Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / SCHACKDÖDEN?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#61 Skrivet: 16 Jan 2009 16:12

Att SPELA är klart det bästa

Jedidja
Medlem
#62 Skrivet: 16 Jan 2009 21:35

Det är ju allmänt accepterat att schack är bra för hjärnan, hälsan osv, men är verkligen schack på hög nivå särskilt bra?

fille.92
Medlem
#63 Skrivet: 16 Jan 2009 21:44

jodå, det är klart att det är bra att hålla hjärnan i trim, men schack är som alla andra sporter,man kan inte hålla på hur länge som helst eftersom det är både psykiskt och fysiskt krävande... känner faktist till ett fall där en man hade fått råd av sin läkare att sluta med schack pga att det var för stressande för honom, men han struntade i det och spelade en seriematch dagen därpå, kan du gissa vad som hände?

singing_scorpion
Medlem
#64 Skrivet: 16 Jan 2009 22:12

#63 Schackdöden inträffade?! Men allvarligt, jag köper att schack kan vara väldigt stressigt och påfrestande men att få hjärtattack av schack (som jag misstänker du menar) är väl ändå väldigt sällsynt

sture_lindberg
Medlem
#65 Skrivet: 16 Jan 2009 22:16

Jag tycker däremot att schack är det mest avkopplande som finns.Finns inget annat som jag kopplar av så mycket av som att spela schack

Jedidja
Medlem
#66 Skrivet: 16 Jan 2009 22:20

Tänker mer på schack på VÄLDIGT HÖG nivå elo 2200 och uppåt. Alla timmar framför datorn, teoripluggande samt förberedelser före partierna kan väl inte vara särskilt sunt. Jag själv ligger precis under den nivån och får ofta huvudvärk efter partierna osv.

sture_lindberg
Medlem
#67 Skrivet: 16 Jan 2009 22:28

Beror väl på hur man ser på saken.JAG spelar schack för det är det roligaste spel som finns.Sen är det upp till var och en vilken nivå man försöker uppnå.Gäller att koppla av bara.

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#68 Skrivet: 16 Jan 2009 22:29

Allt tävlande på elitnivå är extremt och förmodligen inte speciellt sunt i längden. Schack tillhör nog ändå de minst osunda tävlingsaktiviteterna.

tomazkid
Medlem
#69 Skrivet: 16 Jan 2009 23:08

Citerar: singing_scorpion, #29:
Hur kan det då finnas rätt många som spelar strategispel på PC, har man testat att verkligen lära sig Europa Universalis så inser man att det kräver tålamod.

Bah, Victoria är svårare ;)
Och HOI2 DD Armageddon stressigare cool:

singing_scorpion
Medlem
#70 Skrivet: 16 Jan 2009 23:49

Citerar: ETTA_på_STEGEN, #68:
Allt tävlande på elitnivå är extremt och förmodligen inte speciellt sunt i längden. Schack tillhör nog ändå de minst osunda tävlingsaktiviteterna.

Blanda det med lite vattenpolo, skidskytte och yoga så är din hälsa på topp... om du inte råkar skjuta fel person under skydskytte Men jag håller med, schack i måttliga mängder (varierar från person till person) är nyttigt.

#69 Jag försöker verkligen lära mig HoI 2 nu när hela samlingen är inhandlad... men något säger mig att nobelpris i kvantfysik ligger närmare för vad som är realistiskt att ha som mål.

Btw, för att återgå till topic: Vad säger ni om samarbete med andra brädspelsklubbar (ifall det passar alla) och kanske andra föreningar för att få lite mera pengar, reklam och potentiella medlemmar, är det yey eller ney?

tomazkid
Medlem
#71 Skrivet: 17 Jan 2009 00:37

Vet iaf två dödsfall som inträffat under schackspel.
Ett under SM och ett under seriespel.
Men, om man ska välja, vill du dö av stress när du spelar schack eller när du anstränger dig genom att t.ex. gå i trappor?

sture_lindberg
Medlem
#72 Skrivet: 17 Jan 2009 04:43

Dödsfall kan väl hända vad man en håller på med?? Tror knappast att schack är särskilt farligt Tvärtom !

tomazkid
Medlem
#73 Skrivet: 17 Jan 2009 05:10

Citerar: sture_lindberg, #72:
Dödsfall kan väl hända vad man en håller på med??

