Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Deep fritz 11 rybka 3 i fara?
Författare Meddelande
the-best
Medlem
#1 Skrivet: 6 Nov 2008 20:40 - Redigerad av: the-best

Just nu pågår ett test parti.
En dator med Deep fritz 11 och Q6600 3.6 Ghz
Klarar 9200 000 ställningar i sekunden. Klart mycket mer än fritz 11. Som jag tror klarar ungefär 1000 000. I den här ställningen.

Efter 6.05 minuter hittade den draget f3 och då hade den kommit ner till djup 23.

Någon som tänker skaffa den? http://www.chessbase.com/shop/product.asp?pid=413

Muamer
Medlem
#2 Skrivet: 6 Nov 2008 20:51 - Redigerad av: Muamer

Hoppas så många som möjligt skaffar den Kommer bli kul att slå den

Muamer
Medlem
#3 Skrivet: 6 Nov 2008 20:53

Förresten, jag fattar inte vad som är syftet med alla de där ställningarna och tid det tar att komma till en viss djup/drag ?

the-best
Medlem
#4 Skrivet: 6 Nov 2008 20:56

Citerar: Muamer, #3:
jag fattar inte vad som är syftet med alla de där ställningarna och tid det tar att komma till en viss djup/drag ?

Det är hur många ställningar den räknar i sekunden.
Djup är hur många drag djupt den kan se. (Halv drag).
Tiden är hur länge det tog för datorn att hitta draget.

Muamer
Medlem
#5 Skrivet: 6 Nov 2008 21:01 - Redigerad av: Muamer

Ja men varför ska man bry sig om det? Man kan ändå inte jämföra det med sin egen Motor. För det första så har inte t.ex rybkas noder samma betydelse som Fritz noder och för det andra så tror jag inte att någon här har en Q6600 @ 3,6Ghz så att man kan göra en direkt jämförelse... det är inte så att ALLA får de 9,2 milj ställningar i sekunden, man får också tänka på att Fritz11 är en singelprocessor version och DF11 är multicore vilket betyder att om man nu ska jämföra DF och vanlig F då måste man göra det på EN kärna och i samma klockfrekvens.
Vad är så speciellt med f3 i denna ställning?

Du måste logga in för att kunna posta!