Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Alexander Aljechin
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
Speed8
Medlem
#61 Skrivet: 28 Apr 2009 23:13

Citerar: Malvan, #60:
Jag tror jag får hänvisa till denna tråd

Tack Malvan

storalf
Medlem
#62 Skrivet: 29 Apr 2009 00:45

Malvan har du några länkar angående aljechins rasism? Inte för att jag inte tror dig utan jag skulle vilja läsa me rom det=)

Malvan
Medlem
#63 Skrivet: 29 Apr 2009 05:59 - Redigerad av: Malvan

Jag har bara läst om det i en bok och det stod inte mer än så, men jag har sett samma uppgifter i en annan bok också, så det stämmer nog. Möjligen var det i boken Drag ur schackhistorien av John Bredal Bauer, men jag hittar inte stället. I den boken står i alla fall att under andra världskriget räknades inte Lasker som tysk utan som jude. I boken Oregelbundna miniatyrer, en introduktion i egendomlig spelföring kallar Erik Bäcklund Aljechin nazist.

IngoBingo
Medlem
#64 Skrivet: 29 Apr 2009 07:28

Det finns en ganska bra sammanfattning av AAs antisemitiska göranden & låtanden på engelska Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Alekhine#Ac cusations_of_anti-Semitism

Malvan
Medlem
#65 Skrivet: 29 Apr 2009 07:38

Det fanns mycket att läsa där och artiklarna var visst inte från 30-talet utan från 1941.

Johnny
Medlem
#66 Skrivet: 29 Apr 2009 09:17

Angående Aljechin så lär han ha skrivit några schackböcker som ska vara bra. Någon här som har läst dem?

ole.buus
Medlem
#67 Skrivet: 29 Apr 2009 09:39

Aljechin er en spændende mand på mange måder. Læs ham.

Hammerman
Medlem
#68 Skrivet: 1 Maj 2009 07:04

Ja och på den tiden så bestämde värdlsmästaren vem han skulle möta, det var inte alltid den bästa, ja sällan den bästa utmanaren.

sture_lindberg
Medlem
#69 Skrivet: 1 Maj 2009 21:46

Ja vad kan vi göra åt detta då?

Malvan
Medlem
#70 Skrivet: 1 Maj 2009 22:03

Inte ett enda någe!

Carzo
Medlem
#71 Skrivet: 2 Maj 2009 21:31

Det kan måhända vara intressant att se vad Aljechin (Alekhine skrev han sig som) har för försvar till anklagelserna om medlöperi och nazism. Bakgrunden här är att han var inbjuden till den första efterkrigsturneringen i England - men de andra deltagarna protesterade mot detta och han tvangs avstå. I engelska tidskriften Chess skrev han följande år 1945:

Varje opartisk person måste förstå vilka mina verkliga känslor måste ha varit för det folk som tog från mig allt som ger livet mening - det folk som ödelade mitt hem, stal min hustrus villa (och allt jag äger) och till slut även stal mitt namn.
Då jag har vigt mitt liv åt schacket har jag aldrig varit inblandad i något som inte haft förbindelse med mitt yrke. Men olyckligtvis för mig har folk alltid, och i synnerhet sedan jag blev världsmästare, försökt att sätta mig i ett fantastiskt politiskt ljus. I mer än 20 år blev jag stämplad som "vitryss". Detta skadade mig särskilt, då det omöjliggjorde varje förbindelse med mitt fädernesland, som jag aldrig har upphört att beundra och älska. 1938-39 hade jag hoppats, som resultat av förhandlingar och korrespondans med sovjetmästaren Botvinnik, att få sätta ett stopp för denna dumma legend, och en match mellan oss i Sovjetunionen var praktiskt taget ordnad. Men - så kom kriget - och efter dess slut är jag nu beskylld för att vara "pronazist", beskylld för samarbete osv..
Att dr Euwe protesterade överraskade mig inte - jag hade blivit förvånad om han INTE gjort det. Dr Euwe var så övertygad om mitt inflytande hos nazisterna att han skrev två brev, där han bad mig vidta steg för att lätta på situationen för Landau och min vän dr Oskam. Men i Tyskland och i de ockuperade länderna var vi alla övervakade av Gestapo och levde under ständigt hot om koncentrationsläger. Därför är dr Euwes reaktion på mitt deltagande i denna turnering helt naturlig, men som så många andra tar han grundligt fel.
Anklagelsen "samarbete" blev i Frankrike vanligtvis använd mot dem som stödde Vichy-regeringen. Men jag hade aldrig något att göra med den regeringen eller dess ämbetsmän. Jag spelade schack i Tyskland och av dem ockuperade länder därför att det var vår enda utväg att upprätthålla livet, och samtidigt var det också priset för min hustrus frihet. Och när jag tänker tillbaka på den situation jag befann mig i för fyra år sedan så kan jag säga att jag skulle gjort exakt samma sak i dag... Jag upprepar - om anklagelsen "samarbete" är baserad på mitt påtvungna uppehälle i Tyskland så har jag inget mer att tillägga - mitt samvete är rent.
En annan sak är att jag blir anklagad för att ha skrivit artiklar - särskilt de som publicerats i Pariser Zeitung. Mot detta måste jag protestera. Under tre år, innan Paris blev befriat, måste jag tiga. Men från första anledning nu måste jag ställa saken i rätt dager. INGEN av artiklarna var skriven av mig. Men jag var den gången fånge hos nazisterna och vårt enda hopp om räddning var att tiga. De åren ödelade min hälsa och mina nerver (Aljechin avled 1946) och jag är förvånad över att jag ännu kan spela schack...
Min kärlek till mitt yrke, den aktning jag alltid känt inför mina kollegers duktighet, och hela mitt professionella liv före kriget borde fått folk att förstå att dessa artiklar är falska. Och jag är särskilt ledsen över att inte få komma till London och prata för min sak.
Med högaktning - ärevördigast
Dr A. Alekhine (signatur)

Malvan
Medlem
#72 Skrivet: 4 Maj 2009 09:01

Inte lätt att veta vem som har rätt om detta och helt säkra blir vi nog aldrig.

