Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Antal möjliga positioner/ställningar i schack ?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
steven1
Medlem
#61 Skrivet: 8 Nov 2008 22:11

Citerar: Pockis, #89:
Ex. Om du har tre stolar som tre personer ska sitta på får du sex möjliga kombinationer. Om inte någon person Behöver vara med så får du 6+28=34 olika kombinationer.

Bara en sån sak får mig att fundera,hmm

Malvan
Medlem
#62 Skrivet: 8 Nov 2008 22:15

Citerar: Kullberg, #60:
Men i vilket fall leder det ju inte till det exakta talet och det är väl det vi är ute efter

Det beror ju på hur noggrann man är. I början av tråden skrev två att det lär vara ett tal med 41 siffror.

Pockis
Medlem
#63 Skrivet: 8 Nov 2008 22:21

Citerar: Kullberg, #60:
Nu är jag ingen programmerare men det låter inte så väldigt svårt att programmera in sådana funktioner.

Programmering är inte min starka sida heller måste jag medge, snabbaste metoden jag skulle kunna få fram skulle bli en jäkla massa if-satser. :P
Men, helt rätt, så är det ju faktiskt inte det vi söker.

Pockis
Medlem
#64 Skrivet: 8 Nov 2008 22:28 - Redigerad av: Pockis

Citerar: steven1, #61:
Bara en sån sak får mig att fundera,hmm

Förtydligande: ("1", "2", "3" = personerna // "_"= tom stol)
Möjliga kombinationer när Alla stolar är upptagna:
1 2 3
1 3 2
2 1 3
2 3 1
3 1 2
3 2 1 =6
Möjliga kombinationer när alla utom den längst till höger är upptagen:
1 2 _
1 3 _
2 1 _
2 2 _
3 1 _
3 2 _ =6
Mitten-stolen tom - övriga upptagna, höger-stolen tom - övriga upptagna ger 6 komb. var. =6+6
Mitten samt stolen längst till höger tom, en upptagen:
1 _ _
2 _ _
3 _ _ =3
Samma fast mitten upptagen, resp höger upptagen ger 3 komb var. =3+3
Alla tomma:
_ _ _ =1
Alltså, 6+6+6+6+3+3+3+1= 34 möjliga komb.

Alt. metod. 3! + 3(2!*3) + 3(1!*3) + 1 = 34 Tar lite mindre plats. :P

Pockis
Medlem
#65 Skrivet: 8 Nov 2008 22:29

Citerar: Malvan, #62:
Det beror ju på hur noggrann man är. I början av tråden skrev två att det lär vara ett tal med 41 siffror.

Det skulle ju onekligen vara coolt med en närliggande siffra.
Men det känns ju inte.. rätt. :P

steven1
Medlem
#66 Skrivet: 8 Nov 2008 22:35

Matte är inte min starka sida , men det börjar bli intressant på min ära, med antalet kombinationer.
Jag är bättre på abstrakt logiskt tänkande.

Malvan
Medlem
#67 Skrivet: 8 Nov 2008 22:41

Citerar: steven1, #66:
Jag är bättre på abstrakt logiskt tänkande.

Jag trodde matte hörde dit.

steven1
Medlem
#68 Skrivet: 8 Nov 2008 22:44

Näe inte den formen jag är en smula allergisk från skolan.

Kullberg
Medlem
#69 Skrivet: 8 Nov 2008 22:47

Det fins en uppskattad siffra som jag tror är uträknad på det sättet jag föreslog. Jag har sett den men kan inte hitta den igen. Där stod inte hur de kom fram till den men det kan väl bara vara genom statistik? Annars är det ju den exakta som gäller. Jag ska leta lite till och se om jag hittar den igen.

steven1
Medlem
#70 Skrivet: 8 Nov 2008 22:48

Du är välkommen !!

Pockis
Medlem
#71 Skrivet: 8 Nov 2008 22:53

Det är söndag imorgon = tråkdag nummer ett. Och jag är dessutom ledig på måndag.
Får se om jag får tillräckligt tråkigt för att få fram en siffra på, säg ett par pjäser i alla fall. Kan ev. återkomma med en siffra för det imorgon då, men lovar inget.

Pockis
Medlem
#72 Skrivet: 8 Nov 2008 22:55 - Redigerad av: Pockis

Äsch, väldigt vad folk var inne på statistik.

"Det finns tre sorters lögner: Lögn, förbannad lögn och statistik." - Mark Twain

Även

"En statistiker drar med matematisk noggrannhet en linje från ett obekräftat antagande till en förhastad slutsats." - Okänd

:P

steven1
Medlem
#73 Skrivet: 8 Nov 2008 23:08

Axiom och postulat är trevliga saker men vilken är den rätta utgångspunkten ?!

Kullberg
Medlem
#74 Skrivet: 8 Nov 2008 23:17

Internet i all sin ära men man hittar massor av olika siffror på detta. Vissa anger samma källa men olika siffror!? Men, jag har inte hittat hur de har uppskattat siffran och det hade varit rätt kul att veta.

Malvan
Medlem
#75 Skrivet: 8 Nov 2008 23:22

Då verkar det nog som om frågan är oavgjord eller så är det gott om gissningar.

