Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackmatch och mobilen ringer
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 19 . 20 . >>
Författare Meddelande
Dynamit
Medlem
#61 Skrivet: 11 Jan 2009 21:01

Citerar: KGB1, #90:

Det är som Sture sa. Man får inte ha mobilen på. Spelar ingen roll om den är tyst eller inte. Alltid svårt med ev fusk men regler är glas klara.

Om den inte hörs och ingen svarar spelar det väl ingen roll om den ringer?

nastyboy
Medlem
#62 Skrivet: 11 Jan 2009 21:13 - Redigerad av: nastyboy

Jag vann ett parti på SM 2006 på att motståndarens mobil brummade. Jag var lika stolt över den vinsten, som över andra vinstpartier. Jag kunde ju inte hjälpa, att jag vann på det sättet. Till syvende och sist var det ju domaren och regelkommittén som gick in och avdömde partiet som förlust för min motståndare. Jag kan ju inte göra mer än att själv följa reglerna och om jag sedan gynnas av yttre omständigheter eller tillfälligheter som t.e.x. motståndarens slarv, ja då är jag lika glad över det vinstparti jag får ut av det ändå. För jag har ju gjort mitt och spelat ett OK parti.

Vissa tycker det har betydelse hur ställningen är när motståndarens mobil ringer. Jag hade en bonde mer i ett springarslutspel. När jag några veckor senare analyserar, kommer jag fram till att jag skulle ha vunnit. Men hade jag hittat vinsten under partiet? Inte säkert. Men det handlar om respekt för att det ska vara tyst i lokalen och saknar motståndaren den respekten ska han ha noll poäng.

Kullberg
Medlem
#63 Skrivet: 11 Jan 2009 21:51

Jag tog en vinst på mobilringning i en snabbschacksturnering i mellandagarna, reglerna för tävlingen var enkla, ringer telefonen förlorar du partiet! Jag stod på dunderförlust och hade inget att spela för i turneringem men tvekade inte att ta vinsten. Motståndaren blev minst sagt irriterad och påpekade att jag var väldigt feg Men Jag tycker det är så dåligt att störa hela lokalen med de där telefonerna så förlust direkt är en bra regel tycker jag. I vilket fall så i tävling utgår jag från reglerna och anatr att motståndarna gör det samma så valet var enkelt.

Gm.matte
Medlem
#64 Skrivet: 11 Jan 2009 22:23

hehe Låter som en Rätt rolig vinst för dig kulberg

sture_lindberg
Medlem
#65 Skrivet: 12 Jan 2009 01:54

Citerar: Dynamit, #61:
Om den inte hörs och ingen svarar spelar det väl ingen roll om den ringer?

Om det inte hörs,så kan väl knappast domaren märka att mobilen ringer

Ullsten
Medlem
#66 Skrivet: 12 Jan 2009 02:00

Vad händer om ord står mot ord? Om personen, vars mobil ringer, förnekar att den har ringt/brummat. Kanske bara jag hörde den?

Ullsten
Medlem
#67 Skrivet: 12 Jan 2009 02:01

Citerar: Kullberg, #63:
var väldigt feg

Stå på dig! Kontra och säg till honom, att han visade brist på respekt.

strössel
Medlem
#68 Skrivet: 12 Jan 2009 02:01

Domaren bör höra den.annars gäller praxisen :hellre fria än fälla.

Ullsten
Medlem
#69 Skrivet: 12 Jan 2009 02:09

Citerar: strössel, #68:
Domaren bör höra den.annars gäller praxisen :hellre fria än fälla.

Ja, annars kan ju någon sätta i system att ljuga och vinna alla tävlingar. Vinner gör den som först hinner anklaga motståndaren för att mobilen har ringt. ;-o)

swiss_perfect
Medlem
#70 Skrivet: 12 Jan 2009 03:10

Det är ju bara i Elitserien det är förlust istorsett och där är ju dommarn 1m ifrån borden

Redbull
Medlem
#71 Skrivet: 12 Jan 2009 03:23

I Elitserien är det jätte många som har mobilen på..finns til och med dem som lägger upp dem på bordet påslagna.

Gm.matte
Medlem
#72 Skrivet: 12 Jan 2009 20:09

Mjoo undrar varför dom har det och inte på Turneringar som te.x RIlton open

pia_c
Medlem
#73 Skrivet: 12 Jan 2009 21:36

I elitserien och superettan gäller förlust av partiet om mobiltelefonen ringer inom spelområdet. (Förutsatt att motståndaren har mattsättande material).
I lägre divisioner blir det tidsavdrag med tio minuter för den felande tillika med tidstillägg med tio minuter för motståndaren.

