Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tur i schack?
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
Alter_Egon
Medlem
#1 Skrivet: 18 Feb 2009 22:19

Kan man tänka sig att det finns något som helst utrymme för tur/otur inom vårt gebit? Jag tänker så här; ibland uppstår en position där man trots att motståndaren är betydligt högre rankad finner sig stå betydligt bättre till. Detta trots att denne inte spelat dåligt. Det omvända förhållandet, som ju tyvärr är betydligt vanligare, förekommer ju också... Antagligen gäller detta fenomen endast för oss noviser. Pendlar själv mellan 2100 -2300 här.

vilhelm
Medlem
#2 Skrivet: 18 Feb 2009 22:53

nej det finns ingen tur i schack..absolut inte...däremot om du uppsöker tex poker så spelar turen in av rang...du kan aldrig ha tur att vinna över mig om jag står på vinst...skulle du kunna vinna så har jag felat7slarvat....iofs kan man kalla det tur men det är det inte....grundfrågan handlar om slarv..men det är inte tur

Tex_Cymbal
Medlem
#3 Skrivet: 18 Feb 2009 23:21

Men om man tänker sig att två jämngoda spelare (oavsett rating) spelar ett större antal partier mot varandra. De vinner ungefär lika många partier vardera. Är det då så att vinnaren i ett enskilt parti alltid spelat bättre än förloraren?

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#4 Skrivet: 18 Feb 2009 23:23

Citerar: Tex_Cymbal, #3:
Är det då så att vinnaren i ett enskilt parti alltid spelat bättre än förloraren?

Javisst ,, eller så har förloraren spelat ännu sämre än vinnaren

vilhelm
Medlem
#5 Skrivet: 18 Feb 2009 23:25

Citerar: Tex_Cymbal, #3:
Är det då så att vinnaren i ett enskilt parti alltid spelat bättre än förloraren?

nej..men det är inte tur,jag har dominerat partier men ändå förlorat...slarv o div..

Linus-Eriksson
Medlem
#6 Skrivet: 18 Feb 2009 23:52

Jag anser att tur kan förekomma inom schacket.
Lottning i tävlingar är ett sådant exempel, eller om motståndaren inte dyker opp.
Tur kan även innefatta diverse otroliga händelser under partiets gång, av vilka de flesta leder till att motståndaren får något slags förhinder.
Låt säga att denne får sitt stolsben undansslaget av en ouppmärksam, jäktad, stavgångare, och faller pladask i golvet, bryter alla fingrar och kan därav inte fullfölja påbörjat parti. En synnerligen tursam vinst ingen tvekan.

Inom själva spelandet skulle jag säga att ett utrymme för möjlighet till tur är de båda spelarnas kunskaper kring viss öppningsteori.
Båda spelarna är lika skickliga schackspelare, som lagt ned exakt lika mycket tid på att lära sig öppningsteori, och de har lärt sig förhållandevis lika mycket av detta, men de har lärt sig olika öppningar.
Tur kan vara att man får just en viss öppning, man spelar oftast bättre i vissa öppningar, andra kan man inte spela alls.

etc

vilhelm
Medlem
#7 Skrivet: 18 Feb 2009 23:57

nja,,oförmåga inget annat,,,det finns inte tur i schack..

vilhelm
Medlem
#8 Skrivet: 19 Feb 2009 00:10 - Redigerad av: vilhelm

linus..var det tur att du vann över röding 2?ok på tid?eller nåt annat?om du tråkade röding så han inte stod ut..är det tur??nej.....skumt..men inte tur

Nöragersftw
Medlem
#9 Skrivet: 19 Feb 2009 00:28

villhelm finns visst tur i schack

Randomize
Medlem
#10 Skrivet: 19 Feb 2009 00:44

Nej nej nej, det finns inte tur i schack.

Det finns bara otur

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 19 Feb 2009 00:52

Citerar: Randomize, #10:
Nej nej nej, det finns inte tur i schack.

Det finns bara otur

Tvärsom..Klart det finns tur i schack..Motståndaren sätter bort en dam,(bara till att ta den,)det är väl tur! Men däremot finns inte OTUR,,bara oskicklighet. (eller kalla det för slarv)..

