Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / etik och moral vid remianbud i långpartier i närschack
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
nastyboy
Medlem
#31 Skrivet: 16 Mar 2009 23:47

Bara för att jag är snäll ska du inte tro att jag tar skit. Jag är en utåtagerande person som ibland snedtänder när jag blir förbannad. Jag har ett nick som är avstängt från såväl forum som rankinglistan.

vilhelm
Medlem
#32 Skrivet: 16 Mar 2009 23:51

Citerar: nastyboy, #31:
Jag är en utåtagerande person som ibland snedtänder när jag blir förbannad.

respekt!

nastyboy
Medlem
#33 Skrivet: 16 Mar 2009 23:51

When the going gets tough, the tough get going.

nastyboy
Medlem
#34 Skrivet: 16 Mar 2009 23:53

Hade varit kul med en schack-diskussionstråd bara för såna som tidigare varit avstängda i Forumen. Jag är på krigsstigen idag...

Krazypal
Medlem
#35 Skrivet: 16 Mar 2009 23:53

“If I win a tournament, I win it by myself.
I do the playing. Nobody helps me”
//Bobby Fisher

Jösses vad jag snöat in på Bobby

nastyboy
Medlem
#36 Skrivet: 16 Mar 2009 23:56

"I don't play for the USA. I play for Bobby Fischer."

Bobby Fischer (ja, så är det han stavade)

May he rest in peace.

vilhelm
Medlem
#37 Skrivet: 17 Mar 2009 00:03

Citerar: nastyboy, #34:
Hade varit kul med en schack-diskussionstråd bara för såna som tidigare varit avstängda i Forumen. Jag är på krigsstigen idag...

Det är väl bara du o jag som är aktiva nu?jag kan trösta dig med att du skulle inte kunna vinna mot en hardcore i oförskämdheter,..inbillar mig att du tog till lipen innan du !eller:you never know what hit you

nastyboy
Medlem
#38 Skrivet: 17 Mar 2009 00:12 - Redigerad av: nastyboy

Ja det är klart det räcker ju inte med att yttra elakheter. Man måste vara hård också.

Men att vara förskämd (motsatsen till oförskämd) är ju iofs hedrande.

Jag brukar tycka det är kul att vara elak mot religiösa människor. Att gå till personkritik med orden: "Du är trångsynt." går alltid hem.

vilhelm
Medlem
#39 Skrivet: 17 Mar 2009 00:14

haha!en poäng på min ära!

nastyboy
Medlem
#40 Skrivet: 17 Mar 2009 00:16

Poäng får man bara efter schackpartier. Övriga poäng skiter jag i.

vilhelm
Medlem
#41 Skrivet: 17 Mar 2009 00:18

vad synd att vi missade nasty boys..så synd...

Allfader
Medlem
#42 Skrivet: 17 Mar 2009 00:20

Ingen fara; ni möts säkerligen nästa säsong.

L.E.
Medlem
#43 Skrivet: 17 Mar 2009 21:22

Citerar: vilhelm, #41:
ad synd att vi missade nasty boys..så synd...

vilhelm
Medlem
#44 Skrivet: 19 Mar 2009 20:48

men till ämnet som jag tycker är intressant!man kan ha spelat ett djävulskt parti där bägge är värda remi...men...naturligtvis ser jag en vinstväg men bara en..alla andra leder till remi!ska jag fortsätta? eller ?till saken hör att motståndet har spelat felfritt o jag har fått ett anbud om remi..tvivel uppstår om jag sett rätt??jag kan rent av få stryk om jag gör fel...detta läge är svårt!!

barr
Medlem
#45 Skrivet: 19 Mar 2009 20:52

Citerar: vilhelm, #44:
...detta läge är svårt!!

"komplicerat", sa Bull!!

Pulversläckaren
Medlem
#46 Skrivet: 19 Mar 2009 20:52

Ja, man sitter ju där med dumstrut om man tackat nej till remi, och sedan förlorar. Inte kul.

vilhelm
Medlem
#47 Skrivet: 19 Mar 2009 20:59

Citerar: Pulversläckaren, #46:
#46 Skrivet: 19 Mar 2009 20:52 Citera

Ja, man sitter ju där med dumstrut om man tackat nej till remi, och sedan förlorar. Inte kul.

klockrent!Man måste fråga sig varför motståndet erbjuder remi..det är ju inte för skojs skull??många partier som det finns gift i att avböja...men men

RoyKazz
Medlem
#48 Skrivet: 20 Mar 2009 11:42

Ett remianbud kan locka motståndaren till övermod för att bevisa att han kan vinna.
Har man då gillrat en fälla så...

Larsa
Medlem
#49 Skrivet: 20 Mar 2009 12:22

Man kan ju undra varför remi inte godkänns av rättstavnings programmet på en sajt som denna + andra schacktermer... man blir ibland en smula förvånad...

Galaxy_Andromeda
Medlem
#50 Skrivet: 20 Mar 2009 18:44

Citerar: nastyboy, #1:
Jag sätter bort en kvalité. Jag är ungefär 300-400 högre rankad i LASK-tal. Motståndaren bjuder remi. Jag säger nej och säger till honom, att jag vill fortsätta, eftersom han med sitt remianbud visar, att han inte tror han kan vinna och därmed inte tror på sig själv. Långt senare har vi bytt ner till slutspel. Han står på vinst. Han bjuder remi igen. Jag avslår igen. Han blir klart störd av mitt sätt. Han slarvar bort vinsten. Han börjar komma under tidspress, men inte tidsnöd. Han uppmanar mig att ge upp och säger till mig, att jag inte får vinna på det sättet. Han syftar på tidsvinst. Till slut har han en ställning där han efter några drag kan få kung och kantbonde mot kung och ställningen är sådan att den är remi. Då bjuder jag remi och han tar det direkt.

