Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kan du lösa denna uppgift? Fler udda problem kommer...ett nytt varje torsdag
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Leifur
Medlem
#61 Skrivet: 7 Okt 2014 19:57

Suck..!

sture_lindberg
Medlem
#62 Skrivet: 7 Okt 2014 19:57 - Redigerad av: sture_lindberg

Vem är bitter ? I alla fall inte jag. Och någon språkpolis är jag inte heller
Men jag tycker bara att schack- problem
ska vara korrekta.
Och det har man väl rätt att få tycka ?

oskar83
Medlem
#63 Skrivet: 7 Okt 2014 20:08

Citerar: HSK_MickevB, #60:
Jag hoppas att de flesta här hade roligt med problemet i alla fall och förstod förutsättningarna.

Javisst var det ett bra och kul problem! Fiffigt när motorerna står sig slätt!

HSK_MickevB
Medlem
#64 Skrivet: 7 Okt 2014 20:16

Man får förstås tycka vad man vill

Märkligt ändå att ett problem som jag såg först för ca 25 år sedan och som jag sedan sett flera gånger och som jag sett involvera hundratals personer plötsligt anses inkorrekt. Ingen tidigare har ansett att den promoverade bonden skall uppfattas som en ny pjäs och att problemet då är olösligt. Vore intressant att höra om fler här delar den uppfattningen. Tyvärr vet jag inte vem som är upphovsman till problemet så jag kan inte vidarebefordra kritiken.

tornado
Medlem
#65 Skrivet: 7 Okt 2014 20:26

Citerar: HSK_MickevB, #64:
Märkligt ändå att ett problem som jag såg först för ca 25 år sedan och som jag sedan sett flera gånger och

Säkert ett kul problem,men utgångsställningen ? Hur ser den ut ? Eller ska man hitta på en själv ? Har man tid kan man ju hålla på väldigt länge

sture_lindberg
Medlem
#66 Skrivet: 7 Okt 2014 20:33

Citerar: HSK_MickevB, #64:
Ingen tidigare har ansett att den promoverade bonden skall uppfattas som en ny pjäs och att problemet då är olösligt.

Jag kommer att tänka på sagan "Kejsarens nya kläder ".
Då den lilla flickan utbrister "men kejsaren är ju naken " då jag läser din kommentar.

Du får alltså tolka in mej som den som konstaterar "att problemet är ju olösligt" då det alltså INTE är samma pjäs som det ska vara enligt problemställaren

Men det roliga i det hela är ju att ni inte kan "köpa" att en bonde är en bonde och ett torn ett torn..alltså 2 helt olika pjäser..

tornado
Medlem
#67 Skrivet: 7 Okt 2014 20:34

G_arvid
Medlem
#68 Skrivet: 7 Okt 2014 20:48

Är det något som saknas problemet annat än eventuellt en kompletterande upplysning om att en bonde får promoveras och att man får fortsätta med den promoverade pjäsen men inte med någon av de 15 övriga pjäserna som står kvar i utgångsställningen? De som löste problemet tog detta för givet och jag kan inte se hur detta kan förringa deras prestation?

HSK_MickevB
Medlem
#69 Skrivet: 7 Okt 2014 20:49

Citerar: sture_lindberg, #66:
Men det roliga i det hela är ju att ni inte kan "köpa" att en bonde är en bonde och ett torn ett torn..alltså 2 helt olika pjäser..

Ok, vi kan på skoj utveckla denna diskussion...

När en larv blir förvandlad (annat ord för promoverad) till fjäril, är det då ett nytt djur?

Eller är det fortfarande samma djur men i ett annat stadie? Har vi någon biolog här som är expert på ämnet?

sture_lindberg
Medlem
#70 Skrivet: 7 Okt 2014 20:59 - Redigerad av: sture_lindberg

Att jämföra larv/puppa, som naturligtvis är samma djur.(.Tvivlar inte ett ögonblick på detta )
med 2 helt olika pjäser som bonde /torn är minst sagt LARVIGT ..om vi ska fortsätta den skämtsamma tonen.

HSK_MickevB
Medlem
#71 Skrivet: 7 Okt 2014 21:15

Poäng för fyndighet

Mitt argument är att en bonde som är promoverad, dvs förvandlad fortfarande är samma pjäs men i annan form och jag utgår från att problemskaparen från början hade samma argument. Men som sagt, alla får ju tycka som de vill.

sture_lindberg
Medlem
#72 Skrivet: 7 Okt 2014 21:23

Jag förstår helt vad du menar..
Men jag kan avslutningsvis säga att jag tycker att "problemskaparen" hade en av sina sämre dagar när han skapade detta "problem "..'''

Nu över till vädret...

Hansenx5
Medlem
#73 Skrivet: 7 Okt 2014 21:54

Citerar: sture_lindberg, #72:
Nu över till vädret...

