Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Dubbelfianchetto
Författare Meddelande
Calzio
Medlem
#1 Skrivet: 2 Feb 2009 20:29

Vad är bästa sätt kontra en "dubbelfianchetto", har stött på sådana ett antal gånger och dom är svåra att knäcka...

ChillingGuy
Medlem
#2 Skrivet: 2 Feb 2009 20:43

Det bästa sättet att förstöra en fianchetto är att ställa en bonde ivägen. Bå så sätt minskas löparens räckvidd detta är hur jag skulle förstöra en dubbelfianchetto:

Ghaban
Medlem
#3 Skrivet: 2 Feb 2009 20:51

Brukar inte vara något problem att spränga upp vits centrum om det inte är någon bonde som garderar på f3 eller c3?

JoarO
Medlem
#4 Skrivet: 2 Feb 2009 20:55 - Redigerad av: JoarO

Citerar: Ghaban, #3:
Brukar inte vara något problem att spränga upp vits centrum om det inte är någon bonde som garderar på f3 eller c3?

Kan vara så men diagonalen för svart vitfältare kan i princip bara brytas upp med f5 och c5 med idén att få svart svartfältare att komma in i spelet är inte heller starkt p.g.a d5 ! och svart får stora problem med att få ut sin springare på b8, som i Benoni men detta är ännu sämre !

Dessutom är det så att om man försöker öppna diagonalen för den ena löparen så blir nog den andra död.

Calzio
Medlem
#5 Skrivet: 3 Feb 2009 07:08

Nej, dubbelfianchetto kanske inte är så bra, men är det bra att spela med en fianchetto-löpare bakom en rockerad kung?

Ghaban
Medlem
#6 Skrivet: 3 Feb 2009 13:57

finns många sådana öppningar som är bra. jugoslaviskt t.ex.

winterberry
Medlem
#7 Skrivet: 3 Feb 2009 15:32

Citerar: ChillingGuy, #2:
Det bästa sättet att förstöra en fianchetto är att ställa en bonde ivägen. Bå så sätt minskas löparens räckvidd detta är hur jag skulle förstöra en dubbelfianchetto:

Ja det ser ju effektivt ut men i schack måste man tänka lite längre än 6 drag fram.
Det är inte meningen att löpare skall ut och fightas så tidigt. Verkar som att den där dubbelfinachetton är underskattad i mina ögon. Vad som vit kommer med här är vad
Nimzowitsch kallar för ett intermezzo. Partiet är ju inte slut i denna ställning. Bönderna och springarna som vit så effektivt ställt upp kommer med all sannolikhet att snart vara borta och då kommer ju fianchetton att bli effektiv. Inte sant.

schackpojke
Medlem
#8 Skrivet: 3 Feb 2009 16:26

jo helt korekt men vit står inte sämre efter e4 g6 d4 lg7 sf3 b6 sc3 lb7 sen måste man hitta en plan vad som är bra så inte löparna kommer bli starka sen

Trubbe
Medlem
#9 Skrivet: 3 Feb 2009 16:28

Just det, så därför skall inte dubbelfianchetton underskattas eller avfärdas som om den inte skulle vara bra. Den är lika bra som allt annat vill jag nog mena.

Calzio
Medlem
#10 Skrivet: 3 Feb 2009 17:06

Okej, jag har läst att det är effektivt att byta bort fianchetterade löpare, men det kastar väl bort onödigt många drag på en dubbelfianchetto?

Kan en taktik vara att försöka stänga spelet så att dom blir oanvändbara. ( det låter svårt )

greenberry
Medlem
#11 Skrivet: 3 Feb 2009 17:21

Det är effektivt att byta bort utvecklade pjäser överhuvudtaget tror jag och fianchetterade löpare räknas som redan utvecklade. I andra fall skall man nog inte byta bort eller ge sig på att slå bort. Låt motståndaren göra det om han känner för det.
Risken med dubbelfianchetto är ju att motståndaren tar centrum och kan få något utvecklingsförsprång. Man kanske kan vänta lite innan man bestämmer sig för fianchetto. Går man ut med en dubbelfianchetto redan i de första dragen har man
kanske avslöjat sina planer lite allt för mycket. Två bondedrag b6 och g6 är nödvändiga men man måste göra minst två bondedrag ändå för att få ut dessa. Så
därför vill jag ta med en nypa salt om det är slöseri med onödigt många drag.

Dynamit
Medlem
#12 Skrivet: 4 Feb 2009 00:32

Citerar: greenberry, #11:
Det är effektivt att byta bort utvecklade pjäser överhuvudtaget tror jag

Nä man ska inte alltid byta bort sina pjäser så fort man kan

Ghaban
Medlem
#13 Skrivet: 4 Feb 2009 00:37

Det var nog inte det han menade heller. Man ska nog i många fall välja att byta bort sin egna outvecklade pjäs mot motståndarens utvecklade pjäs, var nog vad han menade.

Malvan
Medlem
#14 Skrivet: 4 Feb 2009 00:39

Citerar: greenberry, #11:
Risken med dubbelfianchetto är ju att motståndaren tar centrum och kan få något utvecklingsförsprång.

Ja, det tar tid, så jag brukar nöja mig med en.

greenberry
Medlem
#15 Skrivet: 4 Feb 2009 00:57

Citerar: Dynamit, #12:
Nä man ska inte alltid byta bort sina pjäser så fort man kan

Du missförstod. Kanske inte så konstigt då jag glömde få med "motståndarens redan".
Hade du läst hela meningen kanske det framgått att det inte var så jag menade. Ursäkta.

Det är effektivt att byta bort MOTSTÅNDARENS REDAN utvecklade pjäser överhuvudtaget tror jag och fianchetterade löpare räknas som redan utvecklade. I andra fall skall man nog inte byta bort eller ge sig på att slå bort. Låt motståndaren göra det om han känner för det.

Malvan
Medlem
#16 Skrivet: 4 Feb 2009 01:20

Det brukar vara bra om man kan byta bort motståndarens fianchettolöpare (särskilt den bredvid kungen) och samtidigt behålla sin egen med den fältfärgen. Det betyder oftast att man ger en häst i byte.

Du måste logga in för att kunna posta!