Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kända personer och schack
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
greenberry
Medlem
#1 Skrivet: 6 Mar 2009 14:24 - Redigerad av: greenberry

Jag var inne och läste på internet om Karl 12:s intresse för ett matematiskt 64-system.
Han var tillsammans med Polhem och Swedenborg invecklad i diskussioner om att införa ett sådant talsystem. Genast kopplar man ju sådana tankegångar till schack och brädets 64 rutor.
Napoleon var ju en ganska duktig schackspelare och avsikten med denna tråd är därför att samla information om kända personers och stora ledares intresse för schack.
Kunde Karl 12 spela schack och var han bra på det? Finns det i historien andra Kungar, Kejsare eller andra kända personer som var duktiga schackspelare?

Krazypal
Medlem
#2 Skrivet: 6 Mar 2009 14:37 - Redigerad av: Krazypal

Att Napoleon var en bra schackspelare antas vara en myt... Napoleon lär ha sagt att "schack är för svårt som spel och inte allvarligt nog som vetenskap eller konst". Kanske kom detta uttalande efter en förlust. Motspelare rapporterar nämligen om att han då brukade brusa upp och slänga iväg både pjäser och bräde.
Här är ett parti mot Madame De Remusat (som jobbade vid hovet för Madam Bonaparte):

Detta berömda parti från 1804 säger väl inte hur bra Napoleon var utan hur dålig hans motspelerska var

greenberry
Medlem
#3 Skrivet: 6 Mar 2009 14:43

Men tror du inte han hade vunnit mot många av oss här på SO?
Vilken rating hade han haft tro.

Krazypal
Medlem
#4 Skrivet: 6 Mar 2009 14:50

Napoleon sägs varit en otålig spelare och satsade på endragsshots. Han hade sällan backup för sina offensiva drag. I ovanstående parti är det drag 11 som gjorde honom känd som en stor schackspelare. Han avgör fint med tre drag. Dock hade svart enkelt kunnat avvärja detta tidigare genom att vunnit pjäs och antagligen partiet med.

Jag skulle nog klassa honom som en medelgod spelare - inte dålig men absolut inte så bra som ryktet sade. En LASK på 1800 kanske?

quasparovv
Medlem
#5 Skrivet: 6 Mar 2009 14:54

Har hört om nån känd rysk politiker som är intresserad av schack. Kasparov tror jag han heter.

Krazypal
Medlem
#6 Skrivet: 6 Mar 2009 14:56

Han som åker in och ut ur fängelset menar du? Ja, jag mötte han en gång...
Halvbra spelare om jag skall vara ärlig

El_Maestro
Medlem
#7 Skrivet: 6 Mar 2009 15:06

Karl XII gillade inte att damen var mäktigare än kungen, så han döpte om henne till Fältherre. Han föredrog att använda en pjäs i taget, så någon bra schackspelare tör han inte ha varit.

storalf
Medlem
#8 Skrivet: 6 Mar 2009 15:11

Bröderna Klitschko är ju båda rätt okej schackspelare de ska ligga runt 2000 enligt chessbase. Dessutom är de båda goda vänner med Vladimir Kramnik.

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 6 Mar 2009 15:15

Vilka är de bröderna då???

storalf
Medlem
#10 Skrivet: 6 Mar 2009 15:25

Ja, jag borde förklarat givetvis sorry .De är tungviktsboxare en av dem är världsmästare tror jag.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 6 Mar 2009 15:27

Inga som jag känner iaf..så speciellt kända är dom nog inte

nastyboy
Medlem
#12 Skrivet: 6 Mar 2009 15:29 - Redigerad av: nastyboy

När jag var i Göteborg och deltog på schack-SM såg jag Loa Falkman på Liseberg och Ingvar Oldsberg på Avenyn. Hans Alfredsson, Harry Schein, Carl Bildt och Peter Forsberg lär vara bra på schack.

Gwaihir
Medlem
#13 Skrivet: 6 Mar 2009 15:32

Båda är världsmästare tom. Finns ju ett antal olika världsmästarbälten man kan ha, Vladimir har WBO-bältet och Vitali har WBC-bältet. Vitali har även en doktorsgrad enligt wikipedia, i vad framkommer dock inte..

nastyboy
Medlem
#14 Skrivet: 6 Mar 2009 15:35

Citerar: nastyboy, #12:
Hans Alfredsson, Harry Schein, Carl Bildt och Peter Forsberg lär vara OK på schack.
sic. dir. red. anm.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 6 Mar 2009 15:42

Citerar: nastyboy, #14:
Harry Schein

Han är ifs avliden.

storalf
Medlem
#16 Skrivet: 6 Mar 2009 15:46 - Redigerad av: storalf

Jag läste för ett par år sen i det stora lexikonet ,nämligen Expressen, att Linköpings hc:s retsticka Anderas Jämtin hade schack som hobby. Han skulle tydligen ha 1200 i rank på någon dansk sajt (tv2.dk?).

