Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Strategi - Hur spelar man så man vinner?
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
LarsS
Medlem
#31 Skrivet: 25 Feb 2009 11:20

En plan i öppningen som man framförallt som svart kan ha är, att spela c6, sbd7,
kanske ett tidigt d5, kanske också ett tidigt e6.
-Då kan man senare spela e5 eller c5 och stå lika bra som vit.
Vidare kan man efter ett c6 ibland som svart spela Db6 med "press" mot ruta b2.
När det gäller "schackvetenskap" är det spännande, att se hur många partier där vit
gjort Sf3 i öppningen och svart Sf6.
Vidare tycker jag, att "det finns i sig", att vit i öppningen kan spela Lb5 och Lg5: svart Lb4 och
Lg4. Det blir ju då en bindning till damen resp. kungen som bör tas hänsyn till.
Mvh.

Rybka
Medlem
#32 Skrivet: 25 Feb 2009 11:54

Poesimannen: Mycket bra lista. Bra med strategier istället för utantillkunskaper.
Och de som vill hitta undantag får gärna ägna sig åt det.

Förslag till tillägg (vissa kanske självklara) i blandad ordning

Utveckla en springare före en löpare (Ex e4, Sf3, Lb5 eller Sf6, e6, Le7
Vit löpare på itlienska diagonalen är stark. a2---g8. Ex på c4
Löparpar som står på c4 och d3 är starkt
Springare f3+c3 eller d2 står bra
Torn skall stå på öppna linjer
Ett torn på motsåndarens bondelinje är bra. Dvs vitt torn på rad 7
Om du spelar Sc3 så sätt c bonden på c4 innan. Om du spelar Sd2 spelar det ingen roll
Kort rockad är ofta bättre än lång
Se till att få ut alla pjäser i spel. Det skall inte stå ett torn kvar på a1 när partiet är slut.
=> satsa på utveckling under de 10 första dragen istället för tidiga vinster av materiel.
Svart:
Sf6, Le7, 0-0 ger ofta lungt och bra spel
Sf6, g6, Lg7, 0-0 ger ofta skarpt spel

: Inse att det finns några hundra års samlad erfarenhet. Ifrågasätt inte allt utan använd det som finns

Calzio
Medlem
#33 Skrivet: 25 Feb 2009 16:02

Citerar: Rybka, #32:
Löparpar som står på c4 och d3 är starkt

c4 och d3 är båda vita rutor och det är inte i många partier man skaffar fram två vitfältade löpare.

L.E.
Medlem
#34 Skrivet: 25 Feb 2009 19:53

Behåll löparna som dom är och dom blir superstarka och kan behärska en dubbel diagonal vilket kan stoppa ev. anfall , varning dock för spelare som behärskar springarspelet , finns fällor där ...

Dynamit
Medlem
#35 Skrivet: 25 Feb 2009 20:56

Citerar: L.E., #34:
Behåll löparna som dom är och dom blir superstarka och kan behärska en dubbel diagonal vilket kan stoppa ev. anfall , varning dock för spelare som behärskar springarspelet , finns fällor där ...

Man ska välja efter positionen om man ska ha springare eller löpare

L.E.
Medlem
#36 Skrivet: 25 Feb 2009 21:09

Citerar: Dynamit, #35:
Man ska välja efter positionen om man ska ha springare eller löpare

Självklart , din replik är korrekt , jag anser att löparna är snäppet bättre i många lägen (av egen erfarenhet) , den som behärskar springarspelet är ocså en svårfångad nöt. Man får inte underskatta deras rörlighet.....

Calzio
Medlem
#37 Skrivet: 25 Feb 2009 21:39

Det dåliga med springarna är att de är så långsamma, det tar 3 drag att gå över planen och även 3 att bara gå till rutan bredvid sig.

Deras stora och väldigt lustiga del är att de kan hopppa över andra pjäser. En bra placerad springare, som är skyddad av egna bönder och står på motståndarens sida är oftast mycket, mycket gynnande.

Snubbeltrubbel
Medlem
#38 Skrivet: 25 Feb 2009 22:23

Oh tack för tipsen Kan va användbara! Kan nån av er hollänskt?

PAULO
Medlem
#39 Skrivet: 25 Feb 2009 23:11

löparna BEHÖVER EN BRA
RYTTARE

Carnicero
Medlem
#40 Skrivet: 26 Feb 2009 11:41

Citerar: PAULO, #39:
löparna BEHÖVER EN BRA
RYTTARE

Du blandar inte ihop det med Springare nu?

RoyKazz
Medlem
#41 Skrivet: 26 Feb 2009 14:37

Förutom ovan nämnda tips så kan jag bidra med:
- Identifiera motståndarens svagheter och utnyttja dem så mycket du kan.
- Bevaka dina egna svagheter och försvåra för motståndaren så att denne inte kan utnyttja dessa.
- Leta efter möjligheter att skapa eller tvinga fram svagheter hos motståndaren som du kan använda

För det mesta byter spelare svagheter (om inte någon gör en blunder) vilket gör att man
1. Måste veta vad man ger bort och väga detta mot vad man får
2. Spela efter vilka svagheter som verkligen finns, man ska t.ex. inte fokusera alla sina pjäser mot en stark punkt när det finns svagare punkter hos motståndaren som är lättare att attackera.

Ofta hör man att man måste ha en plan med sitt spel, då kommer de rätta dragen mycket lättare. När jag använder ovanstående resonemang brukar åtminstånde idéer till planer dyka upp, dessa leder sällan till matt eller konkreta vinsställningar, men ofta till en lite bättre ställning och en klar bild av vad jag vill åstadkomma.

varmkorv
Medlem
#42 Skrivet: 26 Feb 2009 14:41

hej alla noobs

winterberry
Medlem
#43 Skrivet: 26 Feb 2009 14:50

Akta dig så du inte blir uppäten. Många hungriga här.

