Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / OS
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 .
Författare Meddelande
HSK_Andreas
Moderator
#121 Skrivet: 15 Aug 2014 17:25

Vid en snabbkoll så ser det ut som att Ellinor tog en WIM-inteckning. Någon som har lust att kolla mer noggrant?

chessexplorer
Medlem
#122 Skrivet: 15 Aug 2014 17:40 - Redigerad av: chessexplorer

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #120:
Så du menar att det inte skall omnämnas att hon tagit 10 p av 11 på bord 1? Att hon därmed var den som presterade bäst poäng av alla svenska spelare?
Att alla var lägre rankade kan vara en förklaring, men Magnus Carlsen förlorade två partier mot lägre rankade, så sådant kan hända.

Pia har säkert tappat, hon är för fan 50 bast. Vilket inte gör prestationen ett dugg sämre. Äldst bland de svenska lagdeltagarna men tar mest poäng. Skall inte det hyllas?

Det är också roligt med Ellinor Frisks resultat givetvis och ett stort hopp för framtiden.

Jo, det var en mycket bra insats av Pia. Jag invände bara mot att hon är i fantastisk form och den klarast lysande schackstjärnan just nu. Hon har ju faktiskt varit mycket bättre.

chessexplorer
Medlem
#123 Skrivet: 15 Aug 2014 17:49

Citerar: HSK_Andreas, #121:
Vid en snabbkoll så ser det ut som att Ellinor tog en WIM-inteckning. Någon som har lust att kolla mer noggrant?

Hon tog inte bara en inteckning. Hon blev WIM!
http://ratings.fide.com/card.phtml?event=1708481

chessexplorer
Medlem
#124 Skrivet: 15 Aug 2014 17:57

När jag tänker efter kan hon ha tagit sin tredje och sista WIM-inteckning redan under Visma Chess Tournament.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#125 Skrivet: 15 Aug 2014 21:34

Citerar: chessexplorer, #122:
Jag invände bara mot att hon är i fantastisk form och den klarast lysande schackstjärnan just nu.

Och vem skulle du - just nu - utnämna som den klaraste lysande stjärnan?

chessexplorer
Medlem
#126 Skrivet: 15 Aug 2014 22:19

Jag tycker inte det finns någon klart lysande stjärna just nu.

Pia är som sagt Sveriges starkaste spelare på damsidan men hon är inte top 20 i världen längre. Jag hoppas hon kommer hålla sig top 50 i världen länge till och det skulle vara kul om hon får spela i SM-klassen nästa år. Men som stjärna är hon ganska blek om man jämför henne med hur hon var för 25 år sedan.

sture_lindberg
Medlem
#127 Skrivet: 15 Aug 2014 22:50

Citerar: chessexplorer, #126:
Men som stjärna är hon ganska blek

Där håller jag definitivt inte med dej.

HSK_Andreas
Moderator
#128 Skrivet: 15 Aug 2014 22:58

Du tappade slutet av meningen du citerade, Sture. Innebörden blir ju annorlunda då. Om hon var rankad 3:a i världen då och 20 nu (jag vet inte vilka värden som gäller) så var hon definitivt en större stjärna då enligt mig.

OBS, jag håller Pia högt, både som schackspelare och person.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#129 Skrivet: 15 Aug 2014 23:20 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Jag tycker det här är egendomligt. En svensk spelare tar, i en prestigefylld internationell tävling 10 p av 11 och då är det inte bra, för hon var bättre för 25 år sedan! Snacka om Jante.

I min värld är Pia (och Ellinor) de enda klart skinande SVENSKA spelarna i OS. Sedan kan jag hålla med om att det är knappast toppen i världen, men det finns ingen svensk spelare som ens är i närheten.