Jo, det mest tragikomiska jag känner till är en som fick hjärtinfarkt (lätt sådan) när han putsade fönster från utsidan.
Hjärtinfarkten i sig var inte dödlig, men han trillade så att han fick huvudet ner i spannen och drunknade."

rojo57
Medlem
#74 Skrivet: 17 Jan 2009 15:26

Möjligt att det inte är farligt men det är inte kul när personen som sitter sidan om en bara snörvlar till, trillar i golvet och dör inför ögonen på spelarna i 2 allsvenska lag...
Jag tyckte inte om det i varje fall.

rojo57
Medlem
#75 Skrivet: 17 Jan 2009 15:29

I och för sig, det visar ju hur länge man kan vara aktiv på allsvensk nivå. Vet inte hur gammal mannen i fråga var men jag tippar på mellan 75 och 80 år. Han var fortfarande en spelare att räkna med och framför allt trevlig att prata med.

winterberry
Medlem
#76 Skrivet: 17 Jan 2009 15:41 - Redigerad av: winterberry

Förr i tiden såg man det som en stor ära att dö med stövlarna på. Då kom man till Valhall. Att dö vid schackbrädet måste väl ge viss belöning hemma hos schackgudinnan
antar jag. Bättre det än att dö framför dumburken tycker jag.

singing_scorpion
Medlem
#77 Skrivet: 17 Jan 2009 15:53

Är det bara jag eller säger det en del om hur mycket vi behöver nytt blod i schacket om våra allsvenska spelare dör av hjärtattack och åderförkalkning under turneringen

greenberry
Medlem
#78 Skrivet: 17 Jan 2009 16:04 - Redigerad av: greenberry

Det säger ingenting eftersom man kan dö precis var som helst. Det är tillfälligt och kan inte statistiskt bevisa någonting. En av dom kanske allra största grejerna med schack är att en 85-åring kan spela mot en 7-åring i en mycket spännande match. Vilken annan
idrott äger en sådan omfattning av umgänge mellan åldrar?
En fotbollspelare brukar, inte i alla fall, men i de flesta, hamna vid 40-årsåldern antingen på läktaren eller framför TV:n med en ölburk i handen. Då klarar han inte att spela i allsvenskan mer och det är frågan om han klarar att spela boll överhuvudtaget.
En schackspelare blir aldrig för gammal. Bara bättre och bättre då han genom erfarenhet fördjupar sina schackliga kunskaper.
Ge mig rätt i detta åtminstone.

singing_scorpion
Medlem
#79 Skrivet: 17 Jan 2009 17:15

Citerar: greenberry, #78:

Du har rätt

ChillingGuy
Medlem
#80 Skrivet: 17 Jan 2009 18:43

Citerar: greenberry, #78:
Det säger ingenting eftersom man kan dö precis var som helst. Det är tillfälligt och kan inte statistiskt bevisa någonting. En av dom kanske allra största grejerna med schack är att en 85-åring kan spela mot en 7-åring i en mycket spännande match. Vilken annan
idrott äger en sådan omfattning av umgänge mellan åldrar?
En fotbollspelare brukar, inte i alla fall, men i de flesta, hamna vid 40-årsåldern antingen på läktaren eller framför TV:n med en ölburk i handen. Då klarar han inte att spela i allsvenskan mer och det är frågan om han klarar att spela boll överhuvudtaget.
En schackspelare blir aldrig för gammal. Bara bättre och bättre då han genom erfarenhet fördjupar sina schackliga kunskaper.

När du blir riktig gammal i schack tappar du lite av din spelstyrka om du vet vem Kurt Savegren är kan du ta honom som exempel.

Han är omkring 85 och har inte förbättrar sig utan tvärtom , han har vart rockadens klubbmästare och varit med och vunnit elitserien men nu har han bara 2000 och spelar i samma lag som mig !

