Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Strategi - Hur spelar man så man vinner?
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
poesimannen
Medlem
#1 Skrivet: 8 Jan 2009 19:11

Hur spelar man så man vinner?

Listan kan göras lång men här kommer lite tips.

1 Spela öppningar du behärskar. Med andra ord, spela INTE öppningar du INTE behärskar.

2 Spela gärna udda öppningar som motståndaren inte sett förut men som du kan.

3 Läs på lite om din motståndare. Kolla några partier den spelat som vit om du ska möta den med den färgen, svart om det är med den färgen. Kanske kan du se att spelaren du ska möta väldigt ofta öppnar med ett visst drag som vit eller svart. Detta gör att du kan läsa på lite innan och vara mer förberedd på vad som komma skall.

4 Om du har ett schackbräde hemma så är det väldigt fördelaktigt om du ställer upp pjäserna och analyserar innan du gör vissa drag. På brädet hemma kan du flytta runt och se olika scenarion vilket du inte kan om du bara ser på brädet på skärmen.

5 Om du känner på dig att det finns ett bättre drag än det du funnit ska du absolut inte göra ditt drag. Ta tid på dig att hitta det rätta draget. Om du spelar för fort ökar naturligtvis sannolikheten för misstag.

6 Har du byggt upp ett tryck mot den du möter så försök att bibehålla trycket och spela oftast inte för att byta av pjäser i såna lägen. Min erfarenhet är att det bara blir värre och värre för motståndaren ju mer du mobiliserar.

7 Vill du gå framåt så ska du söka motstånd på samma nivå som dig eller bättre för att gå framåt och ta lärdom av dina förluster.

8 Ibland är ett drag som ser idiotiskt ut vid första anblicken det rätta draget. Och ibland är ett drag som ser självklart ut INTE det rätta. Detta är ett komplicerat spel men faktum är att den som spelar okomplicerat är ofta den som vinner. Krångla inte till det.

9 Ha kul och beröm motståndaren om den gör ngt snyggt. En trevlig attityd vid schackbrädet är alltid ett plus. Detta kan bana väg för tips och råd som är bra för fortsatt utveckling i detta spel.

10 Analysera ställningar där det står ex. vis matt i 3 drag. Svart drar och vinner och liknande. Läs böcker och försök gå in lite mer på djupet i några få öppningar. Vill du inte köpa böcker så finns en hel del att finna på nätet.

11 Att göra rockad är för det mesta bra. Du får kungen skyddad bakom dina bönder och samtidigt tornet i spel tidigare.

12 Att flytta ut damen tidigt i partiet är för det mesta dåligt om man spelar mot en bra. Utveckla andra pjäser istället.

13 Att flytta samma pjäs många ggr i öppningen är också en dålig grej att göra för det mesta.

14 Att ha kvar sina centrumbönder är nästan alltid fördelaktigt.

15 Att ha sina bönder sammanhängande är för det mesta bättre än att ha isolerade bönder.

16 En löpare som går på vita rutor är väldigt bra att ha i ett slutspel om motståndarens bönder står på vita rutor och dina på svarta. Och omvänt..är en löpare som går på svarta rutor bra att ha om motståndarens bönder står på svarta.

17 En kung i centrum är mycket stark i ett slutspel och kan avgöra partiet. Kungen är viktigare än man tror.

18 Tempo. Flytta inte en pjäs 4 ggr i öppningen för att sen byta av den mot en av motståndarens pjäser som är flyttad bara 1 gång. Du ligger nu troligen efter motståndaren i utveckling. Utveckling av pjäser är väldigt viktigt i schack.

19 Blockera inte gärna dina mobila pjäser med bönder.

20 Låt inte motståndaren binda upp dina pjäser om du kan undvika det.

21 Var försiktig med rutan f7 och rutan f2. Många går i fällan att bli mattade på denna ruta. Vet du vad du gör så är det helt ok att flytta denna bonde..men min rekommendation är att inte göra det om du inte kan dina saker.

