Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Juniorverksamhet
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
johanna_Lundström
Medlem
#1 Skrivet: 21 Feb 2009 22:21

Hej alla! Det är så att jag är juniorledare i min klubb, SK Framåt och jag undrar om det är någon som har tips om hur man kan locka ungdomar till klubben? Det är verkligen jättesvårt och ett stort problem för många mindre klubbar. Jag har varit ute och informerat, men vad kan man mer göra?

machucado
Medlem
#2 Skrivet: 21 Feb 2009 22:24 - Redigerad av: machucado

Schackfyran funkar jättebra i Stenungsund.

Vi hade väl 5-10 barn varje onsdag fram till Schackfyran. Nu är det snart det dubbla. Antalet medlemmar har gått från ett 30-tal till över hundra, men de flesta nya kommer inte att sätta sin fot i klubblokalen.

Turneringar i allmänhet, kanske, eftersom i år kan det bli svårt att vara med i Schackfyran. Ni kanske kan anordna skolmästerskap?

Rybka
Medlem
#3 Skrivet: 21 Feb 2009 22:30

Satsa på skolan och fritis.
Hos oss spelar lågstadiebarnen schack på fritis.
Och det sprider sig....

johanna_Lundström
Medlem
#4 Skrivet: 21 Feb 2009 22:34

Vi spelar schack på fredagar på en skola här ute och Kalmar SK är med i schackfyran, vi kommer hjälpa dom en del...
En skola här ute i Smedby ska vara med och vi tänkte kanske träna lite med den klassen, får se hur det blir! Skolmästerskap var en bra idé, men dock svårt då vi måste "slås ihop" med Kalmar SK för att få ihop lag till det

machucado
Medlem
#5 Skrivet: 21 Feb 2009 22:41

Individuella skolmästerskap tänkte jag mest på, men visst även mellan skolorna.

MalmöLeif
Medlem
#6 Skrivet: 21 Feb 2009 22:47

Ett bekymmer är att schack de facto ÄR svårt att bli duktig i!

Det krävs mycket träning, tålamod och tid.

Fast under tiden har man skoj!

johanna_Lundström
Medlem
#7 Skrivet: 21 Feb 2009 22:59

Man måste ju inte vara jätteduktig, samma sak i fotboll, handboll och alla andra idrotter! Borde finnas nåt sätt xD

Nöragersftw
Medlem
#8 Skrivet: 21 Feb 2009 23:28

malmöleif... Inte Så svårt Att bli bra Ifall man går in fört Och tar Vara det Trännaren säger osv .. :P

johanna_Lundström
Medlem
#9 Skrivet: 21 Feb 2009 23:30

Citerar: Nöragersftw, #8:
#8 Skrivet: 21 Feb 2009 23:28 Citera

malmöleif... Inte Så svårt Att bli bra Ifall man går in fört Och tar Vara det Trännaren säger osv .. :P

Det är svårt att bli bra ändå...

Nöragersftw
Medlem
#10 Skrivet: 21 Feb 2009 23:55

Mjoo Lite kanse. Bra är man När man har Slutat att Ställa bort Pjäser.... och börja utnytja tiden ; D

johanna_Lundström
Medlem
#11 Skrivet: 21 Feb 2009 23:56

Okej, då har vi helt olika uppfattning på vad bra är

Trubbe
Medlem
#12 Skrivet: 22 Feb 2009 13:19 - Redigerad av: Trubbe

Citerar: machucado, #2:
Nu är det snart det dubbla. Antalet medlemmar har gått från ett 30-tal till över hundra, men de flesta nya kommer inte att sätta sin fot i klubblokalen.

Varför inte? Är lokalen för liten? Eller hur kan man på förhand veta det. Att ha en massa medlemmar i en klubb som ej kommer till klubblokalen verkar lite bortkastat,
och t.o.m. lite slöseri med tid. Framförallt tänker jag i första hand på administrationsarbetet.

johanna_Lundström
Medlem
#13 Skrivet: 22 Feb 2009 13:54

Citerar: Trubbe, #12:
Citerar: machucado, #2:
Nu är det snart det dubbla. Antalet medlemmar har gått från ett 30-tal till över hundra, men de flesta nya kommer inte att sätta sin fot i klubblokalen.

Varför inte? Är lokalen för liten? Eller hur kan man på förhand veta det. Att ha en massa medlemmar i en klubb som ej kommer till klubblokalen verkar lite bortkastat,
och t.o.m. lite slöseri med tid. Framförallt tänker jag i första hand på administrationsarbetet.

Du får ju bidrag för juniorerna!

winterberry
Medlem
#14 Skrivet: 22 Feb 2009 13:56

Om det bara är för pengars skull kunde man väl lika gärna starta en pokerklubb då.
Det måste finnas andra argument om du får ursäkta min kritik.

Malvan
Medlem
#15 Skrivet: 22 Feb 2009 13:58

Det beror väl på vad man använder pengarna till.

winterberry
Medlem
#16 Skrivet: 22 Feb 2009 14:02

Pengar som pengar. Vare man sig nu drar in dessa på juniorverksamhet i schack eller
poker eller på annat sätt. Dom kan ju användas till samma sak så det har väl ingen betydelse?
Frågan var. Varför skall man ha en massa medlemmar som inte kommer till klubblokalen?

Malvan
Medlem
#17 Skrivet: 22 Feb 2009 14:19

Om vi lämnar pengafrågan ett ögonblick är det väl ändå större chans att någon som redan är medlem kommer till lokalen någon gång åtminstone än att en lika schackintresserad skulle bli ny medlem.

