Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Du analyserar! Gösta Stoltz - K.W. Glimdahl; 3/12 1942
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Hjuling
Medlem
#1 Skrivet: 22 Nov 2008 20:09

I mina samlingar har jag ett parti mellan Gösta Stoltz och min mormors systers man, K.W. Glimdahl. (Hängde ni med!)

Jag skriver ner några drag och lämnar sedan partiet öppet för kommentarer och analyser en , ev. ett par dagar beroende på intresset. Stänger sedan tråden tillfälligt och sammanställer det som har skrivits.

Drar sedan ytterligare några drag och ger folk tillfälle att analysera och resonera, osv. Jag hoppas att det ska bli en bra mötesplats för alla intresserade.

Hjuling
Moderator

Hjuling
Medlem
#2 Skrivet: 22 Nov 2008 20:23

Tyvärr fungerar intre diagramfunktionen för mig. Den noterar 2 - f6 istället för Sf6 och det blir helt fel förstås. Jag ska pröva en gång till.

Malvan
Medlem
#3 Skrivet: 22 Nov 2008 20:26

Pröva att skriva Nf6 och inte Sf6.

Hjuling
Medlem
#4 Skrivet: 22 Nov 2008 20:26 - Redigerad av: Hjuling

Hjuling
Medlem
#5 Skrivet: 22 Nov 2008 20:27 - Redigerad av: Hjuling

Okey! Tack Malvan och KidCurry för hjälpen.

Nu kör vi!

Det går bra att kommentera öppningsval, dess styrkor och svagheter, " partiet N.N. - N. N. spelades det.." osv.

cheesexplorer
Medlem
#6 Skrivet: 22 Nov 2008 20:43 - Redigerad av: cheesexplorer

7. - Nc6 ser vid första ögonkastet ut som en pjäsbortsättning eftersom båda springarna kommer i slag efter 8.cxd5 men svart kan reda upp det med hjälp av damen, t ex 8. - Bxe5 9.dxc6 Qxd4 och svart räddar båda pjäserna som står i slag.

trulpen
Medlem
#7 Skrivet: 23 Nov 2008 00:07

Vit har skapat sig en fördel på damflygeln. Dubbelbonden går visserligen inte att attackera, men den enda som har möjlighet till att bryta med en bondeframstöt, är just vit. Svart bör inte kunna få möjlighet att utnyttja den halvöppna b-linjen. Däremot kanske det kan finnas mer spel längs e-linjen. Den starka hästen på e4 kan jagas bort med ett lägligt f3. Det ser ut som att svart kommer att få lite svårt att hitta fält för sina pjäser; till att börja med så måste ju löparen backa till e7, och sedan kommer förmodligen hästen att behöva flytta till f6 eller g5. Vitfältslöparen blir kanske inte så rolig om den blir uppbunden till försvar av c6. När det gäller ett slutspel, så tror jag att vit har goda chanser att vinna, just p.g.a. bondestrukturen.

Masapojken
Medlem
#8 Skrivet: 23 Nov 2008 16:46

Svart plan är att angripa bonden på d4, med hjälp av löparen till f6, det kan även bli aktuellt att hjälpa till med hästen till e6. Svart bör byta bort vitfälts löpare antingen via f5 eller att spela a5 följt av La6. Själv föredra jag det mer vanliga 8..c6 som svart, men det är ett annat ämne.

Hjuling
Medlem
#9 Skrivet: 23 Nov 2008 23:36 - Redigerad av: Hjuling

Analys vid efter drag 9. c5

7. - Nc6 ser vid första ögonkastet ut som en pjäsbortsättning eftersom båda springarna kommer i slag efter 8.cxd5 men svart kan reda upp det, t ex 8. - Bxe5 9.dxc6 Qxd4 och svart räddar båda pjäserna som står i slag.

Vit har skapat sig en fördel på damflygeln. Dubbelbonden går visserligen inte att attackera, men den enda som har möjlighet till att bryta med en bondeframstöt, är just vit. Den starka hästen på e4 kan jagas bort med ett lägligt f3. Det ser ut som att svart kommer att få lite svårt att hitta fält för sina pjäser; till att börja med så måste ju löparen backa till e7, och sedan kommer förmodligen hästen att behöva flytta till f6 eller g5. Vitfältslöparen blir kanske inte så rolig om den blir uppbunden till försvar av c6.

Svarts plan är att angripa bonden på d4, med hjälp av löparen till f6, det kan även bli aktuellt att hjälpa till med hästen till e6. Svart bör byta bort vitfälts löpare antingen via f5 eller att spela a5 följt av La6.

Jag har kortat ner de tre utmärkta analyserna som har kommit in i sin helhet ovan. Nu har det kommit till några drag. Det går även bra att ställa frågor och funderingar i texten. Analyserandet är inte bara för de med högst ranking här på So.

Malvan
Medlem
#10 Skrivet: 23 Nov 2008 23:55

Meningen med Se8 tycks vara att svart planerar f5. Därefter kan springarn återvända till f6.

KGB1
Medlem
#11 Skrivet: 24 Nov 2008 00:08

Tycker inte att svart står bra. Varför häst tillbaka? (förlorar ett drag) Visst löpare fri, men då dam låst?

