Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ratinglista, en för hjärnor och en för motorer (datorer)
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 18 . 19 . >>
Författare Meddelande
KGB1
Medlem
#121 Skrivet: 31 Okt 2008 20:04

Börjar enligt min menig att handla om motorer. Ni är ju alla "amatörer" eller hur Sture (är med i sm osv) eller hur asvo (korr mästare) osv Vill man använda motor oavsett så är det upp till den som gör det, vill man inte så slipp. Vad är proplemet. Jo att vissa gör det "sägs det" utan att tala om det osv. Kan vi hålla oss till det blir jag glad.

Mvh KGB1

asvo
Medlem
#122 Skrivet: 31 Okt 2008 20:13

Citerar: jolo4, #97:
Det är ingen som märker att man har ett inbyggt schackprogram i klockan.

I framtiden lär nog även närschack bli dataschack , stackars Sture

jolo4
Medlem
#123 Skrivet: 31 Okt 2008 20:14

Citerar: asvo, #122:

Det dröjer ett bra tag i så fall. Och då är nog sture så gammal att han inte bryr sig längre.

asvo
Medlem
#124 Skrivet: 31 Okt 2008 20:34

Att spela närschack med motoranalys kallas för " advanced chess " då klarar inte motorn att analysera tillräckligt djupt , då kan spelaren uttnyttja programmens svagheter vilket kan vara intressant särskilt för mycket starka spelare .

asvo
Medlem
#125 Skrivet: 31 Okt 2008 20:50

Citerar: KGB1, #121:
Vad är proplemet. Jo att vissa gör det "sägs det" utan att tala om det osv. Kan vi hålla oss till det blir jag glad.

Jag tycker inte det är något större problem på sO idag , visst har det kommit till en del nya medlemmar ( trevligt ! ) men alla nya orkar kanske inte att gå tillbaka i tiden och läsa alla motordiskussioner jag tycker nog vi kan lätta lite på ämnet så länge inte tråkiga påhopp med mera återkommer .

sture_lindberg
Medlem
#126 Skrivet: 31 Okt 2008 22:17

Citerar: asvo, #122:

Tror aldrig det kommer att hända inom närschacket.Som du själv har nämnt i en annan tråd,så beror ett godkännande av robotar inom korrschacket endast på att det inte går att kontrollera användandet på ett säkert sätt.

Randomize
Medlem
#127 Skrivet: 1 Nov 2008 01:57

Citerar: sture_lindberg, #120:
Så den är knappast giltig för andra

Det är just därför jag skriver: "min egen erfarenhet"
Men vad grundar Du Din motsatta åsikt på? Jag menar, Du använder ju inte motoranalys på det sättet jag beskrev och kan därför inte ha någon erfarenhet av det och heller inte ha någon erfarenhetsbaserad åsikt i frågan. Eller?

Har man inte läst några vetenskapliga tester om hur motoranalys påverkar sitt eget djuptänkande eller har någon erfarenhet av detta, så förstår jag inte hur man kan ha en åsikt om detta över huvud taget. Då handlar det bara om att tro

asvo
Medlem
#128 Skrivet: 1 Nov 2008 08:32

Citerar: sture_lindberg, #126:
Tror aldrig det kommer att hända inom närschacket.Som du själv har nämnt i en annan tråd,så beror ett godkännande av robotar inom korrschacket endast på att det inte går att kontrollera användandet på ett säkert sätt.

Jag försökte vara lite skämtsam där, min tanke var att det i framtiden går att operea in chips så det blir samma problem vid närschack som i korr att det inte går att kontrollera

Spencer
Medlem
#129 Skrivet: 1 Nov 2008 09:16 - Redigerad av: Spencer

Det er sørgeligt at tænke på, men sandsynligvis vil verdensmesterskabet i skak en
dag blive vundet på snyd, bedrag. - ( indopererede chips )

Dele af sapiens er ved at udvikle sig til Homo Tecknicus ...
Det tekniske menneske. ( der har teknologi som en gud, som en religion )

jolo4
Medlem
#130 Skrivet: 1 Nov 2008 09:38

Citerar: asvo, #124:
Att spela närschack med motoranalys kallas för " advanced chess " då klarar inte motorn att analysera tillräckligt djupt , då kan spelaren uttnyttja programmens svagheter vilket kan vara intressant särskilt för mycket starka spelare .

