Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackmatch och mobilen ringer
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 20 . >>
Författare Meddelande
Selfrid
Medlem
#331 Skrivet: 2 Maj 2009 18:58

Citerar: Ludvig_, #326:
Du ville ha exempel på andra beteenden som medför direktförlust av partiet. Om du dryftar ditt parti med någon annan medför det förlust av partiet. Här delas inga varningar ut, utan du förlorar direkt. För övriga beteenden har domaren en bestraffningslista, som är följande:
1. varning
2. ökning av motståndarens återstående tid
3. minskning av den regelbrytande spelarens återstående tid
4. rätten att förklara partiet förlorat
5. minskning av den regelbrytande spelarens uppnådda poäng i partiet
6. ökning av den poäng i partiet som motståndaren uppnått upp till högsta möjliga för
det partiet
7. uteslutning ur tävlingen

Tack för denna lista som jag inte kände till. Men då förstår jag än mindre varför störning ganom mobiltelefonsignal ska behandlas på annat sätt än i denna ordning, som verkar helt förnuftig.

Att diskutera partiet med någon annan medför alltså direkt förlust, vilket jag stöder och förstår, men att glömma stänga av mobilen skulle alltså vara lika allvarlig förseelse. Tänk det tycker inte jag.

Att spelare diskuterar sina partier, det ser man exempel på hela tiden. I somras besökte jag SM i Växjö. Jag åt en bit mat i kafeterian och bevittnade under denna tid hur en spelare ur någon av de lägre klasserna kom in minst fem gånger för att diskutera sitt pågående parti med en kompis. Och kompisen förklarade villigt och glatt sin syn på hur han borde förfara för att utnyttja sin goda ställning och mot-ståndarens dåliga tid. Många borde förlora sina partier genom denna regel om den tillämpades. Och om sådana som jag inte vore för lata för att påtala saken...

Citerar: sture_lindberg, #325:
Ja regler ingår i schack..En regel lyder :har du mobilen påslagen under ett parti så får du noll poäng..Kan väl inte vara så mycket svårare att lära sej denna regel,än att veta hur en springare förflyttar se

Att det ska vara förbjudet är vi helt ense om. Men det kan ju beivras på olika sätt, och jag inser inte varför störning genom mobilsignal är allvarligare än andra typer av störningar och ska jämställas med flagrant fusk - alltså att diskutera sitt eget pågående parti. Listan som Ludvig_ gav tycker jag är ypperlig

sture_lindberg
Medlem
#332 Skrivet: 2 Maj 2009 19:15

Om någon kommer på att partiet diskuteras så ger det ju också en nolla.

1.f4
Medlem
#333 Skrivet: 2 Maj 2009 21:26

Ivanhoe
Medlem
#334 Skrivet: 2 Maj 2009 21:32

Citerar: Selfrid, #331:
Citerar: sture_lindberg, #325:
Ja regler ingår i schack..En regel lyder :har du mobilen påslagen under ett parti så får du noll poäng

Sture nu får du nog plugga på reglerna lite för så lyder dem inte längre.

Ludvig_
Medlem
#335 Skrivet: 2 Maj 2009 21:47 - Redigerad av: Ludvig_

Citerar: Ivanhoe, #334:

Någon får läsa reglerna bättre, men det är inte Sture, utan det är du. Om en spelares telefon är påslagen, får spelaren noll poäng enligt reglerna.

Selfrid
Medlem
#336 Skrivet: 2 Maj 2009 21:58

Citerar: sture_lindberg, #332:
Om någon kommer på att partiet diskuteras så ger det ju också en nolla.

Men det borde vara lindrigare straff för en påslagen mobil - än för att direkt och medvetet fuska. Tycker jag.

Ludvig_
Medlem
#337 Skrivet: 2 Maj 2009 21:59

Det går att fuska med mobiltelefoner, och dessutom på ett väldigt diskret sätt.

Ivanhoe
Medlem
#338 Skrivet: 2 Maj 2009 22:01

Nej, då har ni inte läst dem senaste reglerna.

Ludvig_
Medlem
#339 Skrivet: 2 Maj 2009 22:02

Citerar: Ivanhoe, #338:
Nej, då har ni inte läst dem senaste reglerna.

Jo, där står att mobiltelefoner numera får tas med in i spelområdet, men att de måste vara avstängda. Du får läsa noggrannare.

Selfrid
Medlem
#340 Skrivet: 2 Maj 2009 22:11

Citerar: Ludvig_, #337:
Det går att fuska med mobiltelefoner, och dessutom på ett väldigt diskret sätt.