1.f4
Medlem
#12 Skrivet: 19 Feb 2009 01:24

det finns visst tur i schack! te.x i tävlingar .. om mobilen ringer... då vinner Motståndaren eller ifall man behöver gå o spy o förlorar på tid ? pga det ? det är tur !!!!

greenberry
Medlem
#13 Skrivet: 19 Feb 2009 03:24

Ja, tur i oturen skulle man nog också anse det vara med reservation för i vems skor man befinner sig. Vinnaren eller Förlorarens.

Linus-Eriksson
Medlem
#14 Skrivet: 19 Feb 2009 08:27

Citerar: vilhelm, #8:
linus..var det tur att du vann över röding 2?ok på tid?eller nåt annat?om du tråkade röding så han inte stod ut..är det tur??nej.....skumt..men inte tur

Hehe, jo jag vann på tid..
Han hade nog vunnit minst ett parti annars, men det andra hade varit roligt att fortsätta!

Hm, jag tycker man kan kalla det tur, att jag vann..

ifransson
Medlem
#15 Skrivet: 19 Feb 2009 10:17

How to be lucky in chess

Kraftwerk
Medlem
#16 Skrivet: 19 Feb 2009 16:26

Kan man hitta den boken på bokrean.eller på en loppis

ifransson
Medlem
#17 Skrivet: 19 Feb 2009 21:12

Annars så kan man "böja på reglerna" oxå:
URL

nicholas
Medlem
#18 Skrivet: 19 Feb 2009 21:28

Om man lirar bord 2 kan man ha tur
Men vad f... det är bättre att dra en rövare i polen, än att få en polare i röven...

CAQUELAQ
Medlem
#19 Skrivet: 20 Feb 2009 04:27 - Redigerad av: CAQUELAQ

Tur och otur - nja inte i schack, väl. Emellertid så är det en vanlig missuppfattning att den är den BÄTTRE spelaren som oftast vinner sina partier. Det är nu en gång för alla så, att man vinner inga schackpartier på att man är en bättre spelare.

Det är den spelare som gör det NÄST SISTA MISSTAGET som vinner!

Rastignac
Medlem
#20 Skrivet: 20 Feb 2009 07:44

Ja, fast det är ju naturligtvis så att den spelare som gör färre misstag också är den bättre spelaren.

Rastignac
Medlem
#21 Skrivet: 20 Feb 2009 07:46

Men givetvis kan tur ändå förekomma. Man kan till exempel göra ett drag på måfå (utan att räkna alltför långt) som visar sig vara bra på ett sätt man inte alls planerade innan. Eller också genom att det visar sig att löparen som man inte använt på hela matchen visar sig stå ypperligt för att i ett drag ställa motståndaren matt.

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 20 Feb 2009 11:23

Sätter du bort en dam mot din motståndare så är det oskicklighet.Men sätter en motståndare bort en dam mot dej,DÅ är det TUR.Alltså kan man ha tur men inte otur i schack..

greenberry
Medlem
#23 Skrivet: 20 Feb 2009 12:01

Om motståndaren kan sätta matt men det är inte hans tur utan min tur då är det allt tur.

Krazypal
Medlem
#24 Skrivet: 20 Feb 2009 12:07

Om någon går förbi och välter bordet när du ligger riktigt illa till är också tur...

greenberry
Medlem
#25 Skrivet: 20 Feb 2009 12:08

Det kan vara planerat också. Behöver inte vara tur alltid.

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 20 Feb 2009 12:12

Citerar: greenberry, #23:
Om motståndaren kan sätta matt men det är inte hans tur utan min tur då är det allt tur.

Nix!

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 20 Feb 2009 12:14

Citerar: Krazypal, #24:
Om någon går förbi och välter bordet när du ligger riktigt illa till är också tur...

Om det är ett turneringsparti så är det bara att sätta upp pjäserna igen

Trubbe
Medlem
#28 Skrivet: 20 Feb 2009 12:34

Otur om det var ett TURneringsparti.

CAQUELAQ
Medlem
#29 Skrivet: 20 Feb 2009 13:07

Citerar: Krazypal, #24:

Varför måste någon annan välta bordet? Det är ju helt klart en självklar handling, om man tänker taktiskt, att välta bordet så att alla pjäserna hamnar på golvet, och sedan avgöra partiet med ett smart GOLVDRAG!

greenberry
Medlem
#30 Skrivet: 20 Feb 2009 13:34 - Redigerad av: greenberry

Om det är schackrutigt golv kan man ju fortsätta under bordet.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.