Pockis
Medlem
#76 Skrivet: 9 Nov 2008 00:22

10^56 blir det med ett litet fel jag inte orkar rätta till, samt att kungarna kan vara schackade hursomhelst. Bönder kan inte stå på första raden, och de kan bli vilken pjäs som helst i alla fall. Det finns långt ytterliggare kombinationer eftersom pjäserna som bönderna kan bli i den här uträkningen inte heller kan stå på första raden.
Förhoppningsvis tar dessa situationer ut alla situationer där båda spelarna är schackade, och övriga lagbrott. Men man vet aldrig.

I vilket fall så är det ett närmevärde, förvisso totalt opålitligt, men det blir antagligen det sista jag tillägger i frågan. ><

Elborros
Medlem
#77 Skrivet: 9 Nov 2008 01:16

nicholas
Medlem
#78 Skrivet: 9 Nov 2008 01:17

steven1
Medlem
#79 Skrivet: 9 Nov 2008 09:52

Citerar: Pockis, #76:
I vilket fall så är det ett närmevärde, förvisso totalt opålitligt, men det blir antagligen det sista jag tillägger i frågan. ><

Har du någon lust att visa UTRÄKNINGEN.

Kullberg
Medlem
#80 Skrivet: 9 Nov 2008 12:40

Ja det verkar som om ingen riktigt löst detta problem men du löste det över en kväll
Någonstans mellan 10^43 och 10^50 är det närmsta man kommit som jag förstått det. Men jag hittar bara siffrorna och inte uträkningarna

Rocket_pawn
Medlem
#81 Skrivet: 9 Nov 2008 15:05 - Redigerad av: Rocket_pawn

För en tid sedan gjorde jag en beräkning av på vilka sätt man kan välja ut 0-32 pjäser ur startupsätnngen och beräknade sedan på hur många olika sätt man kunde ställa upp dessa pjäser på ett bräde; efter att ha summerat dessa värden kom jag fram till att dessa bildade ca 1,256935893784080*10^43 possitioner.

Vad jag inte har tagit med i beräkningen är promoterade bönder, samt några regler om var pjäserna får stå... (båda kungarna i schack, bönder på första/sista raden o.s.v.)

Rocket_pawn
Medlem
#82 Skrivet: 9 Nov 2008 15:33 - Redigerad av: Rocket_pawn

Sedan har man ju alltid frågan vad som är en unik possition. Det om jag inte räknat fel så kan nämligen vissa stälningar motsvara 64 olika unika possitioner, om man med unik possition avser vlika drag som är lagliga att spela i den stälningen.

Jag räknade så här:
Till att börja med så är natingen svart eller vit vid draget, detta ger 2 möjligheter
Vit kan eller kan inte spela kort rockad, detta ger 2 möjligheter
Svart kan eller kan inte spela kort rockad, detta ger 2 möjligheter
Vit kan eller kan inte spela lång rockad, detta ger 2 möjligheter
Svart kan eller kan inte spela lång rockad, detta ger 2 möjligheter
Spelaren vid draget kan eller kan inte slå an passant, detta ger 2 möjligheter

Totalt: 2*2*2*2*2*2=2^6=64 olika possitioner ur samma stälning.

Malvan
Medlem
#83 Skrivet: 9 Nov 2008 16:01

Just detta med rockad och en passant utnyttjas i en del schackproblem. För att lösa problemet måste man först lista ut vad det senaste draget var. Därefter ser man om rockad eller en passant är tillåtna drag och till sist hittar man rätt drag.

cheesexplorer
Medlem
#84 Skrivet: 9 Nov 2008 16:07

Citerar: Rocket_pawn, #82:
Spelaren vid draget kan eller kan inte slå an passant, detta ger 2 möjligheter

eller flera. Det kan finnas många misstänkta passantmöjligheter i en ställning.

Rocket_pawn
Medlem
#85 Skrivet: 9 Nov 2008 16:23

precis, det är ingen omöjlighet...

Malvan
Medlem
#86 Skrivet: 9 Nov 2008 17:03

Det säkraste vore kanske att spela alla partier från början i stället för att studera ställningar och fundera på om de är möjliga eller ej.

Nöragersftw
Medlem
#87 Skrivet: 9 Nov 2008 18:37

Precis, man måste ju kunna krypa innan man kan gå Malva ;) bättre att man spela ett tag.

MalmöLeif
Medlem
#88 Skrivet: 9 Nov 2008 23:39 - Redigerad av: MalmöLeif

Citerar: Rocket_pawn, #82:
Sedan har man ju alltid frågan vad som är en unik possition. Det om jag inte räknat fel så kan nämligen vissa stälningar motsvara 64 olika unika possitioner, om man med unik possition avser vlika drag som är lagliga att spela i den stälningen.

Sen kan det också vara så att i en viss ställning ger ett speciellt drag upphov till remi - enär samma position uppkommit tre gånger under partiet!

Det kan ge upphov till rent * jönsiga * studier...

"Vit drar och håller remi" Mot gigantisk övermakt gör man ett stilla drag.. och vips..

Krazypal
Medlem
#89 Skrivet: 10 Nov 2008 01:16

Någonstans mellan 10^43 och 10^50 är det närmsta man kommit som jag förstått det.

Är ingen matematiker men, är det inte en ruskigt stor skillnad mellan dessa talen?

sture_lindberg
Medlem
#90 Skrivet: 10 Nov 2008 01:27

7 nollor bara

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!