Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / finns det nåt bra svar mot e4?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
schackpojke
Medlem
#1 Skrivet: 6 Jan 2009 20:44

finns det nåt bra försvar mot e4 ??? har prövat alla öppningar men hittar inte nån som verkar bra

Huckleberry
Medlem
#2 Skrivet: 6 Jan 2009 20:54 - Redigerad av: Huckleberry

Sicilianskt torde väl duga?

Kullberg
Medlem
#3 Skrivet: 6 Jan 2009 20:55

Sicilianskt, Caro-Kann, Pirc, Skandinaviskt, Franskt, e4, Moderna, Alekhine är alla sunda öppningar, går inte att säga vilken som skulle vara bättre än den andra. Specielt inte på lägre nivå. Välj en och håll dig till den en längre tid, köp en bra bok om den och försök lära dig många spelplaner i den är mitt råd. Vilken av dem du väljer är mer en fråga om smak än vilken som är bäst. Nu kommer det att komma postersom säger att jag glömt den och den öppningen och att tex Alekhines försvar inte är bra mm. Men väljer du en av nämnda så har du en sund öppning.

t.A.T.u
Medlem
#4 Skrivet: 6 Jan 2009 21:00

bra eller inte bra sa ska man vel vara glad med remi som svart
e5 med ryskt defend eller e5 med berlin mur anses boda ge mycket goda remi chanser for svart.

Sa e5 e faktiskt ganska bra forsvar mot e4

Stormaster
Medlem
#5 Skrivet: 6 Jan 2009 21:03

om du "måste" vinna eller vill spela på vinst skadu helst int spela e5 blir ganska låst spel osv.. C5 är ju det bästa draget om du vill ha hårt och aggresivt spel.

Kullberg
Medlem
#6 Skrivet: 6 Jan 2009 21:11

tycker inte det går att generalisrea öppningarna så. Samtliga har aggresiva varianter och alla har mereller mindre remibetonade varianter. Och vara nöjd med remi som svart på vår nivå kan jag inte rekomendera, det där är mer på aldra högsta nivå som vit verkligen kan dra nytta av det där tempot. Men som sagt inga av dessa kan anses som bättre än någon annan.

poesimannen
Medlem
#7 Skrivet: 6 Jan 2009 21:37

Man spelar väl för att vinna! Alla öppningar som nämnts är bra men vad som är ännu bättre är att du spelar de öppningar du redan kan en del om och försöker bygga på ditt kunnande där. Det finns öppningar som man kan göra lite olika varianter i och så finns det andra öppningar där man inte tillåts göra ett enda feldrag för då går det snett. Om du t e x svarar med att spela lettiskt e4 e5 Sf3 f5 så kommer du förlora eller komma dåligt i några få drag om du inte kan dina saker. Men spelar du det lite mera passiva öppningsdraget e5, d5 eller c5 så tillåts du att ta ut svängarna mer. Om du är van att spela e5 mot e4 så tycker jag att du ska fortsätta göra det men att du tar lärdom av de partier då det gått snett för dig och att du läser på lite om vad som är tanken bakom öppningen. Det är också en fördel att kunna mer än att svara med e5. Överraskningsmomentet är viktigt i schack också. Jag har kommit mycket bra i bland när jag spelat ovanligt för det kan en del spelare inte tackla. Att bara spela som böcker säger är inte alltid bra det heller. Mitt råd är att lära dig några få öppningar bra och hålla dig till dem..sen kan du bygga på med mer successivt.

Goa hälsningar poesimannen

fille.92
Medlem
#8 Skrivet: 6 Jan 2009 22:22

Jag rekommenderar att du hittar någon bi-variant i en öppning med mycket teori, och pluggar på den ordentligt så att du enkelt vet vad du ska spela, ett tips är "kan"-varianten i sicilianskt

kvarkarn_
Medlem
#9 Skrivet: 7 Jan 2009 11:00

Tack för alla tips. ska nog kolla lite i sicilanskt och se om jag hittar nåt agresivt kanske kan varianten

Ghaban
Medlem
#10 Skrivet: 7 Jan 2009 11:12 - Redigerad av: Ghaban

jugoslaviskt/pirc defense funkar fint!

