Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad kan man använda ett schackbräde till för olika spel?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
poesimannen
Medlem
#1 Skrivet: 10 Mar 2009 22:31

Jag börjar med att räkna upp de jag känner till så får ni fylla i med det som saknas.

1 Schack

2 Kamikaze-schack. Man spelar som vanligt men man ska bli av med sina pjäser. Kan man ta en pjäs måste man ta den. Kan man ta flera pjäser har man ett val vilken man vill ta. Den som först blivit av med alla sina pjäser har vunnit. Dessa partier slutar ofta remi för man får ofta bönder kvar som blockerar varann och dessa vill ju ingen ta..

3 Knuff-schack. Båda sidorna ställer upp sina bönder på åttonde och första raden. Sen knuffar man sin bonde en efter en med ett finger..oftast pekfingret och reglerna är enkla. man knuffar sina bönder så att de knuffas rakt framåt. Lyckas du knuffa din bonde så att den hamnar i en ruta på raden den står och att bonden inte står utanför rutan den står i så får bonden stå kvar . Bryter bonden däremot en linje så får du flytta tillbaka bonden till rutan du knuffade den ifrån. Man knuffar varannan gång. När alla bönderna mött varann på brädet är knuffschack-partiet klart och man räknar hur många rutor man har bakom sina bönder. Det finns 48 rutor man kämpar om så har du mer än 24 har du vunnit..och vid 24 är det oavgjort. Detta spelet har inget med schack att göra men är väldigt enkelt och skoj.

4 Chock. Man spelar parvis. Du spelar vit mot din motståndare och din kompis spelar svart mot en annan. Alla pjäser din partner tar i sitt parti skickas över till dig och du kan sätta in dem i ditt nästa drag i ditt parti. Även pjäserna du tar skickas till din kamrat och så fort ett parti blivit avgjort har den sidan vunnit, alltså behöver inte båda partierna avslutas utan så fort någon blivit mattad har den sidan vunnit.. Man brukar följa en regel och den är att man får sätta in pjäser när man är vid draget så att motståndaren blir schackad, men man får inte sätta in en pjäs så att det blir schack matt. Detta är kul då man kan be partnern offra ngt för en viktig pjäs i ditt parti. Det är alltså tillåtet att tala med varann under partiet.

5 Förklädd dam. Du väljer att en av dina bönder är en dam och din motståndare gör likaså. Sen spelas partiet som vanligt och det är upp till dig när du vill röja vilken bonde som är din dam.

6 Dödsbonde. Samma sak som förklädd dam. Du väljer en dödsbonde av dina 8 bönder och när/om din motståndare tar din dödsbonde så har han förlorat partiet. Det är alltså livsfarligt att ta en bonde..vilket blir roligt spel.

Jag kan fler men börjar så..så får vi se vad mer kul man kan använda ett schackbräde till..fyll på så blir jag glad!

Ghaban
Medlem
#2 Skrivet: 11 Mar 2009 01:04

hur funkar femman och sexan i praktiken? märker man sin bonde undertill eller något så man vet att man inte fuskar? :S Speciellt sexan är väl detta viktigt, annars förlorar man ju så fort man tar en bonde.

Malvan
Medlem
#3 Skrivet: 11 Mar 2009 02:13 - Redigerad av: Malvan

Det här har jag bara läst om, men det verkar komplicerat:

7. Fickspringare. Samma regler som vanligt med följande tillägg. Båda spelarna har en tredje springare i fickan. I stället för att göra ett drag har man rätt att placera fickspringaren på en ledig ruta. Man får inte ta någon pjäs med fickspringaren och heller inte schacka.

CAQUELAQ
Medlem
#4 Skrivet: 11 Mar 2009 02:34 - Redigerad av: CAQUELAQ

Man kan spela Dam. I Sverige spelas det på ett vanligt schackbräde, men man använder bara de svarta rutorna. Dam spelas inte med schackpjäser, utan med brickor. Spelet går i korthet ut på att man ska sno motståndarens brickor eller stänga in dem så att de inte kan flyttas.

