Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ratinglista, en för hjärnor och en för motorer (datorer)
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#511 Skrivet: 9 Nov 2008 23:49

Eller hur?

Randomize
Medlem
#512 Skrivet: 9 Nov 2008 23:50

>> Mauro_Mecano
Nu lyckades Du med att bryta mot regel nr 1 direkt.

Mauro_Mecano
Medlem
#513 Skrivet: 10 Nov 2008 00:19

Hmmm hänger inte med riktigt...menar du...
Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,mod att förändra det
jag kan,och förstånd att inse skillnaden?

Randomize
Medlem
#514 Skrivet: 10 Nov 2008 03:16

Njaa, nästan. Jag menar:

Citerar: Kullberg, #502:
Man behöver ju faktiskt inte svara på Stures inlägg om man inte vill tjata med honom. Man kan ju till och med hoppa över att läsa hans inlägg. Det hindrar inte honom från att tjata sönder vissa trådar men han skulle ju ha färre att tjata med om de som inte gillar hans lek ignorerade honom.

Citerar: röding2, #503:
Ja Du har ju helt rätt i det. Jag har vädjat men måste hissa vit flagg. Det är bara det att man är som man är och tröttnar på att trådarna hela tiden faller sönder, spårar ur och bara handlar om en enda sak. Men visst...Din uppmaning är klok.

Citerar: Mauro_Mecano, #504:
Håller med - enade vi stå söndrade vi falla...så då är vi några eniga då och någon enstaka ensam

asvo
Medlem
#515 Skrivet: 10 Nov 2008 03:34

Jag tycker ändå att vårt käbbel kommit en bit på vägen !
Om jag tar Sture som exempel så " HAR " han en ROBOT som han analyserar med ibland efter partislut , han har också skrivit att han endast spelar närschack på denna KORRSAJT men att han i nästa liv kan tänka sej spela korr med hjälp sin ROBOT . Övriga som har motorallergi är för tillfället ganska lågmälda och försiktiga i sina kommentarer

sture_lindberg
Medlem
#516 Skrivet: 10 Nov 2008 06:59 - Redigerad av: sture_lindberg

Att dom andra är lågmälda ,kanske beror på att när en som lider av "motorallergi"skriver något här så blir dom snabbt påhoppade av Robotanhängare.Jag är nog det stora undantaget ja.För jag ger blanka tomten i,vad ni har för argument med era "stöd" jag skrev visserligen inte att jag "skiter "i vad ni tycker.Försök att läsa rätt..Det går

Mauro_Mecano
Medlem
#517 Skrivet: 10 Nov 2008 07:12

Problemet med dina argument är att du vrider och vänder det mesta. Några av oss gillar INTE att spela emot eller med motorer och jag kan nog säga att dom flesta INTE heller gillar dina ständiga upprepningar...vilket inläggen till stor del handlar om...

asvo
Medlem
#518 Skrivet: 10 Nov 2008 07:29

Citerar: sture_lindberg, #516:
För jag ger blanka tomten i,vad ni har för argument med era "stöd"

Då blir det också omöjligt att diskutera sakligt he,he

atsög
Medlem
#519 Skrivet: 10 Nov 2008 09:41

Kan någon förklara skillnaden mellan schackdator och schackmotor?

röding2
Medlem
#520 Skrivet: 10 Nov 2008 10:17 - Redigerad av: röding2

Sture skrev : Jag ger blanka tomten i vad ni har för argument !
Är det så vi skall föra diskussion mellan oss. Jag har vädjat om en konstruktiv debatt, att försöka utveckla den genom att förra in nya tankar, funderingar, idéer. Något som för diskussionen framåt.
Men gör den verkligen det genom att ständigt och direkt efter i princip alla som skriver här, nästan mekaniskt och tvunget, upprepa samma sak igen och igen och igen...och dessutom sedan skriva att : Jag skiter i er och era aregument ! ???
Inte undra på att det upplevs provocerande.

