Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Personlighet?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
2-stroke
Medlem
#1 Skrivet: 14 Nov 2008 23:21

Hej alla glada!

Funderade på vilken personlighetstyp som är vanligast bland schackpelare?
Det finns en klassisk variant som är baserad på Jung´s teorier med 16 olika grundtyper, som i all sin enkelhet är både intressant och användbar.
För ett utförligt test på engelska använd:
http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp
Och för en slappare variant på svenska med färre frågor men mindre pålitiligt:
http://www.tydal.nu/article/personlighetstest/

Själv är jag en INTJ, det vill säga Introvert, Intuitive, Thinking, Judging enligt bägge testerna.
Misstänker att många schackspelare är T-figurer, möjligen också N...?

Skulle vara kul att läsa vad ni får för resultat!

Mvh.

barr
Medlem
#2 Skrivet: 14 Nov 2008 23:55

ENTJ (engelska testet, gjorde samma test för tre-fyra år sedan och fick samma resultat)

Muamer
Medlem
#3 Skrivet: 15 Nov 2008 00:10

ENTP
Extraverted Intuitive Thinking Perceiving
hehe hittade ett bra exempel: "ENTPs have little patience with those they consider wrongheaded or unintelligent, and show little restraint in demonstrating this."
Känner igen mig själv

Mauro_Mecano
Medlem
#4 Skrivet: 15 Nov 2008 00:58 - Redigerad av: Mauro_Mecano

INFJ
Introverted Intuitive Feeling Judging = Mentortyp verkar det som.

Det kändes som det stämde ganska bra.

Jag har gjort såna tester tidigare och jag tycker att på 10-20 år så ändras vissa saker en del - fast inget grundläggande...

Thurisaz
Medlem
#5 Skrivet: 15 Nov 2008 01:17

INTP

Introverted iNtuitive Thinking Perceiving.

Stämde in rätt så bra.

Special_Observer
Medlem
#6 Skrivet: 15 Nov 2008 02:19

ENTJ
Är tydligen en rationell fältmarskalk... Då borde jag väll kunnat prestera bättre på brädet kan man tycka...
http://keirsey.com/handler.aspx?s=keirsey&f=fourte mps&tab=5&c=fieldmarshal

shieldfire
Medlem
#7 Skrivet: 15 Nov 2008 12:49

INTJ
Har för mig att det finns en kompletterande test som ska ge mer.

steven1
Medlem
#8 Skrivet: 15 Nov 2008 13:12

Här är också ett test !
Personality Disorder Test<-----Länk

2-stroke
Medlem
#9 Skrivet: 15 Nov 2008 13:20

Intressant att läsa...! Som jag anade var det en hel del NT-personer.

Kanske inget underlag att bygga en uppsats på, men kul. Har läst att INTJ utgör 1% av befolkningen, men att de förekommer oftare än 1% bland de som gör personlighetstester på nätet. Antagligen för att sådana tester är en grej som tilltalar INTJ. Antagligen gäller detta även för t.ex. INTP och kanske även andra typer, har inte kollat så noga på dem.

Anmärkningsvärt att alla som hittills har gjort testet (i denna tråd) har fått N som resultat...

2-stroke
Medlem
#10 Skrivet: 15 Nov 2008 13:32 - Redigerad av: 2-stroke

steven1: Intressant test. Lyckades dölja mina allvarligaste störningar, och var moderately paranoid, schizoid samt narcissistic. Low på resten.

steven1
Medlem
#11 Skrivet: 15 Nov 2008 13:33

Disorder | Rating
Paranoid: Low
Schizoid: Low
Schizotypal: Low
Antisocial: Low
Borderline: Low
Histrionic: Moderate
Narcissistic: Low
Avoidant: Low
Dependent: Low
Obsessive-Compulsive: Moderate
Enligt det testet jag presenterade

Arnwidh
Medlem
#12 Skrivet: 15 Nov 2008 13:54

Själv är jag INTP, så jag tycks passa in i mallen.