22 Försök erövra centrum eller i alla fall inte låta motståndaren helt ta herravälde över centrum. Centrum är väldigt viktigt att man har koll på i schack.

23 Ställ dina pjäser på rutor där du har mest möjligheter att gå vidare ifrån. Var står pjäsen bäst för fortsatt spel och var står pjäsen bäst i förhållande till dina övriga pjäser och motståndarens?

Som ni märker finns mkt att säga..vi har bara börjat. Fyll gärna i och korrigera gärna där ni tycker annorlunda.

Tomas

Thurisaz
Medlem
#2 Skrivet: 8 Jan 2009 20:15 - Redigerad av: Thurisaz

Tack för den Tomas. Lärde man sig lite nya viktiga saker.

poesimannen
Medlem
#3 Skrivet: 8 Jan 2009 21:27

Tack själv. Många fokuserar på att göra allt rätt. Men det kan vara lika rätt att tänka tvärtom. Att försöka undvika att göra de grova felen. Min lista är långt ifrån komplett och den kanske i vissa avseenden innehåller felaktigheter. Men på det stora taget tror jag den stämmer utifrån min erfarenhet i alla fall. Jag inser att den mest riktar sig till den som inte kommit så långt i sitt schackspelande. men även en garvad kan lära av den.

Tomas

Dynamit
Medlem
#4 Skrivet: 8 Jan 2009 22:46

Du kanske borde ge exempel på undantag

poesimannen
Medlem
#5 Skrivet: 8 Jan 2009 23:01

Ja det kanske jag borde? En undantagslista kan bli oändlig. Men du kan ju börja med undantagen så kommer fler att känna sig manade att antingen bekräfta det du skriver..eller förkasta precis som med mitt inlägg. Jag är fullt medveten om att det jag skrivit kan ifrågasättas och att det inte är komplett och kan täcka in allt på något vis..som jag skrev är det bara ett utkast..en början på vad JAG tycker..men det finns fler tyckare..och jag ser gärna att de ger sig in i leken med kommentarer.

Goa hälsningar Tomas

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 9 Jan 2009 00:15

Det var många goda råd kan jag bara sammanfatta det hela Bra skrivet Tomas !

Dynamit
Medlem
#7 Skrivet: 9 Jan 2009 00:17

Kungsindisk är ett undantag till regel 22

t.A.T.u
Medlem
#8 Skrivet: 9 Jan 2009 02:24

24. Lat icke motstandaren genomforra sina planer ifred, sett press pa motstandaren eller forbered en attack pa flank eller centrum der motstandare icke spelar

Krazypal
Medlem
#9 Skrivet: 9 Jan 2009 10:59

25. Läs vad din motspelares nästa drag är. Vet du det är kan du förhindra det eller starta ett motangrepp med ditt drag. Att ligga steget före din motspelare är en oumbärlig egenskap i schack.

Vad det gäller punkt 10 har Malvan jobbat för Er på http://schackonline.com/forum/1_44657_0.html

Punkt 11 & 12 berörs lite djupare på http://schackonline.com/forum/1_44660_0.html

Mycket bra lista Tomas!

tomazkid
Medlem
#10 Skrivet: 9 Jan 2009 13:08

Citerar: poesimannen, #1:
1 Spela öppningar du behärskar. Med andra ord, spela INTE öppningar du INTE behärskar.

Motverkar väl regel 7?
vill man lära sig nya öppningar får man spela dem med.
Exempel: Se på Tigers partier från 10-år tillbaka, han spelade medvetet nya öppningar fast det kanske gav några extraförluster, bara för att lära sig dem.

22 Försök erövra centrum eller i alla fall inte låta motståndaren helt ta herravälde över centrum. Centrum är väldigt viktigt att man har koll på i schack.

Vad säger Rolf Martens om det tro?
6 Har du byggt upp ett tryck mot den du möter så försök att bibehålla trycket och spela oftast inte för att byta av pjäser i såna lägen. Min erfarenhet är att det bara blir värre och värre för motståndaren ju mer du mobiliserar.

