Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Strategi - Hur spelar man så man vinner?
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
Openingtester
Medlem
#61 Skrivet: 26 Mar 2009 21:10 - Redigerad av: Openingtester

Om jag förlorar mot en skickligare motståndare och presterar mitt bästa så ser jag det inte som jag gjort några misstag, bara saker att förbättra.

Man kan inte spela hur bra som helst, ens skicklighet begärnsar en och det är den man tränar upp.

( Calzio )

JoarO
Medlem
#62 Skrivet: 26 Mar 2009 21:42

Citerar: Openingtester, #61:
Om jag förlorar mot en skickligare motståndare och presterar mitt bästa så ser jag det inte som jag gjort några misstag, bara saker att förbättra.

Man kan inte spela hur bra som helst, ens skicklighet begärnsar en och det är den man tränar upp.

Ja, det är nog i såna där avseenden man kan utvecklas. Jag kan känna mig jättebesviken även om det är nån som har 500 mer i rating än mig (i närschack alltså)

Jag resonerar såhär "Det är inte spelarn du möter ; det är dragen."

Bryntze
Medlem
#63 Skrivet: 26 Mar 2009 23:08

Det är rätt inställning, spela mot pjäserna.

Själv tycker jag psykologin är bland det intressantaste i schacket, så jag kan själv dock inte låta bli spela mot spelaren.

Kullberg
Medlem
#64 Skrivet: 26 Mar 2009 23:12

"I don't believe in psychology. I believe in good moves."
Bobby Fischer

robinapa
Medlem
#65 Skrivet: 27 Mar 2009 16:40

Hammerman
Medlem
#66 Skrivet: 27 Mar 2009 17:32

Det är det som är skicklighet, att inte göra misstag och det är därför vissa är bättre än andra.En bra spelare kan räkna långt men inte jag.Varje förlust beror på ett eller flera mindre bra drag=misstag.

Malvan
Medlem
#67 Skrivet: 27 Mar 2009 17:36

Jag tror det var Tartakower som sa att den som gör det näst sista misstaget vinner.

Calzio
Medlem
#68 Skrivet: 27 Mar 2009 18:08

Misstag och misstag, folk får väl ta sina feldrag på sitt eget sätt.

poesimannen
Medlem
#69 Skrivet: 27 Mar 2009 23:29

Jag såg i tidigare inlägg i denna tråd lite kommentarer om att det är ovanligt med promovering till annat än dam när man når sista rutan med en bonde och det fick mig att börja tänka på en öppning jag brukar använda mig av då jag undervisar. Observera att det jag nu kommer skriva fortsättningsvis är INTE något jag brukar spela, men jag brukar visa en del schackintresserade detta för att få dem att tänka till. Jag skriver ner dragföljden i partiet nedan och kommer kommentera vad som händer i texten efteråt så får ni med många sidovarianter av det som kan ske. Här kommer partiet!

Ta det jag nu visat er endast som undervisning riktad till dem som är i början av sin schack-karriär...
Låt oss stanna upp vid vits 7:e drag. Vad händer om vit tar bonden på f2 med sin kung?
Då tar svarts dam vits dam. Alltså måste vit gå till rutan e2 med sin kung. Vit kan inte gå till Kd2 med sin kung på grund av svarts dam på Dd8. Det blir ju schack då. Så Ke2 är rätt drag.
Vad händer om svart tar på g1 och promoverar till dam? 7... fxg1=Dam? Vad gör vit då?
Då tar vit svarts dam på d8 med schack som följd och sen tar vit damen på g1 med tornet sitt.
Kan svart promovera till något annat än dam i sitt 7:e drag och tjäna på det?
Om svart omvandlar bonden till en springare så blir det schack. Då måste vit göra ngt åt schacken först och kan med andra ord inte ta damen på d8.
Vad händer om vit i 8:e draget tar springaren på g1 med sitt torn?
Då gör svart Lg4 och schackar och tar vits dam i nästa drag med antingen löparen eller damen. Damvinst!
Vit är bra och ser att han förlorar damen med draget 8. Txg1 och gör istället draget 8. Ke1.
Vad ska svart göra för drag nu? Låt eleven fundera.
8. .. Dh4 schack!
Vad gör svart för drag om vit gör draget 9.g3? Låt eleven fundera...
9. g3? De4 Schack! Varför är det här draget bra? Man vinner tornet på h1 i nästa drag! Vilka 4 försvarsdrag mot schacken på De4 har vit?
10.Le2, De2, Kf2 eller Kd2 och på samtliga dessa drag tar svarts dam tornet på h1.
Vi går tillbaka till ställningen 8. g3 Dh4 schack. Vilket är vits bästa 9:e drag? 9.g3 var ju inte så bra med tornförlust? Låt eleven fundera.
9. Kd2
Sista frågan till eleven blir nu. På hur många olika ställen kan svart schacka vit i denna ställning?
Dh6 Dg5 Df4 Df2 Sf3 (De1 även om det är dumt att dra dit) Dd8 Dd4.
Slut på lektionen
Fyll gärna i där ni ser att jag missat en lärdom.

/ poesimannen

LarsS
Medlem
#70 Skrivet: 6 Apr 2009 20:18

Ett spännande "filosofi"-trix man kan ha när man spelar schack är, att fokusera på
bara några få utvalda rutor på schackbrädet. Ett enkelt exempel är; -vit bonde på f6,
vit dam på h6 samt svarts kung på g8. Om man bara fokuserar på de nio rutorna vid
svarts "kungshörn" och man har två drag kvar ( och svart ett drag kvar) innan vit sätter Dg7#- ja då ser man mycket lättare och framförallt extremt snabbare, att
svart inte kan göra något motdrag.
Mvh.

Richard34
Medlem
#71 Skrivet: 4 Maj 2009 17:50 - Redigerad av: Richard34

Hej! Jag tänkte leverera ett skämt samtidigt som det är en spännande schack-
sanning.
Ordet strategi kan med andra ord sägas vara "i stora drag".
Men det är ofta med i de allra bästa schackdragen- dvs. de "stora dragen"...
Mvh.

Johnny
Medlem
#72 Skrivet: 11 Maj 2009 15:07

När du byter pjäser, se inte till vad som försvinner utan till vad som blir kvar!

zenit33
Medlem
#73 Skrivet: 11 Maj 2009 15:46

som jag brukar säga till dom som inte riktigt kan förstå vad som försegår...:varje parti är ett livets spel... om ni kan se detta framför er så förstår ni bättre...när tiden är mogen så är det dags för mig att börja spela schack på riktigt igen...

<< . 1 . 2 . 3 .
Du måste logga in för att kunna posta!