Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tur i schack?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
Kleimark
#241 Skrivet: 3 Okt 2010 22:47

Citerar: mrtolle, #270:
Om inte så kan man ju ha tur att motståndaren kommer åt en av sina pjäser eller nån ruta då det är hans drag så man kan kräva rörd är förd eller rörd ruta.

Vad pratar du om? Det finns ingenting som heter "rörd ruta". Möjligtvis en specialregel i Krylbo.

mrtolle
Medlem
#242 Skrivet: 3 Okt 2010 23:05

Krylbo ?

Kleimark
#243 Skrivet: 3 Okt 2010 23:07

Jag fick för mig att du har spelat där. Stämmer inte det?

mrtolle
Medlem
#244 Skrivet: 3 Okt 2010 23:14

Rörd ruta är om man rör en av motståndarnas pjäser när man själv är på drag vilket innebär att man måste slå den. Och för dig Kleimark lägger jag till att man bara måste det om man kan det utan att göra ett regelvidrigt drag, alla ni andra bergrep nog det ändå.

Förr fanns en turnering som hette Krylboturneringen, tror inte det var några specialregler i den.

Kleimark
#245 Skrivet: 3 Okt 2010 23:19

Citerar: mrtolle, #244:
Rörd ruta är om man rör en av motståndarnas pjäser när man själv är på drag vilket innebär att man måste slå den.

Underligt uttryckssätt, att kalla det för "rörd ruta".

storalf
Medlem
#246 Skrivet: 3 Okt 2010 23:21

Är det verkligen så underligt? Det är ju bara en ruta du kan flytta till om du rör motståndarens pjäs. Såvidda den står i slag alltså.

Kleimark
#247 Skrivet: 3 Okt 2010 23:43

Tja, namnet indikerar på att om man rör en ruta är man tvungen till eftergifter, vilket inte är sant.

Kullberg
Medlem
#248 Skrivet: 3 Okt 2010 23:59

jag har spelat schack ett tag men aldrig hört det uttrycket heller.

poesimannen
Medlem
#249 Skrivet: 4 Okt 2010 00:48

Jag tycker uttrycket är lysande..rörd ruta är förd ruta. har man rört en ruta måsta man flytta den. förslagsvis flyttas en vit ruta till en svart. obs. står en pjäs på rutan får den följa med oavsett färg

poesimannen

Kleimark
#250 Skrivet: 4 Okt 2010 00:52

Man kan dock röra en ruta, utan att en pjäs vidrörs och då finns det inga regler mot det beteendet.

___o0o___
Medlem
#251 Skrivet: 4 Okt 2010 00:56 - Redigerad av: ___o0o___

Får man göra ett rutavdrag då ?

I så fall har man ju tur

Kleimark
#252 Skrivet: 4 Okt 2010 01:02 - Redigerad av: Kleimark

Det får du fråga Sture.

sture_lindberg
Medlem
#253 Skrivet: 4 Okt 2010 09:28

Det är inte jag som är experten på konstiga exempel. Det är Kleimark.Jag kan dock alla schackregler och etikregler mycket bra. Så finns det frågor som gäller DETTA så är det bara att fråga på

sture_lindberg
Medlem
#254 Skrivet: 4 Okt 2010 09:35

Citerar: J_Ahlin, #239:
Men visst brukar jag omnämna att jag haft tur när jag vunnit - brukar även omnämna att min motståndare spelat bra (vad man nu vill ha sagt med det) -

Och om din motståndare sätter bort sin dam i en annars för dej förlorad ställning..Vad anser du då ? Tycker du då inte att du haft lite tur?? Eller tycker du det är ett närmast normalt drag av din motståndare.?.Eller kanske är det på grund av din enorma skicklighet han sätter bort sin dam ?? Nä det är TUR.(för DEJ alltså)..

sture_lindberg
Medlem
#255 Skrivet: 4 Okt 2010 09:40 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Kleimark, #245:
Underligt uttryckssätt, att kalla det för "rörd ruta".

DÄR håller jag faktiskt med dej Kleimark..Rörd är förd har jag hört,men ALDRIG "rörd Ruta " ! Och det hör till saken att om man rör motståndarens RUTA så händer inget alls.Men om du däremot rör hans PJÄS så måste du ta den om det går.

Selfrid
Medlem
#256 Skrivet: 4 Okt 2010 09:42

Jag noterar att diskussionen på slutet handlat om schackrutor och inte om tur.

Det tycks vara svårt att bli överens i frågan som tråden ställer. Jag antar att det kan föra i väg väldigt långt om man börjar diskutera begreppet tur på djupet. Till frågan om människans fria vilja, typ. Förmodligen är det helt möjligt att helt igenom ersätta begreppet tur med något annat, men den vardagliga konversationen kan påverkas och låta ovan. T ex:

-Jag hamnade i en poliskontroll i dag. Vilken tur att polisen inte såg mitt blankslitna däck!
-Nej, det var inte tur. Det berodde på polisens bristande koncentration.

