Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Diskussion om Stegen
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
Kullberg
Medlem
#151 Skrivet: 1 Feb 2009 20:45

Partierna på ICCF blir ändå lite längre i praktiken då de inte räknar tid i minuter utan endast i dagar. dvs. gör du ett drag inom 24 timmar så går inte tiden alls. Då spelar det inte någon roll vem som går och lägger sig först , Om man inte sover väldigt länge.

vilhelm
Medlem
#152 Skrivet: 1 Feb 2009 20:46

det är just nu 738 spelare i stegen...och väldigt många som gett upp..inte på oförmåga att avancera utan att göra åverkan på rimlig tid...föslaget på 2 dagar per drag finns det bättre förslag på...knightrider det där blitz ska man göra 10 drag inom 10 dagar?Hur går det till exakt?

knightrider
Moderator
#153 Skrivet: 1 Feb 2009 20:51

Ja, som Kullberg skriver i #151 och insparad tid ackumuleras.

Kullberg
Medlem
#154 Skrivet: 1 Feb 2009 20:53

Det funkar precis som 10 drag per 30 dagar som redan finns, bara det att du får 10 dagar per 10 drag. dvs du börjar med 10 dagars betänketid och när du gör ditt 10de drag får du 10 nya och behåller de gammla sparade. and so on..

vilhelm
Medlem
#155 Skrivet: 1 Feb 2009 20:54

ok men för en lekman..kan jag hålla på så länge det krävs bara jag gör 10 drag på 10 dagar?är inte så bright blue ang korrtider

vilhelm
Medlem
#156 Skrivet: 1 Feb 2009 20:55 - Redigerad av: vilhelm

ok vi krockade i fråga o svar det verkar bättre än nu tycker jag..eller vad sägs?

Kullberg
Medlem
#157 Skrivet: 1 Feb 2009 21:45

Att ändra tiden förändrar dock inget när det gäller det osportsliga. Om man spelar snabbt så kan man ju spara ihop till en hel del dagar och om man sedan håller på att förlora kan man ju bara sluta dra och sitta ut sina 30 dagar eller vad det nu kan bli.

Vad jag tror sajten hade mått bra av är ett par tre domare som kan avdöma partier, då hade man sluppit detta problem. Om man kan påvisa en solklar vinst så messar man en domare som kollar upp det. Detta bygger ju i och för sig på att någon är intresserad av att vara domare och att man kan hitta 100% pålitliga sådana då en sådan "makt" kan ställa till med mycket. Om han/hon på fyllan tex. får för sig att leva rövare . Men sådan går ju att förhindra rent tekniskt också antar jag. Man skulle tex bara kunna döma 5 partier per dag och de kan inte döma sina egna eller andra domares partier. Med detta system plus "blixtkorr i stegen så hade det nog flutit på riktigt bra.

sture_lindberg
Medlem
#158 Skrivet: 1 Feb 2009 21:55 - Redigerad av: sture_lindberg

Angående det osportsliga kan bara en attitydförändring bland oss spelare förändra det hela.Frågan som måste ställas är:Om det kan vara något av värde att vinna ett parti på att vara osportslig.

Bokmalen_
Medlem
#159 Skrivet: 1 Feb 2009 22:00

Citerar: Kullberg, #157:
Vad jag tror sajten hade mått bra av är ett par tre domare som kan avdöma partier, då hade man sluppit detta problem. Om man kan påvisa en solklar vinst så messar man en domare som kollar upp det

Man skulle kunna ha en schackmotor. Om motorn påvisar vinst, på en speciell nivå blir det vinst.

Muamer
Medlem
#160 Skrivet: 1 Feb 2009 22:02

Nahm tror inte motorer är så pass pålitliga att man kan bara ta en siffra och säga att man vinner om man har +6,50 enligt rybka eller fritz. Tror inte det skulle funka, tyvärr.

-Muamer

sture_lindberg
Medlem
#161 Skrivet: 1 Feb 2009 22:02

Citerar: Bokmalen_, #159:
Man skulle kunna ha en schackmotor. Om motorn påvisar vinst, på en speciell nivå blir det vinst.

Robotar??? Näää tack!!!

vilhelm
Medlem
#162 Skrivet: 1 Feb 2009 22:05

Citerar: sture_lindberg, #158:
Om det kan vara något av värde att vinna ett parti på att vara osportslig.

ang stegen så har det ett värde...var man tar till allt om han/hon har koll att hålla dig kvar på ditt fotsteg...jag inbillar mig att jag vart lika frustrerad som dig ?.men lik förbannat är det ingen som kan fuska...Däremot är det en helt annan sak att man skapar annat reglemente....menar att schacket ska vara huvudsaken tiden ska spela mindre roll.För som jag sagt förr en stege ska vara rolig o ch lättsam tycker jag...kan bli mycket rolig om vi kommer överenns om andra tidskontroller inbillar jag mig

Kullberg
Medlem
#163 Skrivet: 1 Feb 2009 22:28 - Redigerad av: Kullberg

Citerar: Bokmalen_, #159:

Som Muamer säger så funkar det inte så bra. En motor kan visa +6,50 fast det är stenremi. Ah ok kanske inte 6.5 men väldigt mycket i alla fall. Den kan ju även säga matt i 17 drag när så alls inte är fallet. Meningen är att spelaren måste förklara vinsten, inte säga att min motor tror det är vinst. Detta gäller ju bara i solklara vinster där motståndaren muppar sig med tiden så det skulle vara en smal sak att avgöra för en någorlunda bra schackspelare.

