Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Spanskt
Författare Meddelande
ChillingGuy
Medlem
#1 Skrivet: 29 Jan 2009 18:07

Funderar på att förändra min repertoar genom att börja spela spanskt, börjar nu komma upp på den nivån där öppningar som italienskt och kungsgambit inte riktigt håller . Skulle vara tacksam för tips.

Jag tänker börja spela det som vit , så jag vill veta vits planer .

//ChillingGuy

Malvan
Medlem
#2 Skrivet: 29 Jan 2009 18:12

Här är en liknande tråd: http://schackonline.com/forum/1_44100_0.html#msg90 310

JoarO
Medlem
#3 Skrivet: 29 Jan 2009 18:19

Citerar: Malvan, #2:
Här är en liknande tråd: http://schackonline.com/forum/1_44100_0.html#msg90 310

Men det handlar ju om en specifik variant i spanskt , och inte om spanskt överlag.

Malvan
Medlem
#4 Skrivet: 29 Jan 2009 18:26 - Redigerad av: Malvan

Visserligen, men den kan ju vara intressant ändå.

Rybka
Medlem
#5 Skrivet: 29 Jan 2009 19:04

Försök hitta J.R.Capablancas lärobok i schack.
Där beskriver han Spanskt. Inte bara ett antal varianter som man skall lära sig utantill, utan orsaken till varje drag. Och i många fall tar han med lite sämre drag och förklarar varför de är sämre. Om moståndaren inte gör huvuddraget är det ju bra att veta hur man skall nyttja detta.

"Alla dessa varianter visar att det finns ett sätt att möta varje plan som motsidan söker smida"

Malvan
Medlem
#6 Skrivet: 29 Jan 2009 19:13

Just nu finns fyra exemplar till salu här: http://www.antikvariat.net

Rybka
Medlem
#7 Skrivet: 29 Jan 2009 19:25

Ett inressant ? exempel av Steinitzförsvaret

Det sista draget är d.r Tarraschs' kombination.
Det är en djuplagd fälla. Till synes har inget förändrats dock skulle svart om han nu rockerade antingen förlora en bonde eller kvalitet (Löpare mot torn)

(Men som vit kan man inte välja spanskt... man för ju oftare? sicilianskt som svar)

canyoubeatme
Medlem
#8 Skrivet: 29 Jan 2009 19:51

planene med spanskt är att ta centrum det finns ju olika ideer också ibland attackerar man på kungsflygeln och ibland på damflygern

Bryntze
Medlem
#9 Skrivet: 30 Jan 2009 00:37

out of topic...

spela inte spanskt imorgon (Fredag) och skulle du komma lite sämre så bjud remi

quasparovv
Medlem
#10 Skrivet: 30 Jan 2009 01:35

Italienskt och kungsgambit håller nog allt men om man vill bli bättre ska man lära sig spanakt

Bryntze
Medlem
#11 Skrivet: 30 Jan 2009 09:04

Till den mån man kan och vågar ska man nog försöka lära sig ideerna, och bara följa teori blint i de varianter som är för skarpa för att testa egna planer.

samuel-96
Medlem
#12 Skrivet: 20 Maj 2009 13:56

Citerar: ChillingGuy, #1:
Funderar på att förändra min repertoar genom att börja spela spanskt, börjar nu komma upp på den nivån där öppningar som italienskt och kungsgambit inte riktigt håller . Skulle vara tacksam för tips.

Jag tänker börja spela det som vit , så jag vill veta vits planer .

//ChillingGuy

Vits största plan i spankt är att inta centrum(som på de flesta öppningar), men den viktigaste rutan i spankt är d4

Dynamit
Medlem
#13 Skrivet: 20 Maj 2009 14:44 - Redigerad av: Dynamit

Citerar: samuel-96, #12:
Vits största plan i spankt är att inta centrum(som på de flesta öppningar), men den viktigaste rutan i spankt är d4

d3 är ju ett vanligt drag också.

samuel-96
Medlem
#14 Skrivet: 20 Maj 2009 14:49

Citerar: Dynamit, #13:
Citerar: samuel-96, #12:

d3 är ju ett vanligt drag så.

iförsig, men jag rekommenderar att spela c3 och sen d4 istället, men jag e ingen mästare så det betyder nog inte så mkt.

RoyKazz
Medlem
#15 Skrivet: 20 Maj 2009 15:01

Vitfältaren spelar ofta en viktig roll i Spanskt (= byt inte bort utan god anledning). Rutan d4 är viktig i Spanskt eftersom den öppnar spelet.

Citerar: canyoubeatme, #8:
planene med spanskt är att ta centrum det finns ju olika ideer också ibland attackerar man på kungsflygeln och ibland på damflygern

Kan man som vit i Spanskt attackera på damflygeln??? Hade jag aldrig trott... centrum och kungsflygeln ser betydligt naturligare ut, eller?

samuel-96
Medlem
#16 Skrivet: 20 Maj 2009 15:36

Citerar: RoyKazz, #15:
Kan man som vit i Spanskt attackera på damflygeln??? Hade jag aldrig trott... centrum och kungsflygeln ser betydligt naturligare ut, eller?

håller med, men om man hittar någon bra kombinatiion på damflygels, så vrf inte?

Dynamit
Medlem
#17 Skrivet: 20 Maj 2009 18:18

Citerar: RoyKazz, #15:
Vitfältaren spelar ofta en viktig roll i Spanskt (= byt inte bort utan god anledning). Rutan d4 är viktig i Spanskt eftersom den öppnar spelet.

Det är aldrig en garanti i spanskt att ha vitfältslöparen kvar efter öppningen.

Rybka
Medlem
#18 Skrivet: 20 Maj 2009 19:36

Som vit kan du ju inte välja mellan Spansk och Siciliansk.
Men som svart har du valet e5 eller c5.

Sicilianskt är så vanligt och sönderanalyserat, så det känns roligare att spela Spanskt (personlig smak)

Vits mål är väl rätt enkelt och naturligt spel.
Kungsbonde, springare, löpare,dambonde, springare, kort rockad, torn på e-linjen,

Kan det bli enklare, bättre och vackrare ?

Tom_chess
Medlem
#19 Skrivet: 20 Maj 2009 21:49

[pgn]e4 c5[/pgn]

bigO
Medlem
#20 Skrivet: 21 Maj 2009 23:41

Citerar: ChillingGuy, #1:
börjar nu komma upp på den nivån där öppningar som italienskt och kungsgambit inte riktigt håller

ok grandmasternivå då eller?

Du måste logga in för att kunna posta!