Vad säger Capablanca om det då?
(Byt ner till vunnet slutspel osv...)

4 Om du har ett schackbräde hemma så är det väldigt fördelaktigt om du ställer upp pjäserna och analyserar innan du gör vissa drag. På brädet hemma kan du flytta runt och se olika scenarion vilket du inte kan om du bara ser på brädet på skärmen.

Blindschack är ypperlig träning för närschack, så det beror på vad man vill med sitt schackande.

16 En löpare som går på vita rutor är väldigt bra att ha i ett slutspel om motståndarens bönder står på vita rutor och dina på svarta. Och omvänt..är en löpare som går på svarta rutor bra att ha om motståndarens bönder står på svarta.

Beror helt o hållet på hur bönderna står.
Är det en en hel bondekedja med basen på andra raden så är det ofta omöjligt att angripa med en löpare på nåt vettigt sätt.

Hur spelar man så man vinner?

Enda sättet att få den rubriken att fungera är att spela mot sig själv.

Är motståndaren bra nog så får man i bästa fall remi.

Det finns ingen vinnande formel, det enda man kan spela på som man bestämmer över själv, är sina egna pjäser, gör din motståndare inga tabbar så vinner du inte.

KGB1
Medlem
#11 Skrivet: 9 Jan 2009 13:40

Träna & åter träna. Lär av mistag & spela mera

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 9 Jan 2009 13:47

Gå med i en schackklubb,absolut det bästa man kan göra för att bli snabbt bättre i schack

Thurisaz
Medlem
#13 Skrivet: 9 Jan 2009 14:36

Citerar: sture_lindberg, #12:
Gå med i en schackklubb,absolut det bästa man kan göra för att bli snabbt bättre i schack

Men då måste man ju köra in till stan, vilket är oerhört jobbigt och dyrt

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 9 Jan 2009 15:10

Lite får man väl offra sej.Att sitta framför datorn och spela i all ära,men vill man snabbt bli bättre så ska man gå med i en schackklubbOch så oerhört dyrt är det inte att gå med i en klubb.Jobbigt?? Allt är relativt som mattelärarn sa

Malvan
Medlem
#15 Skrivet: 9 Jan 2009 15:32

Det är nog bra med klubbar, men alla har inte så nära dit. För vissa blir det rätt många mil.

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 9 Jan 2009 15:37

Allt är relativt som sagtInte undra på att klubbarna minskar i antalet spelare om alla skulle resonera så..

MuppetWarrior
Medlem
#17 Skrivet: 9 Jan 2009 17:01

För att återgå till diskussionen om strategi så var det en fin lista du satt ihop Tomas, känner igen & håller med om det mesta!

Vad gäller öppningar så måste man ju dock också testa nya, hur ska man annars hitta såna som passar en? också vet jag inte om man ska anstränga sig allt för mycket att spela udda, utanför teori, en del känns som dom gör det, och helt enkelt spelar sämre drag i öppningen, bra för att lämna teori. Det finns ju trots allt oftast en anledning till att dom vanliga öppningarna är vanligast... Viktigast med öppningar måste väl vara att man förstår, iaf lite, av vad just den öppningen handlar om.

Ett tillägg skulle kunna vara pjäs- och bonde-värdering, att försöka förstå varje pjäs specifika värde i en viss ställning. Att beroende på vilka pjäser som finns kvar, beroende på bondeformationerna som har uppstått och kommer att kunna uppstå senare under partiet försöka avgöra vilka pjäser man vill ha kvar och vilka man vill bli av med + vilka av motspelarens som man helst vill slippa, det tycker jag är spännande och svårt, men potentiellt mycket givande.

fille.92
Medlem
#18 Skrivet: 9 Jan 2009 17:45

Citerar: Dynamit, #7:
Kungsindisk är ett undantag till regel 22

Grünfeldindiskt också

poesimannen
Medlem
#19 Skrivet: 9 Jan 2009 18:19

tomazkid: Mycket positivt att du ifrågasätter min lista. Du får gärna redigera listan och göra om den så att den stämmer enligt dig. Jag knåpade ihop listan lite snabbt och vissa saker kanske inte var så genomtänkta. Men tänk på att listan inte riktar sig till dem som är världsmästare eller har varit. Självklart har jag fel i vissa av mina punkter och bra at du fann dem!

t.A.T.u och Krazypal tycker jag har helt rätt i att man måste ligga steget före och förutse vad motståndaren planerar. Mycket bra inlägg av er.

