Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Media och schack
Författare Meddelande
COSMIC_MESSENGER
Medlem
#1 Skrivet: 7 Mar 2009 13:06

Första schackmästerskapet i TV kallades "Snilledrag" och sändes 1993 och 1994 i TV1. Intresset för programmet blev så stort att finalmatchen sågs av 400 000 tittare.
Några Schackspelare som J. Hector, Pia Cramling, L. Karlsson, T. Ernst som vann mästerskapet, F. Hellers var med och tävlade.
I partierna fick tittarna se och höra hur spelarna tänkte och planerade sina drag.
Man fick en inblick i schackspelets olika termer och förklaringar från kommentatorerna,
bland annat "drakvarianten" - 0-0 mot 0-0-0.

I Drakvarianten fianchetterar svart en löpare på diagonalen h8-a1. Den fick sitt namn av Fyodor Dus-Chotimirsky år 1901 som märkte en likhet mellan svarts bondestruktur på kungssidan (bönderna på d6, e7, f7, g6 och h7) och stjärnorna i stjärnbilden Draken.[12] Vits absolut farligaste svar på draken är Yugoslavattacken. Yugoslavattacken karakteriseras av dragordningen 6.Le3 Lg7 7.f3 0-0 8.Dd2 Sc6 när både 9.0-0-0 och 9.Lc4 spelas. Den här varianten leder till ett extremt skarpt spel och är våldsamt komplicerat eftersom kombattanterna rockerar på motsatta flyglar. Spelet blir ett race mellan vits anfall på kungsflygeln och svarts kontringsspels på damflygeln. Vits huvudsakliga alternativ till Yugoslavattacken är 6.Le2, den klassiska varianten.
Hämtat ur Wikipedia

storalf
Medlem
#2 Skrivet: 7 Mar 2009 14:55

Problemet som gör att schack aldrig kommer bli något som gemene man bryr sig om är att det är fullständigt omöjligt att hänga med för någon som inte kan spelet! Om man dock vill sända schack så måste det vara blixt eller möjligtvis rapidpartier annars orkar ingen se det!

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 7 Mar 2009 15:20 - Redigerad av: sture_lindberg

ifs så finns det ett schackspel i varannat svenskt hem ,har jag läst..Vi skulle behöva en STORSTJÄRNA inom schacket så kanske intresset skulle öka Jag får börja tänka MER än 3 minuter per drag så kanske vi har löst detta problem

Bryntze
Medlem
#4 Skrivet: 7 Mar 2009 15:54

Nu e du ute och cyklar...

J.Hector vann, T.Ernst åkte ute direkt i första kvalrundan

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 7 Mar 2009 15:59

Cyklar? Nää jag lirar schack

Calzio
Medlem
#6 Skrivet: 7 Mar 2009 16:29

Emanuel Berg är väll rätt så bra och kan väl bli en storstjärna?

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 7 Mar 2009 16:39

Man kan ju hoppas ! Han är dessutom väldigt trevlig den gode Emanuel !

storalf
Medlem
#8 Skrivet: 10 Mar 2009 20:13

Kan han bli en "storstjärna"? Jo tjena han är väl ungefär 10 år för gammal för att kunna ses som en blivande "storstjärna".

Malvan
Medlem
#9 Skrivet: 10 Mar 2009 20:21 - Redigerad av: Malvan

#1: De programmen minns jag. Efteråt stod dragen på text-TV och senare kom partierna i en bok. Inte alls dumt.

Zita
Medlem
#10 Skrivet: 11 Mar 2009 09:07

Vill minnas att Bo Teddy Ladberg hade ett program där han presenterade klassiska partier. Om jag minns rätt kommenterade han ett parti mellan Tal och Ståhlberg, men detta torde ha utspelat sig på 60-talet och dragen kom inte på text-tv

Malvan
Medlem
#11 Skrivet: 11 Mar 2009 09:14

I slutet på 80-talet eller början av 90-talet sände TV från en turnering i Skellefteå där Tal och andra storheter var med.

Kraftwerk
Medlem
#12 Skrivet: 11 Mar 2009 09:17

Sen kom
http://www.youtube.com/watch?v=drNEPdJq2Cs
ett tecken på samhällets förfall..!?

Du måste logga in för att kunna posta!