-Jag vann på Lotto! Vilken tur!
- Det berodde helt och hållet på att du gjorde en korrekt förutsägelse över vilka nummer som skulle dras.

sture_lindberg
Medlem
#257 Skrivet: 4 Okt 2010 09:48

Citerar: Selfrid, #256:
Nej, det var inte tur. Det berodde på polisens bristande koncentration.

Jo det var TUR för dej att polisen inte var koncentrerad .Polisens beteende gjorde alltså att du fick tur.Glasklart...

häälge
Medlem
#258 Skrivet: 4 Okt 2010 11:03

Hej,,,står fortfarande fast i att denna diskution om tur och otur börjar bli löjlig En sak man lärt sig när man blir äldre är att man inte alltid har rätt fast man kan tro det,,,för det finns ingen absout sanning?,och att man ska visa lite ödmjukhet mot dom som tycker annorlunda mvh Jerry

Rovlund
Medlem
#259 Skrivet: 4 Okt 2010 11:17

Well spoken sir!

Kleimark
#260 Skrivet: 4 Okt 2010 11:19

Citerar: häälge, #258:
n sak man lärt sig när man blir äldre är att man inte alltid har rätt fast man kan tro det,,,för det finns ingen absout sanning?

Jag tycker det är mycket svagt att falla för grupptryck och ändra åsikt bara för att andra tycker annorlunda.

sture_lindberg
Medlem
#261 Skrivet: 4 Okt 2010 11:26

Där håller jag med Kleimark fullständigt.

häälge
Medlem
#262 Skrivet: 4 Okt 2010 11:26

Citerar: Kleimark, #260:
Jag tycker det är mycket svagt att falla för grupptryck och ändra åsikt bara för att andra tycker annorlunda.

Hej,,det är ju det jag menar att ni som tycker olika i denna fråga kan nöta den hur länge som helst så kommer ni inte fram till vem som har rätt eller felFör vem av er vet att ni har rätt?det här är totalt värdelöst vetande mvh Jerry

sture_lindberg
Medlem
#263 Skrivet: 4 Okt 2010 11:28

Citerar: häälge, #262:
det här är totalt värdelöst vetande mvh Jerry

beror ju på vem betraktaren är..För DEJ kanske den är värdelös..Behöver ju inte vara så för alla andra dock..

Kleimark
#264 Skrivet: 4 Okt 2010 11:29

Citerar: häälge, #262:
För vem av er vet att ni har rätt?

Jag vet i alla fall att jag har rätt.

häälge
Medlem
#265 Skrivet: 4 Okt 2010 11:34

Citerar: Kleimark, #264:
Jag vet i alla fall att jag har rätt.
ja,,,det visar att det jag skrev om att ni som tycker olika i denna fråga kan nöta den hur länge som helst så kommer ni inte fram till något

Kleimark
#266 Skrivet: 4 Okt 2010 11:35

Inte om jag lyckas övertyga alla andra att det jag anser är korrekt.

häälge
Medlem
#267 Skrivet: 4 Okt 2010 11:37

Citerar: sture_lindberg, #263:
beror ju på vem betraktaren är..För DEJ kanske den är värdelös..Behöver ju inte vara så för alla andra dock..
Nä ,det såklart,,men vad vill du komma fram till med denna fråga ? att du har rätt? och dom som tycker annorlunda har fel? men det kan inte du veta,,därför tycker jag bara att det börjar bli löjligt med denna fråga,,mvh Jerry

sture_lindberg
Medlem
#268 Skrivet: 4 Okt 2010 11:38

Kleimark tycker på sitt vis och JAG på mitt.Sen är det ju upp till er andra vad NI anser.Vad är problemet? Är inte detta en tråd vi ska diskutera i ? Och i och med att tråden redan har förbrukat hela 9 sidor så verkar den i alla fall på mej vara allmängiltig och för de flesta intressant.

Kleimark
#269 Skrivet: 4 Okt 2010 11:39 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: häälge, #267:
men det kan inte du veta,,därför tycker jag bara att det börjar bli löjligt med denna fråga,,mvh Jerry

Om frågan nu är så löjlig, tycker jag att du ska låta bli att skriva fler inlägg i tråden.

häälge
Medlem
#270 Skrivet: 4 Okt 2010 11:39

Citerar: Kleimark, #266:
Inte om jag lyckas övertyga alla andra att det jag anser är korrekt.

Ja,,fortsätt ni att nöta denna fråga,,,

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.