Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kärt barn...
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
COSMIC_MESSENGER
Medlem
#1 Skrivet: 16 Okt 2008 19:15

... har många namn
Hjälpmedel, motoranalys, robot, schackmotor, schackdator, schackprogram.
Vilket är det rätta namnet?
Jag tycker att hjälpmedel är ett väldigt bra och neutralt ord i diskussionssammanhang.

Muamer
Medlem
#2 Skrivet: 16 Okt 2008 19:22

Ja men hjälpmedel är också öppningsdatabaser, slutspelsdatabaser osv. Men problemet är att vissa människor bara kan inte acceptera att andra tycker om att spela med motorhjälp (och de glömmer också att det är fullt tillåtet).

-Muamer

Malvan
Medlem
#3 Skrivet: 16 Okt 2008 20:40

Hjälpmedel är ett för allmänt ord, ty det inbegriper även en vanlig bok. Vi har rett ut detta förut och eftersom en motor är en utbytbar del av ett program, är det egentligen det bättre ordet, även om program såväl som dator torde vara begripliga. Ordet robot leder tankarna till en mekanisk människa, vilket det inte riktigt är fråga om, men när ordet har använts i betydelsen schackmotor i över 350 inlägg på sO, torde det ändå vara klart vad som avses.

folkebravo
Medlem
#4 Skrivet: 17 Okt 2008 10:29

Jag tycker ordet Robot är det mest logiska ordet.Det är en mekanisk grej som hjälper spelaren.Roboten gör grovjobbet.Ordet kanske är lite negativt laddat för dom som föredrar "motor"."Men varför ska det vara sånt hychhych?

Malvan
Medlem
#5 Skrivet: 17 Okt 2008 10:45

Citerar: folkebravo, #4:
Men varför ska det vara sånt hychhych?

Därför att det redan finns tusentals inlägg.

http://schackonline.com/forum/1_43959_0.html#msg85 340

Linus-Eriksson
Medlem
#6 Skrivet: 17 Okt 2008 19:42

Citerar: folkebravo, #4:
Jag tycker ordet Robot är det mest logiska ordet.Det är en mekanisk grej som hjälper spelaren.

Fast det är ju inte mekaniskt, därför är det väl ändå mer logiskt att säga motor?

Allfader
Medlem
#7 Skrivet: 17 Okt 2008 19:54 - Redigerad av: Allfader

Det är fullt tillåtet att dryfta motorer, och hur man brukar dessa i schack. Vad som däremot inte är tillåtet, är att dryfta huruvida man bör använda dem, eller varför man inte bör använda dem. Vad som är felaktigt med ordet "robot", är att en robot gör hela jobbet själv, vilket inte är fallet vid motoranalys; därför föredras ordet "schackmotor".

Kullberg
Medlem
#8 Skrivet: 17 Okt 2008 20:22

Jag har aldrig sett eller hör ordet robot om en schackmotor förutom på denna sajten. Men att inte kalla den för robot för att en robot är mekanisk tycker jag är konstigt. Är inte en vanlig motor också hyfsat mekanisk?
Problemet blir väl om man nu har en riktig schackrobot dvs. en mekanisk robot som spelar schack. Är det inte bättre att kalla dem för schackrobotar och våra schackmotorer för schackmotorer då?. Efter som resten av världen antagit detta kan det ju vara en idé kanske?

Malvan
Medlem
#9 Skrivet: 17 Okt 2008 20:29

Att ett ord kan ha flera betydelser är ingen nyhet: tänk bara på kärnvapenrobot. Inte heller är det särskilt märkligt att ett ord får nya betydelser; det tillhör språkets utveckling. Om ordet robot i betydelsen schackmotor blir allmänt erkänt och godtaget eller ej beror nog en en hel del på hur många läsare schackOnline har.

Kullberg
Medlem
#10 Skrivet: 17 Okt 2008 20:37 - Redigerad av: Kullberg

Jo det är klart att språk utvecklas, men om hela världen utanför SO använder chessengine, schackmotor eller motsvarande, så borde väl ändå svaret på frågan i tråden vara schackmotor. Detta trots att SO har en hel del aktiva medlemar

Carnicero
Medlem
#11 Skrivet: 17 Okt 2008 20:42 - Redigerad av: Carnicero

Kan man inte fixa en sån där röstningsfunktion som alla hemsidor med självaktning har?

För mig ligger iaf schackmotor (eller i stort sett vilket ord som helst) närmare till hands än robot.

asvo
Medlem
#12 Skrivet: 17 Okt 2008 20:52

Schackspelsprogram är nog det rätta så kallas samtliga program vid försäljning .
Hur dessa program används på bästa sätt är vad jag vet tillåtet att diskutera men att vara för eller emot användning vid spel här på sO är inte tillåtet att diskutera .

Malvan
Medlem
#13 Skrivet: 17 Okt 2008 21:01

Den som är intresserad av hur ordet Robot har använts förr kan klicka här:

http://schackonline.com/forum/2_43831_8.html#msg11 0117

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 17 Okt 2008 21:22 - Redigerad av: sture_lindberg

jag anser att schackrobot är det mest korrekta ordvalet.Man kan ju faktiskt låta "motorn"
bestämma alla drag.Och då är partiet mer eller mindre robotstyrt.Även om man måste flytta på pjäserna alldeles själv!(men det är ju faktiskt också det enda man har att göra)...