Krazypal
Medlem
#13 Skrivet: 15 Nov 2008 14:12

Kul test

ENTJ
Extraverted, Intuitive, Thinking ,Judging

Hmmm Franklin D. Roosevelt hade samma - kanske blir jag statsminister en dag?

blitz
Medlem
#14 Skrivet: 15 Nov 2008 14:17

Testet som fastställer vilken personlighetstyp man "är" baseras på Jungs teorier om åtta basverktyg som är gemensamma för alla människor när det gäller att förstå (ta in information) och bedöma (organisera information) världen.
Testet heter "Myers-Briggs Type Indicator".

Om ENTJ (vilket jag tillhör) sägs att "At their best": Natural leaders and organisation builders. Conceptualise and theoirse readily and translate possibilities into plans to achieve short-term and long-term objectives."
(Källa: A guide to the development and Use of the Myers-Briggs Type Indicator, Isabel Briggs Myers & Mary H McCaulley, Consulting Psychologists Press, 1985).

IngoBingo
Medlem
#15 Skrivet: 15 Nov 2008 15:15

Jung var en skojare som lyckades dupera både sin samtid och alldeles för många New Age-figurer i efterärlden. Särskilt intressant är sambanden mellan hans religiösa teorier och nazismen. Mer om detta finns bl.a. i "Jung-kulten - en modern mysteriereligions födelse" av Richard Noll (Ordfront 1997).

Depeche
Medlem
#16 Skrivet: 15 Nov 2008 15:57

INFP SAMT ENFP - HAR GJORT KARTLÄGGNINGEN TVÅ GGR - EN PSYKOLOGKOLLEGA TILL MIG KALLDE MIG FÖR EN UTÅTRIKTAD INTROVERT.
ÄR CERTIFIERAD ATT JOBBA MED DETTA PERSONLIGHETSINSTRUMENT SOM BYGGER PÅ MYERS&BRIGGS (MOR O DOTTER I USA) TEORIER SOM I SIN TUR BYGGER PÅ JUNGS LÄRA OM PERSONLIGHETSTYPER--SÄGER INTE VILKEN PERSONLIGHET MAN HAR UTAN VISAR SNARARE PÅ EN TENDENS TILL ATT HA LITE MER AV EN VISS PERSONLIGHETSTYP. PROFILEN SOM MAN HAR FÅTT ÄR ETT DISKUSSIONSUNDERLAG FÖR INDIVIDEN SOM REKOMMENDERAS ATT DISKUTERA SIN PROFIL(-ER9 MED VÄNNER&ANHÖRIGA.

Kraftwerk
Medlem
#17 Skrivet: 15 Nov 2008 16:00

ENFP

SÅ ÄR JAG OCKSÅ EN KONSULT - VILL TILLÄGGA ATT DETTA SKALL GÖRAS I SAMRÅD MED EN PERSON SOM ÄR UTBILDAD TILL DETTA OCH INTE GÖRA DET PÅ NÄTET! JAG ÄR UTBILDAD TILL ATT JOBBA MED BLA. JUST DETTA.

2-stroke
Medlem
#18 Skrivet: 15 Nov 2008 16:01

Är det ENFP som gillar Depeche, och INFP som gillar Kraftwerk...?

Krazypal
Medlem
#19 Skrivet: 15 Nov 2008 16:09 - Redigerad av: Krazypal

Oj glömde skriva... Att skriva med STORA bokstäver tolkas som att man SKRIKER... när vi ändå är inne på psykologi

2-stroke
Medlem
#20 Skrivet: 15 Nov 2008 16:23

Depeche: Vad har du att säga om avsaknaden av S-typer i denna tråd?

nastyboy
Medlem
#21 Skrivet: 15 Nov 2008 16:25

Paranoid: Very High click for info
Schizoid: High
Schizotypal: Very High
Antisocial: High
Borderline: Very High
Histrionic: Moderate
Narcissistic: Very High
Avoidant: Very High
Dependent: High
Obsessive-Compulsive: High

Och jag har svarat ärligt på frågorna.