Horndals_SK
Medlem
#74 Skrivet: 12 Jan 2009 21:42

Citerar: pia_c, #73:
I lägre divisioner blir det tidsavdrag med tio minuter för den felande tillika med tidstillägg med tio minuter för motståndaren.

Kan även vara varning vid första gången, sen förlust av partiet 2:a gången.

Huckleberry
Medlem
#75 Skrivet: 12 Jan 2009 21:51

Det blir varning, samt att den felande parten får tidsavdrag med 10 minuter, och hans motståndare får 10 minuters tidstillägg. Vid andra förseelsen, blir det partiförlust.

Krazypal
Medlem
#76 Skrivet: 12 Jan 2009 21:51

Varför behöver man mobilen överhuvudtaget när man spelar match???

sture_lindberg
Medlem
#77 Skrivet: 12 Jan 2009 22:03

Citerar: Krazypal, #76:

Det är ju det man inte ska behöva ha.Och därför bestraffas detta.

steven1
Medlem
#78 Skrivet: 12 Jan 2009 23:44

Citerar: Krazypal, #76:

Det finns väl hur många orsaker som helst varför man kan ha mobilen med sig på en match.
Jag kanske har en viktig match i SM slutspelet eller varför inte en VM match samtidigt som min dotter har en sjukdom och ligger till sängs i hemmet och min fru sköter om henne men vill att jag ska vara anträffbar, exempelvis.

sture_lindberg
Medlem
#79 Skrivet: 12 Jan 2009 23:48 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: steven1, #78:
samtidigt som min dotter har en sjukdom och ligger till sängs i hemmet o

Om din dotter är så sjuk då tycker jag du ska stanna hemma i stället för att spela schack.

steven1
Medlem
#80 Skrivet: 12 Jan 2009 23:50

Det kanske är bara en barnsjukdom då, det var bara ett exempel

sture_lindberg
Medlem
#81 Skrivet: 12 Jan 2009 23:52

Ok,är det bara en barnsjukdom så kan du i lugn och ro spela ditt schackparti,och stänga av mobilen

steven1
Medlem
#82 Skrivet: 12 Jan 2009 23:55

Nja, inte riktigt , nu är det så att frun min råkar vara nervös av sig , och vill att jag ska vara anträffbar, samtidigt som hon vill att jag ska spela den viktiga matchen, eftersom hon vet hur viktigt schack är för mig.

sture_lindberg
Medlem
#83 Skrivet: 12 Jan 2009 23:59

Säg åt din fru att hon kan ta dit sin syster eller någon vän,så att hon får sällskap när du är borta och spelar schack,så ordnar sej biffen!

steven1
Medlem
#84 Skrivet: 13 Jan 2009 00:05

Bra ide´det tänkte jag inte på.

Gm.matte
Medlem
#85 Skrivet: 13 Jan 2009 19:30

hehe

Gm.matte
Medlem
#86 Skrivet: 13 Jan 2009 21:26

Spelade Rilton open .... och i 5 ronden Sätter min Motståndare upp Mobilen På bordet påslagen och allt så man Hoppades hela tiden att den skulle Ringa Jag spelade Skitt bra i Rilton men... Man spelade Lite för snabbt och kom med idiot drag ... Väldigt Iritterande i efterhand

sture_lindberg
Medlem
#87 Skrivet: 13 Jan 2009 21:36

Du kunde i det läget hämta en domare och påvisa att motståndaren hade sin mobil påslagen..Det hade räckt för att du skulle vunnit partiet. Då regeln lyder ;Förbud att ha sin mobil PÅSLAGEN. Om det ringer eller inte spelar ingen roll alls.

Gm.matte
Medlem
#88 Skrivet: 13 Jan 2009 21:41

Menar du det Sture !!! ? vinner man ifall man säger till domarn att han har mobilen påslagen?

knightrider
Moderator
#89 Skrivet: 13 Jan 2009 21:52

Det står bara "Mobile telephones (cell phones) are not allowed in the playing hall".
Kan inte se något om vilken "bestraffning" som skulle kunna bli aktuell.

Gm.matte
Medlem
#90 Skrivet: 13 Jan 2009 21:54

Hmmh

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 19 . 20 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!