sture_lindberg
Medlem
#521 Skrivet: 10 Nov 2008 10:27

Jag skrev:Jag ger blanka tomten i vad ni har för argument för era "stöd".Nu skriver du att jag skrivit:Jag skiter i er och era argument..En viss nyansskillnad ..Citera rätt nästa gång tack! Det går..........

röding2
Medlem
#522 Skrivet: 10 Nov 2008 10:45

Jag citerade inte.
Och vad fan är det för skillnad mellan " Jag ger blanka tomten i " och " jag skiter i ". Driver Du med oss eller djävlas Du bara? Nu är vi tillbaka i käbblet igen. Jag vädjar än en gång : Kan Du sluta med detta sätt att debattera ? Kan vi tillsammans försöka föra debatten vidare och utveckla den? Hur kan Du bidraga till det? Jag tror att Du kan om Du vill för Du har ju sckack-kunskaper. Alltså : Vi lägger ner den här meningslösa smörjan och diskuterar schack istället. Ställer Du upp ?

tojo
Medlem
#523 Skrivet: 10 Nov 2008 10:53

Jag håller med röding2 i hans senaste inlägg och framförallt i det sista! Erik har ju redan svarat på det ursprungliga ämnet. Och till sist är det ju han som bestämmer om antal ratinglistor!

atsög
Medlem
#524 Skrivet: 10 Nov 2008 15:54

Jag ställde en fråga i inlägg 519, men har ännu inte fått svar, men skit samma som Skara-Bert sa och gjorde till bevingat ord. Kanske hör inte så naiva frågor hemma i tråden, men som sagt skit samma.
Jag har funderat över en annan sak också. Om jag förstått rätt så är schackmotor tillåtet hjälpmedel i korr-schack. Men hur är det med schackdator och hur kontrollerar man att korr-spelare inte använder schackdator??
Jag, som är stolt om jag händelsevis kommer över 200 i rating, skulle ju kunna skaffa en superbra dator och därefter vinna över exempelvis Röding, Sture Lindberg eller någon av de andra duktiga spelarna. Det vore ju bara att mata in deras drag i datorn och därefter svara dem med datorns motdrag. Kort sagt:Hur kollar man att en korr-spelare inte använder hjälp från schackdator?

jolo4
Medlem
#525 Skrivet: 10 Nov 2008 15:56

Citerar: atsög, #519:
Kan någon förklara skillnaden mellan schackdator och schackmotor?

Finns ingen skillnad. Det är samma sak. Finns flera ord för schackprogramen. Fanns en tråd för det en gång.
Malven bruckar vara duktig på att hitta gamla trådar du kanske kan fårga honom.

atsög
Medlem
#526 Skrivet: 10 Nov 2008 15:56

Ursäkta! Jag menar 2000 i rating. Någon måtta finns det på även min klantighet.

asvo
Medlem
#527 Skrivet: 10 Nov 2008 15:58

Citerar: atsög, #524:
Kort sagt:Hur kollar man att en korr-spelare inte använder hjälp från schackdator?

Det går inte att kontrollera du måste lita på dina motståndare om du vill spela utan den hjälpen men även om du använder övrig hjälp får du ett stort övertag mot i övrigt jämna motståndare .

sture_lindberg
Medlem
#528 Skrivet: 10 Nov 2008 15:58

Hur kollar man att en korr-spelare inte använder hjälp från schackdator?

Det går inte att kolla.Det är därför det är tillåtet.Låter skumt,men så är det iaf!

jolo4
Medlem
#529 Skrivet: 10 Nov 2008 15:59

Hur kollar man att en korr-spelare inte använder hjälp från schackdator?

Vad menar du? I korrschack är det tillåtet att använda schackprogram finns inget sätt det är bara att hoppas att de som skrivit att de inte använder motor är ärliga.
Menar du att de bara skulle använda schackdator? Det går inget vidare för en korrspelare om man bara använder dator. Så då får man skylla sig själv. Jag bryr mig inte om min motståndare bara använder datorn för då blir han/hon lättare att slå.

sture_lindberg
Medlem
#530 Skrivet: 10 Nov 2008 16:10

Citerar: jolo4, #529:
Det går inget vidare för en korrspelare om man bara använder dator.