Hjuling
Medlem
#12 Skrivet: 24 Nov 2008 00:43

I partiet Palle Ravn - Gorges Nora (Paris 1955) spelade svart
10. - Sg5 vilket följde:
11. Sa3 f5
12. Lxg5 Lxg5
13. f4 Lf6
14. Sc2 De7
15. Te1 Df7

Som jag ser det har vit större rörelsefrihet men svart har inga direkta svårigheter.

Masapojken
Medlem
#13 Skrivet: 24 Nov 2008 20:18

Jag tycker att svarts plan fortvarande ska vara Lf6, g6, Sg7 och Se6. Kommer vits löpare till h6, så kan man kanske offra tornet på f8 om bonden på d4 faller.

Hjuling
Medlem
#14 Skrivet: 24 Nov 2008 23:46 - Redigerad av: Hjuling

Analys efter 11. - Se8

En mening med Se8 tycks vara att svart planerar f5. Därefter kan springaren återvända till f6.

I partiet Palle Ravn - Gorges Nora (Paris 1955) spelade svart
10. - Sg5 vilket följde:
11. Sa3 f5
12. Lxg5 Lxg5
13. f4 Lf6
14. Sc2 De7
15. Te1 Df7
Vit har större rörelsefrihet men svart har inga direkta svårigheter.

Om svart fortsätter med idén Lf6, g6, Sg7 och Se6 vit spelar Lh6, så kan svart kanske offra tornet på f8 om bonden på d4 faller.

(Jag hoppas att aktörerna tycker det är okey att jag, mot upphovsrätten, skriver om det jag tycker är nytt. Jag upprepar inte sånt som redan är skrivet i tidigare kommentarer.)

Malvan
Medlem
#15 Skrivet: 24 Nov 2008 23:50

Sg7 var oväntat, men det var Da4 också. Vad har damen att uträtta där?

barr
Medlem
#16 Skrivet: 25 Nov 2008 00:16

Min gissning till motivet bakom Da4 är att senare spela fram b-bonden till b5, vilket ger bondeutbyte, en viss press med hjälp av löpare och springare samt tillgång till b-linjen för tornet på a1.

Hjuling
Medlem
#17 Skrivet: 25 Nov 2008 23:06 - Redigerad av: Hjuling

Men kan fundera vad damen kan uträtta efter Da4. En idé är att vit tänker spela fram b-bonden till b5, vilket ger bondeutbyte, en viss press med hjälp av löpare och springare samt tillgång till b-linjen för tornet på a1.

Samtidigt garderar damen den viktiga punkten d4 och gör det möjligt för vit att dubblera tornen på e-linjen.

trulpen
Medlem
#18 Skrivet: 25 Nov 2008 23:38

Svart står trångt och skulle behöva byta pjäser för att få mer frihet. Löparmanövern Ld7-c8-a6 verkar logisk, men behöver förberedas med De8, vilket förmodligen suger ordentligt p.g.a. taktiska finesser baserade på tornens tryck. Svarts dam kan heller inte släppa garden på Ld7 eftersom vit förmodligen gör bäst i att då slå på d5 med hästen eftersom löparen hänger efter cxd. Kanske skulle Te8 + Sf8 fungera, men det verkar mest som att svart blir ännu mer passiv. Tornet på a8 måste ju också hålla den isolerade a-bonden. Frågan är om svart kan få till något motspel alls i en sådan här ställning?

Vit kan nog börja förbereda g4-f4-f5. Damen kan lätt spelas tillbaka in i ett angrepp via i första hand c2, men även d1 om den möjligheten öppnar sig. Vit gör dock bäst i att inte förhasta sig, utan ordentligt förbereda ett eventuellt angrepp. Den bästa metoden är nog att bearbeta svarts svagheter på damflygeln, för att därigenom avlänka försvarsresurser. Eftersom vit har utrymmesfördelen på sin sida, så kommer då svart att få det mycket svårt med försvaret.

Det suger nog, men jag för trött för att komma med några bättre iakttagelser än såhär. Det får vara så.

barr
Medlem
#19 Skrivet: 25 Nov 2008 23:48

Vit får se upp för Sf4, eftersom det kan tvinga fram avbyte mot löparen, samt lätta på den instängda ställningen för svarts del.

Malvan
Medlem
#20 Skrivet: 26 Nov 2008 00:42

Att damen tydligen måste gardera d7 är som sagt ett bekymmer för svart, men idén med Sf4 ser bra ut. Fältet f4 kan bara garderas med Le3 eller g3 och ingetdera ser särskilt bra ut, tycker jag, så vit kanske skall spela Lb1 (på c2 står löparen i vägen för damen). Spelar svart därefter Sf4, måste tornet på e2 lämna e-linjen eller ställa sig på e3 (alltså i vägen för löparen). Att spela Te7 går inte på grund av Se6.

trulpen
Medlem
#21 Skrivet: 26 Nov 2008 09:24

Jag tycker nog att g3 ser ut som ett bra positionellt drag, just för att det kontrollerar fältet f4. Det trots att det försvagar ställningen kring vits kung. Men det bör inte spela så stor roll i ställningen, eftersom svarts pjäser i stort sett står på varandra.

