Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Nybörjare!
Författare Meddelande
Crimmen
Medlem
#1 Skrivet: 21 Feb 2009 14:31

Jag har i stort sett ALDRIG lirat schak, men jag testade lite under håltimmarna på skolan och det verkade rätt kul. Några nybörjartips jag bör tänka på och så vidare?

Mvh, Johan.

Malvan
Medlem
#2 Skrivet: 21 Feb 2009 14:42

Du kanske hittar några tips om du klickar här:

http://schackonline.com/forum/1_44660_0.html#msg12 2997

retlawkirneh
Medlem
#3 Skrivet: 21 Feb 2009 15:57

Jag hittade inget! Jag gillar inte att slösa bort tid!

memnarch
Medlem
#4 Skrivet: 22 Feb 2009 15:51

Är det någon som vet hur kommer det sig att min ranking kan gå ner när jag vinner ett parti? Inte för att jag är rankinggalen, undrar bara om detta kan vara en bugg.

barr
Medlem
#5 Skrivet: 22 Feb 2009 15:56 - Redigerad av: barr

Citerar: memnarch, #4:
en bugg
?

Nej, det är ingen bugg, utan under de första 20 partierna viktas motståndarnas rating in så kraftigt så att du kan gå upp i rating fastän du förlorar (mot någon med mycket högre rating), och gå ned i rating fastän du vinner (mot någon med mycket mindre i rating).

Detta minskar efterhand och är helt borta efter 20 rankade partier.

memnarch
Medlem
#6 Skrivet: 22 Feb 2009 18:44

Tack barr, det verkar lite konstigt att man kan "gå back" på att vinna och "gå plus" fastän man förlorat. Egentligen vore det kanske mer rättvist om man räknade in spelarnas rating kraftigt de första partierna, men inte till den grad att man måste undvika spelare med för låg rank för att inte själv sjunka i rating.

Fozzie
Medlem
#7 Skrivet: 22 Feb 2009 18:58

Citerar: Crimmen, #1:
Jag har i stort sett ALDRIG lirat schak, men jag testade lite under håltimmarna på skolan och det verkade rätt kul. Några nybörjartips jag bör tänka på och så vidare?

Du kommer säkert att få lika många synpunkter som svar.

Skaffa några häften eller böcker som bygger upp stegvis.
Börja med grundläggande slutspel.
Matt med dam + kung
Matt med ett torn + kung
Kung + bonde mot kung. Hur skall kungen röras för att få ned bonde i dam?
Sånt skall sitta i ryggmärgen. Man ser att det är kungen som är den viktaga pjäseni anfallen
Slutspel med fler bönder.
Sen elementära principer för spelöppning.
- Bönder i centrum
- springare
- Löpare
- Rockad

Öppna diagonaler för löparna
Öppna linjer för tornen
Osv...

Sen kan man lära sig nån spelöppning utan alltför många varianter.
Ex spela Londonsystem som vit (går mot det mesta)
Caro-cann som svart

Börja inte med en spelöppningsbok avsedd för experter.

Spela partier och lär av misstagen. Där finns oändlig kunskap att ösa ur

vilhelm
Medlem
#8 Skrivet: 22 Feb 2009 19:26 - Redigerad av: vilhelm

var väl ungefär det jag började med också...spelade så länge..utan att riktigt förstå grunderna..sen rann åren iväg o nu när polleten ramlat ner en herrans massa år senare så inser man att man aldrig kan bli nån stjärna hehe....skaffa grundläggande böcker om varför si o så..alltså inte kunna en öppning utantill dom 7-10 första dragen utan verkligen sätta dig in i varför dom dragen spelas..lär man sig grunden kommer det andra automatiskt tex att vederlägga en motståndares öppningsmissar..schack har ju 3 grundläggande principer öppning,mittspel,slutspel oftast.ett krigsspel !öppning=mobelisering här lägger du grunden för resten av partiet..överlever du den så kommer det viktiga mittspelet där många partier avgörs...är man överlägsen där så inkasserar man poängen i slutspelet..som man gärna vill komma till via avbyten så man kan utnyttja sitt övertag...tvärtom om man ligger under men lätt är det inte.Har man spelat ett tag så är det sällan man sätter någon matt,oftast brukar man ge upp innan detta är ett faktum,men dock ska man först prova allt man kan komma på innan man kastar in handuken..det finns möjligheter till remi o patt många ggr...remischackar sker ofta..alltså när inte motståndarns kung kan på något sätt unvika en schack..trots hopplöst underläge matriellt för en själv,detta åstadkommer man bäst med damen som också är A och O i spelet...nästan lika viktig som kungen men mer vass i spelet

shieldfire
Medlem
#9 Skrivet: 23 Feb 2009 08:19

Citerar: memnarch, #6:
"gå plus" fastän man förlorat

Så är det för nybörjare IRL också. Under 1200 (är det väl) i LASK ranking går man plus fast man förlorar.

Barbossa
Medlem
#10 Skrivet: 23 Feb 2009 09:08

jag har aldrig gått + i ranking på att förlora

barr
Medlem
#11 Skrivet: 23 Feb 2009 09:19

Citerar: memnarch, #6:
inte till den grad att man måste undvika spelare med för låg rank för att inte själv sjunka i rating.

Ja, det är ju lite tokigt, men jag råder inte över detta.