Jag tror att många personer med annorlunda personlighet söker sig till schacket. Det är en fördel att vara noggrann. Koncentrationen kan skifta från mycket hög till mycket låg hos många. Dessutom kan en och samma person för det mesta vara oerhört koncentrerad, men då och då helt tappa all koncentration.

nastyboy
Medlem
#22 Skrivet: 15 Nov 2008 16:41

Citerar: 2-stroke, #1:
Funderade på vilken personlighetstyp som är vanligast bland schackpelare?

Vanliga personligheter bland schackspelare:
Neurotypisk, dvs det de flesta är, normala
ADHD
Aspergers syndrom
Klinefelters syndrom (XXY47)

kanske även:
Tourettes syndrom
HFA

Krazypal
Medlem
#23 Skrivet: 15 Nov 2008 16:41

Citerar: nastyboy, #22:
ADHD

Spelar dom bara blixt?

IngoBingo
Medlem
#24 Skrivet: 15 Nov 2008 17:08

Snälle Jesus, vad många dumheter man kan få läsa på den här tråden!

nastyboy
Medlem
#25 Skrivet: 15 Nov 2008 17:22

Citerar: Krazypal, #23:
Spelar dom bara blixt?

Jag känner några stycken schackspelare, som har ADHD. Jag har tystnadsplikt, så jag kan tyvärr inte säga om de föredrar blixt.

Linus-Eriksson
Medlem
#26 Skrivet: 15 Nov 2008 17:31 - Redigerad av: Linus-Eriksson

Citerar: Krazypal, #19:
Oj glömde skriva... Att skriva med STORA bokstäver tolkas som att man SKRIKER... när vi ändå är inne på psykologi

Skrivs det med endast stora bokstäver tolkar jag det oftast inte som att de skriker, utan som att de har lol i hjärnan... :/

http://www.mypersonality.info/hlxboris/

Jag verkar vara den första personen med "sense" här; ISTP.
Fast jag känner inte att någon beskrivning jag läst stämmer in helt, utan precis som alla andra är mer eller mindre, är jag en blandning av olika personlighetstyper, precis som Depeche säger.

Jag har gjort test på ett antal olika sidor och ofta fått olika resultat, första gången jag gjorde det för två år sedan blev jag INTJ.

Hur lite man än kan säga om resultat är det fortfarande intressant!

Elrey
Medlem
#27 Skrivet: 15 Nov 2008 20:48

Citerar: IngoBingo, #24:
Snälle Jesus, vad många dumheter man kan få läsa på den här tråden!

Elrey
Medlem
#28 Skrivet: 15 Nov 2008 21:02

NU KAN ALLA IDENTIFIERA SIG MED MINST EN BERÖMD SCHACKSPELARE!

(C G Jung använde horoskopet med)

VÄDUR: Mars 21 / April 20

Garry K. Kasparov • Vasily V. Smyslov • Larry Evans • Viktor Korchnoi • Yasser Seirawan • Vasily N. Platov • George H. Mackenzie • Iván Faragó • Anatoly L. Lein • Efim Bogoljubow • Gustavo Maass • Zsuzsa Polgar • Samuel S. Boden • Miguel Najdorf • Vladas I. Mikenas •

OXE: Aprill 21 / Maj 20

Wilhelm Steinitz • Robert Byrne • Anthony J. Miles • John D. Nunn • Daniel Harrwitz • Alexander Tolush • Lothar Schmid • Iosif Dorfman • Alexandra Kosteniuk • Rudolf Spielmann • Alexander Ivanov • Max Euwe • Emanuel Schiffers • Robert Durkin • Isidor Ginsburg •

TVILLING: Maj 21 / Juni 20

Anatoly Karpov • Viktor Varavin • Isaac Y. Boleslavsky • Tigran Petrosian • Dawid M. Janowski • Gata Kamsky • Thomas W. Wood • Peter Heine Nielsen • Nigel Short • Alexander McDonnell • Peter Svidler • Mihail Golubev • Donald Byrne • Richard Reti • George Alan Thomas •

KRÄFTAN: Juni 21 / Juli 21

Paul C. Morphy • Adolf Anderssen • Vladimir Kramnik • Alexei Shirov • Boris Gelfand • Alexander Zlochevskij • Alexander Morozevich • Miroljub Lazic • Milan Vidmar • Aloyzas Kveinys • Larry M. Christiansen • Henry E. Bird • Pal Charles Benko • Hannes Stefansson • Eran Liss •

