Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / SCHACKDÖDEN?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Författare Meddelande
winterberry
Medlem
#91 Skrivet: 23 Jan 2009 00:16 - Redigerad av: winterberry

Så självaste poängen är att det finns ingen schackdöd. Det var väl det denna tråd handlade om? Den som pratar om schackdöd vet inte vad han pratar om eller med andra ord. Allt som står i massmedia är bluff och båg. Allt styrs av pengar. Hehehehe
Men det är inte ett sant ord att hämta därifrån. Objektivitet är bättre än subjektivitet. Men massan är lättledd. Det bör vi väl ha lärt oss vid detta laget.

winterberry
Medlem
#92 Skrivet: 23 Jan 2009 00:31

Så varifrån kommer då alla lögner om schackdöd? Räkna ut det om ni kan! Jag går inte på den så lätt i alla fall.

fille.92
Medlem
#93 Skrivet: 23 Jan 2009 20:55 - Redigerad av: fille.92

varför skulle schacken dö när den funnits i flera tusen år? om något kommer schack förmodligen bli ännu mer populärt eftersom samhället idag nästan bara handlar om teknik. och schack hör väl ihop med teknik?

singing_scorpion
Medlem
#94 Skrivet: 23 Jan 2009 22:29

Citerar: fille.92, #93:
varför skulle schacken dö när den funnits i flera tusen år? om något kommer schack förmodligen bli ännu mer populärt eftersom samhället idag nästan bara handlar om teknik. och schack hör väl ihop med teknik?

Önskvärd scenario, men jag misstänker att utredning från SSF där det visar svart på vitt minskning av antalet medlemmar och antalet klubbar som försvinner talar emot dig Och jag tror det har skrivits en hel del anledningar varför schack inte kommer att bli större av sig själv (alltså utan att schackspelare och klubbledare anstränger sig)

Trubbe
Medlem
#95 Skrivet: 23 Jan 2009 23:12 - Redigerad av: Trubbe

Jo det vet vi att ansträngelser är nödvändiga och det finns också många som gör det.
Det är nödvändigt med schackutbildning och optimalt hade varit om den varit obligatorisk eller ett tillvalsämne i skolan för alla åldrar. Som en självklarhet liksom gymnastik är ett för kroppen viktigt och självklart ämne i skolan. Det skadar väl inte med lite mental gymnastik också och inte bara kroppslig.

jideck
Medlem
#96 Skrivet: 23 Jan 2009 23:40

Vad jag har sätt så är schacket mer populär idag än för 100 år sedan.
I Sverige men även i världen.

Online schack växer mer än något annat, antal turneringar växer mm
Schack är faktiskt en av de största online spelen i världen.

Gm.matte
Medlem
#97 Skrivet: 23 Jan 2009 23:42

schack är världens Mäst Aktivaste Brädspel ?

Gm.matte
Medlem
#98 Skrivet: 23 Jan 2009 23:52

fille ...... tyvärr håller schack på att dö ut ganska sakta PGA Slöa Människor som inte orkar Lära ut schack till Sina barn Som i Påskturnering i Norrköping .. har för mig att det har varigt över 200 Anmälda där.. men 2008 var det ca bara 120 Anmälda schack spelare där...

singing_scorpion
Medlem
#99 Skrivet: 24 Jan 2009 02:19

Citerar: jideck, #96:
Vad jag har sätt så är schacket mer populär idag än för 100 år sedan.
I Sverige men även i världen.

Online schack växer mer än något annat, antal turneringar växer mm
Schack är faktiskt en av de största online spelen i världen.

Visserligen växer online delen men i dagsläge på bekostnad av klubbschack. Visst, det finns allt för många anledningar varför men kom ihåg att många på dessa sidor är amatörer precis som mig, samma personer som förmodligen spelade ihop med sina föräldrar och kompisar. Så mörketalet för antalet icke-klubbspelare har kanske knappt förändrats medan själva klubbarna dör ut.

Jag vet iaf min vision och jag gör så gott jag kan för att få folk intresserade, kanske därför är jag mera intressera av en debatt om praktiska biten än en metadiskussion om huruvid online är det nya svarta; kom ihåg att vi blir allt fler och fler här i världen och då frågar jag er och mig själv en sak. Håller schacket samma expantionella kurva som befolkningen?