Trubbe
Medlem
#12 Skrivet: 23 Feb 2009 09:19 - Redigerad av: Trubbe

När man börjar spela brukar man tilldelas ett preliminärt ratingtal. Ett sådant tal är inte baserat på någonting och är bara någonting som tagits ur luften innanför vissa kriterier som satts. Således uppnår man inte ett definitivt rankingtal förrän ett visst
antal partier spelats. Det är egentligen fel att säga man går ned i ranking eftersom man helt enkelt inte har ett rankingtal.
Det är också lika fel att tycka man går upp i ranking efter samma förhållanden.
Man kan aldrig gå upp i ranking då man förlorar.

barr
Medlem
#13 Skrivet: 23 Feb 2009 09:43 - Redigerad av: barr

Citerar: Trubbe, #12:
Man kan aldrig gå upp i ranking då man förlorar.

Inte i LASK, men här på sO går det. (under de första 20 partierna)

Trubbe
Medlem
#14 Skrivet: 23 Feb 2009 09:46 - Redigerad av: Trubbe

Jo men det är ju det jag försökte förklara. De första 20 partierna har man inte ett definitivt rankingtal och det går inte att säga man går upp eller ned. Man har ju inte ett tal under de 20 första partierna. Det talet är bara påhittat och tagit ur luften efter de regler Erik satt upp.
I förekommande fall 1400.

barr
Medlem
#15 Skrivet: 23 Feb 2009 09:47

OK, nu förstår jag hur du menar!

shieldfire
Medlem
#16 Skrivet: 23 Feb 2009 12:09

Citerar: Barbossa, #10:
jag har aldrig gått + i ranking på att förlora

Då har du haft "konstiga" juniorledare.

jideck
Medlem
#17 Skrivet: 23 Feb 2009 15:26

känn som ni diskuterar 2 olika saker LASK är något annat är rankigtal här på
SOL. Vi som tränar ungdomar tilldelar rankig beroende på hur barnen presterar under truneringar även med kortare betänketider så det är inte ur luften
grunden ser ut som följer
kan man alla pjäser kan grunderna i matt ställningar samt specialdragen får man 800 i rating. Om man placerar sig inom första 10 i junior GP, klubb mästerskap m fl.
går man upp med 50 för varje turnering iblan mer om de man vinner med är hög rankade. Lång partier räkna man som vanligt. Upp till 1400 kan ungdomar fortfarande få bonus för bra prestation även under snabb schack. Samt 50% från patier med 1 timmes betänketiden gäller både upp och ned. Vi tar alldrig - påäng för kort parti matcher. Från 1400 uppåt är det allmäna regler som gäller.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 23 Feb 2009 15:37

Kanske dom kommer för snabbt till 1400 då? Mina elever som jag hade,de fick starta med 100o i rating ca,,

Fozzie
Medlem
#19 Skrivet: 23 Feb 2009 15:56

Mvh, Johan.

Är verkligen ranking det viktigaste att tänka på för nybörjare ??
Eller dags för lite matnyttigare tips ?

greenberry
Medlem
#20 Skrivet: 23 Feb 2009 16:31 - Redigerad av: greenberry

Citerar: jideck, #17:
Vi som tränar ungdomar tilldelar rankig beroende på hur barnen presterar under truneringar även med kortare betänketider så det är inte ur luften
grunden ser ut som följer

Det är upp till varje distrikt eller klubb att göra som dom själva önskar i dessa avseenden. Kör man med Bonussystem går ju faktiskt ratingen upp även vid förlust.
Men detta gäller för spelare under 1200. Uttrycket "vi som tränar ungdomar" är lite fel valt här eftersom jideck då förutsätter att detta gäller för samtliga juniorledare. Så är det inte alls. Men ingen är konstigare än någon annan för det. Man har bara olika regler. Vilket också står var och en fritt att ha.

greenberry
Medlem
#21 Skrivet: 23 Feb 2009 16:40

Ursäkta Fozzie såg inte att tråden hade förbigåtts. Det finns säkert matnyttigare tips för nybörjare än denna diskussion.

Fozzie
Medlem
#22 Skrivet: 23 Feb 2009 20:51

Hakuna matata

Malvan
Medlem
#23 Skrivet: 23 Feb 2009 20:53

Några nybörjartips jag bör tänka på och så vidare?

Citerar: vilhelm, #8:
skaffa grundläggande böcker om varför si o så

http://schackonline.com/forum/1_44089_0.html#msg89 973

retlawkirneh
Medlem
#24 Skrivet: 23 Feb 2009 21:04

Ojsan...

Fozzie
Medlem
#25 Skrivet: 23 Feb 2009 21:11 - Redigerad av: Fozzie

Beror också på hur mycket nybörjare.

Själv använde jag Capablancas lärobok i schack. Finns att inhandla på antikvariat. jag har nyss köpt ett osprättat ex. Forfarande bästa läroboken
http://www.bokborsen.se/Capablanca++J.+R.-bok-till -salu-7924131_1_0.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9_Ra%C3%BAl_C apablanca

Min grabb på 7 år lärde sig mha datorprogrammet Felix oxh Fritz
Obs inte Fritz spelmotorn utan en saga om den vita kungen som åkte på semester och blev utmanad på duell av den svarta kungen. en utmaning som hamnade hos den ensamma sonen. Finns att köpa för runt 300 kr.
http://www.testhuset.nu/visatext.asp?id=914

Den 2 år äldre lärde sig lite mer vid brädet. Sen körde han Chess titans på datorn under en period. (ingår i Windows Vista)

Men vissa kallar sig nybörjare och hamnar direkt över 2000 i rating...

Malvan
Medlem
#26 Skrivet: 23 Feb 2009 21:30

Jo, Capablancas bok har jag nämnt i tråden jag länkade till. Den börjar verkligen från början och kräver inga särskilda förkunskaper.

Du måste logga in för att kunna posta!