greenberry
Medlem
#81 Skrivet: 17 Jan 2009 20:37

Kanske det har lite att göra med mättnad. Inspirationen att upprätthålla spelstryrkan.
SSF:s rekommendationer vid tilldelande av ratingtal är ej åldersrelaterad men däremot
passivitets- eller aktivitetsrelaterad samt naturligtvis också beroende på hur man spelat.
Det måste vara svårt att kunna hänga med på elitserienivå oavsett älder. Fortfarande inte dåligt att vid 85-års ålder spela i elitserien.
Sedan har jag en misstanke om att människor i allmänhet har svårt att komma på något nytt efter 30-årsåldern.
De flesta nya teorier och upptäckter har gjorts av människor innan 30. Verkar som vi
på något sätt tappar lusten eller inspirationen och gärna istället vill luta oss tillbaks på det gamla och väl beprövade.
På de högre nivåerna i schack kommer nyheter hela tiden. Vissa öppningar populariseras och nya varianter ser dagens ljus. Det gäller att hänga med där och skulle föreställa mig det kan vara svårt för en 85-åring att ha lust till detta om man spelat schack hela sitt liv.
Däremot när det gäller människor i hög ålder som börjar spela schack sker bara förbättringar.

ChillingGuy
Medlem
#82 Skrivet: 17 Jan 2009 21:52 - Redigerad av: ChillingGuy

Citerar: greenberry, #81:
Kanske det har lite att göra med mättnad. Inspirationen att upprätthålla spelstryrkan.
SSF:s rekommendationer vid tilldelande av ratingtal är ej åldersrelaterad men däremot
passivitets- eller aktivitetsrelaterad samt naturligtvis också beroende på hur man spelat.
Det måste vara svårt att kunna hänga med på elitserienivå oavsett älder. Fortfarande inte dåligt att vid 85-års ålder spela i elitserien.
Sedan har jag en misstanke om att människor i allmänhet har svårt att komma på något nytt efter 30-årsåldern.
De flesta nya teorier och upptäckter har gjorts av människor innan 30. Verkar som vi
på något sätt tappar lusten eller inspirationen och gärna istället vill luta oss tillbaks på det gamla och väl beprövade.
På de högre nivåerna i schack kommer nyheter hela tiden. Vissa öppningar populariseras och nya varianter ser dagens ljus. Det gäller att hänga med där och skulle föreställa mig det kan vara svårt för en 85-åring att ha lust till detta om man spelat schack hela sitt liv.
Däremot när det gäller människor i hög ålder som börjar spela schack sker bara förbättringar.

Han gjorde det för länge sen , om du hade läst mitt inlägg lite mer noggrant hade du sett att han spelade i mitt lag ; Rockaden 4. Han är verkligen inte passiv han vann korrlag-NM med Rockaden i år , men elitserien spelar han inte

greenberry
Medlem
#83 Skrivet: 18 Jan 2009 09:10

Rockaden 4 är ju heller inget dåligt lag och spelar man där tillhör man ju gräddan av
den svenska schackstyrkan. Då hade ju jag, för att nämna en, varit helt chanslös mot honom även fast det fortfarande fattas några år till 85 för min del.
Det är nog ganska normalt att man inte kan förbättra sin spelstyrka så mycket mer på den nivån vid den åldern men på lägre nivåer finns konkreta bevis på spelstyrkeförbättringar hos 85-åringar. Förutsatt dom är schackligt aktiva.
Sedan är det också så med schack. Det spelar egentligen ingen roll vilken nivå man är på. Viktigast att man möter spelare på sin egen nivå. Därför blir schack roligt, inspirerande och nyttigt för alla människor som utövar sporten oavsett ålder eller nivå.

Falconetti
Medlem
#84 Skrivet: 22 Jan 2009 00:49

Har precis träffat en ny kvinna (31 år). Hon bor på Östermalm och är utbildad jurist. När jag med darrande nördstämma sa att jag spelade schack var det typ det coolaste hon hört, likaså tyckte hennes polare. Nu vill hon bli med på klubbkvällarna och spana in de smarta männen.PS: Håll fingrarna borta ;)
Så int´fan betraktas schack enbart som ohippt.
Men schack kommer aldrig, aldrig, aldrig bli massmedialt stort i Sverige tidningsspalterna om vi inte har turen att få en Magnus Carlsen.
Ett barngeni kittlar.
BTW: Jag har jobbat 11 år på Expressen.

tomazkid
Medlem
#85 Skrivet: 22 Jan 2009 01:20

Citerar: Falconetti, #84:
BTW: Jag har jobbat 11 år på Expressen.

Har Expressen samma "policy" som Aftonbladet, att man bara skriver om saker som är intressanta för den "stora massan", även om man därigenom inte rapporterar fullständiga fakta?

singing_scorpion
Medlem
#86 Skrivet: 22 Jan 2009 02:46

Citerar: Falconetti, #84:
Men schack kommer aldrig, aldrig, aldrig bli massmedialt stort i Sverige tidningsspalterna om vi inte har turen att få en Magnus Carlsen.

