Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ratinglista, en för hjärnor och en för motorer (datorer)
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 18 . 19 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#91 Skrivet: 31 Okt 2008 18:43

Citerar: Muamer, #87:
hahah, problemet är att Sture behöver uppmärksamhet, inte det vad han tror eller säger

Behöver ingen uppmärksamhet alls.Bara det att man inte ska ge upp i troliga remiställningar anser jag

asvo
Medlem
#92 Skrivet: 31 Okt 2008 18:44

Citerar: jolo4, #85:
Ja jag försöker övertyga Sture om att det går att besegra en motor.

Sture lär aldrig vinna över en motor eftersom han spelar som om det vore närschack i alla sina partier max 3 min . draget , det kallar jag nöjesschack . Därför ska han vara nöjd med att vi som spelar korrschack har förståelse för att han vill spela närschack på en korrsajt för det är ju inte det motståndet ens en klassisk spelare vill möta

sture_lindberg
Medlem
#93 Skrivet: 31 Okt 2008 18:47 - Redigerad av: sture_lindberg

De flesta här spelar nog i mitt tempo här.Och
en Robot har jag inte som mål att slå..i och med att jag inte vill spela mot sådana alls. Och spelar inte DU också nöjesschack här Asvo..Eller är det något VM på gång för dej?

Barbossa
Medlem
#94 Skrivet: 31 Okt 2008 18:52

Schack ska självfallet spelas för nöjets skull!!

Det är väl cafèspelarna som har den bästa stämningen!?

asvo
Medlem
#95 Skrivet: 31 Okt 2008 18:54

Citerar: sture_lindberg, #93:
Och spelar inte DU också nöjesschack här Asvo.

Nej jag försöker lära något i varje parti när det så är möjligt ( tyvärr börjar tiden rinna ut för mej nu 68 år som jag blivit så det fastnar dåligt ) vilket det inte är när mina motståndare inte använder alla hjälpmedel sen kan man ju naturligtvis kalla all schack för nöjesschack om man så vill .

sture_lindberg
Medlem
#96 Skrivet: 31 Okt 2008 19:11 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: asvo, #95:
all schack för nöjesschack om man så vill .

Så därför gör jag det också!Jag försöker också faktiskt lära mej något i varje parti..fast utan robotar inblandande.Ger iaf för MEJ bättre träning när det gäller mitt närschacksutövande.Lovar dej.Kan/får ju inte ta med mej robotar till schacklokalerna

jolo4
Medlem
#97 Skrivet: 31 Okt 2008 19:14

Citerar: sture_lindberg, #96:
.Kan/får ju inte ta med mej robotar till schacklokalerna

Kan?! Jo jag kan.
Det är ingen som märker att man har ett inbyggt schackprogram i klockan.

sture_lindberg
Medlem
#98 Skrivet: 31 Okt 2008 19:15

hehe

jolo4
Medlem
#99 Skrivet: 31 Okt 2008 19:15

Fast de börjar nog undra varför man kollar så ofta på klockan!

sture_lindberg
Medlem
#100 Skrivet: 31 Okt 2008 19:19

Man kan då säga att man extraknäcker som fröken/herr UR !

asvo
Medlem
#101 Skrivet: 31 Okt 2008 19:22

Det är svårt och betydligt mer tidsödande att lära utan hjälpmedel anser jag och med 3 min. draget utan övriga hjälpmedel lär du troligtvis ingenting tror jag
Stormästarna anv. motoanalys på fritiden även om de får spela utan i turneringarna , tycker det säger det mesta

jolo4
Medlem
#102 Skrivet: 31 Okt 2008 19:22

Eller så har man en kompis som skickar dragen till en. Så får man upp de på en skärm (Solglasögonen).

jolo4
Medlem
#103 Skrivet: 31 Okt 2008 19:23

Citerar: asvo, #101:
Stormästarna anv. motoanalys på fritiden även om de får spela utan i turneringarna , tycker det säger det mesta

De bruckar spela mot dem också. i Tränings syfte

KGB1
Medlem
#104 Skrivet: 31 Okt 2008 19:29

Lysna nu snälla. Korr schack FÅ MAN ANVÄNDA ALLA HJÄLP MEDEL. Vist man kan vara shyst och prata om det, men vad är igentligen problemet. Spelat flera gånger mot asvo och vet att han då inte har någon dator till hjälp. (hjälpte ju inte mig) Men gör nu inte detta till en motor tråd, då måste jag som ny moderator stänga den. (vill inte)

Mvh KGB1

sture_lindberg
Medlem
#105 Skrivet: 31 Okt 2008 19:31

Citerar: asvo, #101:
Det är svårt och betydligt mer tidsödande att lära utan hjälpmedel anser jag och med 3 min. draget utan övriga hjälpmedel lär du troligtvis ingenting tror jag

För det första är varken du eller jag stormästare.Så jag tror inte DERAS träningsmetoder passar oss amatörerI och med att jag siktar på närschack,så vill jag spela i mitt 3minuter-per drag tempo.Och jag har lärt mej mycket.Jag har efter 50 års spelande med e4 som förstadrag,börjat spela d4,så där har jag skaffat mej en enorm erfarenhet här på schackonline med d4 som förstadrag.Och nu gård4 bättre och bättre

sture_lindberg
Medlem
#106 Skrivet: 31 Okt 2008 19:34

Citerar: KGB1, #104:
Lysna nu snälla. Korr schack FÅ MAN ANVÄNDA ALLA HJÄLP MEDEL.