#95 Trubbe, eftersom jag har inga erfarenheter av låg- och mellanstadiet i Sverige så måste jag fråga om schack4an inte är det du söker efter, är det inte då majoriteten av skolorna anordnar lite träning för eleverna? Eller är det bara jag som naivt tror att schack kan bli majoritetsvänligt genom bara ett år träning på skoltid... Som sagt, det är kanske synen på schack som behöver ändras.

Trubbe
Medlem
#100 Skrivet: 24 Jan 2009 07:12

Schackfyran har funnits i 20 år minst och på de senaste åren har deltagarantalet vuxit med raketfart medan mer distrikt involverats. Om schackfyran hade varit lösningen så skulle naturligtvis ett genomslag kommit för länge sedan. Jag har lite svårt för att förstå hur Förbundet kan prata om den stora succen S4:an samtidigt som man pratar om schackdöd. Det stämmer ju inte med verkligheten och det verkar som man i dessa
påståenden talar mot sig själv. En sorts moment 22.
Jag tror inte onlinedelen växer på bekostnad av klubbschacket. Snarare tvärtom eftersom online är ett alldeles utmärkt träningstillfälle för ungdomar som inte har någon förälder som kan spela schack. Här har man chans att ytterligare fördjupa sina
schackliga begåvningar. Hade inte online funnits skulle dessas utveckling inte gå framåt i samma takt då klubbar generellt inte erbjuder mer än ett träningstillfälle i veckan.

Krazypal
Medlem
#101 Skrivet: 29 Jan 2009 23:23

Bowlingen hade ju samma problem - sedan införde de discobowling...

Funderar på om vi skall göra om klubblokalen - in med neonljus, dunka dunka och en bar

I34JS
Medlem
#102 Skrivet: 30 Jan 2009 11:03

hallå hur börjar man köra schack!!?

Jedidja
Medlem
#103 Skrivet: 30 Jan 2009 15:34

ost

Calzio
Medlem
#104 Skrivet: 30 Jan 2009 15:55

Schack är en väldigt rolig sport men det skiljer sig otroligt mycket från t.e.x fotboll och pingis där det mer är kropp och mindre hjärna.

Dagens ungdomar tycker väl att det är roligare att röra sig än att tänka ( jag är ett undantag, jag tycker det är lika kul ).

Men om man vänder sig till vuxna som troligtvis oftast inte har konditionen till att röra sig men istället tålamodet som krävs för Schack, så kan ju det vara en anledning till att fler vuxna spelar Schack en barn. ( Har ingen källa )

Muamer
Medlem
#105 Skrivet: 30 Jan 2009 16:15 - Redigerad av: Muamer

Citerar: Calzio, #104:
Schack är en väldigt rolig sport men det skiljer sig otroligt mycket från t.e.x fotboll och pingis där det mer är kropp och mindre hjärna.

Du har rätt, men största skillnaden är dock att barn lär sig spela fotboll och pingis i skolor men inte schack tyvärr. Alla barn som jag har lärt spela har gillat spelet.

Calzio
Medlem
#106 Skrivet: 30 Jan 2009 16:29

Vår skola har fått besök från Schackfyran och har därför fått lärt oss spela Schack. Vi spelar mycket på skoltid och vi har t.o.m en schackturnering i skolan.

Men för det mesta så får man ju som du säger idrotta istället för att "schacka".

Strategi kunde kanske vara ett nytt ämne i skolan?

Muamer
Medlem
#107 Skrivet: 30 Jan 2009 17:12

Citerar: Calzio, #106:
Strategi kunde kanske vara ett nytt ämne i skolan?

Strategi är kanske ett lite för brett begrepp, men logiska spel och problem är något som kanske skulle kunna införas till matteundervisningen för att göra den mer intressant. De elever som tycker om matte skulle bli ännu mera intresserade och de som tycker att det är tråkigt eller svårt kanske blir intresserade och mer engarerade. Jag undrar vad lärarna på SO tycker om saken?

-Muamer

Elrey
Medlem
#108 Skrivet: 31 Jan 2009 11:45

Citerar: Zukertort, #1:

Vad beror det på att schackklubbar i Sverige läggs ner i en otäck takt och kvarvarande klubbar, successivt, tappar medlemmar? Är det något fel på schacket? Varför ger försöken till nyrekrytering av medlemmar till klubbarna så klent resultat? Är det schackdöden vi bevittnar? Vad göra?

Aha! Du menar schackklubbarnas död!
Det finn schackklubbar som är vid god hälsa och inte tappar medlemmar!
Varför?
Schack som spel, kommer inte att dö.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Du måste logga in för att kunna posta!