Varför skulle folket bry sig så mycket om ett barngeni inom en sport/spel som nästan ingen är intresserad av att höra? Jag röstar snarare på färgstarkare personligheter i schack som syns mera i media. Kanske en schacklig motsvarighet till DiLeva?!

Thurisaz
Medlem
#87 Skrivet: 22 Jan 2009 03:54

Citerar: singing_scorpion, #86:
Varför skulle folket bry sig så mycket om ett barngeni inom en sport/spel som nästan ingen är intresserad av att höra? Jag röstar snarare på färgstarkare personligheter i schack som syns mera i media. Kanske en schacklig motsvarighet till DiLeva?!

\o

Jag kan ställa upp frivilligt som Schack vikingen, behöver bara låta håret och skägget växa ut igen. Så kan jag köra yxan i brädet när jag förlorar...

Falconetti
Medlem
#88 Skrivet: 22 Jan 2009 23:29

Varför skulle folket bry sig så mycket om ett barngeni inom en sport/spel som nästan ingen är intresserad av att höra?

Vi kan börja här:

Text från norska idrottsgalan. Kolla vem som fick pris där...
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=550098

Radioljud från galan på:
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/451608

Lite fler artiklar från Norges Expressen, VG:
http://partner.sesam.no/vgnett/?q=magnus+carlsen&c =n

NRK - Norges SVT har rapporter från Corus:
http://www.nrksport.no/sjakk/1.6430982

På NRK finns också ett schackforum:
http://www.nrk.no/debatt/index.php?s=8c226de8b65c3 ec93795beccd41dca46&showforum=327

Och NRK har också numera en egen schacksida på sportsidorna på nätet jämte fotboll, ishockey, skidor och annat:
http://www.nrksport.no/sjakk/

Detsamma när det gäller Nettavisen:
http://www.nettavisen.no/sjakk/

Nettavisen har också en intressant artikel på:
http://www.nettavisen.no/sjakk/article2498801.ece

Några träffar på Magnus Carlsen hos VG:S konkurrent Dagbladet:
http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/index.php?strin g=magnus+carlsen

Falconetti
Medlem
#89 Skrivet: 22 Jan 2009 23:46

Har Expressen samma "policy" som Aftonbladet, att man bara skriver om saker som är intressanta för den "stora massan", även om man därigenom inte rapporterar fullständiga fakta?
------------
Under mina år på Expressen lärde jag mig att tidningen lever på lösnummersförsäljning. Löpsedeln är en säljaffisch där man försöker hitta ett ämne som lockar flest köpare.
Den löpsedel som sålde bäst under min tid var:
EVA &
EFVA
GIFTER
SIG

...och den som gick sämst var
ISRAEL-
OFFENSIV
I MELLAN-
ÖSTERN

Det skiljde ungefär 300 000 tidningsköpare mellan de löpsedlarna.

Så vill ni se en snabb död av kvällstidningar får ni be om en orgie i löpsedlar om Gaza och andra viktiga politiska saker. Men så länge folk vill ha Gynning, Let´s dance-stjärnor och annat får ni nog ta ett djupt andetag och skälla i några år till.

---Don´t kill the messenger---

winterberry
Medlem
#90 Skrivet: 23 Jan 2009 00:02

Jo så är det men om man frågar folk i allmänhet om dom vet vem Magnus Carlsen är så
blir svaret nej. Fråga om dom vet vem zlatan är så blir svaret ja. Varför är det så?
Zlatan figurerar ständigt i massmedia. Carlsen har också fått stora rubriker men inte så ofta. Folk glömmer honom därför.
På var sitt sätt år dom båda genier och borde ha samma uppmärksamhet i rättvisans namn. Skillnaden är att Zlatan kommer att vara helt glömd om 100 år medans Carlsen
och hans partier kommer att ligga i databaser och exempel för varje människa som
är intresserad av att lära sig något nytt. Liksom Aljechin finns kvar och många spelar mot honom än idag t.o.m. här på självaste schackonline. Fast han är död. Läste för inte så länge sedan ett inlägg som lät så här. "Jag brukar spela Sc6 mot Aljechin" .Förklara det om ni kan.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!