Carnicero
Medlem
#15 Skrivet: 17 Okt 2008 21:31

En motor driver en bil men man måste växla och styra själv. En robot skulle även kunna köra bilen.

trulpen
Medlem
#16 Skrivet: 17 Okt 2008 21:35

Alla benämningar är egentligen bra, så länge som kommunikationen går fram. Men visst går det att vinkla det åt det mer negativa (robot) eller positiva (hjälp) hållet. Analogt till sådant som exempelvis begreppen trängselavgift kontra biltull. Handlar ju mest om retorik.

Själv tycker jag nog att ord som inbegriper dator eller program ligger närmast vad det handlar om. Motor också ok, när det är klart att det är schack det handlar om. Robot fungerar, men handlar nog mycket om att nedvärdera bruket av datorstöd. Den som använder en schackrobot indikeras ju att inte tänka själv, vilket iofs säkert många gånger är fallet.

Carnicero
Medlem
#17 Skrivet: 17 Okt 2008 21:37

Håller med föregående talare. Nåt med program skulle jag helst använda.

Kullberg
Medlem
#18 Skrivet: 17 Okt 2008 21:38 - Redigerad av: Kullberg

Citerar: asvo, #12:
Schackspelsprogram är nog det rätta så kallas samtliga program vid försäljning

Det är helt rätt men det är lite skillnad på ett schackprogram och en motor. Schackprogramet är själva interfacet som du kan ladda en eller flera motorer i. Men själva programet som sköter analyseringen kallas för schackmotor.

asvo
Medlem
#19 Skrivet: 17 Okt 2008 21:50

Citerar: sture_lindberg, #14:
.Man kan ju faktiskt låta "motorn"
bestämma alla drag.

Man måste först bestämma vilket program man ska köpa eller vilket av programmen man köpt man vill använda , vilken motor man ska använda samtvilket djup draget ska göras på ( det finns också flera analysfunktioner ) annars analyserar den till motorn lägger av . Risken är stor att motståndaren valt ett bättre program eller en bättre motor kanske en starkare dator . Så lita inte allt för mycket på ditt program .
Den som är den bästa schackspelaren blir troligtvis den som avgår med seger i längden vad som än används till hjälp tror jag !!!

Kullberg
Medlem
#20 Skrivet: 17 Okt 2008 21:51

Om man googla lite så ser man snabbt att SO är så gott som den enda sida som använder ordet robot om en schackmotor. Vid de flesta andra träffar så talar man om en mekanisk robot som spelar schack.

Däremot, Sture, så kan man väl mer säga att det är människan som blir en robot om han bara gör dragen som schakmotorn säger. En robot tänker ju inte själv, som en del här antyder, utan gör ju bara vad människan säger till den att göra. Därför borde människor som bara utför schacmotorernas drag benämnas robotar och inte motorn.

trulpen
Medlem
#21 Skrivet: 17 Okt 2008 21:53

Citerar: Kullberg, #18:
själva programet som sköter analyseringen kallas för schackmotor

Hmm.. är inte programmet själva helheten? Men visst går det att använda olika motorer, så det har du ju rätt i. Å andra sidan är ju det som kallas för en motor också i själva verket ett program. Analysverktyget, antar jag att det kan kallas med andra ord.

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 17 Okt 2008 22:09

Citerar: Kullberg, #20:
Däremot, Sture, så kan man väl mer säga att det är människan som blir en robot om han bara gör dragen som schakmotorn säger.

"Det finns det många som gör..Att bara använda sin "Robot"..Och varför skulle de blanda in sitt eget tänkande...När de moderna ROBOTORNA är så otroligt bra..det är ju bara att klanta till partierna om människorna blandar sej i..

Carnicero
Medlem
#23 Skrivet: 17 Okt 2008 22:14 - Redigerad av: Carnicero

Schackprogrammen/motorerna är bra nu för tiden.

Kullbergs argument om att spelaren själv blir en robot var väldigt passande tycker jag.

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 17 Okt 2008 22:16

håller med.varför skulle en människa blanda sej i.När roboten spelar helt överlägset alldeles själv

Carnicero
Medlem
#25 Skrivet: 17 Okt 2008 22:20

Ja vi lägger ner schacket.

Bridge har dom jävlarna väl inte gett sig på än?

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 17 Okt 2008 22:24

Näää..Det spelar jag också,så jag vet!Om någon skulle använda en robot där,så skulle de bli avstängda.

trulpen
Medlem
#27 Skrivet: 17 Okt 2008 22:24

En måste ju inte spela med motorhjälp...

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 17 Okt 2008 22:25

Helt rätt trulpen!

Carnicero
Medlem
#29 Skrivet: 17 Okt 2008 22:31

En robot enligt mig är något/någon som utför en uppgift enligt förutbestämda parametrar.

Så om jag uppfinner en maskin som rent praktiskt utför de drag jag själv tänkt ut så skulle jag enligt min mening använda en robot. I detta fall är alltså jag "motorn". Jmfr "Turken".

I de fall man skulle kunnna diskutera det moraliska så är väl motorn inte mänsklig...eller?

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 17 Okt 2008 22:48

Citerar: Carnicero, #29:
Så om jag uppfinner en maskin som rent praktiskt utför de drag jag själv tänkt ut så skulle jag enligt min mening använda en robot.

Så du anser att den stora skillnaden är att en robot rent FYSISKT "genomför" dragen.Räcker det inte med att den "tänker" ut dragen åt dej.Jag kan inte förstå varför det fysiska bara ska räknas som robotlikt.Om en "robot " tänker åt dej,så kan man väl säga att den hjälper dej iaf rent tankemässigt?Och får man hjälp..fysiskt eller tankemässigt så borde det räknas likvärdigt..alltså Robothjälp..

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.