Jag har testat det.
Det är inte lätt.
Jag hittar bara endel nya drag i öppningen och slutspelet.
De bästa spelarna har så snabba datorer så det är riktit svårt.
Korr är bättre där blir det mer djup och där hinner man kolla alla dragen.

Elrey
Medlem
#131 Skrivet: 1 Nov 2008 09:43

Citerar: asvo, #128:
Jag försökte vara lite skämtsam där, min tanke var att det i framtiden går att operea in chips så det blir samma problem vid närschack som i korr att det inte går att kontrollera

Håller med dig att chips kommer att opereras in och dessa blir synliga då schackspelaren får gå igenom bågen, för vi pratar om framtiden.

jolo4
Medlem
#132 Skrivet: 1 Nov 2008 09:46

Men som jag tidigare sätt så kommer det att dröja ett bra tag.
Ni tror väl inte att det kommer att hända inom 20 år?
Då är Sture 80 inte sant? Och då tror jag inte han bryr sig längre.

Hägglund_X
Medlem
#133 Skrivet: 1 Nov 2008 11:16

Hej!

Renodlad kamp som tanken är i schack måste klockrent ske utan motor, skaparglädjen likt en konstnär måste kännas fattig, då en dator har stått för "bakgrundsmusiken" eller kanske t.o.m hela "tavlan"...

Trevlig helg!

/BENGT

asvo
Medlem
#134 Skrivet: 1 Nov 2008 11:44

Citerar: Hägglund_X, #133:
Renodlad kamp som tanken är i schack måste klockrent ske utan motor

I så fall utan några hjälpmedel alls , öga mot öga med schackklocka och lika tid = ( närschack ) ej möjligt vid korrspel tyvärr cool:

zohar
Medlem
#135 Skrivet: 1 Nov 2008 11:48

Citerar: Hägglund_X, #133:
Renodlad kamp som tanken är i schack måste klockrent ske utan motor, skaparglädjen likt en konstnär måste kännas fattig, då en dator har stått för "bakgrundsmusiken" eller kanske t.o.m hela "tavlan"... Trevlig helg!

Trevlig helg Bengt! Denna korrschacksida har inget emot programstöd, och därför är den diskussionen överspelad. Vi vet alla redan att åsikterna går isär i detta ämne.

trulpen
Medlem
#136 Skrivet: 1 Nov 2008 12:08

Citerar: asvo, #128:
min tanke var att det i framtiden går att operea in chips

Vi kanske redan är där?

asvo
Medlem
#137 Skrivet: 1 Nov 2008 12:14

När det gäller att göra konst behövs nästan alltid verktyg .
Det händer att jag ryser i hela kroppen när jag någon gång med motorns hjälp finner drag som kan vara avgörande i en komplicerad ställning , utan motorns hjälp skulle jag nog inte alltid förstå eller se att draget var så bra .

asvo
Medlem
#138 Skrivet: 1 Nov 2008 12:22

Citerar: asvo, #137:
utan motorns hjälp skulle jag nog inte alltid förstå eller se att draget var så bra .

Jag tror det är så stormästarna hittar sina genidrag innan de omsätts i närschacksspel även om de även någon gång finner dem vid bordet , oftast vinner de på grund av motståndarens misstag i tidsnöd !
Ibland undrar jag ändå om inte korr är det rätta skapandet

Hägglund_X
Medlem
#139 Skrivet: 1 Nov 2008 13:09

Hej!

Ja, att det finns olika uppfattning är en sak, men diskussionen behöver för den sakens skulle inte vara till ända...

mvh/BENGT

Multi_Chess
Medlem
#140 Skrivet: 1 Nov 2008 13:43

Det finns en ratinglista för schackmotorer.
Många köper schackprogram som har rating upp till 2900 lask? Eller mer?
Det finns gratisprogram att ladda ned, dock inte mer än 2400 tror jag.
De som vill spela med schackmotorer 3dgr eller 7dgr/drag använder nog inte tunga schackprogram tror jag. Många som spelar långa partier har tunga schackmotorer som tänker länge. Det gör inte de lägra rankade schackmotorerna.
Eller hur är det här på SO? Många ställer sig negativa till schackmotor och många är positiva. Jag är för schackamotor eftersom då kan ju man utveckla sitt spel framför just en datorskärm. Jag själv använder inte schackmotor eftersom jag helst vill spela så närschacksvänligt som möjligt.