Yes - så vad är anledningen till att de överhuvud taget får tas in i spellokalen?

Ludvig_
Medlem
#341 Skrivet: 2 Maj 2009 22:20

Citerar: Selfrid, #340:
Yes - så vad är anledningen till att de överhuvud taget får tas in i spellokalen?

Det är en mycket bra fråga.

sture_lindberg
Medlem
#342 Skrivet: 2 Maj 2009 22:58 - Redigerad av: sture_lindberg

För att man kanske behöver dom efter partiet ...då kan det ju vara bra att kunna ringa

sture_lindberg
Medlem
#343 Skrivet: 2 Maj 2009 23:00

Citerar: Ivanhoe, #334:

jag kan alla schackregler bra..Jag är schackdomare.

Selfrid
Medlem
#344 Skrivet: 2 Maj 2009 23:25

Citerar: sture_lindberg, #342:
För att man kanske behöver dom efter partiet ...då kan det ju vara bra att kunna ringa

Om omgivningen vet att man ska spela schack och blivit meddelade om när tävlingen tar slut och att man är oanträffbar under denna tid - då har jag svårt att se att man måste rusa ut och ringa så fort partiet är över.

För övrigt - om man ska ringa EFTER partiet behöver väl mobilen inte vara i spellokalen UNDER partiet.?

sture_lindberg
Medlem
#345 Skrivet: 3 Maj 2009 00:11

Citerar: Selfrid, #344:
Om omgivningen vet att man ska spela schack och blivit meddelade om när tävlingen tar slut och att man är oanträffbar under denna tid - då har jag svårt att se att man måste rusa ut och ringa så fort partiet är över.

För övrigt - om man ska ringa EFTER partiet behöver väl mobilen inte vara i spellokalen UNDER partiet.?

Finns väl alltid skäl varför man behöver ringa. Och vem vill lämna sin mobil till människor som man inte kanske känner???

vilhelm
Medlem
#346 Skrivet: 3 Maj 2009 00:21

stäng av mobilen annars smäller det!..kan det vara nått?även om jag retas så skulle nog 99 procent stänga av den om jag säger det

Selfrid
Medlem
#347 Skrivet: 3 Maj 2009 00:42

Citerar: vilhelm, #346:
stäng av mobilen annars smäller det!..kan det vara nått?även om jag retas så skulle nog 99 procent stänga av den om jag säger det

Kan man inte lika gärna säga: Ta inte med dig mobilen i spellokalen för då smäller det!! Skulle inte det funka lika bra!?

Citerar: sture_lindberg, #345:
Finns väl alltid skäl varför man behöver ringa. Och vem vill lämna sin mobil till människor som man inte kanske känner???

Inte om man har planerat för att vara borta och oanträffbar hela dagen!? Hur överlevde man schacktävlingarna förr i tiden, innan mobiltelefonerna fanns!?

tomazkid
Medlem
#348 Skrivet: 3 Maj 2009 04:32

En sak med den här regeln...
Det hindrar folk som har jour att vara med.

Capt_Nemo
Medlem
#349 Skrivet: 3 Maj 2009 04:58 - Redigerad av: Capt_Nemo

Om nu motståndaren prompt skall ha med en påslagen mobil så kan detta utnyttjas. Ring upp en kompis som får luska fram motståndarens nummer med eniro etc och sedan kan denna ringa honom under hela matchen och störa! hehe, då stänger han kanske av efter ett tag eller så kan ni i lugn och ro tänka över era schackdrag medans han hela tiden får irriterande samtal.

Bushman
Medlem
#350 Skrivet: 3 Maj 2009 08:09 - Redigerad av: Bushman

Citerar: tomazkid, #348:

Det låter som om du är väl insatt i vad du talar om, men för mig och kanske andra som inte är det låter det som om de som har jour endast kan delta om de spelar schack vägg i vägg med brandstationen, sjukhuset eller vad det nu må röra sig om, för att snabbt kunna rycka in när de blir kallade. Skulle det vara fallet talar vi om ett försvinnande litet antal schackturneringar där detta är aktuellt och i dessa få finns ju alltid en risk att de måste bryta partierna i alla fall när behovet av de jourinkallade uppstår. Summa summarum får detta mig att tro att det måste vara oerhört ovanligt att någon anmäler sig till en turnering när de vet att de har jour och att man då får väga problematiken i dessa få särfall mot hur reglerna ska se ut för ALLA som deltar i en turnering. Rätta mig gärna om jag har fel...

