Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ratinglista, en för hjärnor och en för motorer (datorer)
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 18 . 19 . >>
Författare Meddelande
Hägglund_X
Medlem
#151 Skrivet: 1 Nov 2008 18:54

Hej!

Tycker Sture för ett sunt resonemang ....!

cheers!

OldBeginner
Medlem
#152 Skrivet: 1 Nov 2008 19:10

Läst några inlägg i denna tråd och för en oinvigt måste undra om motorer 3-7/dagars är en för kort tid för dessa program? jag har en 2,2GHz Quad-Core processer på 1H blir det hur många varianter son helt för ett program att räkna ut det bästa, eller?

Själv är jag för ärligt spel i den mening man talar om ifall man använder hjälpmedel eller inte på sin personliga sida.

sture_lindberg
Medlem
#153 Skrivet: 1 Nov 2008 19:13

Och jag är för ett ännu ärligare.Spela SJÄLV

Hägglund_X
Medlem
#154 Skrivet: 1 Nov 2008 19:51

Dito!

mvh/BENGT

Hägglund_X
Medlem
#155 Skrivet: 1 Nov 2008 20:07

Lite grymt sagt/uttryckt, märkligt att så många "plattflyttare" har grym ranking här ....thats it!

//BENGT

Paperino
Medlem
#156 Skrivet: 1 Nov 2008 20:10

Citerar: sture_lindberg, #153:
Och jag är för ett ännu ärligare.Spela SJÄLV

Nu är du där igen med ditt motorhat eller robottallergi...du kanske har rätt, men du är utanför ämnet igen - som vanligt...kolla rubriken.

Multi_Chess
Medlem
#157 Skrivet: 1 Nov 2008 20:31

Håller med #156.
Visst ska hålla sig till ämnet. Men åsikterna går ofta isär vad det än diskuteras om.
Det är inte så lätt att hålla sig till ämnet eftersom det finns så otroligt mycket att diskutera om. Alla tycker ju inte lika om saker och ting. SO what!
För övrigt tycker jag en diskussion bör leda till någonting vettigt. Många diskussionsforum här på SO har just på grund av personliga angrepp stängts. Jag misstänker att den här tråden till slut kommer att stängas till slut för jag tror att det går för många "varv" utan resultat.
Det är ju av största vikt att veta vad ett forum ska vara bra för innan man gör sina inlägg.
Nu var ju detta inlägg utanför rubriken.
Jag ber om ursäkt för detta.

Paperino
Medlem
#158 Skrivet: 1 Nov 2008 20:37

Ingen fara för min del-men vi är några - i alla fall jag - som tyckte det var ganska kul att läsa i motortråden(arna) som blev stängda...anldeningengen var att vissa dogmatiskt tjatade samma synpunkter om och om igen utan att tillföra något nytt. Dessutom blev stämningen ganska hektsk...Vissa personer var mer framträdande än andra i att infektera stämningen...det är egentligen det jag reagerar på...Jag känner igen mönstret och blir sur

COSMIC_MESSENGER
Medlem
#159 Skrivet: 1 Nov 2008 20:46

Jag tror det beror på hurdan man är som person när det diskuteras.
Många kan inte skilja på sak och person. Därför stängs trådarna.

asvo
Medlem
#160 Skrivet: 1 Nov 2008 20:47

Citerar: sture_lindberg, #142:
Du skulle nog "rysa" ännu mera om du finner dessa drag alldeles själv

Det händer också , jag har nästan alltid drag på förslag innan jag kopplar in analysen och när motorn först efter flera timmar finner att mitt drag var bra känner jag mej ganska nöjd . Det är så man märker med analyshjälp att man gör framsteg i tänkandet .

Muamer
Medlem
#161 Skrivet: 1 Nov 2008 20:57

Kom igen asvo, vi spelar ett par partier Jag är sugen på en liten utmaning, många toppspelare samtidigt

asvo
Medlem
#162 Skrivet: 1 Nov 2008 20:58

Citerar: canyoubeatme, #144:
varför använda robotar och sånt man lär sig ju lite men det kan inte vara kul
för det finns vissa som inte kan nån sachack alls men använder motor varför?

Jag tycker faktiskt det är både kul och intressant

asvo
Medlem
#163 Skrivet: 1 Nov 2008 21:00

Citerar: Muamer, #161:
Kom igen asvo, vi spelar ett par partier Jag är sugen på en liten utmaning, många toppspelare samtidigt

Jag har väntat på ett sO mästerskap men fixar du en topp turnering så ställer jag upp

Muamer
Medlem
#164 Skrivet: 1 Nov 2008 21:04 - Redigerad av: Muamer

Ojdå, jag har redan många partier på g... Men jag kan fixa en turnering om 4-5 dagar när allt har lugnat ner sig

Eller what the hell... jag gör det nu

Muamer
Medlem
#165 Skrivet: 1 Nov 2008 21:08

Så nu är det fixat! Topp Turnering , ratinggräns 2900+!