Malvan
Medlem
#22 Skrivet: 26 Nov 2008 10:13

Ja, det kanske blir g3 ändå. På Le3 kan svart försöka med dragupprepning.

Masapojken
Medlem
#23 Skrivet: 26 Nov 2008 18:03

19. g3? tror Jag är ett dåligt drag, pga 19.. Sg5 och vit måste gardera bonden på f3, som möjliggör flytt av dam till b8. Då går det inte att ta bonden på d5 pga att vits bonde på d4 hänger. Jag håller inte med om att vit står bättre.

Hjuling
Medlem
#24 Skrivet: 26 Nov 2008 23:43 - Redigerad av: Hjuling

Analys efter 17. - Se6

Nu har jag försökt sammanställa de senaste kommentarerna och analyserna. Ni har fått era egna namn till det ni har skrivit eftersom det är flera idéer och bedömningarna den här gången spretar åt lite olika håll, bla om 18. g3 är hållbart. Tänk på att försöka begränsa analyserna även om det är kul att ni skriver. Det tar en del tid att sammanställa och partiet är inte färdigt på långa vägar än, tro mig! (hjuling)

Svart står trångt och skulle behöva byta pjäser för att få mer frihet. Löparmanövern Ld7-c8-a6 verkar logisk, men behöver förberedas med De8. Damen kan inte släppa garden på Ld7 eftersom vit då kan spela Nxd5. Te8 följt av Sf8 kanske fungerar, men risken är att svart blir ännu mer passiv. Tornet på a8 måste ju också hålla den isolerade a-bonden. Frågan är om svart kan få till något motspel alls i en sådan här ställning? Vit kan förbereda en bondeframstöt med g4-f4-f5. Damen kan spelas tillbaka in i ett angrepp. Vit kan förbereda angreppet genom att bearbeta svarts svagheter på damflygeln, för att därigenom avlänka försvarsresurser. Svart kommer att få det svårt med försvaret på damflygeln pga att vit har större terrängfördel. Jag tycker att g3 ser ut som ett bra positionellt drag, just för att det kontrollerar fältet f4 trots att det försvagar vits kungställning. Men det bör inte spela så stor roll i ställningen, eftersom svarts pjäser i stort sett står på varandra.
(Trulpen)

Vit får se upp för Sf4, eftersom det kan tvinga fram avbyte mot löparen, samt lätta på den instängda ställningen för svarts del. (barr)

Idén med Sf4 ser bra ut för svart. Fältet f4 kan bara garderas med Le3 eller g3 och ingetdera ser särskilt bra ut. Om 18. Bb1 Nf4 måste tornet på e2 lämna e-linjen. På e3 står det ivägen för löparen och 19. Te7 går inte pga Se6! (Malvan)

Jag tror att 19. g3 är ett dåligt drag, pga 19.. Sg5 och vit måste gardera bonden på f3, som möjliggör flytt av dam till b8. Då går det inte att ta bonden på d5 pga att vits bonde på d4 hänger. (Masapojken)

Malvan
Medlem
#25 Skrivet: 26 Nov 2008 23:54

Jaha, så kom f5 till slut och vits torn är inte dubblerade på e-linjen längre. Nu hotar svart att spela f4 och pressa tillbaka löparen, men hur blir fortsättningen?

Masapojken
Medlem
#26 Skrivet: 27 Nov 2008 08:55

Jag gillar inte svarts Lg7 och f5. Löparen står bättre på f6. Rutan f5 kan även vara bra att kunna spela hästen till via g7. Svart borde ha spelat Tb8 på 18. Le3 då går det inte att ta på a5 pga att det hänger på d4.

trulpen
Medlem
#27 Skrivet: 27 Nov 2008 11:03

Jag håller med om att g3 ser ut som ett dåligt drag. Sg5 är ju givet och ger svart mer frihet. Jag skyller på Hjuling, som tvingade mig att analysera på svimningens brant.

Hjuling
Medlem
#28 Skrivet: 27 Nov 2008 23:53 - Redigerad av: Hjuling

Analys efter 20. - f5.

Med idén f4 vilket pressar tillbaka vits löpare.

Istället för manövern 18. - Lg7 följt av f5 borde svart spelat 18. - Tb8. Då kan svart inte ta bonden på a5 med damen pga slag på d4. Löparen står bättre på f6 med idén Sg7 - f5 vid lämpligt tillfälle.

Malvan
Medlem
#29 Skrivet: 28 Nov 2008 00:01 - Redigerad av: Malvan

Ja, nu är d7 garderat av en annan pjäs än damen. Tornen är åter dubblerade på e-linjen, men svarts tryck på d4 har ökat. Kan vit slå på a5?

Masapojken
Medlem
#30 Skrivet: 28 Nov 2008 08:39

Vit kan inte ta på a5. Kommer 24..Ta8 och bästa draget för vit då är 25.Te6 Ta5 26. Tf6 Te1 27. Le1 Lf6 med bättre ställning för svart.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!