Finns många böcker om öppningen. Kräver en del teori men ger bra utdelning.

schackpojke
Medlem
#11 Skrivet: 7 Jan 2009 11:15

yes det var den jag pröva också men jag tycker pirc är svårt

Martin_Lokander
Medlem
#12 Skrivet: 7 Jan 2009 11:16

Försök med Draken , den lär ju vara remibetonad

Ghaban
Medlem
#13 Skrivet: 7 Jan 2009 11:17

mjo, problemet är väl då att man bör kunna lite teori i alla varianter annars riskerar man att hamna rätt kasst. (Alt. spelförståelse :P )

fille.92
Medlem
#14 Skrivet: 7 Jan 2009 11:18 - Redigerad av: fille.92

en annan variant som jag har tycker funkar rätt bra är gambiten i skandinaviskt:

om vit väljer att försvara bonden med 3.c4 så spelar svart 3...c6 och vit tappar mycket tempo

schackpojke
Medlem
#15 Skrivet: 7 Jan 2009 11:19

ja den är ganska bra filip men det är den ända variant jag kan i just denna skandinavisk kan ingen annan om de gör c4 istället för d4

schackpojke
Medlem
#16 Skrivet: 7 Jan 2009 11:20

ja draken är väldigt remibetonat

fille.92
Medlem
#17 Skrivet: 7 Jan 2009 11:23

det är rätt ovanligt att man spelar 3.c4 , de flesta spelar d4 följt av c4 för att skapa ett starkt bondecentrum, svart vill sätta tryck på detta centrumet med pjäser, lite som i aljechins försvar...

schackpojke
Medlem
#18 Skrivet: 7 Jan 2009 11:24

ja men i tredje draget kan man spela Lb5 också väll?

fille.92
Medlem
#19 Skrivet: 7 Jan 2009 11:28

ja men då spelar man 3...Ld7 och svart vinner tempo om vit slår på d7 med 4...Sxd7

fille.92
Medlem
#20 Skrivet: 7 Jan 2009 11:29 - Redigerad av: fille.92

Så där kan det också fortskrida...

nu har svart 3 utvecklade pjäser mot vits enda

Kullberg
Medlem
#21 Skrivet: 7 Jan 2009 11:47

Pirc är en av de öppningar som kräver minst memorerande av varianter. Det handlar mer om att lära sig de viktigaste spelplanerna. En riktigt stor fördel med den är att den (enligt mig) bästa öppningsboken som är skriven är just om Pirc. Pirc Alert av Alburt och Chernin. Inte en massa variantuppräkning här utan de förklarar spelideer på ett fantastiskt sätt. Orkar man plugga igenom den så får man en så bra förståelse för öppningen att mycket färre varianter behövs pluggas in. Där finns även en utmärt dvd av Davies om öppningen.

Stormaster
Medlem
#22 Skrivet: 7 Jan 2009 11:58

Citerar: schackpojke, #16:
ja draken är väldigt remibetonat

Draken är verkligen inte remi, blir alltid oklara ställningar.

canyoubeatme
Medlem
#23 Skrivet: 7 Jan 2009 12:30

ja jag skoja bara skälvklart är draken den som är nästan minst remi av alla varianter

Dynamit
Medlem
#24 Skrivet: 7 Jan 2009 14:31

Citerar: Stormaster, #5:
om du "måste" vinna eller vill spela på vinst skadu helst int spela e5 blir ganska låst spel osv.. C5 är ju det bästa draget om du vill ha hårt och aggresivt spel.

e5 ger ju inte låst spel

schackpojke
Medlem
#25 Skrivet: 7 Jan 2009 14:34

inte om det blir spanskt men om det blir tex blir fyrspringar spel

Krazypal
Medlem
#26 Skrivet: 7 Jan 2009 14:37

Anledningen till att man idag förespråkar c5 är för att e5 anses vara "sönderspelat" - förr i tiden svarade man alltid med e5. Inget av dragen är dåliga på något sätt. Öppningar följer modet precis som kläder gör och det är nog bara en tidsfråga innan c5 ersätts av en annan variant.

HeyHoLetsGo
Medlem
#27 Skrivet: 7 Jan 2009 15:52

Spela ...e5

Det är det bästa. En rekommendation om du ska spela e5 är att köpa Mikhail Marins bok Beating The Open Games.

Barbossa
Medlem
#28 Skrivet: 7 Jan 2009 15:58

Rockaden varianten duger väl

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 7 Jan 2009 16:04

Vad är det då?

Gm.matte
Medlem
#30 Skrivet: 7 Jan 2009 16:12

#28 Skrivet: 7 Jan 2009 15:58 Citera