COSMIC_MESSENGER
Medlem
#166 Skrivet: 1 Nov 2008 21:09

Det är just det som är tjusningen med schackmotor.
Hur ska man kunna bli en en bra korrspelare eller närschackspelare utan analyshälp.
Finns det schackanaytiker man kan få hjälp av? Hur ska det gå till?
Ringa mitt i natten någonstans i Ryssland och prata med Kasparov?!
Därför har man uppfunnit schackmotorn som hjälper till att analysera på en hög nivå som spelaren själv utan att behöva fråga någon. Ett bekvämt sätt att få göra de drag som partiet kräver - tack vare schackmotorn.

asvo
Medlem
#167 Skrivet: 1 Nov 2008 21:12

Citerar: Hägglund_X, #151:
Tycker Sture för ett sunt resonemang ....!

Sture och Du är typiska närschackspelare på en korrsajt och för min del är det helt okej , men jag förstår också er frustration att tvingas spela och mot oss motoranalyserande korrspelare .

asvo
Medlem
#168 Skrivet: 1 Nov 2008 21:23

Citerar: COSMIC_MESSENGER, #166:
Därför har man uppfunnit schackmotorn som hjälper till att analysera på en hög nivå som spelaren själv utan att behöva fråga någon. Ett bekvämt sätt att få göra de drag som partiet kräver - tack vare schackmotorn.

Klokt skrivet

COSMIC_MESSENGER
Medlem
#169 Skrivet: 1 Nov 2008 21:27

Tack. Skriver kloka inlägg som har med schack att göra.

vilhelm
Medlem
#170 Skrivet: 1 Nov 2008 21:28

Citerar: asvo, #168:
Ett bekvämt sätt att få göra de drag som partiet kräver - tack vare schackmotorn.

Vad kräver egentligen partiet??..bara undrar

asvo
Medlem
#171 Skrivet: 1 Nov 2008 21:28

Citerar: COSMIC_MESSENGER, #169:
Tack. Skriver kloka inlägg som har med schack att göra.

Men det var nog med ett stänk av ironi

COSMIC_MESSENGER
Medlem
#172 Skrivet: 1 Nov 2008 21:34

Partiet är ju skapat av spelarna själva. Det beror på vilken ställning partiet har.
En del använder sig av schackmotor för att få ett så bra parti som möjligt.

vilhelm
Medlem
#173 Skrivet: 1 Nov 2008 21:38

Citerar: COSMIC_MESSENGER, #172:
En del använder sig av schackmotor för att få ett så bra parti som möjligt.

kan vara en sanning med skruv

asvo
Medlem
#174 Skrivet: 1 Nov 2008 21:39

Citerar: vilhelm, #170:
Vad kräver egentligen partiet??..bara undrar

Välkommen i diskussionen Vilhelm .
Partiet vid korrspel kräver en gedigen öppning och väl genomtänkta drag för att nå tillfredställelse för seriösa korrspelare samt konstnärligt värde

vilhelm
Medlem
#175 Skrivet: 1 Nov 2008 21:42

174...Wow! hehe..det förkommer gedigna öppningar i klassisk korr också samt konstnärligt värde...däremot så är väl inte jag skapare av sånt..erkänner!antar att jag är mer en närschackspelare på en korrsida..men ändå ständigt nyfiken

asvo
Medlem
#176 Skrivet: 1 Nov 2008 21:53

Citerar: vilhelm, #175:
det förkommer gedigna öppningar i klassisk korr också samt konstnärligt värde...däremot så är väl inte jag skapare av sånt..erkänner!antar att jag är mer en närschackspelare på en korrsida..men ändå ständigt nyfiken

Helt klart är det så , enbart motoranalys är långt ifrån tillräckligt . Du är troligtvis också en närschackspelare men i motsatst till Hägglund och Sture anstränger du dej ibland till min glädje i våra partier till djupa analyser vad jag förstått

sture_lindberg
Medlem
#177 Skrivet: 1 Nov 2008 22:21

Citerar: asvo, #176:
Du är troligtvis också en närschackspelare men i motsatst till Hägglund och Sture anstränger du dej ibland

Hägglund och jag anstränger säkert vi också oss.Men bara med våra hjärnor

sture_lindberg
Medlem
#178 Skrivet: 1 Nov 2008 22:23 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: asvo, #167:
men jag förstår också er frustration att tvingas spela och mot oss motoranalyserande korrspelare .

Känner ingen frustra
tion alls.Utan jag bara beklagar att ni inte har fattat att schack är ett så fint spel,så man behöver inga motorer för att spelet ska bli intressantare.

sture_lindberg
Medlem
#179 Skrivet: 1 Nov 2008 22:26

Citerar: Muamer, #165:
Så nu är det fixat! Topp Turnering , ratinggräns 2900+!

Är det ett Robotmästerskap???

vilhelm
Medlem
#180 Skrivet: 1 Nov 2008 22:31 - Redigerad av: vilhelm

Citerar: asvo, #176:
anstränger du dej ibland till min glädje i våra partier till djupa analyser vad jag förstått

puss!hehe...skulle ju inte förvåna mig om vi drabbar samman i ett närschack parti i framtiden...(nu ska du få betalt för gammal ost.kan det ju faktiskt heta då)..hehehe..

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 18 . 19 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!