KGB: självklart måste man träna..övning ger färdighet..och Sture_Lindberg har helt rätt i att man lär sig mycket av att spela i klubb.

Vad vill jag få ut av denna listan? Inte sjutton vet jag?? Vill mest få höra hur ni andra resonerar i ert spelande..och om jag har helt fel i mina tankar om detta spel..

Tomas

KGB1
Medlem
#20 Skrivet: 9 Jan 2009 19:36

Spelar mycke mer live nu sedan jag gav krögaren ett bräde. Och nu har det gott så långt att jag & Krazypal startar en schack klubb här i Ytterby. Den finns ingen i våran kommun, närmast är Göteborg eller Stenungsund. Ska bli roligt finns många ungdomar här.

Krazypal
Medlem
#21 Skrivet: 9 Jan 2009 19:41

Siktar på att bli Sveriges största klubb eller?

KGB1
Medlem
#22 Skrivet: 9 Jan 2009 19:44

Givet vis, det är vi som ska vända den negativa tränden.

Krazypal
Medlem
#23 Skrivet: 9 Jan 2009 19:48

Har lagt 60% av budgeten på att locka folk från Arvidsjaur till våran klubb

KGB1
Medlem
#24 Skrivet: 9 Jan 2009 19:53

Tro mig dom måste snart flytta hit ändå, jobb osv hehe

Krazypal
Medlem
#25 Skrivet: 9 Jan 2009 19:54 - Redigerad av: Krazypal

Åsså återgick vi till tråden...

Att spela närschack ger, som andra tidigare nämnt, både en snabbare och bättre utveckling i schackspelet.

KGB1
Medlem
#26 Skrivet: 9 Jan 2009 20:01

Specielt när man gör som vi och analyserar partiet i timmar efter. (och ibland under partiet hehe)

Krazypal
Medlem
#27 Skrivet: 9 Jan 2009 20:27

Ja där kom ju punkt 26:

Analysera

Analysera dina vunna och förlorade partier. Analysera dem samtidigt och efter spelet. Jag kan nämna ett 15-tal spelare som man kan prata med här under partiets gång om bra eller dåliga drag - mycket lärorikt. Om man använder vänner, öppningsböcker eller motorer till analysen är oviktigt. Huvudsaken är att man drar nytta av analysen inför nästa parti.

Som min far brukade säga: Du skall lära dig något nytt varje dag (På schackspråk blir det väl att man skall lära sig något nytt med varje parti)

röding2
Medlem
#28 Skrivet: 9 Jan 2009 21:33

Citerar: Krazypal, #27:
Som min far brukade säga: Du skall lära dig något nytt varje dag (På schackspråk blir det väl att man skall lära sig något nytt med varje parti)

Varje drag !

Bryntze
Medlem
#29 Skrivet: 9 Jan 2009 22:45

Blixt över internet kan vara ganska bra, om man försöker spela bra, dvs om man anstränger sig för att bara göra drag man skulle kunna överväga i långparti, samt hellre riskerar förlora på tid än att göra dåliga drag.

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 9 Jan 2009 22:51

Citerar: Krazypal, #27:
Analysera dina vunna och förlorade partier.

Speciellt dom förlorade partierna.I dom vunna så är det ju ofta motståndaren som gjort något dåligt drag..I de förlorade är det DU som gjort det..Analysera VARFÖR..Då har du lärt dej något till nästa parti

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!