Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fler utbrända schackspelare?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
trumvirvel
Medlem
#1 Skrivet: 14 Dec 2008 09:04

Hej igen.

Tror knappt att det är sant, men sedan början på november har jag varit hemma, sjukskriven för utbrändhet.

Har därför inte varit inne här på sista tiden, men nu börjar LITE ork (och schackabstinens) komma tillbaka.

Är det fler här på SO som är eller har varit utbrända? Hur har det påverkat ert förhållande till schacket?

För mig innebär det att jag för tillfället begränsar mig till en schacksida (den här) och i fortsättningen bara kommer försöka att ha ETT aktivt parti åt gången. Spelande i Stegen får därför vara för tillfället...

/Trummisen

Elrey
Medlem
#2 Skrivet: 15 Dec 2008 08:53

Hej trumvirvel!

Utbrändhet eller utmatningsdpression, kallar det vad man vill. Jag var arbetsläs sedan november 2006 och fick mig ett rejäl anfall av "utbrändhet" år 2007 och det drabbade också schackspelandet både på nätet och "live"

Här på OS drabbade mig så tillvida att jag helt enkelt gav upp i alla partier jag spelade för jag kunde inte koncentrera mig. På ett annat ställe på nätet gjorde jag som du och hade enbart två partier. Som slutade med förlust.

Under "depressionen" passade jag på att läsa igen min favo bok: The Life and Games of Mikhail Tal samt att söka hjälp hos en psykolog.

Sammanfattning: DU KOMMER TILLBAKA!

Juan Carlos, Elrey

trumvirvel
Medlem
#3 Skrivet: 16 Dec 2008 19:37

Låter hoppfullt, tack för ditt svar. Skönt att höra att du mår bättre nu.

"Life and games..." ligger faktiskt på nattduksbordet. Kändes lite för avancerad (för få diagram och jag orkade inte sitta med ett bräde) sist jag gav mig på den så jag började med Chernevs "Logical chess...", men kanske skulle omprioritera.

Nu har jag inte läst någon schacklitteratur sen början på sjukskrivningen - lite jobbigare att läsa för tillfället - men snart är det nog dags igen.

pabblo
Medlem
#4 Skrivet: 17 Dec 2008 14:57

Hej! För mig var det faktiskt i sammband med att jag var hemma för utbrändhet som jag började spela schack här. OK, inte i början när jag var mest stressad, men sen...
Jag försköt ju dygnen lite och jag råkade ramla över det här en natt och vips så var jag fast. Var ju en sopa i början, lite bättre nu. Vet inte om jag var en sopa i början för att jag var sjuk eller helt enkelt inte bra på det här.
Nåja...ett litet inlägg i frågan.

MVH Bjarne

skarre1
Medlem
#5 Skrivet: 17 Dec 2008 15:24

Lycka till Bjarne!!
hoppas allt ordnar sig, det där med schack
är ju ändå bara ett spel.
Ha det gott!!!

Lasse

Malvan
Medlem
#6 Skrivet: 17 Dec 2008 15:43

Jo, det finns det viktigare saker än schack, fast det är bra på så vis att man slipper grunna på allvarligare saker medan man spelar.

myrungs
Medlem
#7 Skrivet: 17 Dec 2008 16:53

Hej klart är det ett bra sätt att *glömma* bort alla andra jättebekymmer man har ( jag har verkligen jättebekymmer) genom att *bara* spela i stället.....

skarre1
Medlem
#8 Skrivet: 17 Dec 2008 17:24

Helt rätt Malvan!! tyvärr så kommer vardagen ifatt

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#9 Skrivet: 17 Dec 2008 23:50

Citerar: Malvan, #6:
Jo, det finns det viktigare saker än schack

Finns det ?

Ja, det skulle kanske vara musik då i så fall

Krazypal
Medlem
#10 Skrivet: 18 Dec 2008 04:05 - Redigerad av: Krazypal

Kanske kan bidraga med några ord i denna tråden...

Jag blev inte utbränd på något sätt. Inte psykiskt överhuvudtaget. Det enda jag gjorde var att säga farväl till min vän och fastna med foten i bussens dörr.
Nästa gång jag vaknade var på sjukhuset med en halv arm mindre.
Med tanke på att jag var fysiskt aktiv 5-6 ggr per vecka före olyckan var det en rejäl omställning till att vara ett kolli i tre år. Psykologiskt ser jag utbrändheten med samma ögon som mina - jag vill göra men jag klarar inte det...