Edit: Jag har förgäves letat efter artikeln på google så ni får tro på mitt ord.

bania
Medlem
#17 Skrivet: 6 Mar 2009 15:55

Stanley Kubrick sägs ha varit riktigt bra på schack. I filmen 2001 - ett rymdäventyr spelar Frank Poole ett parti mot superdator HAL 9000. Där säger datorn att han har matt inom ett par drag men det finns sätt för vit att fösvara sig ett tag till.

Det diskuteras fortfarande om detta fel har satts in med flit för att ge en föraningen om HALs sammanbrott eller om Kubrick helt enkelt gjort fel i analysen.

Läs mer här: Poole - HAL 9000

Krazypal
Medlem
#18 Skrivet: 6 Mar 2009 16:02

Winston Churchills pappa, Lord Randolph Chuchill var en bra schackspelare och mötte bl a Steinitz flera gånger 1877. Det sägs även att Winston Churchill var en bra schackspelare men jag har tyvärr inte hittat några dokumenterade partier med honom (än).

greenberry
Medlem
#19 Skrivet: 6 Mar 2009 16:48

Är inte förre LO-chefen Stig Malm inte en ganska bra schackspelare? Han är i varje fall väldigt intresserad. Är väl med i schackakademin?

Calzio
Medlem
#20 Skrivet: 6 Mar 2009 16:49

Citerar: Krazypal, #2:
Detta berömda parti från 1804 säger väl inte hur bra Napoleon var utan hur dålig hans motspelerska var

Undrar om människorna om fyrahundra år kommer att sitta och skratta till våra partier, varför såg dom inte den kombinationen på 30 drag?

greenberry
Medlem
#21 Skrivet: 6 Mar 2009 16:52 - Redigerad av: greenberry

Jo det gör dom säkert. Liksom vi skrattar nu. Men den som skrattar bäst skrattar
alltid sist. För jag tror att vi hade vunnit lätt mot dom som finns om 200 år men åkt på ordentligt med däng mot dom som fanns 200 år tidigare. Nämligen på 1800-talet.

greenberry
Medlem
#22 Skrivet: 6 Mar 2009 16:54

För det är ju faktiskt dem vi lär av. Är det inte så.
Skall eleverna gå och sätta dit läraren i schack. Nej Calzio. Nu är du nog fel ute.

greenberry
Medlem
#23 Skrivet: 6 Mar 2009 16:56

Men skratta kan dom ju alltid. Så i och för sig har du rätt nog helt rätt i detta påstående.

Calzio
Medlem
#24 Skrivet: 6 Mar 2009 17:00

Men visst har vår generation utvecklat schacket och inte bara lärt oss!

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 6 Mar 2009 17:04 - Redigerad av: sture_lindberg

Så klart vi är bättre på schack än gemene man var på 1800-talet..

storalf
Medlem
#26 Skrivet: 6 Mar 2009 17:08

Ja nu för tiden kan ju elitspelarna och till och med vissa amatörer bra mycket mer teori än vad toppspelarna på 1800 kunde men att vi skulle räkna kombinationer så himla mycket bättre nu tror jag faktiskt inte.

Ghaban
Medlem
#27 Skrivet: 6 Mar 2009 17:45

Något bättre skulle jag tro åtminstone, många fler går i skolan vilket borde utveckla det logiska "tänket". Sen så ökar väl genomsnittliga IQ:n generationsvis? (något jag hört/läst, ingen källa på det dock )

Bryntze
Medlem
#28 Skrivet: 6 Mar 2009 17:52

Che Guevara var en ganska stark schackspelare.

Ang om man kommer skratta åt dagens schack om 400 så tror jag icke det... jag anser inte datorerna har dödat schacket nu, men så har det bara funnits okej program för privat datorer i max 10 år. Med 400 år till och människans små teori-bidrag så är det nog ganska dött år 2409

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 6 Mar 2009 18:05

Dött? Om du menar att schacket att kommer att dö ut,så tror iaf inte jag det. Däremot så skulle jag gissa på att det blir mindre och mindre som kommer att använda schackmotorer i framtiden..Det är bara det att det är så "Nytt" med motorer inom schacket ,Så därför är det populärt ett tag,Men jag tror stenhårt på att motorschack kommer att tappa sitt intresse om så där 5-10 år..

Bryntze
Medlem
#30 Skrivet: 6 Mar 2009 18:23

Jag mena att det stående-skämtet att dagens schack partier börjar efter 10 drag (dvs de 10 första dragen är teori som folk drar utan att tänka) mycket väl kan vara verklighet då.

Att schackmotorer skulle vara en trend får mig att relatera till experten som sa precis samma sak som du fast om internet...

Iövrigt kanske jag är pesimist eller vad det heter, men jag är nog en av dem som undrar om männskligheten eller jorden för den delen verkligen har så lång framtid.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!