närschack

vilhelm
Medlem
#24 Skrivet: 12 Maj 2009 20:59

som man kan missta sig hehe

vilhelm
Medlem
#25 Skrivet: 12 Maj 2009 21:02

Citerar: Randomize, #4:
men många av de öppningar jag använder är finslipade och sitter i huvudet.

mina med

vilhelm
Medlem
#26 Skrivet: 12 Maj 2009 21:04 - Redigerad av: vilhelm

Citerar: Randomize, #4:
OCH jag använder datorstöd i form av Fritz10 när jag möter andra som
använder en schackmotor.

tänk det förstod jag..när bedömmer du när du ska starta v8:an?eller är det när du vet att andra har o använder motor som jag hatar förövrigt

Trashd0ll
Medlem
#27 Skrivet: 12 Maj 2009 22:24

V8 a ??? V10 eller V 11 kanske ?

pf3016
Medlem
#28 Skrivet: 12 Maj 2009 22:29

Citerar: Gammelsmurf, #15:
Citerar: pf3016, #14:
hon använder dator..

Men det är väl klart-hur skall man annar kunna komma åt sO om inte via internet

*suckar* ;)

vilhelm
Medlem
#29 Skrivet: 12 Maj 2009 23:09

Citerar: storalf, #21:
Jag tror man kan ha mkt nytta av det och utveckla sitt spel så länge man inte bara drar det datorn föreslår utan analyserar under partiet.

ja just ...eller typ wow...tror inte påt..h no...

storalf
Medlem
#30 Skrivet: 13 Maj 2009 00:58

Citerar: vilhelm, #29:
ja just ...eller typ wow...tror inte påt..h no...

Du får tro och tycka vad du vill men du har givetvis fel och jag rätt

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!