sture_lindberg
Medlem
#164 Skrivet: 1 Feb 2009 23:10 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: vilhelm, #162:
Citerar: sture_lindberg, #158:
Om det kan vara något av värde att vinna ett parti på att vara osportslig.
ang stegen så har det ett värde

JAG anser i skillnad mot dej att ett vunnit parti när man är osportslig har NOLL värde. Iaf för MEJ.

vilhelm
Medlem
#165 Skrivet: 1 Feb 2009 23:21 - Redigerad av: vilhelm

Citerar: sture_lindberg, #164:
JAG anser i skillnad mot dej att ett vunnit parti när man är osportslig har NOLL värde. Iaf för MEJ.

hmmm...stegen är ju en tävling?varje deltagare använder alla medel som är tillåtna?du kan inte jämföra detta mot tex mig när du snurrar upp mig i ett parti då ger jag upp!...har kommit till insikt att det är ingen ide att bli upphetsad över folk som följer reglerna...man kan ju vända på det tex att dom fruktar att spela ut som vanligt...förstår du ju själv ..att om dom har sture flåsandes i nacken så gör ju folk allt för att du ska stanna bakom

sture_lindberg
Medlem
#166 Skrivet: 2 Feb 2009 10:50

Jag pratar inte bara om dom som flåsar Mej i nacken.Utan jag menar i det stora hela ifs. Och jag vill iaf personligen fastslå,att partier vunna på osportsliga metoder saknar helt värde för mej,och för många andra.Sen finns det ju några som gör allt för att vinna,och det är bland annat dom som utnyttjar 3dagarsregeln till fullo.

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#167 Skrivet: 3 Feb 2009 18:04

Nu gav jag i alla fall upp mitt parti
man kan ju inte vänta ett halvår

Vilka jädrans fegisar det finns. Buuuuuuuuuuu

L.E.
Medlem
#168 Skrivet: 3 Feb 2009 18:14

Citerar: ETTA_på_STEGEN, #167:
Nu gav jag i alla fall upp mitt parti

du gav upp efter bara SEX drag ?

Grozzly
Medlem
#169 Skrivet: 3 Feb 2009 18:15

Men snälla Etta_...vad gör det för skillnad att vänta in Ladderman?...det är ju ändå ETTAN på stegen du mötte!??

tornado
Medlem
#170 Skrivet: 3 Feb 2009 18:28

Citerar: Grozzly, #169:
Men snälla Etta_...vad gör det för skillnad att vänta in Ladderman?...det är ju ändå ETTAN på stegen du mötte!??

Den som väntar på något gott.........osv..........

Masapojken
Medlem
#171 Skrivet: 3 Feb 2009 18:31

Vi är väl här för att spela schack, så gör livet enkelt lira på. Jag kommer inte att avvakta.

sture_lindberg
Medlem
#172 Skrivet: 3 Feb 2009 18:33

Ja vänta inte tre dygn vid varje dragVISSA drag borde ju gå att göra på så där max 3 minuter

Grozzly
Medlem
#173 Skrivet: 3 Feb 2009 18:37

Jag vet ju inte men kan anta att det handlar om att få fram det absolut bästa draget via motorn...Får den stå och gå 1 eller fler dygn kan inte ens Kasparov konkurrera..

sture_lindberg
Medlem
#174 Skrivet: 3 Feb 2009 18:38

Just det.Då blir det Robotschack

Kullberg
Medlem
#175 Skrivet: 3 Feb 2009 18:51

Citerar: Grozzly, #173:
Jag vet ju inte men kan anta att det handlar om att få fram det absolut bästa draget via motorn...Får den stå och gå 1 eller fler dygn kan inte ens Kasparov konkurrera..

Vad snackar du om, Kasparov spelade ju ett korrparti Kasparov vs resten av världen, där hela världens korrdatorer stod och malde och han klarade sig bra. Så om våra sunkiga datorer står på ett dygn skulle han fullständigt krossa dem

Muamer
Medlem
#176 Skrivet: 3 Feb 2009 18:52

Det var länge sedan, nu är datorer mycket mer avancerade

Kullberg
Medlem
#177 Skrivet: 3 Feb 2009 18:55 - Redigerad av: Kullberg

Så du menar att en "SO dator" idag spelar bättre än alla som var med och analyserade Kasparov partiet tillsamans gjorde?

Muamer
Medlem
#178 Skrivet: 3 Feb 2009 19:00

Citerar: Kullberg, #175:
Så om våra sunkiga datorer står på ett dygn skulle han fullständigt krossa dem

Jag menade bara att om vi NU spelade mot Kasparov så skulle resultatet bli troligtvis remi. Det som avgjorde partier Kasparov vs. The World var att världen kunde inte enas om vilket drag man skulle rösta på och ibland röstade stora delar på helt idiotiska drag.

-Muamer

Caesare
Medlem
#179 Skrivet: 3 Feb 2009 19:01

Svar till Kullberg: jepp det menar jag!

Grozzly
Medlem
#180 Skrivet: 3 Feb 2009 19:03

Caesare är mitt andra nick

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.