LEJONET: Juli 22 / Augusti 21

Mikhail M. Botvinnik • Judit Polgar • Robert F. Combe • Georg Siegel • Ottó Titusz Bláthy • Fabiano Caruana • Helmut Pfleger • Max Lange • Francisco Vallejo Pons • Daniel Roos • Frank James Marshall • Helgi Olafsson • Narek Seferjan • Edgar William Allen • Thomas Ernst •

JUNGFRU: Augustii 22 / September 21

Francois Philidor • Eduard A. Heinrich • Peter Leko • Albert Becker • Arpad Emrick Elo • Grechihin, Valery • Zhong Zhang • Sergey Kudrin • Johannes H. Zukertort • Dmitry Gurevich • Ossip Bernstein • Constantin Ionescu • Robert Zelcic • George Koltanowski • Gerald Hertneck •

VÅGEN: September 22 / Oktober 21

Reuben Fine • Anatoly D. Machulsky • Alexei Fedorov • Joaquim Durao • Vladimir Petrov • Victor Palciauskas • Ruslan Ponomariov • Suat Atalik • Dusko Pavasovic • Zvonimir Mestrovic • Levon Aronian • Konstantin Aseev • Susan Lalic • Axel Akerblom • Joanna Dworakowska •

SKORPION: Oktober 22 / November 21

Aron Nimzovich • Michael Adams • Mikhail I. Chigorin • Alexander A. Alekhine • Mikhail M. Tal • Zsofia Polgar • David Howell • José R. Capablanca • Israel A. Horowitz • Leonid Stein • Robert Hubner • Alejandro S. Hoffman • Oldřich Duras • Paul Leonhardt • Ljubomir Ljubojevic •

SKYTTEN: November 22 / December 20

Akiba K. Rubinstein • Joshua Waitzkin • Jan Timman • Rustam Kasimdzhanov • Harry Pillsbury • Carlos Torre • Samuel H. Reshevsky • Vladimir Akopian • Pin Wang • Joseph Blackburne • Nikola Mitkov • Hikaru Nakamura • Vasja Pirc • Vishwanathan Anand • Dimitri Komarov •

STENBOCK: December 21 / Januari 19

Emanuel Lasker • Paul P. Keres • Maia Chiburdanize • Arthur Havasi • Humprey Bogart • Miguel A. Quinteros • Frank G. Maus • Imad Hakki • Alexander V. Khalifman • Amos Burn • Kazimierz Makarczyk • Lionel Kieseritzky • Johann J. Breuer • Mikhail M. Ivanov • Emanuel Berg •

VATTUMAN: Januari 20 / Februari 18

Boris V. Spassky • David Bronstein • Alfonso Dipietro • Samuel Loyd • Fred Reinfeld • Mark Y. Taimanov • Alexander D. Petroff • Dragan Kosic • Patrick G. Wolff • Smbat Lputian • Artur M. Yusupov • Nana M. Ioseliani • Valeri Yandemirov • Vera F. Menchik • Ela Pitam •

FISKEN: Februari 19 / Mars 20

Robert J. Fischer • Siegbert Tarrasch • Yefim P. Geller • Teimour Radjabov • Eduard E. Gufeld • Geza Maroczy • Vassily Ivanchuk • Bent Larsen • Saviely G. Tartakower • Jaan Eslon • Zurab Azmaiparashvili • Carl Schlechter • Arnold Denker • Veselin Topalov • Jacques Mieses •

Malvan
Medlem
#29 Skrivet: 15 Nov 2008 21:07

Tja, det finns ju bara tolv stjärntecken och desto fler berömda schackspelare...

Elrey
Medlem
#30 Skrivet: 16 Nov 2008 11:58

Citerar: Malvan, #29:
Tja, det finns ju bara tolv stjärntecken och desto fler berömda schackspelare...

Och på samma sätt med C G Jung 16 st grundpersonligheter...

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!