Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Nervositet ?
Författare Meddelande
Snubbeltrubbel
Medlem
#1 Skrivet: 25 Feb 2009 22:29

Hej! Jo om man ska tävla och är så nervös att man inte kan tänka klart, och hjärtat bankar som det tänkte hoppa ut ur bröstkorgen, hur gör man då för att lugna sig?
Jag drabbas lätt av nervositet, och spelar då väldigt dåligt, vilket är synd.
Jag skulle vilja ha tips för att få bort nervositeten!

Tacksam för svar! ^^

PAULO
Medlem
#2 Skrivet: 25 Feb 2009 22:36

ta en eller varför inte 2 is bitar och svälje de rakt ner i magen,,,,
Lycka till
glöm inte att detta är bara ett spel och inget ÖKNENSTORM I GULFKRIGET

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#3 Skrivet: 25 Feb 2009 22:38

Den här är inte så tokig ...

http://www.lentos.se/pdf_kreativa.pdf

PAULO
Medlem
#4 Skrivet: 25 Feb 2009 22:42

eLLER HUR

PAULO
Medlem
#5 Skrivet: 25 Feb 2009 22:44

Det går otroligt mycket sakta i turneringar på denna site
RAPPA PÅ LITE

Calzio
Medlem
#6 Skrivet: 1 Mar 2009 14:31

För att halvt byta ämne kan jag säga att jag var på pingisturnering idag. Var nervös inför mina matcher, precis som mina motståndare.

Jag förlorade mina matcher mot mina motståndare som i grunden är bättre än mig, men jag vann fler bollar än väntat.

Dom var skakigare än mig.

SLUTSATS: Man kan fortfarande vinna med nervositet, men det är svårare.

Kullberg
Medlem
#7 Skrivet: 1 Mar 2009 15:26

Det vanligaste kognitiva metoden är att man försöker föreställa sig det absolut värsta senariet. I detta fall att man förlorar partiet på ett lite klantigt sätt. Sedan frågar man sig hur alvarligt är det igentligen och vad händer. Skjuter de mig eller åker jag i fängelse eller kan någon skratta åt mig...Har de som tittar på eller motståndaren aldrig råkat ut för att ha klantat bort ett parti eller har de också varit där så att de kommer att förstå min situation. Oftast kommer man fram till att till och med det absolut värsta senariet inte är så farligt alls. Det tar också lite tid att bli helt av med (den negativa) nervositeten så man får ha lite tålamod och hitta sätt att träna bort den.

Calzio
Medlem
#8 Skrivet: 1 Mar 2009 17:03

Jag skiter fullständigt i om motståndaren skrattar åt mig. Det är mitt vinstsinne som är så stort.

Efter en förlust i ett viktigt parti är jag sur i någon timme, men sedan tar jag nya tag, samma sak med vinst, glad i någon timme sedan nya tag.

winterberry
Medlem
#9 Skrivet: 2 Mar 2009 18:38

I början var det jobbigt med om andra stod och tittade på hur man spelade och det hände många gånger man klantade till det då p.g.a. nervositet. Men det är nog en vanesak för den nervositeten är borta nu. Men schack är spännande så det händer ofta att hjärtat börjar slå några extra volter. Och lite spänning i tillvaron är ju inte fel. I närschack kommer man nog närmast denna känsla av spänning. Internetschack ger långtifrån samma krydda.

Du måste logga in för att kunna posta!