Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Antal möjliga positioner/ställningar i schack ?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
KGB1
Medlem
#151 Skrivet: 17 Nov 2008 00:15

Okej, där losade du mig. go? Uppskattas? Vad pratar vi om nu?

Kullberg
Medlem
#152 Skrivet: 17 Nov 2008 00:18

Man har hittils inte lyckats lösa hur många max antal lagliga ställningar är i schack men man har gjort uppskattningar av det. läs tråden och du hittar massor om detta.

KGB1
Medlem
#153 Skrivet: 17 Nov 2008 00:23

Jo, men det var ju jusst det jag sa. Man kan uppskatta men inte räkna ut. Vad jag menar igentligen är att förstör inte detta underbara spel. Ni kan tro, ni kan tycka, men när det värkligen gäller så är det hjärna & hjärta som gäller. (vinner i längden)

Kullberg
Medlem
#154 Skrivet: 17 Nov 2008 00:29

äh ok. hur förstör vi spelet menar du?

KGB1
Medlem
#155 Skrivet: 17 Nov 2008 00:32

Jag tror mig veta att ingen maskin eller meniska kan räkna ut allt om schack. = Spelet lever ett eget liv och vi är inte färdiga. (som en tro, ungefär)

Kullberg
Medlem
#156 Skrivet: 17 Nov 2008 00:35

nej jag fattar inte riktig vad du pratar om. Har du läst tråden eller?

KGB1
Medlem
#157 Skrivet: 17 Nov 2008 00:39

Ja att man skulle kunna räkna ut hur många drag som var möjliga. Jag hävdade då att det inte går. Visst fantasi sifror som är mer en rymden osv. Men jag tror inte någon kan. Var det svar?

Kullberg
Medlem
#158 Skrivet: 17 Nov 2008 00:42

Ja det var bara det att du snackade om att vi förstör spelet som jag inte har fattat riktigt.

KGB1
Medlem
#159 Skrivet: 17 Nov 2008 00:56

Nej, så menade jag inte. Jag tror inte det går facktigts.

Malvan
Medlem
#160 Skrivet: 17 Nov 2008 01:00

Det har ju gjorts uppskattningar förut i tråden som kommit fram till så hiskliga tal att man nog inte kan säga att de är praktiskt möjliga.

KGB1
Medlem
#161 Skrivet: 17 Nov 2008 01:07

Ska försöka förklara mig bättre. Vad jag menade var att INGEN kan räkna ut alla drag osv. Meniskor som datorer. = Spelet lever. Den som tror eller "vet" att man kan räkna ut allt, har fel. (tror jag) Jag ser ingen dator eller meniska som kan göra detta. Det var det jag menade, sorry om jag skrev något annat.

Mvh KGB1

Malvan
Medlem
#162 Skrivet: 17 Nov 2008 01:10

Du behöver inte be om ursäkt, för jag tror du har rätt.

Pockis
Medlem
#163 Skrivet: 17 Nov 2008 06:34 - Redigerad av: Pockis

Citerar: KGB1, #161:
Den som tror eller "vet" att man kan räkna ut allt, har fel. (tror jag)

Jag håller inte med. Jag tror på att precis allt går att räkna ut, om man bara vet hur. Om du spelar ett parti schack så kan du förutse motståndarens drag, på så sätt har du räknat ut vad han ska göra, det är det som gör dig till en bättre schackspelare - Att du räknar ut motståndarens spelmönster. Eller, för ett mera trådbundet exempel. Tänk dig ett bräde med tre rutor på längden. Du kan räkna ut alla möjliga kombinationer här. Båda kungarna måste vara med, de står i varsitt hörn. Sen vilken pjäs som helst i mitten, eller ingen alls, svart eller vit. 1+2+2+2+2+2 = 11 kombinationer. Sen kan du lägga till en ruta åt gången och få ständigt ökande svar. Det är möjligt att räkna ut.

Det felet som de flesta matematiker och logiker gör är dock inte att fråga 'hur?' eller 'vad?' utan 'varför?' Matte är ett direkt påhitt av människan för att vi ska kunna förstå vad vi gör. Matte är varken sant eller falskt, matte är bara ett språk för att vi ska kunna förstå. Precis som svenska. För att jag ska förstå vad du menar så talar du med mig, du använder svenska. På så sätt kommunicerar vi. På samma sätt kommunicerar människan med de föremål som människan räknar på. Men varför? I det här fallet, för att någon helt enkelt bad oss att göra det. Och det, är en långt bättre anledning än mycket annat vi räknar på. T.ex. Big Bang - varför räknar vi på den? Jo, för att vi är otacksamma nog över livet och måste hitta någon slags mening med det. Ungefär som att gå till jobbet på morgonen, och ägna tid åt att försöka komma underfund med varför just du har jobbet. Men låt mig inte sprida mina vilda teorier här nu, är lite trött. :P

I vilket fall, matte är ett språk som kan få oss att förstå precis vad som helst - men precis som vilket språk som helst så är det upp till oss själva hur bra vi kommunicerar och om vi kan förstå eller inte. Vad som är viktigast i våra val i livet är ändå varför - och inte hur - vi gör som vi gör.

steven1
Medlem
#164 Skrivet: 17 Nov 2008 09:37

Det här kanske inte passar in i tråden , men är ändå ett citat med tillägg. MOD får väl ändra om de tycker att inlägget är felplacerat.