Damspelet anses med stor sannolikhet uppfunnet på 1100-talet i Sydfrankrike, och har utvecklats från ett äldre arabiskt spel, 'fierges' (av arabiskans firz, som betyder rådgivare). Damspelet kom till Sverige med hemvändande knektar från 30-åriga Kriget - det omnämns för första gången 1640.

Damspelet har aldrig fått standardiserade internationella regler, och existerar i över 25 varianter - det innefattar även bräden med 10x10 och 12x12 rutor.

En känd och entusiastisk utövare var Kejsar Napoleon I, och han framhöll damspelet som förebild för de snabba omgrupperingarna i hans militära taktik. (hämtat från Lexikon 2000)

CAQUELAQ
Medlem
#5 Skrivet: 11 Mar 2009 02:36 - Redigerad av: CAQUELAQ

Om man förlorar ett parti i närschack kan man ta brädet och slå motståndaren i skallen med det. Det är väl tekniskt inte ett spel, men man får spel...

Detta är nog ändå inte att rekommendera, eftersom ingen då vill spela mot en galning som flippar ur när han åker på torsk. Man blir obönhörligt portad från sin schackklubb och tvingas söka sina motståndare annorstädes - t ex på internet, där man hamnar på SchackOnline...oops, försade jag mig nu...

poesimannen
Medlem
#6 Skrivet: 11 Mar 2009 04:47

Ett annat alternativ är ju att dänga laptopen i huvet på motståndaren för att få honom/henne att vakna upp!

Förklädd dam och dödsbonde spelas så att åda spelarna skriver ner på en lapp vilken bonde man valt till att vara dödsbonde eller förklädd dam. Sen startar partiet. Detta moment behöver naturligtvis inte göras om man vet att båda spelar ärligt. Då säger man ju bara till motståndaren när man röjer vilken pjäs som är ens dam eller dödsbonde.

poesimannen

Martin_Söderberg
Medlem
#7 Skrivet: 11 Mar 2009 20:29

Citerar: poesimannen, #6:
Förklädd dam och dödsbonde spelas så att åda spelarna skriver ner på en lapp vilken bonde man valt till att vara dödsbonde eller förklädd dam. Sen startar partiet. Detta moment behöver naturligtvis inte göras om man vet att båda spelar ärligt. Då säger man ju bara till motståndaren när man röjer vilken pjäs som är ens dam eller dödsbonde.

Man kan byta lapp om man är en riktig fuskis.
Annars kan man ha en åskådare som man säger till vilka bönder det är.

Horndals_SK
Medlem
#8 Skrivet: 11 Mar 2009 21:37

Lägger till othello på listan

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 11 Mar 2009 22:35

Othello??

cheesexplorer
Medlem
#10 Skrivet: 11 Mar 2009 23:00

Luffarschack, men motståndaren måste vara ganska dålig, annars är brädet för litet.

JKnight
Medlem
#11 Skrivet: 11 Mar 2009 23:29

Jag har ett schack på mitt Nintendo DS utan löparna och man hoppar ett steg in med pjäserna alltså ett 6x6. Då kan man dock inte göra rockad eller passant och man får inte välja löpare när man nåt sista raden på brädet. Los Alamos chess tror jag det heter, det finns många andra 6x6 varianter. Ni kanske rent utav kommer på en egen. Sen finns det ju också Fischer Random Chess, eller Chess960 då det finns 960 olika startpositioner, där positionerna är motsatsen till motståndarens.