Jag tappade räkningen efter min 15:e dödslängtan.
Jag ville inte se en fotboll för att jag inte kunde spela med den.
Jag ville inte se Sörenstam för hon gjorde en birdie.
Jag vill inte klättra upp för en 300 m vägg längre.
Jag ville inte höra en buss för att den skulle döda mig.
Jag ville inte se mina vänner för de trodde inte på mig längre.
Jag ville inte finnas för jag var inte den jag är.

Men någon gav mig en hand och ställde mig upp...

Jag är fortfarande handikappad.
Men jag tror på den som sträckte ut min hand.

Du trodde på mig...
Jag tror på mig...
Ni tror på mig...
Och jag lever

Och schack är en underbar sport...

/peter

2-stroke
Medlem
#11 Skrivet: 18 Dec 2008 13:36

Har iofs inte varit utbränd (tack och lov), men jag började spela här i våras efter att ha brutit benet. Benet är läkt, men schacket finns kvar!

MuppetWarrior
Medlem
#12 Skrivet: 18 Dec 2008 14:08

Fint Peter

Jag känner igen mig i det du skriver. För mig var det ryggen som vek sig, överarbetad och misshandlad, och jag fick plötsligt finna mig i att vara mer eller mindre sängbunden. Jag som levt hela mitt liv i arbete, i skogen, med jorden, på landet, fick min första yxa vid 6 års ålder, körde timmer i skogen som 13-åring... Vid 24 skulle detta plötsligt, orimligt, ta slut. Och läkarna som bara flinade åt mig när jag sa att jag ville tillbaka till ett fysiskt liv, att jag aldrig ens hade haft ett innearbete, och inte ville ha ett heller, att jag inte ens hade en gymnasieutbildning. Dom log och förstod, att ryggen skulle nog aldrig bli riktigt som förr.

Resultatet av allt det där blev, naturligt nog, en rätt rejäl mental kollaps, tala om dödslängtan, och psykläkarna, som iaf var aningen trevligare än dom andra.

Hur som helst, någonstans i det hela så kom jag på att schack kunde vara något för mig, så jag skaffade mig ett program till datorn, hittade en gammal bok som tillhört farsan, och så bar det av. Och jag måste säga att för mig så var det en mycket stor hjälp att ha det att fokusera på, det mesta andra hade ju liksom rasat. Ibland vet jag verkligen inte vad jag hade gjort om jag inte haft den distraktionen. Tillfredsställelsen i att kunna lära mig något nytt har ju varit väldigt stor, mycket av det jag lärt tidigare i livet blev ju lite meningslöst eftersom jag inte längre kunde nyttja det för egen del, kul då att se att jag kunnat göra framsteg i denna högst mentala och fascinerande idrott, så annorlunda från det jag höll på med tidigare.

Så en hel del timmar har det blivit framför datorn dom senaste tre åren, har en fin fåtölj som jag sitter rätt bra i, och ryggen besvärar mig inte så farligt längre, mest bara en bakgrundssmärta, ja, så länge jag inte gör något speciellt fysiskt alltså. Och även om livet verkligen inte ser ut så som jag tidigare hoppades och trodde att det skulle göra, och jag fått finna mig i att inte kunna göra många av dom saker jag tidigare trivdes bäst med, så måste jag ändå säga att det finns en hel del glädjeämnen, och schacket är definitivt ett av dom.

Väl mött & God Jul på er
/Andrew

misstänk
Medlem
#13 Skrivet: 18 Dec 2008 20:10

Vilken tur att du också har en dator då. Men bäst är väl ändå en verklig motspelare i kött och blod. Det kan jag sakna ibland. God Jul !
/Miss Tänk

nicholas
Medlem
#14 Skrivet: 18 Dec 2008 22:29

MuppetWarrior & Krazypal, att vi lirar i en hög div.,.. Jag Niclas var med om en bil olycka 1/12 06.låg ett/år på lassa.nu är jag 60% skadad , var en grymt bra innebandy lirare & efter det lirade jag dart & blev bland dom bästa i norrland, scahack är ett skönt spel man kan lira, med fina mot ståndare....mvh Niclas

nicholas
Medlem
#15 Skrivet: 18 Dec 2008 22:49

god jul, glad påsk o happy halloweeeeeen!!!!!!!!!!!!!!!!

röding2
Medlem
#16 Skrivet: 21 Dec 2008 19:12

Nicholas = Förvirrad som vanligt. Ingen nyhet precis. Länge sedan jag såg dej på Konsum förresten.