Det går förträffligt bra! Har själv provat.Kom lätt upp till 3000 i rank.Inte här på schackonline dock..Här spelar jag garanterat robotfritt

Krazypal
Medlem
#531 Skrivet: 10 Nov 2008 16:15

Det låter lustigt för enligt Wikipedia, jag citerar:

"Enligt Computer Chess är världens bästa schackdatorprogram idag Rybka 2.2 64-bit (med fyra processorer) med en rating på 3123.[2] Det skall jämföras med det bästa en människa har presterat – Garri Kasparov hade 2851 i rating år 1999). De bland vanliga datoranvändare populära programmen Fritz 11 respektive Chessmaster 11 har ratingtal på 2947 respektive 2826 (förutsatt att man kör programmen på en AMD Athlon 64 X2 4600+)."

Räknas rankingen på olika sätt eller har ni ruskigt grymma datorer?

jolo4
Medlem
#532 Skrivet: 10 Nov 2008 16:16 - Redigerad av: jolo4

Citerar: Krazypal, #531:
Räknas rankingen på olika sätt eller har ni ruskigt grymma datorer?

Nej ratingen räknas på samma sätt.
Fast wikipdian värkar vara lite gammal nu är det rybka 3 som är bäst.

sture_lindberg
Medlem
#533 Skrivet: 10 Nov 2008 16:17

Dom datorer du nämner dom spelar mot varandra,,Därav deras "lägre" ranking.Jag mötte sådana mest som inte hade robotar,därför sprang min ranking snabbt i höjden.

Krazypal
Medlem
#534 Skrivet: 10 Nov 2008 16:18 - Redigerad av: Krazypal

Grymma datorer alltså

sture_lindberg
Medlem
#535 Skrivet: 10 Nov 2008 16:18

Kan man lugnt påstå

jolo4
Medlem
#536 Skrivet: 10 Nov 2008 16:21

Citerar: Krazypal, #534:
Grymma datorer alltså

Kan man kanske säga. Men datorn är inte riktigt bra ännu. I slutspelet så är den riktigt dålig så då använder den något som kallas endbase table. Färdig analyserad ställningar som man till 100% säker het vet det bästa draget. Men det finns inte så mycket ännu. Det finns 3 pjäser tablebase 4,5,6. 6an är inte så vanligt att man har i en privat dator då den tar ca 1200 GB. Det finns några 7 pjäser table base.

Krazypal
Medlem
#537 Skrivet: 10 Nov 2008 16:25

Borde inte slutspelet vara teoretiskt/matematiskt enklare? Antalet möjliga drag, dvs beräkningar är antagligen mindre då antalet pjäser förmodligen är färre. Varför denna motsägelse?

jolo4
Medlem
#538 Skrivet: 10 Nov 2008 16:30

Citerar: Krazypal, #537:
Borde inte slutspelet vara teoretiskt/matematiskt enklare? Antalet möjliga drag, dvs beräkningar är antagligen mindre då antalet pjäser förmodligen är färre. Varför denna motsägelse?

Det finns mycket mer djup än ni kan tänka dig. Människan kan tänka logisk.
T.ex: ´Kungen kan inte försvara fribonden.

asvo
Medlem
#539 Skrivet: 10 Nov 2008 16:31

Citerar: sture_lindberg, #530:
.Kom lätt upp till 3000 i rank.Inte här på schackonline dock..

Citerar: sture_lindberg, #533:
Jag mötte sådana mest som inte hade robotar,därför sprang min ranking snabbt i höjden.

Man kan säga att du spelade oärligt och utan etiskt tänkande där i motsats till här på sO just det som du ibland anklagar oss för

jolo4
Medlem
#540 Skrivet: 10 Nov 2008 16:32

Här finns en tråd för ställningar som datorn har problem med.
http://www.schackonline.com/forum/1_44511_0.html

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!