Citerar: Pockis, #163:
Matte är ett direkt påhitt av människan för att vi ska kunna förstå vad vi gör. Matte är varken sant eller falskt, matte är bara ett språk för att vi ska kunna förstå. Precis som svenska. För att jag ska förstå vad du menar så talar du med mig, du använder svenska. På så sätt kommunicerar vi. På samma sätt kommunicerar människan med de föremål som människan räknar på.

Är helt inne på din linje , det är därför jag är lite skeptisk till matematikens (alla) axiom i sin helhet, men mer triviala uträkningar som att 1+1=2 är jag helt överens med, men det kan också vara 1+1=4 och mer om man räknar andra situationer och andra fenomen som existerar i naturen.

Kullberg
Medlem
#165 Skrivet: 17 Nov 2008 10:49

Går att räkna ut gör det väl, frågan är väl bara om någon är intreserad av att lägga all den tid det skulle ta. Vad jag menar är att vi pratar om antalet möjliga positioner på brädet och även om man skulle frå fram den exakta siffran kan jag inte förstå hur det skulle skada eller på något vis påverka hur vi spelar schack.
Om en dator i framtiden kan räkna till matt från drag ett är väl det kanske en annan sak men som Botvinnik, förre VM och en av de första att få en maskin att spela schack, sa. "Ingen har väl kommit på tanken att springa i kapp med en bil" det är ju oundvikligen så att datorerna blir starkare än människan. Med dagen maskiner så hinner solen slockna flera gånger om innan datorn har "löst" schack och även när den har löstdet kommer det inte förändra spelet mycket för oss människor.

machucado
Medlem
#166 Skrivet: 17 Nov 2008 10:52

Kanske vi borde ändra frågeställningen.

Hur lång tid hade det tagit att räkna ut alla möjliga positioner på brädet?

Smyrf
Medlem
#167 Skrivet: 17 Nov 2008 10:54

Citerar: machucado, #166:
Hur lång tid hade det tagit att räkna ut alla möjliga positioner på brädet?

Testa så vet du sen

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#168 Skrivet: 17 Nov 2008 11:01

Oj , vi har två genier på furumet !

En som tycker att de flesta matematiker och logiker gör fel ..

Citerar: Pockis, #163:
Det felet som de flesta matematiker och logiker gör är

och en som ifrågarsätter matematikens uppbyggnad, axiomen.

Citerar: steven1, #164:
jag är lite skeptisk till matematikens (alla) axiom i sin helhet

Då kommer nog en lösning snart.

Malvan
Medlem
#169 Skrivet: 17 Nov 2008 11:42

Svar till Kullberg i #165:

http://schackonline.com/forum/1_44104_2.html#msg11 8517

Malvan
Medlem
#170 Skrivet: 17 Nov 2008 11:54 - Redigerad av: Malvan

Allt går inte att räkna ut. En följd av Gödels ofullständighetssats är att varje axiomsystem som innehåller en teori för de naturliga talen ger upphov till en sats som varken kan bevisas eller motbevisas.

KGB1
Medlem
#171 Skrivet: 17 Nov 2008 13:45

Jag gillar matte Pockis, men jag tror inte det är möjligt att räkna ut alla drag. Varför? Jo, reglerna är inte konsikvensa. (stavade jag rätt?)

Malvan
Medlem
#172 Skrivet: 17 Nov 2008 14:21

Du stavar alldeles fel, men reglerna är ju bestämda och tydliga, så jag hajar inte riktigt vad du menar.

Reiner
Medlem
#173 Skrivet: 17 Nov 2008 14:22 - Redigerad av: Reiner

# 171
...konsekventa..om det var det du menade
Vänligen
Reiner

KGB1
Medlem
#174 Skrivet: 17 Nov 2008 15:05

Tack Reiner. (ingen hjälp från Malvan )

KGB1
Medlem
#175 Skrivet: 17 Nov 2008 15:06

Regler man kan göra olika = hur räkna ut?

Smyrf
Medlem
#176 Skrivet: 17 Nov 2008 15:13

Citerar: KGB1, #175:
Regler man kan göra olika = hur räkna ut?

Man använder bara dom reglerna som är kopplade till dragen

Malvan
Medlem
#177 Skrivet: 17 Nov 2008 15:23

Ja, schackreglerna är det ju ingen tvekan om hur de är.

KGB1
Medlem
#178 Skrivet: 17 Nov 2008 15:26

Jo, men jag trode att det var en dator eller något, som skulle räkna och då hävdar jag att det inte går. ( men har vel fel som vanligt)

Malvan
Medlem
#179 Skrivet: 17 Nov 2008 15:52

Nejdå, nu är jag med och tror du har rätt.

Krazypal
Medlem
#180 Skrivet: 17 Nov 2008 16:21

Med lite efterforskningar har jag hört att det finns 10^120 möjliga drag i schack.. med en superdator som klarar en miljard beräkningar per sekund skulle då behöva 3x10^103 år. Så jag håller nog med jag med...

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!