Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kan du lösa denna uppgift? Fler udda problem kommer...ett nytt varje torsdag
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
poesimannen
Medlem
#1 Skrivet: 5 Mar 2009 17:08

Uppgiften består i att sätta ut 8 damer på ett schackbräde utan att någon av damerna kan ta den andre. Detta går så tro inte att uppgiften är omöjlig. Enklast är att du tar och använder alla bönder av en färg och låtsas att de är damer när du försöker lösa denna uppgift. Ni som löst uppgiften kan skriva att ni löst den men helst inte ge facit. Jag kommer ge svaret om en vecka och då komma med en ny liknande uppgift som inte har med schack att göra..fast ändå. Vad menar jag med det? Jo dessa problem jag tänkt ge er i denna tråden är problem som inte í normala fall kan uppkomma i vanligt schackspelande men som ändå kan vara en utmaning att lösa.

/ poesimannen

Bryntze
Medlem
#2 Skrivet: 5 Mar 2009 17:14

Denna har jag löst, GM Lars Karlsson hade "bara" två lösningar på denna, men jag visa ytterligare en.

Tror det bara finns tre dock, om man inte kallar vrida på bönderna så de står i samma struktur men andra rutor för lösningar förstås

quasparovv
Medlem
#3 Skrivet: 5 Mar 2009 17:19

Japp den kan jag lösa, gammalt problem.

barr
Medlem
#4 Skrivet: 5 Mar 2009 17:28 - Redigerad av: barr

Den tyske matematikern Gauss räknade ut 92 olika kombinationer/lösningar för detta
problem. Egentligen finns det bara 12 kombinationer/lösningar, de övriga fås genom att vända på
schackbrädet och genom symmetriska uppställningar.

poesimannen
Medlem
#5 Skrivet: 5 Mar 2009 17:30

Alla problem jag kommer med är gamla. Kanhända har ni sett dem förut, kanhända inte? Jag kommer bara ge en lösning till denna uppgift men vet att det finns flera. Men principen bakom alla olika lösningar på uppgiften är de samma. Ni som löst uppgiften vet vad jag menar. Ni som inte löst den kommer förstå när ni kommer på svaret eller ser facit.

/ poesimannen

maxxie1997
Medlem
#6 Skrivet: 6 Mar 2009 13:17 - Redigerad av: maxxie1997

ganska tuff uppgift men jag löste den till slut

poesimannen
Medlem
#7 Skrivet: 10 Mar 2009 20:45

Ni som inte löst uppgiften ännu ska här få 2 ledtrådar. Den ena ledtråden är självklar och den är att en dam ska stå på varje rad och den andra ledtråden är att man ska ställa ut damerna på "springaravstånd". Flytta runt damerna så ska du se att du löser detta problem. En av lösningarna kommer på torsdag.

poesimannen

poesimannen
Medlem
#8 Skrivet: 10 Mar 2009 21:42

Svaret på uppgiften om damerna kommer på torsdag men redan nu kommer en ny uppgift! Följande ska du göra. Ställ upp alla svarts pjäser som de ska stå på brädet i startposition. Ställ sedan upp vits kung på rutan h4 och vit har även en bonde på rutan g5 det är allt vit har. Vit är vid draget och ska göra svart schack matt i 4 drag och svart ska HJÄLPA TILL så mkt det går. Det finns 2 lösningar på detta problem. Kan du finna en av dem? Eller kanske båda? Ge inte svaret i ett skrivet meddelande..skriv bara att du löst en av uppgifterna..vill du får du gärna tala om för mig vilken du löst i privat meddelande. Svaret på denna uppgift kommer jag ge nästa torsdag.

poesimannen

poesimannen
Medlem
#9 Skrivet: 12 Mar 2009 01:08

En av lösningarna på damproblemet kommer här. Ställ ut damerna på följande rutor. A7 B5 C3 D1 E6 F8 G2 H4 Som ni ser står damerna i förhållande till varann precis som en springare förflyttas.

I denna veckas problem får ni inte glömma att det är vit som börjar dra..och att svart ska hjälpa vit att göra matt. När jag fick denna uppgift så löste jag den svårare varianten före den lättare. Visst är man komplicerad av sig ibland? skratt.
Lycka till med uppgiften.

/ poesimannen

poesimannen
Medlem
#10 Skrivet: 19 Mar 2009 14:59

Här kommer en av lösningarna till veckans schackuppgifter.
1 Kh5 f6 2 gxf6 h6 3 Kg6 Sc6 (eller ngt annat drag på högerflygeln) 4 f7 schack-matt

Och här kommer alldeles strax lösning nr 2.

poesimannen
Medlem
#11 Skrivet: 19 Mar 2009 15:01

Lösning nr 2

1 g6 d5 2 gxf7 schack kd7 3 fxg8D De8 4 Dxd5 schack-matt

poesimannen
Medlem
#12 Skrivet: 19 Mar 2009 19:48

Ny uppgift!

Placera ut så många damer du behöver på ett schackbräde för att täcka alla rutorna.
De damer du placerar ut ska alltså hota alla rutorna på brädet. Naturligtvis kan man lyckas täcka alla rutorna genom att ställa ut en dam på varje rad. Men hur många damer kan man lyckas täcka (hota) alla rutorna på brädet med som minst??

Fundera på den.

Svaret ges torsdag nästa vecka.

/ poesimannen

poesimannen
Medlem
#13 Skrivet: 22 Mar 2009 18:00

Det går att göra med endast 5 damer. Hur de ska stå på brädet kommer jag berätta för er på torsdag.