Nu har jeg siddet her og ventet på vejret, men intet sker. Måske du har lovet for meget, sture

sture_lindberg
Medlem
#74 Skrivet: 7 Okt 2014 21:58 - Redigerad av: sture_lindberg

Vädret ser man om man öppnar fönstret..

Hansenx5
Medlem
#75 Skrivet: 7 Okt 2014 22:03

Her i Danmark kan vi nøjes med at se igennem fönstret

sture_lindberg
Medlem
#76 Skrivet: 7 Okt 2014 22:04

Jo men du kan inte se hur kallt det är ??

Hansenx5
Medlem
#77 Skrivet: 7 Okt 2014 22:06

Nej

Medmindre jeg har en temperaturmåler uden for fönstret

sture_lindberg
Medlem
#78 Skrivet: 7 Okt 2014 22:08

Sådana moderniteter har vi icke i Sverige

Hansenx5
Medlem
#79 Skrivet: 7 Okt 2014 22:10

Så er det godt det snart er jul

sture_lindberg
Medlem
#80 Skrivet: 7 Okt 2014 22:12

Jo jag vet vad jag ska önska

Hansenx5
Medlem
#81 Skrivet: 7 Okt 2014 22:12 - Redigerad av: Hansenx5

Præcis

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#82 Skrivet: 7 Okt 2014 22:51

Jag tyckte hur som helst problemet var roligt och givetvis innehåller problem av detta slag ett slags definitionsförskjutning. Det ingår i konceptet.

Kleimark
#83 Skrivet: 8 Okt 2014 01:07

Ja, det var ett roligt problem, som krävde att man "tänkte utanför boxen".

Tråkigt att vissa som gick bet surar i stället för att vara positiva.

Leifur
Medlem
#84 Skrivet: 8 Okt 2014 05:15

Citerar: Kleimark, #83:
Ja, det var ett roligt problem, som krävde att man "tänkte utanför boxen".

Tråkigt att vissa som gick bet surar i stället för att vara positiva.

Vem surar?
Faktiskt går det att sätta svart "schackmatt" snabbare.
Man kan använda f-bonden, g-bonden eller h-bonden
exempelvis: 1.g4 2.g5 3.g6 4.gxh7 5.h7xg8=T 6.Txh8 7.Txf8#

Men problemet med problemet är att man bryter mot förutsättningarna. Man använder inte samma pjäs och svart är ju faktiskt inte matt, han kan ju helt enkelt bara slå Tornet med kungen.

TBchess
Medlem
#85 Skrivet: 8 Okt 2014 08:49

Vi kan väl helt enkelt formulera om problemet till att 15 av vits pjäser skall, oflyttade, stå kvar i utgångsställningen...så kanske alla blir (någorlunda) nöjda!?

G_arvid
Medlem
#86 Skrivet: 8 Okt 2014 08:59

Citerar: TBchess, #85:
Vi kan väl helt enkelt formulera om problemet till att 15 av vits pjäser skall, oflyttade, stå kvar i utgångsställningen...så kanske alla blir (någorlunda) nöjda!?

Jag var inne på något liknande i #68. Att alla ska bli nöjda låter dock ambitiöst...

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#87 Skrivet: 8 Okt 2014 09:46

Citerar: Leifur, #84:
Faktiskt går det att sätta svart "schackmatt" snabbare.
Man kan använda f-bonden, g-bonden eller h-bonden
exempelvis: 1.g4 2.g5 3.g6 4.gxh7 5.h7xg8=T 6.Txh8 7.Txf8#

Men det är ju ingen lösning. Svarts kung tar på f8.

Om svart är helt "paralyserad" så kan man spela Sb1-c3-d5-f6 schack och matt om svart inte får dra alls.

Finessen med d-bonden är ju att den vita damen garderar det mattande tornet. Om man tvekade inför regeln "samma pjäs" så inser man ju snabbt att det inte finns någon lösning om man inte får promovera en bonde.

Leifur
Medlem
#88 Skrivet: 8 Okt 2014 10:26

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #87:
Men det är ju ingen lösning. Svarts kung tar på f8.

Nu ska vi inte sura utan tänka utanför boxen och ha roligt!

timmy
Medlem
#89 Skrivet: 8 Okt 2014 11:09

Jag tycker i alla fall att det är trevligt när folk delger schackkluringar och andra tankenötter. De som tänker som nötter kanske ska hålla sig till andra trådar och debattforum?!

De som inte är intresserade av annat än att skapa meningslösa debatter för att provocera varandra kan knipa igen brödintaget!

Tack för mig!

Leifur
Medlem
#90 Skrivet: 8 Okt 2014 11:33

Citerar: timmy, #89:
De som inte är intresserade av annat än att skapa meningslösa debatter för att provocera varandra kan knipa igen brödintaget!

Jo, det har man ju märkt att man ska ha rätt åsikt för att få tillåtelse att uttala sig här. Om inte får man räkna med alla möjliga påhopp.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!