poesimannen
Medlem
#12 Skrivet: 12 Mar 2009 01:26

Jag kom på 2 till som jag spelat. Det ena är bondeschack och går ut på att båda sidorna bara har kungen och bönderna och så ställs pjäserna upp som vanligt och vanliga regler gäller med en passant och promovering vid sista rutan. Detta är bra schackträning för dem som behöver träna slutspel. Det blir väldigt tydligt i bondeschack hur viktig kungen är i ett slutspel. Att ha en aktiv kung i centrum är ofta det som avgör dessa partier. Andra varianten av schack jag spelat kallas för förbuds-schack. Alla pjäser ställs upp som vanligt och förflyttas som vanligt men innan varje drag så frågar man motståndaren..får jag göra det här draget? Svarar han då ja så gör du ditt drag och svarar han nej så gör du ngt annat drag vilket som helst. Det blir väldigt kul att spela detta för tänk dig följande scenario.Du frågar om du får göra ett visst drag som motspelaren säger nej till..och nu går du och schackar motspelaren med din dam som är ogarderad. Motspelaren frågar nu om den får ta din dam med sin kung..och det får han naturligtvis inte och då är det ju matt fastän damen inte är garderad. Det dyker upp massor av udda situationer man inte tänker på med detta sätt att spela.

/ poesimannen

poesimannen
Medlem
#13 Skrivet: 12 Mar 2009 19:09

Nu kom jag på ytterligare ett sätt att spela schack. Alla pjäser ställs upp som vanligt och så ändrar man på en enda grej och det är hur bönderna går. Bönderna går bakåt INTE framåt. Alltså är enda möjliga första drag att flytta ut en springare. Nästa drag kan man alltså backa och göra en dam! Man får många damer tidigt och får passa sig för att bli mattad med en springare på rutorna f3 d3 f6 d6.

/ poesimannen

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#14 Skrivet: 12 Mar 2009 20:02

Tennis

swiss_perfect
Medlem
#15 Skrivet: 12 Mar 2009 20:06

golf

poesimannen
Medlem
#16 Skrivet: 12 Mar 2009 20:30

Jaja...jag vet inte om tennis och golf har så mkt med tråden att göra men ok! då ska jag lägga nivån. Man kan spela så att man har en back läsk ståendes vid sidan av bordet och efter varje drag måste man ta backen och springa ett varv runt bordet med den. sen trycker man på klockan och det blir motståndarens drag.

/ poesimannen

JoarO
Medlem
#17 Skrivet: 12 Mar 2009 21:10

Jag brukar köra "Bara Bönder"

Då kör man bara med bönderna.

Det gäller att promovera först.

Vit vinner även om svart kommer draget efter.

Nackdelen med att vara vit är att om man inte spelar bra så hamnar man i förlorad ställning p.g.a Zugzwang(dragtvång)

Rätt roligt då man i princip inte behöver tänka. Utan måste gå lite mer på feeling och intuion.

RoyKazz
Medlem
#18 Skrivet: 12 Mar 2009 22:27

Katt och hundar...

Spelas på de mörka rutorna och uppställningen är 4 hundar på rad 1 och en katt på rad 8 (valfri mörk ruta). Hundarna får bara flytta ett steg diagonalt framåt i taget och katten flyttar också ett diagnoalt steg, men får även backa. Hundarna börjar dra.

Katten vinner om den lyckas slinka förbi hundarna och hundarna vinner om de lyckas fånga katten så denne inte har någon ruta att flytta till. Varken hundar eller katt kan slå den andre.
Enkelt spel som man tyvärr tröttnar på ganska fort.

nastyboy
Medlem
#19 Skrivet: 12 Mar 2009 22:38

Jag sågade itu ett schackbräde på mitten, med en kasserad brödkniv. Detta för att få plats med schackbrädet i väskan under semestern. Det blev ett rese-schack-set. Med pjäser i normal tävlingsstorlek. Kanon!

poesimannen
Medlem
#20 Skrivet: 12 Mar 2009 22:51

hihihihi..nu börjar vi komma någonstans! Flera idéer??

Jag har även hört talas om nubbe-schack där varje pjäs på brädet är ett nubbeglas och då man tar en pjäs får man dricka ur det som finns i glaset/pjäsen. Den som spelar bra blir på örat tidigt och kanske får sota för det senare i partiet?

/ poesimannen

nicholas
Medlem
#21 Skrivet: 13 Mar 2009 00:35

Var hittar man ett sånt spel?
Är en stor köpare på detta spel....

