Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Synproblem
Författare Meddelande
Calzio
Medlem
#1 Skrivet: 14 Feb 2009 10:33

Jag glömmer jämt och ständigt att kolla så att motstånaren inte kan ta mig när jag flyttar mina pjäser. ( Speciellt med min dam )

Jag är så innne i mina planer att jag glömmer att tänka på motståndarens.

Hur gör man för att bota dessa problem och att ta som vana att alltid kolla noga???

Gm.matte
Medlem
#2 Skrivet: 14 Feb 2009 10:40

Du måste ju tänka på varför din Motsåndare gjorde Själva draget... försöka komma in i vad hans plan är ....

Calzio
Medlem
#3 Skrivet: 14 Feb 2009 10:49

Okej, det är kanske helt enkelt en "vanesak"?

Pulversläckaren
Medlem
#4 Skrivet: 14 Feb 2009 10:53

Jag brukar ställa upp partiet på ett vanligt bräde och sedan testa mitt drag där. Jag vänder på brädet och försöker se hur motståndaren upplever min smarta plan. Oftast var den ju inte så smart...

Eller vad säger du, Gm.matte?

Calzio
Medlem
#5 Skrivet: 14 Feb 2009 10:54

Det var en smart ide, fungerar inte i närschack men alltid bra här på sO.

greenberry
Medlem
#6 Skrivet: 14 Feb 2009 11:30

Gå och ställ dig bakom ryggen på din motståndare. Då fungerar det även i närschack.

zohar
Medlem
#7 Skrivet: 14 Feb 2009 12:21

Citerar: greenberry, #6:
Gå och ställ dig bakom ryggen på din motståndare. Då fungerar det även i närschack.

Det gör det, och det är ett bra sätt att upptäcka sina egna korkade idéer. Bara att resa sig från stolen och gå ett varv förändrar perspektivet. Att vända på brädet kan du även här på SO .

Calzio
Medlem
#8 Skrivet: 14 Feb 2009 12:51

Det låter kul, då ser man också hur dåligt motståndaren står till

Trubbe
Medlem
#9 Skrivet: 14 Feb 2009 15:10

Jovisst är det kul men kan också vara tufft. Det gäller ju inte bara att dra snabbt utan också tänka på att ha ryggen fri själv. Därför är det bra att precis som i gamla dar
uppsöka ett hörne då man kommit in i en spelhall.

Calzio
Medlem
#10 Skrivet: 14 Feb 2009 18:07

Hur tätt står brodet inte då?

JoarO
Medlem
#11 Skrivet: 14 Feb 2009 23:03

Citerar: Trubbe, #9:
Det gäller ju inte bara att dra snabbt utan också tänka på att ha ryggen fri själv.

Jag tror på det jag körde alltid blixt i mina långpartier och då låg rankingen( i närschack´) på 1537 och nu när jag hamnar i tidsnöd i varenda långparti på 1791 jag har ökat jämfört med det så jag tror inte jag är överankad, det är dock upp till er att döma eftersom man själv alltid är lite partisk

P.s ursäkta att jag gick out-of topic men känns lite fånigt att skapa en ny tråd med det som 1:a inlägg.

greenberry
Medlem
#12 Skrivet: 15 Feb 2009 00:24

Citerar: Calzio, #10:
Hur tätt står brodet inte då?

Beror på hur stor spelsalen är och hur många bord det finns i rummet skulle jag kunna tänka mig.

Tror Trubbe menade att det var viktigt att överlista motståndaren genom att inte ge
honom/henne minsta chans att smyga upp bakom och avslöja ens egna planer. Intar man en hörnposition redan innan partiet börjat är det svårare för motståndaren.
Han kan ju inte begära att brädet skall vändas eller?
Fast har motståndaren bra lokalsinne hjälper det inte ens med ett hörne. Då måste man hitta andra sätt att dölja sina planer.

vilhelm
Medlem
#13 Skrivet: 15 Feb 2009 00:55

Citerar: zohar, #7:
Att vända på brädet kan du även här på SO .

så rätt...kruxet är att man spelar mot sig själv..o då är man ju chanslös

greenberry
Medlem
#14 Skrivet: 15 Feb 2009 00:56

Citerar: JoarO, #11:
jag har ökat jämfört med det så jag tror inte jag är överankad, det är dock upp till er att döma eftersom man själv alltid är lite partisk

Är inte ute efter att döma men har en känsla av att rankingen bör gå upp om man använder den betänketid man fått till förfogande. Detta bör vara naturligt utfall
för de flesta fall. Därför tror jag också att din ranking stämmer ganska bra med verkligheten.

Nöragersftw
Medlem
#15 Skrivet: 15 Feb 2009 00:59

Pulversläckaren
Medlem #4 Skrivet: 14 Feb 2009 10:53 Citera

Jag brukar ställa upp partiet på ett vanligt bräde och sedan testa mitt drag där. Jag vänder på brädet och försöker se hur motståndaren upplever min smarta plan. Oftast var den ju inte så smart...

Eller vad säger du, Gm.matte?

annars går det ju bara att Tr på "ANALYSERA" ;) istället för att ställa upp ett schackbräde brevid eller hur ? men det var smart tänkt

greenberry
Medlem
#16 Skrivet: 15 Feb 2009 01:11 - Redigerad av: greenberry

Citerar: Calzio, #1:
Hur gör man för att bota dessa problem och att ta som vana att alltid kolla noga???

Använd den betänketid du fått till att göra just detta. Jobba hela partiet och inte bara
15 minuter av ett långparti med 2 timmar. Vet att detta är svårt för många yngre spelare att förstå men det är inte desto mindre själva hemligheten. Ta inte för givet du alltid gör rätt vid första intiuitiva tanke. Checka dina beräkningar igen och igen.
Jag lovar du kommer att göra minst ett misstag i varje parti du spelar. Det avgörande misstaget.

Pulversläckaren
Medlem
#17 Skrivet: 15 Feb 2009 10:13

Citerar: Nöragersftw, #15:
annars går det ju bara att Tr på "ANALYSERA" ;) istället för att ställa upp ett schackbräde brevid eller hur ? men det var smart tänkt

Men där kan man väl inte testa att göra drag?

Malvan
Medlem
#18 Skrivet: 15 Feb 2009 10:19

Jodå, men man måste ändra till "Analysera På" först.

Pulversläckaren
Medlem
#19 Skrivet: 15 Feb 2009 10:22

Citerar: Malvan, #18:
Jodå, men man måste ändra till "Analysera På" först.

Såg det precis! Häftigt!

Pulversläckaren
Medlem
#20 Skrivet: 16 Feb 2009 17:25

Tycker fortfarande inte att det funkar lika bra med "analysera på" som att ställa upp live på ett bräde. En viktig sak är att man inte får någon direkt överblick över tagna pjäser. Speciellt då man kanske haft en längre slagväxling med kanske 6-8 tagna pjäser i ett svep.

Trubbe
Medlem
#21 Skrivet: 16 Feb 2009 17:40 - Redigerad av: Trubbe

Du har nog rätt. Är man ute efter att lära fungerar det oftast 10 gånger bättre att ställa upp pjäser manuellt på ett schackbräde. När man bekräftar sina mentala iakttagelser fysiskt kommer man också oftast ihåg mycket bättre.

Du måste logga in för att kunna posta!