Närschackstips: På gameknot.com kan man spela blixt orankat i 10 minuter.

Det här är ju väl en just sådan här korrsida på SO där man använder sig av just schackmotor framför sin datorskärm som tar lång tid på sig att tänka.
För övrigt tyvcker jag att det här är en mycket bra schacksite. En site för ALLA oavsett rating eller om man vill tänka själv eller låta schackmotorn tänka.
Tack för mig.

sture_lindberg
Medlem
#141 Skrivet: 1 Nov 2008 14:40

Citerar: Randomize, #127:
Men vad grundar Du Din motsatta åsikt på? Jag menar, Du använder ju inte motoranalys på det sättet jag beskrev och kan därför inte ha någon erfarenhet av det och heller inte ha någon erfarenhetsbaserad åsikt i frågan. Eller?

Har använt Robotar för några år sedan.Så jag vet vad jag pratar om.Kom så småningom att ta bort allt vad robothjälp heter..Då jag kom fram till att schackspelets ide var att helt tänka självständigtSå jag har "syndat" jag också!..Men aldrig för sent att vakna upp

sture_lindberg
Medlem
#142 Skrivet: 1 Nov 2008 14:48

Citerar: asvo, #137:
Det händer att jag ryser i hela kroppen när jag någon gång med motorns hjälp finner drag som kan vara avgörande i en komplicerad ställning ,

Du skulle nog "rysa" ännu mera om du finner dessa drag alldeles själv

sture_lindberg
Medlem
#143 Skrivet: 1 Nov 2008 14:50

Citerar: jolo4, #132:
Då är Sture 80 inte sant? Och då tror jag inte han bryr sig längre.

Jo jag kommer att protestera mot Robothjälp inom schacket även då!Om jag inte blivit alldeles senil då

canyoubeatme
Medlem
#144 Skrivet: 1 Nov 2008 14:52

varför använda robotar och sånt man lär sig ju lite men det kan inte vara kul
för det finns vissa som inte kan nån sachack alls men använder motor varför?

Muamer
Medlem
#145 Skrivet: 1 Nov 2008 14:56

Alla får spela som de vill, vissa utan motor och andra med motor. Jag tycker att allt är okej så länge man inte bryter mot reglerna.

sture_lindberg
Medlem
#146 Skrivet: 1 Nov 2008 15:22

Citerar: Muamer, #145:
Alla får spela som de vill

Helt riktigt..men inte det diskussionen gäller

Muamer
Medlem
#147 Skrivet: 1 Nov 2008 15:29

Citerar: sture_lindberg, #146:
Helt riktigt..men inte det diskussionen gäller

svarade på denna fråga ->

Citerar: canyoubeatme, #144:
för det finns vissa som inte kan nån sachack alls men använder motor varför

Allt handlar inte om dig Sture

sture_lindberg
Medlem
#148 Skrivet: 1 Nov 2008 15:34

Citerar: Muamer, #145:
Alla får spela som de vill, vissa utan motor och andra med motor

Men när du skriver något så givet som detta. Tror alla här på schackonline redan vet att robothjälp ÄR tilåten

röding2
Medlem
#149 Skrivet: 1 Nov 2008 16:52

...och alla vet att Sture är emot ! Så det behöver inte upprepas.

jolo4
Medlem
#150 Skrivet: 1 Nov 2008 17:33

Citerar: sture_lindberg, #143:
Om jag inte blivit alldeles senil då

Hos senila människor så finns en liten del kvar i huvudet.
En del blir jätte oroliga för att de ska köra ut och köra lastbil med mera eftersom de har gjort det så ofta.
Tror att det kommer att finnas kvar i ditt minne. Så du kommer nog att diskutera för eller i mot schackprogram med personalen och alla du träffar. Och om de inte är imot så kan det bli farligt.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 18 . 19 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!