HeyHoLetsGo
Medlem
#17 Skrivet: 22 Dec 2008 10:34

Jag har nog spelat lite för mycket och tappat lusten. Men nu efter att jag spelat ut en 23 spelare i blixt med kross så är glädjen på topp.

Halvslak
Medlem
#18 Skrivet: 22 Dec 2008 14:45

Fin dikt Krazypal !

Blev utbränd vid 29 års ålder o fick Panikångest !
En panikångestattack är fruktansvärd.
Läskigt vad fort det kan gå.

Utbrändhet kan nog liknas vid en bil som går på högvarv o där ingen fyller på bränsle....................o rätt var det är så stannar hela maskineriet.

Kommer ihåg att jag inte visste hur man gjorde te´.
- Jag som druckit te´hela livet !

Huvet var bräddfullt av att hålla kroppen från en kollaps.
- Kunde inte knyta skosnören t.ex.

Ofattbart idag, men då var det ett faktum.

Idag är jag noggrannare med att fylla på bränsle genom att ge mej själv kvalitetstid och att träna regelbundet.
Efter att ha pysslat ihop ett armborst modell 1490 samt sprungit en runda så mår jag bra och är bättre rustad för jobbkrav och stress.

Tror inte jag blir utbränd igen. Jag känner igen symtomen.
Men panikångesten får jag leva med, men har lärt mej att distrahera bort den.
Tillexempel spela Schack på Schackonline

vilhelm
Medlem
#19 Skrivet: 22 Dec 2008 21:48

Citerar: röding2, #16:
Förvirrad som vanligt.

hehehe!...jo jag har nog märkt det också...konsum? är det han som står vid grapefrukten o letar efter en ost??....du ser nicke!skrivet ord är brutalt exponerande

Elborros
Medlem
#20 Skrivet: 22 Dec 2008 21:56

Hi hiii...konsum? jag kommer kl 20,30.helt ok hi hiii

röding2
Medlem
#21 Skrivet: 23 Dec 2008 00:04

Då träffar Du inte mej men kanske Sven- (ikonsum)

hus-knuten
Medlem
#22 Skrivet: 23 Dec 2008 00:14

jag är inte utbränd,men det är många som tror det

Elborros
Medlem
#23 Skrivet: 23 Dec 2008 00:31

Jag har bevis som många inte har ni borde se min bild serie, men jag vet ej hur jag får in gamla bilder som inte är digitala...

Mvh Niclas

vilhelm
Medlem
#24 Skrivet: 23 Dec 2008 00:32

Citerar: Elborros, #23:
har bevis som många inte har ni borde se min bild serie, men jag vet ej hur jag får in gamla bilder som inte är digitala...

vaddå?har du filmat röding på konsum??

Elborros
Medlem
#25 Skrivet: 23 Dec 2008 00:33

Men Börje, han heter inte Sven i grönsakerna.... Alf är namnet....

MindMaster
Medlem
#26 Skrivet: 23 Dec 2008 01:54

spela?

trumvirvel
Medlem
#27 Skrivet: 25 Dec 2008 15:47

Tycker det är härligt att se att vi är så många som hittat någon slags förhöjd livskvalitet på grund av schacket. Har ännu inte hittat någon bättre symbol för livet (och döden) än detta spel. Det är någonting speciellt när pjäserna står uppställda innan det första draget. Obegränsad potential, oändliga möjligheter. Ett hoppets och förtvivlans mikrokosmos...

God fortsättning till alla astronauter på färd mot nya stjärnkonstellationer

/Magnus

Tom_chess
Medlem
#28 Skrivet: 25 Dec 2008 15:58

:retas::skäms::grin::):förvirrad::cool::ledsen::fö rvirrad::skratt::ner::upp:;-)

röding2
Medlem
#29 Skrivet: 25 Dec 2008 17:16

Det finns en här på So som kallar sig sven i konsum. Dete var honom jag syftade på Nicke ( Elborros ) Sedan tror jag att Nicke har sett mej och min senaste pudding på affären. Den bilden skulle ni allt vilja ha !

röding2
Medlem
#30 Skrivet: 25 Dec 2008 17:18 - Redigerad av: röding2

...och det är inte blodpudding eller brylépudding det handlar om här....

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!