Painkiller
Medlem
#73 Skrivet: 5 Maj 2009 10:22

Jag tror det finns en bok med Capablancas alla förlustpartier. De kanske var endast (om jag minns rätt) 49 stycken.
Är nog få schackspelare som kan ståltera med det efter sin karriär...

Carzo
Medlem
#74 Skrivet: 5 Maj 2009 22:19

Citerar: Painkiller, #73:
Jag tror det finns en bok med Capablancas alla förlustpartier.

Capablanca lär ha sagt ang. vinst o förlustpartier:
"Av de partier jag vunnit har jag ingenting lärt. Av de jag har förlorat har jag lärt allt."

Jag tror Aljechin sagt något liknande. Det ligger stor visdom i de orden. För övrigt var det Aljechin som överraskande klådde Capablanca, den oövervinnelige, i en titelmatch 1927, i Buenos Aires, tror jag. 6 vinster, 3 förluster - och 25 partier remi...

Malvan
Medlem
#75 Skrivet: 6 Maj 2009 08:46

Citerar: Malvan, #65:
artiklarna var visst inte från 30-talet utan från 1941

Citerar: Carzo, #71:
I engelska tidskriften Chess skrev han följande år 1945

Hm... Det politiska läget i världen var inte likadant 1945 som det var 1941.

sture_lindberg
Medlem
#76 Skrivet: 6 Maj 2009 09:18

Citerar: Painkiller, #73:
Jag tror det finns en bok med Capablancas alla förlustpartier. De kanske var endast (om jag minns rätt) 49 stycken.
Är nog få schackspelare som kan ståltera med det efter sin karriär...

Och det är få spelare(en) som kan stoltsera att ha haft VM-titeln längst genom tiderna..Lasker 27 år !!!! Oslagbart !

ole.buus
Medlem
#77 Skrivet: 6 Maj 2009 09:39

Ang. Carzos artikel om Alechin : Nazisterne kan have tvunget Alechin til at skrive
under på nogle nazivenlige papirer. Det kan ikke udelukkes, da han var fange hos
nazisterne.

IngoBingo
Medlem
#78 Skrivet: 6 Maj 2009 17:37

Citerar: ole.buus, #77:
da han var fange hos
nazisterne.

Nåja fånge är ett väl starkt ord, möjligen någon form av gisslan - dock knappast de sista åren i Spanien och Portugal. För övrigt ansåg Tartakower – som faktiskt förordade att Aljechin skulle få tala för sin sak personligen i samband med turneringen i Hastings 1945 – att det inte var någon nyhet att Aljechin var antisemit. Sanningen är kanske att i politiskt hänseende var Aljechin opportunist.

zohar
Medlem
#79 Skrivet: 7 Maj 2009 07:37

Citerar: Dynamit, #58:
Men kasparov hade dator

Hur menar du nu? Ingen av dem hade dator vid spel.

Citerar: Speed8, #59:
Klart att judarna ska få ha ett eget land men kan man inte sätta det någon annanstans där det är kalbefolkat till exempel Sibirien?

Ett mycket dumt inlägg.

Dynamit
Medlem
#80 Skrivet: 7 Maj 2009 09:59

Citerar: zohar, #79:
Hur menar du nu? Ingen av dem hade dator vid spel.

Kasparov hade dator vid förberedelserna. Datorn har utvecklat schacket mycket.

zohar
Medlem
#81 Skrivet: 7 Maj 2009 10:12

Det gäller ju all form av idrottande, då ex. elitidrotten har simulerings- och träningsprogram som ett led i att maximera de tävlande. T.o.m. program för utprovande av löpskor. Men den som hävdar att datorutprovade gympadojor är utslagsgivande vid banan misstar sig nog. Jag tror inte Kasparov och alla stormästare efter honom blivit nämnvärt bättre spelare pg.a. Fritz.

sture_lindberg
Medlem
#82 Skrivet: 7 Maj 2009 10:34

Men ifs så har ju nutidens stormästare mycket mera förspännt än vad dom hade på Laskers och Aljechins tid. Dataprogram,mera littratur,mm,mm,mm..Även om inte Kasparov hade dator vid SPEL så kunde han ju förbereda sej på ett helt annat vis än de gamla mästarna.

Johnny
Medlem
#83 Skrivet: 7 Maj 2009 15:15

Förberedelsemässigt är förstås en dator en fördel men det gäller ju också för Kasparovs motståndare! Både Kasparov och Fischer uppnådde sin enastående spelstyrka utan datorer

Malvan
Medlem
#84 Skrivet: 7 Maj 2009 15:35

Citerar: IngoBingo, #78:
Sanningen är kanske att i politiskt hänseende var Aljechin opportunist.

Det verkar så.

Gore
Medlem
#85 Skrivet: 10 Aug 2009 14:12

Letar efter bra partier med Aljechin och andra klassiker finns sida på internet med sådana partier

Rovlund
Medlem
#86 Skrivet: 10 Aug 2009 14:27

http://www.chessgames.com/

Här finns samtliga världsmästare med, partier kommenterade av både amatörer och stormästare.

<< . 1 . 2 . 3 .
Du måste logga in för att kunna posta!