Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Statistik på tidsvinster?
Författare Meddelande
Pulversläckaren
Medlem
#1 Skrivet: 18 Mar 2009 12:16

Finns det några siffror på hur stor andel av partierna som vinns på tid?

Då menar jag inte att någon fått tidsbrist och förlorat därav, utan snarare partier där en person plötsligt inte loggar in på 3 eller 7 dagar och således förlorar en hel drös partier på en gång.

Dessa kanske sedan tröttnar på sin dåliga rating och startar en ny användare. Vad vet jag.

Om man tittar på min statistik så ser jag ut att ha vunnit dubbelt så många partier som jag förlorat (14-7), men i själva verkat slutade tre av partierna med att motståndaren gick upp i rök. Den rätta siffran blir således 11-7 om man räknar partier som avslutats på riktigt.

Detta blir ju smått missvisande. Men det kanske är lika för alla, ja det borde det ju vara. Hur som helst så blir jag lite störd på detta...

Så, nu har jag skrivit av mig. Frågor på det?

Bokmalen_
Medlem
#2 Skrivet: 18 Mar 2009 12:20

Jag tror inte att det finns någon sådan statistik.
En annan sak beträffande missvisande statistik är att även orankade partier räknas in. För varje stegeparti som spelas försämras statistiken. Jag skulle vilja ha statistik för rankade och för orankade var för sig.

Krazypal
Medlem
#3 Skrivet: 18 Mar 2009 12:25

Rent praktiskt borde all denna statistik gå att få då allt lagras i en databas. Finns det data i en databas kan man även presentera det. Det "jobbiga" ligger nog i programmeringen av websidan. Men detta får nog erik kommentera.

Pulversläckaren
Medlem
#4 Skrivet: 18 Mar 2009 12:31

3/7 dagar per drag kan man ju inte vinna på tid så som man gör i närschack. Ens tid börjar ju hela tiden om från början. Så där borde det vara enkelt att lyfta ur partier som vunnits på tid. Men samtidigt kan det ju vara så att vissa ger upp genom att inte göra något drag, och förlorar på så vis.

Kriall
Medlem
#5 Skrivet: 18 Mar 2009 12:40

Ja detta är ju en fråga för vår vän Erik som ju är den som gör alla förändringar på so. Jag lägger det till honom för beslut.

Kriall
Moderator

Du måste logga in för att kunna posta!