Mvh Nicke

poesimannen
Medlem
#22 Skrivet: 13 Mar 2009 04:28

Om du söker på orden shot glass chess på internet så hittar du flera ställen som säljer bräden och nubbeglas för schack. Kunde inte hitta något ställe i sveige som sålde detta men det borde ju finnas? Jag la inte så mkt tid på att söka..återkommer..om någon annan hittar detta att köpa i sverige får ni gärna skriva ner var i denna tråd.

/ poesimannen

farbrorjo
Medlem
#23 Skrivet: 13 Mar 2009 06:25

I de mikroannonser som alternerar på startsidan innan man loggar in här finns med jämna mellanrum just ett sådant erbjudande om pjäser i form av nubbeglas. Varifrån de distribueras ska jag låta vara osagt, men uppenbarligen kan man i alla fall beställa dem via nätet.

expaint
Medlem
#24 Skrivet: 13 Mar 2009 08:11

Går att beställa på följande adress:

http://www.coolstuff.se/Spel

sjakk
Medlem
#25 Skrivet: 14 Mar 2009 08:55 - Redigerad av: sjakk

aaa

Isterio
Medlem
#26 Skrivet: 15 Mar 2009 14:29

Armbrytning!! helt klart ett spel som går utmärkt att använda ett schackbräde till.

poesimannen
Medlem
#27 Skrivet: 16 Mar 2009 23:48

Drinkschack

Det är allmänt känt att man blir snyggare med lite alkohol i kroppen, men frågan som verkligen har gäckat människan är huvuvida vi även blir smartare! Denna fascinerande frågeställning kan du nu få svaret på med vårt eminenta drinkschack!

Varje pjäs består av ett snapsglas som ska tömmas när det blir utslaget. Genialt tycker vi! Det finns dessutom två sätt att spela drinkschack – det förnedrande eller det jämna.

Det förnedrande spelsättet går ut på att du ska dricka dina egna pjäser i takt med att de blir utslagna. Spelet kan lätt bli lite ojämnt (om vi antar att man inte blir smartare av alkohol!), men å andra sidan får den som leder uppleva många minnesvärda ögonblick när motståndaren ligger dreglandes med huvudet på bordet och försöker gå "all in" med sina sista pjäser.

Det jämna spelsättet går ut på att du ska dricka motståndarens spelpjäser i takt med att de blir utslagna. Ett slags handikapp införs alltså, vilket ofta resulterar i att både matcherna och spelarnas grad av berusning blir jämnare.

Schackbrädet är 35*35 cm och exklusivt utformat i glas. De svarta rutorna är svarta och de vita är genomskinliga. Pjäser i form av 32 snygga snapsglas med symboler på medföljer naturigtvis.

Eftersom vi normalt sett inte önskar våra kunder olycka, känner vi vårt ansvar att förmana om riskerna med alkohol. Använd gärna lite svagare drycker, speciellt de första gångerna du spelar. Vid tiden då du inte kommer ihåg hur en rockad går till eller kan uttala "schack matt" har det definitivt gått överstyr!

Det finns även möjlighet att fylla glasen med olika starka drycker beroende på pjäsens värde. Kung och dam fylls med konjak å whiskey och sen går man neråt i alkoholstyrka ..

/ poesimannen

poesimannen
Medlem
#28 Skrivet: 16 Mar 2009 23:57

Jag läste vidare om detta med drinkschack och fann då att man kan spela det även med barn och då fylla glasen med godis eller annat som barn tycker om.

/ poesimannen

nastyboy
Medlem
#29 Skrivet: 16 Mar 2009 23:58

Eller något som de inte tycker om, så de lär sig veta hut och vara kreativa och inte byta ner så förbannat många pjäser!

Krazypal
Medlem
#30 Skrivet: 17 Mar 2009 00:00

Citerar: poesimannen, #22:
Kunde inte hitta något ställe i sveige som sålde detta men det borde ju finnas?

Fanns på City Gross ett tag. De hade även luffarschack enligt samma princip.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!