Sedan kan man drömma om Gideon Ståhlberg eller Ulf Andersson. Men det var ett bra tag sedan. Men vi har bara väldigt bleka stjärnor nuförtiden.

sture_lindberg
Medlem
#130 Skrivet: 16 Aug 2014 00:02

Citerar: HSK_Andreas, #128:
Du tappade slutet av meningen du citerade, Stur

Jag citerade det väsentliga..
Vare sej hon var bättre för 25 år sen eller ej så är hon fortfarande Sveriges klart bästa damspelare..Och det borde väl räcka ?

chessexplorer
Medlem
#131 Skrivet: 16 Aug 2014 00:32

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #129:
Jag tycker det här är egendomligt. En svensk spelare tar, i en prestigefylld internationell tävling 10 p av 11 och då är det inte bra, för hon var bättre för 25 år sedan! Snacka om Jante.

Jag har inte klagat på Pias prestation i OS. Jag skrev att det var en mycket bra insats. Jag tycker att det är fantastiskt av henne att hon fortfarande är klart bäst i Sverige på damsidan trots att hon tävlar mot svenska tjejer som har växt upp med starka schackprogram, databaser och internet.

Men jag har gett upp hoppet om att Pia skall kunna bli världsmästare och jag tycker det känns deprimerande att utnämna en person som har sin storhetstid bakom sig som Sveriges klarast lysande stjärna.

sture_lindberg
Medlem
#132 Skrivet: 16 Aug 2014 00:52

Citerar: chessexplorer, #131:
Men jag har gett upp hoppet om att Pia skall kunna bli världsmästare och jag tycker det känns deprimerande att utnämna en person som har sin storhetstid bakom sig som Sveriges klarast lysande stjärna.

Hon blir nog aldrig världsmästare nej.

Men läget bland damspelare är så att först kommer Pia och sen är det ett bra hopp till andraplatsen

DrBeep
Medlem
#133 Skrivet: 16 Aug 2014 08:57

Jag tycker nog fortfarande att man får klassa som stjärna om man har två EM-titlar och är rankad nr 17 (sic!) i världen bland damer. Inte så många av våra s k friidrottsstjärnor som ryms inom den ramen. Och för 25 år sedan var hon inte ens GM! Bättre än någonsin vid 50 års ålder, tycker jag att det verkar som!

sture_lindberg
Medlem
#134 Skrivet: 16 Aug 2014 12:00

Citerar: DrBeep, #133:
Bättre än någonsin vid 50 års ålder, tycker jag att det verkar som!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#135 Skrivet: 17 Aug 2014 11:56

Citerar: chessexplorer, #131:

Det jag tycker är problemet är att Pias och Ellinors väldigt bra prestationer i OS har förbigåtts med total tystnad på www.schack.se till exempel. Inte ett ord från förbundskaptenen, inte ett ord från Axel Smith eller någon annan. Trots att i alla fall jag tycker de två har varit de klart lysande stjärnorna i de svenska lagen.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#136 Skrivet: 17 Aug 2014 12:01

Jag skall ta tillbaka - Axel Smith har nämnt Pias och Ellinors prestationer. Men det blev inga rubriker. Och det verkar inte ses som en fraamgång, trots att både Pia och Ellinor fick bordspris.

http://www.schack.se/?p=16357

chessexplorer
Medlem
#137 Skrivet: 17 Aug 2014 15:56 - Redigerad av: chessexplorer

Där håller jag med fullständigt! Tjejernas insatser får nästan aldrig den uppmärksamhet jag tycker de förtjänar.

I Pardubice open 2013 gjorde Daniel Semcesen en väldigt fin insats i A-gruppen vilket man skrev ganska mycket om på www.schack.se. Samtidigt hade Jessica Bengtsson en prestationsrating på 2218 i B-gruppen. Hennes egen rating var 1917 då så hon överpresterade med 300 poäng. Hon var rankad på plats 184 men kom på plats 40!

http://www.chess-results.com/tnr106150.aspx?lan=6& art=9&fedb=SWE&fed=SWE&flag=30&wi=821&snr=184

Jag tror man nämnde i förbigående att Jessika gjorde en bra insats i B-gruppen men det var allt.

Är det någon som har läst något om Schack-OS i någon dagstidning?

Malvan
Medlem
#138 Skrivet: 17 Aug 2014 16:36

Citerar: chessexplorer, #137:
Är det någon som har läst något om Schack-OS i någon dagstidning?

Jodå, i Nya Wermlands-Tidningen två lördagar i rad.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 .
Du måste logga in för att kunna posta!