Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ratinglista, en för hjärnor och en för motorer (datorer)
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 . >>
Författare Meddelande
P.O.H
Medlem
#271 Skrivet: 7 Nov 2008 14:52

Citerar: asvo, #300:
Däremot kan det kanske vara intressant att analysera och preparera sej med kanske även jämföra olika program

Jag tror säkerligen att det är intressant, men frågan är om man verkligen är ute efter schackets tjusning? Eller enbart en etta i protokollet?

Hur bra måste man vara för att förstå sig på schackmotorernas förslag och verkligen kunna avfärda deras förslag? Jag själv har svårt att förstå datorns drag när jag själv spelar mot den, vilket inte är ofta. Dock tycker jag att schackprogram är förträffliga att gå igenom en öppning då programmet ofta har en öppningsbok, samt att analysera sina partier efter att dom är spelade.

Muamer
Medlem
#272 Skrivet: 7 Nov 2008 15:13 - Redigerad av: Muamer

Alltså nu är det inte så att Motorspelare enbart spelar för att vinna eller att de som spelar utan motor bara för att de gillar att spela schack. När jag spelar schack, med eller utan motor så är det för att jag vill VINNA.

Varför får man inte använda motor om man inte förstår varför den föredrar vissa drag? Det är ju människan som ska komma på med idéer och motorn är bara där för att dubbelkolla att inga taktiska misstag har gjorts. Detta gäller i alla fall för mig eftersom jag har alltid varit mer intresserad av de strategiska delarna inom schack.

Efter att ha spelat ganska många partier mot olika motorer så tycker jag att de är inte särskilt starka, speciellt inom korrschack där långsiktig planering och slutspelsteknik är viktigare än i andra former av schack (just på grund av motorerna).

-Muamer

Kullberg
Medlem
#273 Skrivet: 7 Nov 2008 16:12

Håller med Muamer till 100%. För mig är det strategin som är charmen i korrschack och inte varianträkning. Däremot börjar jag omvärdera de nya motorernas styrka även i korr, de börjar faktisk bli starkare. Men, de har forfarande problem med vissa ställningar och det finns inga lösningar i sikte på det vad jag vet i alla fall. Så att lita på dem i korr är inget bra om man vill vinna partier, och precis som Muamer så spelar jag både korr och närschack för att VINNA.
Enda tråkiga med detta är att i korr på högsta nivå verkar kuskap om vad motorerna är bra/dåliga på bli viktigare än vanliga schackkunskaper. Inte säker på att detta stämmer helt men det börja kännas som det är så.

Muamer
Medlem
#274 Skrivet: 7 Nov 2008 16:15

Citerar: Kullberg, #273:
Enda tråkiga med detta är att i korr på högsta nivå verkar kuskap om vad motorerna är bra/dåliga på bli viktigare än vanliga schackkunskaper. Inte säker på att detta stämmer helt men det börja kännas som det är så.

Ja det stämmer faktiskt till en viss del, man måste ju veta först i vilka situationer motorerna är bra/dåliga och sedan använda sina schackkunskaper för att vinna.

vilhelm
Medlem
#275 Skrivet: 7 Nov 2008 16:35

Citerar: Muamer, #274:
och sedan använda sina schackkunskaper för att vinna.

men hur starka kunskaper?Jag själv är chanslös mot en bra motor,visserligen är jag en medelmåtta i närschack men hänger med hyffsat.som visserligen inte alla här har spelat Har vart här i några år och mött en del spelare som inte hade motor i början som jag vann ganska lätt emot..men så!fritte gjorde entre hos dessa spelare sen =chanslös...jag är intresserad vilken nivå man ska upp i för att hjälpa motorn?antar att ni pratar om svåra mittspel när ni säger att motorn inte hänger med...hmm...jag kan ha mött en motor utan att veta om det o vunnit men fan trot,inget som jag fått reda på i allafall sen hur vanligt är det att ni väljer en annan väg och vilket motstånd spelar ni då emot

COSMIC_MESSENGER
Medlem
#276 Skrivet: 7 Nov 2008 17:26

Ratinglista, en för hjärnor och en för motorer (datorer).[i][/i]
När man spelar med hjälp av schackmotorer, exempelvis på SO, behövs det egentligen ingen särskild ratinglista. Det är ju kombinationen av schackmotor/människa som är avgörande i sitt spel. Ratingen är dock frivillig. De finns ju de som vill spela orankade part. och rankade (på SO tränar många öppningar och slutspel).
Hur många här spelar mest närschack eller korrschack?
Jag tror att det finns en väsentilg skillnad på att spela korr- och närschack.
Hur bra är en korrspelare jämfört med sin närschack? Vad är då den rätta medicinen att bli en bra/bättre schackspelare? Närschack över brädet i ett antal timmar/dag eller sitta framför datorn och spela korr.?
Jag personligen har inte spelat närschack på bra länge.
Det skulle vara intressant att spela ett parti närschack för att se om spelet här på SO hjälpt.
Hur är det med de som spelar i klubbar? Kommentera gärna.

vilhelm
Medlem
#277 Skrivet: 7 Nov 2008 17:34

Citerar: COSMIC_MESSENGER, #276:
Det skulle vara intressant att spela ett parti närschack för att se om spelet här på SO hjälpt.