Selfrid
Medlem
#351 Skrivet: 3 Maj 2009 09:16

Men har man jour och deltar i en schackturnering så kan man ju bli tvungen att bryta mitt i partiet - man vet ju aldrig hur lång tid det egna paritet ska ta. Låter inte som någon höjdare.

storalf
Medlem
#352 Skrivet: 3 Maj 2009 11:16

Haha!

Pulversläckaren
Medlem
#353 Skrivet: 3 Maj 2009 12:06

Jour har väl inte bara folk som jobbar på sjukhus eller brandstation. I många yrken har man ju jour utan att det för den sakens skull är livsavgörande. Exempelvis teletekniker som har jour och får rycka ut då ett träd blåst över en teleledning. Det kanske sker en gång av tjugo då man har jour att det verkligen ringer. Folk som har jour är fria att gör i princip vad dom vill, så länge man håller sig någotsånär inom sitt distrikt/område, och är nykter.

Men ringer det då i jourtelefonen så ger man ju direkt upp och beger sig till vad det nu är som behöver tillsyn. Och då spelar det ju ingen roll ifall man istället blir diskad då det ringer. Resultatet blir ju detsamma.

sture_lindberg
Medlem
#354 Skrivet: 3 Maj 2009 12:45

Citerar: Selfrid, #347:
Citerar: sture_lindberg, #345:
Inte om man har planerat för att vara borta och oanträffbar hela dagen!? Hur överlevde man schacktävlingarna förr i tiden, innan mobiltelefonerna fanns!?

Jag pratar om att man kanske behöver ringa omedelbart EFTER det att partiet är klart. Kanske någon som ska hämta en eller nått. Ett schackparti varar ju inte i all oändlighet...För i tiden gick man kanske till en telefonkiosk och ringde

sture_lindberg
Medlem
#355 Skrivet: 3 Maj 2009 12:46

Citerar: Capt_Nemo, #349:
ringa honom under hela matchen och störa! hehe

Det räcker ju att ringa honom EN gång för att han ska få sin nolla ifs..

Selfrid
Medlem
#356 Skrivet: 3 Maj 2009 14:30

Citerar: sture_lindberg, #354:
Jag pratar om att man kanske behöver ringa omedelbart EFTER det att partiet är klart. Kanske någon som ska hämta en eller nått. Ett schackparti varar ju inte i all oändlighet...För i tiden gick man kanske till en telefonkiosk och ringde

Men man måste ju planera för att partiet ska gå hela tiden ut, så i värsta fall riskerar man att inte kunna utnyttja att man blev ledig tidigare än planerat. Om man nu inte kan få tag på en telefon på annat sätt. Så vitt jag förstår har de flesta spellokaler en fast telefon i anslutning till spellokalen - om man nu inte vågar lämna ifrån sig nallen. Låter inte som någon avgörande nackdel.
Klart är i alla fall att fotbollsspelare och andra idrottsutövare tycks kunna klara sig utan att ha mobilen med sig ut på planen.

sture_lindberg
Medlem
#357 Skrivet: 3 Maj 2009 15:32 - Redigerad av: sture_lindberg

Men nu är iaf reglerna så att man får ha med sej mobilen i lokalen..Men INTE ha den påslagen..Bra regel ! Så kan man ringa en polare att hämta upp en.om partiet tar slut efter några få drag

Malvan
Medlem
#358 Skrivet: 3 Maj 2009 15:37

Tja, kanske, men det vore ju lättare att undvika oönskade signaler om telefoner vore helt förbjudna i spellokalen. Man kunde väl ha en automat i ett annat rum för dem som behöver ringa.

sture_lindberg
Medlem
#359 Skrivet: 3 Maj 2009 15:54

Är det ok att prata i mobil när man kör bil-Så borde det också vara tillåtet att ha sin mobil AVSLAGEN under ett schackparti..Givet..ALLA borde väl kunna lära sej att slå av sin egen mobil?? Eller???

storalf
Medlem
#360 Skrivet: 3 Maj 2009 15:59

Citerar: sture_lindberg, #359:
Är det ok att prata i mobil när man kör bil-Så borde det också vara tillåtet att ha sin mobil AVSLAGEN under ett schackparti..Givet..ALLA borde väl kunna lära sej att slå av sin egen mobil?? Eller???

Förstår inte alls liknelsen=) Bondförnuft?

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 20 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!