Elrey
Medlem
#44 Skrivet: 26 Feb 2009 20:35 - Redigerad av: Elrey

Citerar: Calzio, #33:

c4 och d3 är båda vita rutor och det är inte i många partier man skaffar fram två vitfältade löpare.

Det stämmer dock om du kommer fram till åttonde raden med en bonde som landar i en ruta av samma färg som en av dina kvarvarande löpare och du vill ha en löpare, då får du det!

Calzio
Medlem
#45 Skrivet: 28 Feb 2009 09:42

Ja, det stämmer, men det är mycket, mycket ovanligt att det är bättre att skapa en löpare av bonden än en dam.

MalmöLeif
Medlem
#46 Skrivet: 28 Feb 2009 10:25

Mest ifall det skulle råka bli patt vid omvandling till dam...

Malvan
Medlem
#47 Skrivet: 28 Feb 2009 10:41

Löparen är nog den ovanligaste pjäsen man väljer. Näst vanligast torde springare vara, men Bent Larsen skriver i en bok att förvandling till springare förekommer mindre än en gång på tusen i mästarpartier.

Calzio
Medlem
#48 Skrivet: 28 Feb 2009 11:56

Mm, springare skall ju vara om man får gaffel läge på en dam.

Torn är ju vanligt ifall det bara är kung bonde på sjunde raden och kung, jag tar nog hellre torn för att lättare undvika patt.

Har för mig att du visade ett problem i en tråd Malvan där en del av problemet var att promera en bonde till en löpare för att undivka patt.

Malvan
Medlem
#49 Skrivet: 28 Feb 2009 12:04

Det borde vara det här problemet:

Vit: Kung d1, bönder d3, h5.
Svart: Kung b3, bönder a4, b4.

Vit drar och vinner.

Alter_Egon
Medlem
#50 Skrivet: 28 Feb 2009 19:04

"Hur man spelar så att man vinner" Kanske kunde man istället tänka sig; "hur man spelar för att i möjligaste mån utvecklas och därmed på sikt vinna i större utsträckning"? Jag tänker mig att den största hämskon för utveckling är rädslan för att misslyckas. Att spela försiktigt eller enligt invanda mönster istället för att våga prova de djärva ideer som ibland dyker upp i partier men som man känner på sig troligtvis inte kommer att bli fruktsamma och därför ofta undviker. Antagligen lär man sig mer om man vågar prova. I ett forum som detta betyder ju en förlust ingenting. Bara att ta sig an en ny motståndare.

LarsS
Medlem
#51 Skrivet: 24 Mar 2009 23:16

Draget f2-f4 resp. -f7-f5 tycker jag "finns i sig" om det typ görs i drag 1-15:-18.
Kungsanfall kan t.ex. inledas med ett relativt tidigt f4 resp. f5.
-Jag tittade igenom en Botvinnikbok, men han kände tydligen inte till det draget så.
I en svensk "storturneringsbok" var draget med tillräckligt ofta.
-Jag tittade igenom Garri Kasparovs bok "Attack i schack" och han visste om det draget "i sig".
Nästan alla vet om centrum, men damflygelangrepp och kungsanfall är mycket bra även
detta.
T.ex. a4 resp. -a5 som svart är bra "i sig" som en eventuell start på ett damflygelangrepp.
Vidare tycker jag, att alla bondedrag är "bra" och spännande precis som 1.e4 resp.
1.d4.
-Går man igenom "stormästarpartier" kan man t.ex. titta på hur de placerar ut sina
(fyra stycken) löpare första gången för, att kanske inspireras till att ha någon liknande plan med sådana ingredienser själv.
Kungsanfall är en så pass viktig princip i schack, att man litet kan forska själv i detta.
Slutligen ett litet skämt om schack: -Det är mycket drag i schack!
Mvh.

Malvan
Medlem
#52 Skrivet: 24 Mar 2009 23:22

Citerar: LarsS, #51:
Slutligen ett litet skämt om schack: -Det är mycket drag i schack!

Dragspel.

Protagonist
Medlem
#53 Skrivet: 25 Mar 2009 01:15

Jesus Kristus vad tråkigt skrivet.

Malvan
Medlem
#54 Skrivet: 25 Mar 2009 05:44

Du skriver inte så särskilt kul själv.

nastyboy
Medlem
#55 Skrivet: 25 Mar 2009 08:09

Den smileyn är förbehållen er moderatorer?

Malvan
Medlem
#56 Skrivet: 25 Mar 2009 08:31

Skulle man kunna säga.

Rovlund
Medlem
#57 Skrivet: 25 Mar 2009 09:38

Ett annat tips är att utnyttja tiden väl, om man spelar med klocka.

Hur många goda ställningar har inte förstörts bara för att man snabbt slänger iväg ett drag i tron att partiet ändå är avgjort?

sture_lindberg
Medlem
#58 Skrivet: 25 Mar 2009 09:39

Citerar: Calzio, #37:
även 3 att bara gå till rutan bredvid sig.

Och löparen kan inte ens GÅ till rutan bredvid sej

Galaxy_Andromeda
Medlem
#59 Skrivet: 25 Mar 2009 15:46

Citerar: Malvan, #54:
Du skriver inte så särskilt kul själv.

En sån´smiley skulle man ha!

Hammerman
Medlem
#60 Skrivet: 26 Mar 2009 19:46

Hur man spelar för att vinna? Enkelt, man gör inga misstag.
Gör motståndaren oxå inga misstag så är det remi.
I schack så kan du vinna på tur, men aldrig är det otur när man förlorar.
Då har man gjort ett eller flera misstag.
Så enkelt är det.

Trevlig kväll

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!