Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / NYHET: Snabbschack på sO
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Författare Meddelande
erik
Moderator
#1 Skrivet: 2 Feb 2009 17:15 - Redigerad av: erik

Hej schackvänner!
Jag vill ge er ett förhandstips om vad som komma skall på schackOnline!

Kolla in http://www.snabbschack.se

I.o.m. att jag avslutar min magister-utbildning och tar min examen i vår så tänkte jag slå två flugor i en smäll. I samarbete med Microsoft ska jag skriva min D-uppsats med titeln "Chess in the Cloud", och tanken är att den ska resultera i snabbschack.se som kommer att bli en del av schackOnline så småningom.

Frågan om att spela lite "seriösare" snabbschack och blixt kommer upp titt som tätt, och det finns inte många svenska ställen man kan göra det på. Under våren har jag tillfälle att begrava mig i Microsofts senaste tekniker, däribland Silverlight, som kan bli en bra bas för att mötas över snabbare partier än vad schackOnline tillåter idag. Vad tror ni om det?

Självklart kommer schackOnline fortsätta att vara gratis och att behålla sin korrschack-möjlighet.

Tycker du det låter intressant, besök http://www.snabbschack.se och fyll i din epostadress och schackOnline-användarnamn, så får du snabbt reda på när det ska släppas och kanske vara med och testa snabbschack.se innan det släpps publikt!
Medlemmar som innan den sista januari i år har donerat av sina pengar till schackOnline kommer att få företräde, och i övrigt är det först till kvarn som gäller. (Det är det minsta jag kan göra för er "donatorer" som hjälper till att hålla schackOnline på fötter!) (Observera: Det går alltså inte att "köpa/donera" sig till en test-plats i efterhand;))

I min uppsats ska jag också göra en översikt av existerande platser för att spela snabbschack och blixt på nätet. Vilken är din favoritplats? ICC, FICS, Playchess, chess.net, WCN, Yahoo Games? Eller har jag helt missat någon?

Bästa hälsningar,
Erik
schackOnline

PS: För dig som är lite mer tekniskt intresserad kan du följa mina våndor under utvecklingen på http://blog.snabbschack.se

Ghaban
Medlem
#2 Skrivet: 2 Feb 2009 17:21

Häftigt Detta ska man följa med spänning.

tornet
Medlem
#3 Skrivet: 2 Feb 2009 17:22

En fantastisk och oväntad händelse

Gm.matte
Medlem
#4 Skrivet: 2 Feb 2009 17:31

Jäklar :O Så vi kommer förhoppningsvis kunna spela Snabb partier här på schackonline i framtiden ??

fille.92
Medlem
#5 Skrivet: 2 Feb 2009 17:36

Citerar: Gm.matte, #4:
Jäklar :O Så vi kommer förhoppningsvis kunna spela Snabb partier här på schackonline i framtiden ??

läste du inlägget eller? ...

nicke_shady
Medlem
#6 Skrivet: 2 Feb 2009 17:45

varför ska du vara så uppkäftig o allt hela tiden för fille ? / Nicklas

fille.92
Medlem
#7 Skrivet: 2 Feb 2009 17:51

Citerar: nicke_shady, #6:
varför ska du vara så uppkäftig o allt hela tiden för fille ? / Nicklas

vad menar du med hela tiden ? har du följt alla mina inlägg eller? och jag är inte uppkäftig jag undrade helt enkelt om han hade läst meddelandet längst upp med tanke på sin fråga. nog om det, tillbaka till ämnet.

fille.92
Medlem
#8 Skrivet: 2 Feb 2009 17:57

Erik, du kanske inte har tänkt så långt men då snabbschack.se blir en del av SO, kommer det att finnas två rankingar,en för korr och en för snabbschack, eller kommer allt gå in i en ranking?

erik
Moderator
#9 Skrivet: 2 Feb 2009 19:22

Citerar: fille.92, #8:
Erik, du kanske inte har tänkt så långt men då snabbschack.se blir en del av SO, kommer det att finnas två rankingar,en för korr och en för snabbschack, eller kommer allt gå in i en ranking?

Jodå, när vi kommer till det stadiet att införa rating så blir det en separat rating för snabbschack. Det kanske till och med blir så att det blir en rating för 10-minuters och mindre och en för resten vad gäller snabbschack.