Jag var ganska aktiv förr men så tog spelet på nätet över...bekvämt typ,men inget slår ju kicken man får i närschack öga mot öga,jag uppsökte dock klubben förra året o tyckte det var anmärkningsvärt svårt att ställa om sig till bräde i stället för skärmen..men det kanske har med intellekt att göra? samma var det dock när jag gick från bräde till skärm,man kan ju spela så mycket mer på nätet,en himla massa mer.men ger mig den på att jag skulle få problem med gubbsen på klubben som spelar max 1 i veckan i snitt

P.O.H
Medlem
#278 Skrivet: 7 Nov 2008 17:48

Citerar: vilhelm, #277:
anmärkningsvärt svårt att ställa om sig till bräde i stället för skärmen..

Sådana problem har jag, därför köpte jag mig ett schackbräde. Det känns som att all tid vid datorn och SO är helt meningslös för närschack. Men som du nämner har det nog med intellektet att göra Förmodligen är schacket vid datorn gömt i det undermedvetna när man spelar närschack, men vad vet en medelmåtta som jag. Skulle vara intressant att höra vad det högre rankade säger om saken.

machucado
Medlem
#279 Skrivet: 7 Nov 2008 17:52 - Redigerad av: machucado

Jag har blivit bättre, det kan jag lova! Jag började nyligen i schackklubben här och jag har redan blivit erbjuden en plats på andrabordet i a-laget.

Är det någon som är intresserad av 3:e, 4:e och 5:e bordet? Vi saknar några spelare.

tornado
Medlem
#280 Skrivet: 7 Nov 2008 18:03

Citerar: machucado, #279:
Är det någon som är intresserad av 3:e, 4:e och 5:e bordet? Vi saknar några spelare.

Vad menar du?

vilhelm
Medlem
#281 Skrivet: 7 Nov 2008 18:04

he han tog över a-team

tornet
Medlem
#282 Skrivet: 7 Nov 2008 18:29

jaha----jag missade totalt info om senaste säsongen...

asvo
Medlem
#283 Skrivet: 7 Nov 2008 21:28

Citerar: P.O.H, #271:
Jag tror säkerligen att det är intressant, men frågan är om man verkligen är ute efter schackets tjusning? Eller enbart en etta i protokollet?

Det kan och är troligtvis båda dera

sture_lindberg
Medlem
#284 Skrivet: 7 Nov 2008 21:59 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: COSMIC_MESSENGER, #276:
Hur är det med de som spelar i klubbar? Kommentera gärna.

JAG kan kommentera detta: Dom som använder Robotar i korrschack kommer helt till korta när det sen gäller närschackspel.Dom har inte någon psykologisk blick alls för liveschack mestadels.Tycker nästan synd om dom när de sitter där och längtar till sina robotar

sture_lindberg
Medlem
#285 Skrivet: 7 Nov 2008 22:06

Citerar: P.O.H, #278:
Det känns som att all tid vid datorn och SO är helt meningslös för närschack.

speciellt om du dessutom använder en robot att spela åt dej

b.fischer
Medlem
#286 Skrivet: 7 Nov 2008 22:22

Citerar: sture_lindberg, #284:
JAG kan kommentera detta: Dom som använder Robotar i korrschack kommer helt till korta när det sen gäller närschackspel.Dom har inte någon psykologisk blick alls för liveschack mestadels.Tycker nästan synd om dom när de sitter där och längtar till sina robotar

Jag tror inte att det avgörande för framgång i närschack är om man använder schackprogram i korrschack eller inte. Det som är avgörande är om du har talang eller inte. Antingen utvecklas du som schackspelare eller också förblir du en medelmåttig spelare.

Kullberg
Medlem
#287 Skrivet: 7 Nov 2008 22:24

JAG har alltid spelat korr med motor och har aldrig saknat den när jag spelar närschack så jag vet inte vem du talar för. Har faktiskt ökat min närschackspelstyrka rätt så rejält genom att analysera korrpartier med motor. Har 7 raka vinster efter att jag gjort comeback i närschack . Det främsta jag tagit med mig till närschacken är att vara försiktig och noga med varianterna när man gör kritiska drag (ändrar på bondeformation, offrar mm.) Det viste jag innan jag började spela korr men genom korr (med motor) har jag fått mycket mer förståelse för detta.

sture_lindberg
Medlem
#288 Skrivet: 7 Nov 2008 22:25

Citerar: b.fischer, #286:
Jag tror inte att det avgörande för framgång i närschack är om man använder schackprogram i korrschack eller inte. Det som är avgörande är om du har talang eller inte. Antingen utvecklas du som schackspelare eller också förblir du en medelmåttig spelare.