Trubbe
Medlem
#18 Skrivet: 22 Feb 2009 14:19

En annan sak som man kanske bör tänka på. En människa med något så när normalinkomst skulle tjäna på att istället jobba och skänka dessa pengar till klubben om man nu tittar på motsvarande tid som läggs ned på administration samt allt annat som följer med alla dessa medlemmar som inte kommer till klubblokalen.
Liksom vad är poängen?

Trubbe
Medlem
#19 Skrivet: 22 Feb 2009 14:21

Citerar: Malvan, #17:
Om vi lämnar pengafrågan ett ögonblick är det väl ändå större chans att någon som redan är medlem kommer till lokalen någon gång åtminstone än att en lika schackintresserad skulle bli ny medlem.

Jo det är helt riktigt Malvan. Jag tror du slog huvudet på spiken och fann poängen. Det är därför man gör det.

johanna_Lundström
Medlem
#20 Skrivet: 22 Feb 2009 14:51

Jag menade inte att det var därför man dkrev in många medlemmar, men många klubbar gör så! Man skriver ju in de som är med i Schackfyran och sen får man bidrag för det. Kostar ju bara 10 kronor att göra de till medlemmar i Smålands Schackförbund och då blir det ju en ren inkomst sen, pengarna används ju till de aktiva juniorerna sen!

Trubbe
Medlem
#21 Skrivet: 22 Feb 2009 14:56 - Redigerad av: Trubbe

Jo jag vet. Det är så det går till. Ett sätt att få in pengar till de aktiva juniorerna. Men det bör finnas bättre och effektivare sätt att få in pengar. Det var det som jag ville komma fram till.
Åtminstone effektivare. Kanske genom att jobba och skänka pengar till klubben istället.
Timpenningen för att administrera en klubb med massor av inaktiva medlemmar är inte stor.
Kom ihåg. Dessa medlemmar skall hållas informerade, dom skall registreras och dessutom måste man väl åtminstone göra något eller några försök att aktivera dem. Annars är det väl ganska meningslöst?

johanna_Lundström
Medlem
#22 Skrivet: 22 Feb 2009 15:06

Visst, det här är en tråd om hur man ska få medlemmar till klubbarna och vi har ju alla konstaterat att det är riktigt svårt! Jag vill ha fler medlemmar i min klubb då det är en ganska liten och vi har ingen framtid om vi inte har några juniorer! Skulle vara jättetråkigt om klubben skulle försvinna! Jag gör mitt bästa för att få igång juniorverksamheten, men det är inte det lättaste

Trubbe
Medlem
#23 Skrivet: 22 Feb 2009 15:14

Man kan få jättemånga medlemmar till schacket med smart marknadsföring. Vitsen är att få jättemånga AKTIVA medlemmar till schacket. Det är det svåra.
Om 1 av 25 av S4 deltagandet blir aktiv och kommer till klubblokalen vill jag ändå se
det som en framgång. Ungefär så skulle jag tro verkligheten ser ut. Andra kanske har andra erfarenheter.

johanna_Lundström
Medlem
#24 Skrivet: 22 Feb 2009 15:16

Här har vi fyra juniorer, vara jag är en av dom. Det funkar liksom inte och vi är inte aktiva i Schackfyran, dock hjälper vi Kalmar SK med det. Det är jättesvårt att få medlemmar i en klubb där det finns 2 lågstadie/mellanstadie och 1 högstadie...

Trubbe
Medlem
#25 Skrivet: 22 Feb 2009 15:18

Och naturligtvis är skolan den främsta rekryteringsbasen. Tråkigt att schackutbildningen inte kan göras av redan kunniga lärare med fullt betalt. Istället använder man frivilliga intressen till detta. Ineffektivt.
Men Johanna Lundström. Jag tycker du gör ett alldeles förnämligt jobb och dina tankar och perspektiv i dessa avseenden överenstämmer i stort sett med mina.

johanna_Lundström
Medlem
#26 Skrivet: 22 Feb 2009 15:21

Jag blir bara så frustrerad! När jag började spela schack var vi 20 stycken, sen försvann tio av dom och nu är vi bara 3 på måndagarna. Om jag hade tid skulle jag vara ute på nån skola och spela, men jag har ju min egen skolgång att tänka på. Vi är dock ute på en skola på fredagarna nu och spelar. De kommer vi att skriva in som medlemmar eftersom man behöver 4 juniorer för att få något bidrag. Klubben är beroende av bidraget, annars kommer vi inte finnas kvar länge till!

machucado
Medlem
#27 Skrivet: 22 Feb 2009 15:23

Citerar: Trubbe, #12:

Att antalet medlemmar blir 100 eller 1000 har ingen betydelse för utvecklingen av klubben, men det är, som någon skrev, intressant om några av dessa 100 eller 1000 kommer till klubblokalen.

Vi har många frivilliga vuxna i vår klubb så lite administration räds vi inte.

johanna_Lundström
Medlem
#28 Skrivet: 22 Feb 2009 15:24

Vi har också en bra styrelse och flera aktiva medlemmar, men man måste ju hjälpas åt för att driva en klubb! Blir helt klart mer arbete, och vill man lägga det på några redan överarbetade människor?

Trubbe
Medlem
#29 Skrivet: 22 Feb 2009 15:33

Citerar: machucado, #27:
Vi har många frivilliga vuxna i vår klubb så lite administration räds vi inte.

Närjag på frivillig basis var där uppe i Stenungsund för att hjälpa till med startandet av klubben var det inte så många frivilliga. Gott att det går åt rätt håll nu då.

johanna_Lundström
Medlem
#30 Skrivet: 22 Feb 2009 15:35

Joo, men det behövs fortfarande fler..

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!