ChillingGuy
Medlem
#10 Skrivet: 2 Feb 2009 20:47

1.Kommer man att kunna välja snabbschack betänketider i turneringar också ?

2.Kan man kunna spela 2 timmars partier också ? Så man får lite träning på långpartier.

fille.92
Medlem
#11 Skrivet: 2 Feb 2009 21:22

Citerar: ChillingGuy, #10:
2.Kan man kunna spela 2 timmars partier också ? Så man får lite träning på långpartier

jag tror man kommer kunna skriva in betänktetiden själv

erik
Moderator
#12 Skrivet: 2 Feb 2009 22:31

Till att börja med kommer man endast att kunna spela enstaka partier mot varandra (inget som hindrar en manuell turnering i och för sig).

2.Kan man kunna spela 2 timmars partier också ? Så man får lite träning på långpartier.

Absolut, som fille konstaterar kommer man så småningom att kunna välja betänketid själv.

ChillingGuy
Medlem
#13 Skrivet: 2 Feb 2009 22:50 - Redigerad av: ChillingGuy

Citerar: erik, #12:

Till att börja med kommer man endast att kunna spela enstaka partier mot varandra (inget som hindrar en manuell turnering i och för sig).

Absolut, som fille konstaterar kommer man så småningom att kunna välja betänketid själv.

Ok, tack för relativt snabba svar.

winterberry
Medlem
#14 Skrivet: 3 Feb 2009 09:29

Citerar: erik, #9:
Jodå, när vi kommer till det stadiet att införa rating så blir det en separat rating för snabbschack. Det kanske till och med blir så att det blir en rating för 10-minuters och mindre och en för resten vad gäller snabbschack.

10-minuters heter inte snabbschack i alla fall. Det har namnet blixtschack.

Carnicero
Medlem
#15 Skrivet: 3 Feb 2009 09:38

Citerar: winterberry, #14:
10-minuters heter inte snabbschack i alla fall. Det har namnet blixtschack.

Jag är van vid att 5-minuters är blixt och 10-minuters är snabbschack, men jag blev nyfiken nu och kollade upp vad som egentligen står i FIDE:s regler och hittade detta:

"C. Blixt
C1. Ett 'blixtparti' är ett parti där alla dragen måste göras inom en bestämd tid på mindre än 15 minuter för vardera spelaren, eller där den tilldelade tiden plus 60 gånger varje tillägg är mindre än 15 minuter."

Då har man lärt sig något idag också.

winterberry
Medlem
#16 Skrivet: 3 Feb 2009 11:47 - Redigerad av: winterberry

Tycker att 15-minuters partier är en alldeles utmärkt idé att börja med för Erik om han nu vill testa. Sådana partier är också ganska vanliga i närschackspel bland ungdomar. På ICC kör man 5, 10 och 15-minuters. Fast 5 och 10 kräver lite mer erfarenhet från spelarna. Kanske 15-minuters till att börja med och införande av
5 och 10 i framtiden allteftersom erfarenhet från 15-minuters tillägnats för schackonlinespelare av idag.

erik
Moderator
#17 Skrivet: 4 Feb 2009 09:59 - Redigerad av: erik

Citerar: winterberry, #16:
Kanske 15-minuters till att börja med och införande av
5 och 10 i framtiden allteftersom erfarenhet från 15-minuters tillägnats för schackonlinespelare av idag.

Det låter inte som en så tokig idé! Sen är jag inne på att så småningom inför fischer-tid också, då man kan spela 2-12, eller 5-3. (2-12: 2 minuter per spelare med 12 sekunder pålägg efter varje utfört drag.)

Erik

trafik69
Medlem
#18 Skrivet: 4 Feb 2009 10:39

Det låter underbart Erik!!! Med 15 minuters!! Lars (ny medlem)

ama5zon
Medlem
#19 Skrivet: 4 Feb 2009 11:28

Mycket bra! Jag ser med spänning fram emot detta!