Gjorde jag något oetiskt? Är det oetiskt att vara kaxig? Vad säger ni gott folk? Vad tycker du, vilhelm?

Nastyboy! Du skall inte ha dåligt samvete för ditt agerande! Det du anför är small-potato! Jag mötte några riktiga svin i SM i Växjö i somras! Det var ingen ände på jävelskapen för att försöka psyka och i Kungsör till sommaren så kommer jag att vara tungt beväpnad! Möter jag en sådan gris där så kommer det att smälla!!!

shieldfire
Medlem
#51 Skrivet: 20 Mar 2009 18:55

Citerar: nastyboy, #1:
Gjorde jag något oetiskt? Är det oetiskt att vara kaxig? Vad säger ni gott folk?

Nej, du har all rätt att spela vidare. Vad vet han, du kanske tycker du har offrat kvalle och han stod hur dåligt som helst.

shieldfire
Medlem
#52 Skrivet: 20 Mar 2009 18:58

Citerar: nastyboy, #11:
Jag får förtydliga mig. Är det oetiskt att avslå ett remianbud när man står på förlust, för att man anser sig vara en så mycket bättre spelare, att man fixar det ändå? Är det provokativt?

Tycker inte det. Åker du dit får du skylla dig själv. Jag har gjort samma sak även om det inte var förlust direkt (även om det var betydligt sämre).

Ghaban
Medlem
#53 Skrivet: 20 Mar 2009 20:57

Nej man får bjuda remi när man vill, men däremot kan ju en högre rankad spelare ofta slippa förbi med en remi, när man i själva läget står på förlust. Jag menar är man rankad några hundra poäng över och bjuder remi är chansen rätt stor att motståndaren tar den. Men jag brukar väl iofs tänka lite tvärtom, jag menar det krävs en del för att en högra rankad ska bjuda remi, så då står jag nog bättre åtminstone ur hans synpunkt, frågan är väl om man är tillräckligt duktig att utnyttja det.

nastyboy
Medlem
#54 Skrivet: 20 Mar 2009 21:03

Citerar: Galaxy_Andromeda, #50:
Jag mötte några riktiga svin i SM i Växjö i somras! Det var ingen ände på jävelskapen för att försöka psyka och i Kungsör till sommaren så kommer jag att vara tungt beväpnad! Möter jag en sådan gris där så kommer det att smälla!!!

Vill du berätta mer om vad dessa "svin" gjorde?

Falconetti
Medlem
#55 Skrivet: 23 Apr 2009 20:15

Kan inte Ulf Andersson komma in här och ge lite tips om remianbud?

Svedjeholmen
Medlem
#56 Skrivet: 23 Apr 2009 21:11

Ur mitt perspektiv är schack en kamp. Att vinna är mitt mål men ibland måste jag nöja mig med remi och ibland förlorar jag. Ibland bjuder jag remi och ibland gör motståndaren detta. Jag överväger inte etik eller moral när jag bjuder remi. Mitt remianbud grundar jag på ställningsvärdering - motståndarens ranking är för mig oväsentligt. Jag överväger inte heller etik eller moral när motståndaren bjuder remi - fortfarande gäller min ställningsvärdering. Jag pratar inte med min motståndare under partiet. Bjuder han remi och jag vill fortsätta kommenterar jag inte detta - jag gör ett drag!

Ullsten
Medlem
#57 Skrivet: 23 Apr 2009 21:50

#56 Det är rätt, Gary Cooper, the strong silent type.

ceu567
Medlem
#58 Skrivet: 23 Apr 2009 22:11

Visst Ullsten! Det gäller att fokusera på spelet och inte känslorna. Björn Borg var ett utmärkt exempel - visade aldrig motståndaren om han var nöjd eller missnöjd med föregående boll, bara spelade vidare....och det gav sannerligen resultat!

ordf._Skånes_Nord_SF
Medlem
#59 Skrivet: 24 Apr 2009 18:53

Citerar: Pulversläckaren, #46:

På kort sikt, ja. Men om man gör det för att man är ambitiös då? I en Berger-grupp vet du kanske att remi mot en viss spelare inte räcker för att vinna turneringen. För många remier har man inte heller råd med. Spelaren som vann och bjöd remi kommer kanske inte att nå lika högt på lång sikt. Men den som försöker och misslyckas visar på vinnarvilja, attityd, mod och ambition. I längden belönas nämligen alltid kreativiteten. Och fegheten bestraffas. De första ska bli de sista och de sista ska bli de första.

steven1
Medlem
#60 Skrivet: 24 Apr 2009 21:00

Jag ser schackspelandet som ett socialt engagemang från min sida och sätter prestigen i sista hand även fast många sätter prestigen i första hand.
Det är ju trots allt ett spel och en förnöjelse, så ser jag det.
Annat är det väl då man sätter ekonomiska värderingar i schackspelandet och försörjer sig på det.

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!