/ poesimannen

Martin_Söderberg
Medlem
#14 Skrivet: 22 Mar 2009 20:47

Väldigt svår uppgift, men jag löste den till slut!!!!!

tornet
Medlem
#15 Skrivet: 22 Mar 2009 21:06

Tycker inte den var speciellt svår , det finns flera lösningar och det gäller att hitta den rätta...utan att avslöja något kan jag nämna det som alla vet : ett schackbräde har 4 hörn...alltså kan det finnas 4 lösningar...

Calzio
Medlem
#16 Skrivet: 22 Mar 2009 21:10

Detsamma här!

Martin_Söderberg
Medlem
#17 Skrivet: 22 Mar 2009 21:19

Men jag tyckte att den var svår.

poesimannen
Medlem
#18 Skrivet: 28 Mar 2009 01:59 - Redigerad av: poesimannen

Det finns flera olika lösningar men här kommer 3 av dem.

Lösning nr 1 a1 c7 d3 g8 h4
Lösning nr 2 b2 c7 e4 f1 g5
Lösning nr 3 a8 b5 c7 d4 e6

Jag har haft mkt att göra denna veckan så nästa uppgift kommer ngn av de närmaste dagarna när jag får tid.

/ poesimannen

poesimannen
Medlem
#19 Skrivet: 9 Jul 2014 19:07

Placera svarts kung på rutan d4. Placera sedan ut 2 vita torn och en springare så att svart står i schack matt.

Obs! Den vita kungen används inte alls i denna uppgift!

Det finns flera lösningar på uppgiften men samtliga går ut på samma idé.

Svaret ges om en vecka.

WannabeCM
Medlem
#20 Skrivet: 9 Jul 2014 20:49

Det är inte en möjlig (tillåten) ställning, men det kanske inte behövs iom att kungen inte ska vara med. Tc4, Te4, Sf4 t ex

poesimannen
Medlem
#21 Skrivet: 10 Jul 2014 21:48

Du löste den. Lösningen var alltså att placera ett torn på vardera sidan om kungen och sen förhindra att kungen kan fly med hjälp av springaren. Ställningen kan aldrig uppkomma i vanligt schack så den som löser uppgiften var tvungen att tänka utanför reglerna. Jag ser helst att ni som finner en lösning skickar den till mig hellre än att ni presenterar den i tråden. På det viset kan fler få chansen att lösa uppgifterna jag kommer med framöver. Jag kommer alltid återkomma med facit efter cirka en vecka. Nu kommer alldeles strax en ny uppgift.

Tomas

poesimannen
Medlem
#22 Skrivet: 10 Jul 2014 21:52 - Redigerad av: poesimannen

poesimannen
Medlem
#23 Skrivet: 10 Jul 2014 22:01

Jag gjorde något fel. måste läsa på lite om PGN notation innan jag kan publicera nästa problem. Återkommer...

TBchess
Medlem
#24 Skrivet: 10 Jul 2014 22:26 - Redigerad av: TBchess

Citerar: poesimannen, #19:
Placera svarts kung på rutan d4. Placera sedan ut 2 vita torn och en springare så att svart står i schack matt.

Citerar: poesimannen, #21:
Lösningen var alltså att placera ett torn på vardera sidan om kungen och sen förhindra att kungen kan fly med hjälp av springaren. Ställningen kan aldrig uppkomma i vanligt schack så den som löser uppgiften var tvungen att tänka utanför reglerna.

Min alternativa lösning är i så fall:
Svart: Kd4, Vit: Ta1, Th8, Sh1 (du kanske tänker att det inte är matt, men jodå, pjäserna går ju inte nödvändigtvis som vanligt om man tänker utanför reglerna).

poesimannen
Medlem
#25 Skrivet: 10 Jul 2014 22:40

Ok jag har nu fått reda på att det inte går att göra det jag vill så jag får länka nästa problem till ett verktyg med FEN funktion.

http://www.ee.unb.ca/cgi-bin/tervo/fen.pl?select=r nbqkbnr%2Fpp3ppp%2F2p1p3%2F8%2F4P3%2F8%2FPPPP1PPP% 2FRNBQK1NR+w+KQ+-

Ställningen ni ser skall uppkomma efter 4 drag. Alltså 4 förflyttningar från vardera sidan.

Skicka svaret till mig. Facit kommer ges om en vecka.

poesimannen
Medlem
#26 Skrivet: 15 Jul 2014 22:27

En ledtråd på vägen till lösningen är att svart inte kan göra rockad efter 4 drag. Lösningen kommer inom 3 dygn. En enda spelare har hört av sig och gett korrekt svar. Jag hoppas fler löser den innan facit ges. / Tomas

Kleimark
#27 Skrivet: 15 Jul 2014 22:35

Citerar: poesimannen, #26:
En ledtråd på vägen till lösningen är att svart inte kan göra rockad efter 4 drag.

Detta gavs ju i och med fen-strängens rockad-värde.

poesimannen
Medlem
#28 Skrivet: 15 Jul 2014 22:39

Sant - men du utgår ifrån att alla kan detta. Jag förväntar mig en lösning från dig Kleimark!

poesimannen
Medlem
#29 Skrivet: 15 Jul 2014 22:47

Jag förväntar mig även att fler löser denna uppgift nu när man fått vetskap om att kungen är flyttad 2 ggr i detta problem!

poesimannen
Medlem
#30 Skrivet: 15 Jul 2014 22:57

Jag har gett denna uppgift till flera andra spelare och ingen under 1800 har löst den hittills. Men nu när man inte bara behöver ta hänsyn till ställningen utan även får informationen om att svarts kung flyttat på sig 2 ggr så borde man finna lösningen på problemet lättare. Jag förväntar mig svar från flera nu!

Goa hälsningar Tomas

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!