Malvan
Medlem
#20 Skrivet: 4 Feb 2009 12:52

Jag vill helst ha femton minuter eller mer. Den där fischertiden gillar jag inte, för det är så svårt att uppskatta när någon av spelarna börjar få ont om tid.

barr
Medlem
#21 Skrivet: 4 Feb 2009 13:01

Citerar: Malvan, #20:
fischertid

Jag har aldrig testat detta, och jag tror det tar ett tag innan man får upp känslan för det hela, men sedan är det nog hur roligt som helst (det är ju faktiskt schack). Det trevliga med fischertid är ju att tidsnöden inte blir så absolut, efter fem, sex snabba drag har man ju fått en extra minut!

marbe170
Medlem
#22 Skrivet: 4 Feb 2009 13:21

Spelar ofta med fischertid då vårt KM (i LASS) har tiden 90-30. Tycker bättre om den tiden än tiden i allsvenskan just på grund av det barr skrev, det blir aldrig en hemsk tidsnöd på slutet, resultat: bättre spel.
Samt att fischertiden försvårar för spelare att bara försöka vinna på tid, vilket inte är helt fel, då det är på brädet det ska avgöras.

kielborglund
Medlem
#23 Skrivet: 4 Feb 2009 14:46

Citerar: Malvan, #20:

Jag vill helst ha femton minuter eller mer. Den där fischertiden gillar jag inte, för det är så svårt att uppskatta när någon av spelarna börjar få ont om tid

Låter kul, men kommer det finnas klocka så man kan se varandras tider?

Malvan
Medlem
#24 Skrivet: 4 Feb 2009 14:57

Det får vi väl hoppas. Blir det snabbschack går det ju inte att nöja sig med en almanacka som nu.

cymantex
Medlem
#25 Skrivet: 4 Feb 2009 15:41

Jag säger bara

1.f4
Medlem
#26 Skrivet: 4 Feb 2009 17:51

Har 1 fråga.... När Kommer detta Inskaffas? alltså Snabbpartier med mera... / Nörager

fille.92
Medlem
#27 Skrivet: 4 Feb 2009 18:23

Citerar: 1.f4, #26:
Har 1 fråga.... När Kommer detta Inskaffas? alltså Snabbpartier med mera... / Nörager

fyll i e-postadress och namn på sO på www.snabbschack.se så får du reda på det

CAQUELAQ
Medlem
#28 Skrivet: 4 Feb 2009 22:58

Snabbpartier är väl inte riktigt min grej - jag har svårt att hinna tänka ordentligt med den kortare betänketiden. Men jag kan nog tänka mig att spela 15-minuters - 10-min och 5-min klarar min klena hjärna inte av, emedan stressmomentet ger mig totalt hjärnstopp och ger upphov till idiotdrag.

Fast sådana gör jag ofta nog i långtidspartier också...

Det är emellertid ett kul initiativ av Erik (fjäsk och inställsamt smicker) som jag stöder till fullo!

greenberry
Medlem
#29 Skrivet: 4 Feb 2009 23:18

Det är endast frågan om träning. En tränad schackspelare tänker inte. Han ser direkt
nödvändigt drag. Ungefär som man lär sig läsa genom träning. Man ser direkt och förstår vad det står utan att behöva tänka. Pjäserna är bokstäver, Ställningen är
meningen man förstår. Fast då man började lära sig läsa fick man stava sig fram.
Därför är det en bra ide att lära sig 15-minuters innan man ger sig på 5 och 10.
Liksom första läseboken innehöll enklare ord. Men idag kan man ju läsa allt. T.o.m. forumet här på schackonline utan att behöva tänka så mycket.

CAQUELAQ
Medlem
#30 Skrivet: 4 Feb 2009 23:28 - Redigerad av: CAQUELAQ

Det är mitt problem - träning. Jag har aldrig orkat plugga schack på allvar. (Förutom öppningsteori som jag tuggade i mig i början av min schackkarriär.) Mina nuvarande kunskaper baserar sig på över 30 års erfarenhet. Jag går helt på intuition och magkänsla, och har alltid gjort så. Jag känner igen olika ställningstyper och vet på ett ungefär hu man ska behandla dem - samma gäller slutspelet. Jag följer naturligtvis allmänna principer, och jag har koll på de flesta öppningar och känner igen de första dragen så jag överlever fram till mittspelet.

Dock är jag inte stresstålig och klarar inte av korttidspartiernas jäkt och hast så värst bra. Å andra sidan har jag inte riktigt tålamod att tänka alltför länge heller - vilket mina resultat här på SO vittnar om. Jag har gjort många idiotdrag för att jag inte har tänkt igenom ställningen ordentligt.

Jaja, jag är som jag är, och som jag är är jag, och det är jag jäkla stolt över!

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!