Men det hjälper iaf inte att använda robotar.Tvärs om som sagts redan.har sett sådana som använder robotar på netet spela närschack,så jag vet vad jag talar om..

COSMIC_MESSENGER
Medlem
#289 Skrivet: 7 Nov 2008 22:32

JAG kan kommentera detta: Dom som använder Robotar i korrschack kommer helt till korta när det sen gäller närschackspel.Dom har inte någon psykologisk blick alls för liveschack mestadels.Tycker nästan synd om dom när de sitter där och längtar till sina robotar.

Jag tror inte att man längtar till sina schackmotorer vid närschack.
De som kan spelar schack och använder schackmotorer vid korr. vet skillnaden.
Motorhjälp är ju fortfarande till för analys.
Analys kan ju hjälpa till under korrspel. Närschack är ju ändå en annan femma.
De som spelar här behöver inte sakna sin motor vid brädet - om man nu vill spela schack efter tjusningens alla regler.
Kort sagt. Vid datorskärmen motoranalys. Närschack eget huvud.

sture_lindberg
Medlem
#290 Skrivet: 7 Nov 2008 23:03

Citerar: COSMIC_MESSENGER, #289:
Närschack är ju ändå en annan femma.

Exactly Robotschack är bara robotschack. Närschack är något HELT annat

röding2
Medlem
#291 Skrivet: 8 Nov 2008 00:06

Jaha, tycker Du det ??? Åh fan ! Tur att nya dimensioner förs in i debatten här i trådarna. Hur skulle vi klara oss annars ?

Mauro_Mecano
Medlem
#292 Skrivet: 8 Nov 2008 00:06

skitsnack är skitsnack inget annat...

Elrey
Medlem
#293 Skrivet: 8 Nov 2008 00:12

Ha ha ha! Det spårar ur som vanligt! Vad var ämnet?

vilhelm
Medlem
#294 Skrivet: 8 Nov 2008 00:14

Citerar: Mauro_Mecano, #292:
skitsnack är skitsnack inget annat...

vad menar du nu??säger du att jag snackar skit??tål jag icke...

Mauro_Mecano
Medlem
#295 Skrivet: 8 Nov 2008 00:15

Inte vet jag, men det räcker med att Mr. Gaggman höjer sin röst så är vi där igen...he he snacka om inprogrammerat beteende-precis som en robot...Konstigt med de starkar reaktionerna med tanke på ordspråket:
"Lika barn leka bäst" - men det kanske inte gäller stu...hmmm...jag menar robotar

Mauro_Mecano
Medlem
#296 Skrivet: 8 Nov 2008 00:16

Nej nej - endast av barn och druckna får man höra sanningen så ta det lugnt...

vilhelm
Medlem
#297 Skrivet: 8 Nov 2008 00:23

jag kanske är drucken men jag hade faktiskt snudd på bra f¨rågeställningar,men det går ju tomejfan inflation att angripa sture......så herrarna fegade ur...sture! kan du hålla käft i fem minuter så jag kan få svar på mina frågor

Mauro_Mecano
Medlem
#298 Skrivet: 8 Nov 2008 00:27

he he-Sture är kul (men tjatig) - ursäkta personangreppet...Inget fel i att vara drucken tycker jag...Inte en lördagkväll i alla fall - Oj Jag menar en fredagkväll

sture_lindberg
Medlem
#299 Skrivet: 8 Nov 2008 01:16

Citerar: vilhelm, #297:
inflation att angripa sture......

Mot dumheten kämpar även gudarna förgäves
Citerar: röding2, #291:
Jaha, tycker Du det ??? Åh fan !

Får snart kalla dej för Skuggan i stället för RödingDu kommer ALLTID snabbt efter mej
Citerar: Mauro_Mecano, #295:
Inte vet jag, men det räcker med att Mr. Gaggman höjer sin röst så är vi där igen...he he snacka om inprogrammerat beteende-precis som en robot

Kanske härmar era Robotar ni använder ja

Smyrf
Medlem
#300 Skrivet: 8 Nov 2008 01:41

på sätt och vis kan man säga att det finns en ratinglista för motorspeleare och ikke motorspelare. Motorspelare=korrscahckspelare med motor. ikke motorspelare=närschackspelare

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!