Det finns väl ingen på denna tråd som frågesätter rätten att anväda robotar på schackonline??

asvo
Medlem
#107 Skrivet: 31 Okt 2008 19:37

Citerar: KGB1, #104:
Men gör nu inte detta till en motor tråd, då måste jag som n[quote=sture_lindberg, #105:].Och nu gård4 bättre och bättre

Vi har ju som de flesta vet olika uppfattning om program men lycka till Sture med d4 !

Randomize
Medlem
#108 Skrivet: 31 Okt 2008 19:39

Jag har lärt mig en hel del sedan jag började använda motoranalys mot toppspelarna här på SO. Man kan nog säga att schackmotorerna, om man använder dem på rätt sätt, utvecklar förmågan att tänka på djupet och därmed även närschacket. // Sif

sture_lindberg
Medlem
#109 Skrivet: 31 Okt 2008 19:39 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag siktar på närschack..Du på en Robotkarriär så vi har lite olika syn på detta jamen tack iaf!

asvo
Medlem
#110 Skrivet: 31 Okt 2008 19:42

Citerar: sture_lindberg, #109:
Du på en Robotkärriär så vi har lite olika syn på detta jamen tack iaf!

Det gör jag inte men har ändå intresse av att forska i de skarpaste öppningsvarianterna på djupet .

sture_lindberg
Medlem
#111 Skrivet: 31 Okt 2008 19:42

Citerar: Randomize, #108:
därmed även närschacket

Anser jag helt fel.Närschack tränas bara upp med närschack.Man kan inte ta med sej roboten sen när det är dags,som redan skrivits förut.

tojo
Medlem
#112 Skrivet: 31 Okt 2008 19:43

Nu förstår jag varför jolo4 hinner skriva så mycket på detta forum, han har ju någon annan som tänker ut hans briljanta drag åt honom, medans han är här och försvarar sin datorvän.

asvo
Medlem
#113 Skrivet: 31 Okt 2008 19:44

Jag delar Randomize uppfattning

jolo4
Medlem
#114 Skrivet: 31 Okt 2008 19:44

Citerar: sture_lindberg, #111:
Närschack tränas bara upp med närschack.Man kan inte ta med sej roboten sen när det är dags,som redan skrivits förut.

Du kan träna upp delar av närschack med motor hjälp men inte alla.
T.ex Öppningen och slutspelet kan du lära dig en del nytt. Men djupsendet kommer att stå rätt stilla eftersom du aldrig riktigt behöver andstrenga hjärnan på djupet. Det fixar motorn.
Du kommer på idérna
Motorn kollar om de funkar!

jolo4
Medlem
#115 Skrivet: 31 Okt 2008 19:45

Citerar: tojo, #112:
Nu förstår jag varför jolo4 hinner skriva så mycket på detta forum, han har ju någon annan som tänker ut hans briljanta drag åt honom, medans han är här och försvarar sin datorvän.

Jag skriver inte så jätte mycket om man jämnför med Sture.
Alltså måste Sture använda schackprogram

Randomize
Medlem
#116 Skrivet: 31 Okt 2008 19:53

[quote=sture_lindberg, #111:]Man kan inte ta med sej roboten[/quote

Nej Sture, "man kan inte ta med sig roboten" som Du skriver, men man kan ta med sig den 'kunskap' man får av motoranalys. Men, som också nämnts vid tidigare tillfällen, måste man lägga ner mycket tid och tanke för att själv förstå schackmotorernas spelförslag. Då utvecklar man förmågan att tänka på djupet.

Jag talar här av egen erfarenhet och jag vet inte riktigt vad Du grundar den motsatta åsikten på. Möjligen krävs också ett väl utvecklat minne för att tillgodogöra sig denna kunskap, men där är jag lite osäker. // Sif

sture_lindberg
Medlem
#117 Skrivet: 31 Okt 2008 19:55

Citerar: jolo4, #115:
Alltså måste Sture använda schackprogram

Jag skriver bara här nu.Spelar alltså inget av mina partier just nu.I ett annat liv eller i en annan värd kanske även jag skulle använda robotar! Men inte NU under min livstidSchacket är för ädelt för detVill inte besudla det enligt MIN egen uppfattning.Sen får andra tycka vad dom vill om detta.Nu kolla på TV..ha en bra kväll

asvo
Medlem
#118 Skrivet: 31 Okt 2008 19:55

Citerar: jolo4, #114:
du aldrig riktigt behöver andstrenga hjärnan på djupet.

Det är en av nackdelarna med motorn man blir för bekväm .
För att tränar upp tänkförmågan på djupet måste man skriva ner varianter och det kan ta timmar för att sedan kolla med motorns hjälp vad man missat eller tänkt tokigt !
Detta kan ge stora framsteg vid närschack !

asvo
Medlem
#119 Skrivet: 31 Okt 2008 19:57

Citerar: sture_lindberg, #117:
I ett annat liv eller i en annan värd kanske även jag skulle använda robotar!

Lycka till i nästa liv med schackspelet

sture_lindberg
Medlem
#120 Skrivet: 31 Okt 2008 19:58

Citerar: Randomize, #116:
egen erfar

Din erfarenhet kan ju omöjligtvis grunda sej på alla andras erfarenheter.Utan det är ju som du skriver.DIN egen erfarenhet bara.Så den är knappast giltig för andra.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 18 . 19 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!